Grand Prix of Belgium 2007

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
No paljonko esim Spassa on viime vuosina loukkaantunut kuljettajia?
Ihmetellään kisojen tylsyyttä mutta jo radat on lähtökohtaisesti sellaisia että sama miten ajelee niin maaliin pääsee... Hohhoijaa...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Banned 24/7 sanoi:
Miksi hiekkaeste piti poistaa? Siinä ei ole koskaan sattunut vakavaa onnettomuutta hiekkaesteen takia.
Koskaan? Sehän on yksi eniten "katolleen" jääneitä formuloita keränneistä mutkista! Toimitsija kuoli 2000 Frentzenin ja Trullin onnettomuudessa. Schumi veti testeissä ison mällin 2001. Muistaakseni Ralfkin on ollut siinä pahassa onnettomuudessa ja olikin yksi mutkan suurimmista kritisoijista.
Doubtful sanoi:
Voi kun pitäisikin paikkansa tuo "Mitä enemmän autoja on radalla, sitä enemmän ohituksia ja kilvanajoa."
Kyllä se pitää, ja onhan se ihan loogistakin. Jos ei ole autoja, joita ohittaa, ei ohituksia nähdä.
Matxi sanoi:
No paljonko esim Spassa on viime vuosina loukkaantunut kuljettajia?
Enpä muista onko Burtin jälkeen kukaan. Mutta sehän on nimenomaan hyvä asia. Se, että näkee turvallisuuden lisäämisen huonona asiana on minusta kieroutunutta.
 

Banned 24/7

Banned
Liittynyt
14.9.2007
Viestit
21
Sijainti
Suomi Finland
WebSlave sanoi:
Koskaan? Sehän on yksi eniten "katolleen" jääneitä formuloita keränneistä mutkista! Toimitsija kuoli 2000 Frentzenin ja Trullin onnettomuudessa.
Ja siinähän kolarissa oli syy missä? Ei ainakaan hiekkaesteessä. Päin vastoin, De La Rosa olisi liukunut turvakaaren varassa päin Coulthardia todella kovaa mikäli asvalttia olisi silloin ollut siinä paikassa.

WebSlave sanoi:
Schumi veti testeissä ison mällin
2001.
Eipä siinä kovin kummoisesti käynyt.

WebSlave sanoi:
Muistaakseni Ralfkin on ollut siinä pahassa onnettomuudessa ja olikin yksi mutkan suurimmista kritisoijista.
Ralf nyt kitisee jokaisesta asiasta mikä on virkkausta vaarallisempaa :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Banned 24/7 sanoi:
Ja siinähän kolarissa oli syy missä? Ei ainakaan hiekkaesteessä. Päin vastoin, De La Rosa olisi liukunut turvakaaren varassa päin Coulthardia todella kovaa mikäli asvalttia olisi silloin ollut siinä paikassa.
En muista yksityiskohtia, mutta hiekka on ollut suurin syy katolleen pyörähtämisiin. Lisäksi asfalttiin ei turvakaari uppoa, kuten hiekkaan.
Eipä siinä kovin kummoisesti käynyt.
Onneksi ei. Tarkoittaako "vakava" onnettomuus aina loukkaantumista? Toivottavasti ei. Vakavat onnettomuudet tulee nähdä varoituksena siitä, että huonommalla onnella voisi käydä paljon huonomminkin.
Ralf nyt kitisee jokaisesta asiasta mikä on virkkausta vaarallisempaa :rolleyes:
Totta, mutta jonkun täytyy. Me emme halua uusia Sennoja, Villeneuveja ja Petersoneja. F1:ssä on, tai ainakin pitäisi olla kyse jostain aivan muusta kuin henkensä uhalla ajamisesta.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
WebSlave sanoi:
Enpä muista onko Burtin jälkeen kukaan. Mutta sehän on nimenomaan hyvä asia. Se, että näkee turvallisuuden lisäämisen huonona asiana on minusta kieroutunutta.
Eli sä olisit kympillä mukana, vaikka radat olisi parkkipaikkoja joille vaan maalataan rata?

Minusta liika on liikaa myös tässä turvallisuusvouhotuksessa.

Kyllä se pitää, ja onhan se ihan loogistakin. Jos ei ole autoja, joita ohittaa, ei ohituksia nähdä.
Oletko nähnyt yhtään vanhanajan F1-kisaa jossa kaikki autot keskeyttivät? Kyllä mä veikkaan, että enemmän ohituksia tulee kun tulee keskeytyksiä, meinaan jos kisassa on vaikkapa 22 autoa ja keskeyttäjä ajaa vaikka sijalla 10 niin hänethän tällöin ohittaa 12 autoa == 12 ohitusta!
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Doubtful sanoi:
Eli sä olisit kympillä mukana, vaikka radat olisi parkkipaikkoja joille vaan maalataan rata?
En, parkkipaikat ovat tasaisia. Ymmärrän ja hyväksyn sen, että nopeissa mutkissa turva-alueiden tulee olla asfalttia. Mielummin katselen muutamia turva-alueen kautta ajamisia kuin onnettomuuksia.
Oletko nähnyt yhtään vanhanajan F1-kisaa jossa kaikki autot keskeyttivät?
En, koska sellaista kisaa ei ole koskaan ollut F1:ssä. Kisoja olen kyllä nähnyt siitä asti kun niitä Suomessa alettiin televisioida.
Kyllä mä veikkaan, että enemmän ohituksia tulee kun tulee keskeytyksiä, meinaan jos kisassa on vaikkapa 22 autoa ja keskeyttäjä ajaa vaikka sijalla 10 niin hänethän tällöin ohittaa 12 autoa == 12 ohitusta!
En laske keskeyttäneen auton ohi ajamista ohitukseksi.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
WebSlave sanoi:
F1:ssä on, tai ainakin pitäisi olla kyse jostain aivan muusta kuin henkensä uhalla ajamisesta.
Ikävää vain että liika turvallisuus taasen tappaa racingin.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Matxi sanoi:
Ikävää vain että liika turvallisuus taasen tappaa racingin.
Höpö, höpö:wink:

Span ensimmäisessä mutkassa nähtiin kunnos taistelua, kun oli mahdollisuus "työntää" toinen leveäksi ja siitä seurasi hieno kaksintaistelu eudeen minkä Hamilton sitten hävisi:ahem: eli turva-alue toi tässä tapauksessa sitä kaivattua racingia. Tietysti Hamiltonin virhe pouhonin mutkassa olisi saanut päättyä turvalliseen keskeytykseen, mutta kyllä nämä turva-alueet ihan paikallaan on. Jos ne olisi hiekkaa porukka valittaisi, kun safety car tulee liian helposti radalle jne...

F1/GP2 kisoissa on ollut näyttäviä ulosajoja tällä kaudella, vaikka turva-alueet onkin asfaltoituja, jos niitä joku erityisemmin kaipaa?

Kubica, Viso, Räikkönen ja Wurz vs. Curcunleikkaaja Austraaliassa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Rip3 sanoi:
Höpö, höpö:wink:

...kyllä nämä turva-alueet ihan paikallaan on. Jos ne olisi hiekkaa porukka valittaisi, kun safety car tulee liian helposti radalle jne...
Samaa mieltä. Toinen juttu on se, mistä jo oli puhettakin, miten turva-alueelta pääsee pois. Nyt se on monessa liian helppoa, joka tekee virheestä erittäin pienen. Tuohon voitaisiin tehdä joko tekninen vaaraton este (hiekka, tötsävirityksiä) tms. joka kuitenkin päälle ajettaessa voi rikkoa esim. etusiiven. Toinen on sääntö... ajettaessa asfaltoidulle turva-alueelle kahden renkaan tai auton mitan voimin tulee pysähtyä ja odottaa 3 sekuntia ennen poistumista (munakello autoon) - ratavalvojat esim voisi valvoa tätä. Jos ei noudata, niin stop and go. Jälkimmäinen vaihtoehto ei maailman paras, mutta jotain näille olis tehtävä, ettei mennä tuohon parkkipaikkaralliin.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Totaalisen ohvitopikkia, mutta turvalliset ulosajo-alueet paremminkin parantavat kisaa kuin heikentävät sitä. Asetun itse sille kannalle jossa ulosajoalueet olisivat turvallisia, mutta radalle ei pääse/ei saa ajaa suoraan takaisin vaan pitää kiertää pikku shikaani tms. jolloin ulosajanut häviäisi hiukan enemmin aikaa. Ainakin sen verran että juuri perässä ajellut menisi ohi.
 

Prof. Tuhatkauno

Well-known member
Liittynyt
30.7.2007
Viestit
49
Eikö hyvä kompromissi olisi sellainen, että turva-alueet olisivat muuten asfalttia, mutta radan ja turva-alueen välillä olisi aina kaistale nurmea/hiekkaa?

Vai onko vaarana se, että jos auto lähtee sivuluisuun niin turva-alueen asfaltti kiepsauttaa auton katolleen kun pito yht'äkkiä paranee nurmesta asfalttiin
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Mikäs on hiekan ja asfaltin ero sellaisessa tapauksessa, että ajetaan kovassa vauhdissa ulos ja ihqusälä lentää ja sitä rataa? Tuntuisi siltä, että tällöin hiekka hiljentäisi enemmän vauhtia mutta samalla helpommin kääntäisi auton jämät ympäri useampaankin kertaan siinä kuin ehjänkin auton. Asfaltilla taas mentäisiin kovempaa vauhtia liikeradan päässä olevaan esteeseen (betoniseinä tai mieluummin rengasvalli).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
JPP sanoi:
Mikäs on hiekan ja asfaltin ero sellaisessa tapauksessa, että ajetaan kovassa vauhdissa ulos ja ihqusälä lentää ja sitä rataa?
Hiekalla on suurempi pyörähtämisriski, lisäksi hidastavuus ja ohjailun mahdollisuus ovat huomattavasti asfalttia heikommat. Renkaat ovat hiekalla jokseenkin käyttökelvottomat, kun taas asfaltilla voidaan sekä jarruttaa että kääntää.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Banned 24/7 sanoi:
Ei Sepang eikä Melbourne mitenkään erityisen vaarallisia ratoja ole pelkistä hiekkaesteistä huolimatta.

Keskeytyksien puute latistaa MM-sarjaa. Erojen kurominen on mahdotonta mikäli alkukaudella on ollut luotettavuusongelmia. Virheestä pitää maksaa jotenkin, 2 sekuntia ajassa ei ole mikään menetys.

Ja Monzassakin nähtiin naurettavia oikomisia Roggiassa kun ei ole enää hiekkoja. Miksi hiekkaeste piti poistaa? Siinä ei ole koskaan sattunut vakavaa onnettomuutta hiekkaesteen takia.
Siis sittenhän ne voisivat niitä hiekkaesteitä säilyttää jos ne ovat tarpeeksi leveitä. (Niinkuin just Sepangissa suurin osa hiekkaesteistä on melko leveitä ja Shanghain radalla on joitain isoja hiekkaesteitä. Bahrainin ratahan se nyt on muutenkin jo jumalattoman kokonen hiekkaeste). Mutta jos ne ovat tosiaankin luokkaa Monzan Roggia, on vaan hyvä, että ne korvataan asvaltilla. Se on vain ajan kysymys millon rysähtää todella pahasti. Hiekkaesteet ne pahasta on, ei asvaltoidut turva-alueet. + sitten asvaltoiduilta alueilta saa sinne hyytyneen auton nopeammin pois kuin hiekasta. Sen voi nääs työntää veks sieltä. Ei tartte traktoria kutsua hätiin. :D
 
Ylös