Koskaan? Sehän on yksi eniten "katolleen" jääneitä formuloita keränneistä mutkista! Toimitsija kuoli 2000 Frentzenin ja Trullin onnettomuudessa. Schumi veti testeissä ison mällin 2001. Muistaakseni Ralfkin on ollut siinä pahassa onnettomuudessa ja olikin yksi mutkan suurimmista kritisoijista.Banned 24/7 sanoi:Miksi hiekkaeste piti poistaa? Siinä ei ole koskaan sattunut vakavaa onnettomuutta hiekkaesteen takia.
Kyllä se pitää, ja onhan se ihan loogistakin. Jos ei ole autoja, joita ohittaa, ei ohituksia nähdä.Doubtful sanoi:Voi kun pitäisikin paikkansa tuo "Mitä enemmän autoja on radalla, sitä enemmän ohituksia ja kilvanajoa."
Enpä muista onko Burtin jälkeen kukaan. Mutta sehän on nimenomaan hyvä asia. Se, että näkee turvallisuuden lisäämisen huonona asiana on minusta kieroutunutta.Matxi sanoi:No paljonko esim Spassa on viime vuosina loukkaantunut kuljettajia?
Ja siinähän kolarissa oli syy missä? Ei ainakaan hiekkaesteessä. Päin vastoin, De La Rosa olisi liukunut turvakaaren varassa päin Coulthardia todella kovaa mikäli asvalttia olisi silloin ollut siinä paikassa.WebSlave sanoi:Koskaan? Sehän on yksi eniten "katolleen" jääneitä formuloita keränneistä mutkista! Toimitsija kuoli 2000 Frentzenin ja Trullin onnettomuudessa.
Eipä siinä kovin kummoisesti käynyt.WebSlave sanoi:Schumi veti testeissä ison mällin
2001.
Ralf nyt kitisee jokaisesta asiasta mikä on virkkausta vaarallisempaaWebSlave sanoi:Muistaakseni Ralfkin on ollut siinä pahassa onnettomuudessa ja olikin yksi mutkan suurimmista kritisoijista.
En muista yksityiskohtia, mutta hiekka on ollut suurin syy katolleen pyörähtämisiin. Lisäksi asfalttiin ei turvakaari uppoa, kuten hiekkaan.Banned 24/7 sanoi:Ja siinähän kolarissa oli syy missä? Ei ainakaan hiekkaesteessä. Päin vastoin, De La Rosa olisi liukunut turvakaaren varassa päin Coulthardia todella kovaa mikäli asvalttia olisi silloin ollut siinä paikassa.
Onneksi ei. Tarkoittaako "vakava" onnettomuus aina loukkaantumista? Toivottavasti ei. Vakavat onnettomuudet tulee nähdä varoituksena siitä, että huonommalla onnella voisi käydä paljon huonomminkin.Eipä siinä kovin kummoisesti käynyt.
Totta, mutta jonkun täytyy. Me emme halua uusia Sennoja, Villeneuveja ja Petersoneja. F1:ssä on, tai ainakin pitäisi olla kyse jostain aivan muusta kuin henkensä uhalla ajamisesta.Ralf nyt kitisee jokaisesta asiasta mikä on virkkausta vaarallisempaa
Eli sä olisit kympillä mukana, vaikka radat olisi parkkipaikkoja joille vaan maalataan rata?WebSlave sanoi:Enpä muista onko Burtin jälkeen kukaan. Mutta sehän on nimenomaan hyvä asia. Se, että näkee turvallisuuden lisäämisen huonona asiana on minusta kieroutunutta.
Oletko nähnyt yhtään vanhanajan F1-kisaa jossa kaikki autot keskeyttivät? Kyllä mä veikkaan, että enemmän ohituksia tulee kun tulee keskeytyksiä, meinaan jos kisassa on vaikkapa 22 autoa ja keskeyttäjä ajaa vaikka sijalla 10 niin hänethän tällöin ohittaa 12 autoa == 12 ohitusta!Kyllä se pitää, ja onhan se ihan loogistakin. Jos ei ole autoja, joita ohittaa, ei ohituksia nähdä.
En, parkkipaikat ovat tasaisia. Ymmärrän ja hyväksyn sen, että nopeissa mutkissa turva-alueiden tulee olla asfalttia. Mielummin katselen muutamia turva-alueen kautta ajamisia kuin onnettomuuksia.Doubtful sanoi:Eli sä olisit kympillä mukana, vaikka radat olisi parkkipaikkoja joille vaan maalataan rata?
En, koska sellaista kisaa ei ole koskaan ollut F1:ssä. Kisoja olen kyllä nähnyt siitä asti kun niitä Suomessa alettiin televisioida.Oletko nähnyt yhtään vanhanajan F1-kisaa jossa kaikki autot keskeyttivät?
En laske keskeyttäneen auton ohi ajamista ohitukseksi.Kyllä mä veikkaan, että enemmän ohituksia tulee kun tulee keskeytyksiä, meinaan jos kisassa on vaikkapa 22 autoa ja keskeyttäjä ajaa vaikka sijalla 10 niin hänethän tällöin ohittaa 12 autoa == 12 ohitusta!
Ikävää vain että liika turvallisuus taasen tappaa racingin.WebSlave sanoi:F1:ssä on, tai ainakin pitäisi olla kyse jostain aivan muusta kuin henkensä uhalla ajamisesta.
Eipä ole tappanut GP2:ssa.Matxi sanoi:Ikävää vain että liika turvallisuus taasen tappaa racingin.
Niinpä, kyllä se suurin ongelma on nykyisten sääntöjen mukaiset autot.jupla sanoi:Eipä ole tappanut GP2:ssa.
Höpö, höpö:wink:Matxi sanoi:Ikävää vain että liika turvallisuus taasen tappaa racingin.
Samaa mieltä. Toinen juttu on se, mistä jo oli puhettakin, miten turva-alueelta pääsee pois. Nyt se on monessa liian helppoa, joka tekee virheestä erittäin pienen. Tuohon voitaisiin tehdä joko tekninen vaaraton este (hiekka, tötsävirityksiä) tms. joka kuitenkin päälle ajettaessa voi rikkoa esim. etusiiven. Toinen on sääntö... ajettaessa asfaltoidulle turva-alueelle kahden renkaan tai auton mitan voimin tulee pysähtyä ja odottaa 3 sekuntia ennen poistumista (munakello autoon) - ratavalvojat esim voisi valvoa tätä. Jos ei noudata, niin stop and go. Jälkimmäinen vaihtoehto ei maailman paras, mutta jotain näille olis tehtävä, ettei mennä tuohon parkkipaikkaralliin.Rip3 sanoi:Höpö, höpö:wink:
...kyllä nämä turva-alueet ihan paikallaan on. Jos ne olisi hiekkaa porukka valittaisi, kun safety car tulee liian helposti radalle jne...
Hiekalla on suurempi pyörähtämisriski, lisäksi hidastavuus ja ohjailun mahdollisuus ovat huomattavasti asfalttia heikommat. Renkaat ovat hiekalla jokseenkin käyttökelvottomat, kun taas asfaltilla voidaan sekä jarruttaa että kääntää.JPP sanoi:Mikäs on hiekan ja asfaltin ero sellaisessa tapauksessa, että ajetaan kovassa vauhdissa ulos ja ihqusälä lentää ja sitä rataa?
Siis sittenhän ne voisivat niitä hiekkaesteitä säilyttää jos ne ovat tarpeeksi leveitä. (Niinkuin just Sepangissa suurin osa hiekkaesteistä on melko leveitä ja Shanghain radalla on joitain isoja hiekkaesteitä. Bahrainin ratahan se nyt on muutenkin jo jumalattoman kokonen hiekkaeste). Mutta jos ne ovat tosiaankin luokkaa Monzan Roggia, on vaan hyvä, että ne korvataan asvaltilla. Se on vain ajan kysymys millon rysähtää todella pahasti. Hiekkaesteet ne pahasta on, ei asvaltoidut turva-alueet. + sitten asvaltoiduilta alueilta saa sinne hyytyneen auton nopeammin pois kuin hiekasta. Sen voi nääs työntää veks sieltä. Ei tartte traktoria kutsua hätiin.Banned 24/7 sanoi:Ei Sepang eikä Melbourne mitenkään erityisen vaarallisia ratoja ole pelkistä hiekkaesteistä huolimatta.
Keskeytyksien puute latistaa MM-sarjaa. Erojen kurominen on mahdotonta mikäli alkukaudella on ollut luotettavuusongelmia. Virheestä pitää maksaa jotenkin, 2 sekuntia ajassa ei ole mikään menetys.
Ja Monzassakin nähtiin naurettavia oikomisia Roggiassa kun ei ole enää hiekkoja. Miksi hiekkaeste piti poistaa? Siinä ei ole koskaan sattunut vakavaa onnettomuutta hiekkaesteen takia.