GT/Protot 2017

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
Katsoin lauantaina kartasta missä tuo rata on ja hoksasin, että taitaa olla äijällä kahden kisan reissu. Tulee Brands Hatch mieleen tuosta paikasta ja voin kuvitella, että mukavan leppoisa tunnelma varmaan ollut, vaikka ammattilaisten kisa onkin. Tuollaisella vehreällä ympäristölläkin on merkitystä, mitä ei niin telkkarista katsoessa tule ajatelleeksi. Ja hyviä lähtöjä oli ainakin ne kaksi jotka näin.
Jotain meiningin rentoudesta kertoo, että osalle autoja paluureitti varikkotelttaan meni catering-alueen läpi. Camping-naapurit kun olivat torstai-iltana käyneet Aston Martinin telttaan kuikuilemassa, sieltä oli ihan näytetty että tulkaa ihmeessä peremmälle katsomaan, mistä kunnon GT3-auto on tehty.

Jesse Krohnille kävin lauantaina sanomassa kädestä päivää, niin hänkin tuntui pitävän radasta ja ympäristöstä. Katselukokemusta rinteillä paransi entisestään se, että John Hindhaugh'n selostus kuului myös PA:sta. Kisapäivänä tuolla lämpö oli sinänsä maltillinen +28 astetta ja pilvistä. Perjantaina oli vähän haastavammat olosuhteet, kun iltapäivällä lämpöä oli parhaimmillaan 35 astetta.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Asutko USA:ssa koko tai osan vuodesta? Vai muutenko vain matkaat aina kisojen perässä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
En omista viisumia, kisojen perässä on matkustettu lomien yhteydessä. Lähtökohtaisesti kustannus on isompi kuin matkustaa vaikkapa Blancpain-kisojen perässä, mutta toisaalta alle 500 euron lentoja sinnekin löytää. Ja Lime Rockissa kun camping-passin hinnan jakaa kolmelle päivälle, majoituskulut eivät ole mitenkään kohtuuttomat.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Jesse Krohnille kävin lauantaina sanomassa kädestä päivää, niin hänkin tuntui pitävän radasta ja ympäristöstä.
Missäs luokassa Krohn USA:ssa ajaa? Blancpainissa kun Krohnia ei nähty Paul Ricardilla eikä myöskään ensi viikonlopun Spa 24h:ssa.

Spassa ei valitettavasti ketään suomalaisia nähdä Pro-luokassa. Pro-Am luokassa mukana neljä suomalaista, Markus Palttala ja Matias Henkola ovat saman BMW:n ratissa, Toni Vilander ajaa Ferraria ja Patrick Kujala ajaa Lamboa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
Missäs luokassa Krohn USA:ssa ajaa? Blancpainissa kun Krohnia ei nähty Paul Ricardilla eikä myöskään ensi viikonlopun Spa 24h:ssa.

Spassa ei valitettavasti ketään suomalaisia nähdä Pro-luokassa. Pro-Am luokassa mukana neljä suomalaista, Markus Palttala ja Matias Henkola ovat saman BMW:n ratissa, Toni Vilander ajaa Ferraria ja Patrick Kujala ajaa Lamboa.
GTD ja Turner Motorsports
 

Fastlane

Well-known member
Liittynyt
1.2.2011
Viestit
141
Mahtoikohan olla vain yksittäinen kisa vai ajaakohan Jesse nyt koko loppukauden IMSAssa?
Ainakin Turnerin suunnasta suunnitelmat ovat auki.

Turner admitted the Daytona-only deal came together late, following the withdrawal of the team’s two 2016 funded drivers, Marsal and Bret Curtis, who have both put their racing programs on hold.

Its plans in the WeatherTech Championship beyond Daytona have still yet to be defined.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
Vähän näyttää, että WEC on taputeltu. Samaan tapaanhan, vaikkakin eri syistä FIA:n GT1 kuoli ensimmäisen kerran 90-luvulla, kun kausi 1998 oli pelkkää Mersua.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Sekä WEC että DTM ovat vaarassa kuolla. Saapi nähdä jos ja milloin Toyota panee pillit pussiin WEC:n suhteen. LMP-luokkien on pakko yhdistyä ensi kaudella riippumatta Toyotan päätöksestä.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Ainakin just nyt näyttäis ennusmerkit hyvältä jotta Toyota vois ensi vuonna napata sen Le Mans -voiton... tai siis jos päihittää LMP2-autot. :eek:
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Näyttää kyllä todella huonolta LMP1-luokan osalta juuri tällä hetkellä, kun tehdatalleista on jäljellä enää Toyota joka saa rauhassa kruisailla voitosta voittoon ensi kaudella mikäli tekniikka vain kestää.

Nyt jos vielä Toyota päättää jättää LMP1-luokan saadaan koko luokka kuopata ja tehdä LMP2-luokasta pääluokka.

Voi tosin olla, että Toyotaakaan ei Porschen vetäytymisen jälkeen kiinnosta jatkaa LMP1-luokassa, koska on odotettavissa, että televisiossa LMP2-luokan kärkitaistelu tulee saamaan huomattavasti enemmän näkyvyyttä kuin Toyotan sooloajelu LMP1-luokassa yleiskilpailun ylivoimaisella kärkipaikalla ja Toyota näkyisi kuvissa ainoastaan ohittaessaan kierroksella muiden luokkien autoja.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Nyt jos vielä Toyota päättää jättää LMP1-luokan saadaan koko luokka kuopata ja tehdä LMP2-luokasta pääluokka.
Nyky-LMP2:sta ei tule pääluokkaa, koska se on nyt puolittain spec-luokka ja suosittu (siis tiimien mielessä) juuri siksi.

On jo olemassa halvempi LMP1 ilman hybrid-pakkoa eli yksityistiimeille varattu sarake LMP1-säännöissä, jota on nyt edustanut vain surkea ByKolles. Se tilanne on joka tapauksessa muuttumassa ensi kaudeksi koska on useampi projekti menossa joista tärkein Ginetta, koska se meinaa rankentaa autoja pelkästään myytäväksi.

Siinä mielessä perverssillä tavalla voisi jopa olla parempi jos Toyotakin lähtee, koska sitten voi tehdä täysrebootin heti ja voittotaistelu on yksityistiimeille auki, mutta eiköhän Toyota jää vähintään vuodeksi ja ota vähintään yhden voiton. Onton voiton, mutta historian kirjat eivät välitä siitä.

Oma juttunsa mitä tapahtuu WEC:lle kun kukaan ei tiedä mitä FIA:n ja ACO:n sopimuksessa lukee jotta MM-arvo saa säilyä (vaihtoehtoja on siihenkin: esim. Ginetta ylennetään "valmistajaksi" jotta valmistajia on vähintään kaksi, tai sitten valmistajien MM:ksi vaihdetaan GTE).

Tästä muuten huhuttiin jo ennen Le Mansia ja kirjoitus nyt on muutenkin ollut seinällä että taas uusi perinteinen boom-and-bust sykli päättymässä, siis sen osalta ettei tämä LMP1-H ole kestävällä pohjalla budjetin osalta vs. näkyvyys/tuottoprosentti viimeistään Audin lähtemisen jälkeen.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Urheiluautoskabat on aina olleet enemmän tai vähemmän jakautuneita. Se jakaa liikaa huomiota ja MM-sarja ei koskaan nouse aivan kunnolla liitoon.

Jo jenkkien sisäisissä kisoissakin on ollut aiemmin ALMS:ää ja Daytona protot. Aivan kuten Indycar ja CART olivat erilliset formulaluokat.

Ja onko jotain hyvää syytä miksi esim. GTE ja GT3 ovat erillisinä luokkina olemassa? Itse en keksi.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
Jo jenkkien sisäisissä kisoissakin on ollut aiemmin ALMS:ää ja Daytona protot. Aivan kuten Indycar ja CART olivat erilliset formulaluokat.
ALMS/Grand-AM kahtiajako johtui siitä syystä, että liikemiehet Don Panoz ja Bruton Smith halusivat IMSA:n sarjasta kansainvälisen ammattilaissarjan, mikä olisi kasvualusta tehdastiimeille. Ensimmäinen Petit Le Mans'han vuonna 1998 oli kutsukilpailu, jonne huhuttiin myös Mersua ja Toyotaa mukaan. Mersu jättäytyi pois, koska keskittyi jäljellä oleviin FIA GT-osakilpailuihin Homestead-Miamissa ja Laguna Secassa. Toyota taas ei sinä vuonna ajattanut autojaan enää kesäkuun jälkeen. Porsche kuitenkin ilmestyi paikalle.

Lyhytikäinen USSRRC, sittemmin Grand-Am Rolex Sports Car Series syntyi protestina em. kuviolle, koska haluttiin autonvalmistajista riippumaton sarja joka pystyisi hyödyntämään kuskivalinnoissaan Yhdysvaltojen herrasmiespoolia ja kustannuksiltaan edullisempana tarjoaisi myös amatöörimiehistöille mahdollisuuden ajaa kärjen tuntumassa.

CART/IRL oli myös eräänlainen protesti. Hullman-George -klaani kun halusi palauttaa yhdysvaltalaiset kuljettajat avopyöräluokkien kärkeen, kustannukset alas ja puhtaan ovaalisarjan. Lopputuloshan ei ollut kovin kummoinen; paikalliset keskinkertaisuudet ajamassa vanhoja runkoja. CART/IRL -jako tuotti myös avopyöräsarjoille peruuttamatonta vahinkoa, minkä jälkiä korjataan tänäkin päivänä.

Urheiluautojen puolella vahinko oli pienempi, siellä kun tietynlaisessa marginaalissa olo on hyväksytympää. Rolex Sports Car Series ei koskaan ollut erityisen suosittu, koska teknologisessa mielessä sarja ei ollut relevantti. Ja Daytona Protot, jos eivät rumia olleet absoluuttisessa mielessä, niiltä puuttui LMP-autojen teknologista ylivoimaa hehkuva aura. ALMS säilyi kohtuullisen suosittuna aina viimeisiin päiviinsä asti, huolimatta esim. alkuvaiheen hutilyönneistä kuten rovaalikisoista, jotka eivät kiinnostaneet käytännössä ketään.

Ja onko jotain hyvää syytä miksi esim. GTE ja GT3 ovat erillisinä luokkina olemassa? Itse en keksi.
Silloin 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulla, kun silloiset GT1-tiimit hinnoittelivat autonsa sukupuuttoon, GT3:lla oli paikkansa edullisempana vaihtoehtona. Silloinhan viivalle talutettiin Maserati MC12-tyylisiä kvasiprototyyppejä, joita varten valmistettiin minimimäärä siviiliautoja suoraan keräilijöille ja museoihin. Aivan kuten 90-luvulla, kun edellinen GT1-autojen sukupuutto kävi. Nykyisellään GT3 ja GTE ovat hintalapultaan sen verran lähellä toisiaan, että jako ei ole perusteltu. Lähinnä GTE:n 5500 ksm max moottoritilavuus pitää tietyt automallit poissa viivalta.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Nyky-LMP2:sta ei tule pääluokkaa, koska se on nyt puolittain spec-luokka ja suosittu (siis tiimien mielessä) juuri siksi.

On jo olemassa halvempi LMP1 ilman hybrid-pakkoa eli yksityistiimeille varattu sarake LMP1-säännöissä, jota on nyt edustanut vain surkea ByKolles. Se tilanne on joka tapauksessa muuttumassa ensi kaudeksi koska on useampi projekti menossa joista tärkein Ginetta, koska se meinaa rankentaa autoja pelkästään myytäväksi.

Siinä mielessä perverssillä tavalla voisi jopa olla parempi jos Toyotakin lähtee, koska sitten voi tehdä täysrebootin heti ja voittotaistelu on yksityistiimeille auki, mutta eiköhän Toyota jää vähintään vuodeksi ja ota vähintään yhden voiton. Onton voiton, mutta historian kirjat eivät välitä siitä.
Eikös jo aiemmin ole uumoiltu, että Toyotan jatko riippuu täysin siitä, että sillä on varteenotettava vastus sarjassa. Se lienee silti vaikea päätös, että "luovutetaanko" sarjassa kahden surkuhupaisan epäonnistumisen jälkeen vai haetaanko merkityksetön säälivoitto – joka sekään ei ole varma, koska maaliin on aina päästävä. Voisin kuvitella nykyisen ilmapiirin olevan sellainen, ettei kukaan halua katsoa kahta tai kolmea Toyotaa katoamassa horisonttiin. Heitä ei nimittäin tulla näkemään kamerakuvissakaan, jos mistään ei oikeasti ajeta kilpaa. Näkymätön voitto.

Tästä muuten huhuttiin jo ennen Le Mansia ja kirjoitus nyt on muutenkin ollut seinällä että taas uusi perinteinen boom-and-bust sykli päättymässä, siis sen osalta ettei tämä LMP1-H ole kestävällä pohjalla budjetin osalta vs. näkyvyys/tuottoprosentti viimeistään Audin lähtemisen jälkeen.
Hybridiautoilu on tullut jo tiensä päähän, joten ei ole mitään järkeä myöskään ajatella tuhlaavansa suuria rahoja kuolleeseen tekniikkaan panostavissa kilpasarjoissa kuten F1 ja LMP1 / WEC. Nykyisellä hybriditeknologian tasolla voidaan helposti kituuttaa seuraavat ~10 vuotta, jonka jälkeen siirrytään täyssähkömoottoreihin. Formula E on halpa ja relevantti kilpasarja, joka on ajanut suuremmat ja aikansa eläneet konseptit voimakkaaseen inflaatioon.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eikös jo aiemmin ole uumoiltu, että Toyotan jatko riippuu täysin siitä, että sillä on varteenotettava vastus sarjassa. Se lienee silti vaikea päätös, että "luovutetaanko" sarjassa kahden surkuhupaisan epäonnistumisen jälkeen vai haetaanko merkityksetön säälivoitto – joka sekään ei ole varma, koska maaliin on aina päästävä. Voisin kuvitella nykyisen ilmapiirin olevan sellainen, ettei kukaan halua katsoa kahta tai kolmea Toyotaa katoamassa horisonttiin. Heitä ei nimittäin tulla näkemään kamerakuvissakaan, jos mistään ei oikeasti ajeta kilpaa. Näkymätön voitto.
Eipä Audillakaan hääppöinen vastus ollut 2000-2006 Le Mans -ajoissa. 1999 vuoden jälkeen vetäytyivät Toyota, Mercedes, BMW ja Nissan. Audi taisi olla ainoa autonvalmistaja joka jatkoi LMP/GT1 protoilua.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
Eipä Audillakaan hääppöinen vastus ollut 2000-2006 Le Mans -ajoissa. 1999 vuoden jälkeen vetäytyivät Toyota, Mercedes, BMW ja Nissan. Audi taisi olla ainoa autonvalmistaja joka jatkoi LMP/GT1 protoilua.
Nimenomaan. Peugeot oli koko 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä ainoa joka pystyi Audilla pesemään lattioita. Bentleytä en oikein haastajaksi laske, koska sehän oli Audi R8 vihreäksi umpiprotoksi naamioituna. Ja hyötyi kaiken lisäksi siitä, että silloisilla säännöillä umpiauton iskutilavuus ahdettuna sai olla 4 litraa (avoautolla 3.6). Penske-Porsche tietysti menestyi ALMS:n puolella, koska hyötyi IMSA:n sääntökirjasta, Le Mansissa sillä ei yleiskilpailussa pärjätty.
 
Ylös