Jo jenkkien sisäisissä kisoissakin on ollut aiemmin ALMS:ää ja Daytona protot. Aivan kuten Indycar ja CART olivat erilliset formulaluokat.
ALMS/Grand-AM kahtiajako johtui siitä syystä, että liikemiehet Don Panoz ja Bruton Smith halusivat IMSA:n sarjasta kansainvälisen ammattilaissarjan, mikä olisi kasvualusta tehdastiimeille. Ensimmäinen Petit Le Mans'han vuonna 1998 oli kutsukilpailu, jonne huhuttiin myös Mersua ja Toyotaa mukaan. Mersu jättäytyi pois, koska keskittyi jäljellä oleviin FIA GT-osakilpailuihin Homestead-Miamissa ja Laguna Secassa. Toyota taas ei sinä vuonna ajattanut autojaan enää kesäkuun jälkeen. Porsche kuitenkin ilmestyi paikalle.
Lyhytikäinen USSRRC, sittemmin Grand-Am Rolex Sports Car Series syntyi protestina em. kuviolle, koska haluttiin autonvalmistajista riippumaton sarja joka pystyisi hyödyntämään kuskivalinnoissaan Yhdysvaltojen herrasmiespoolia ja kustannuksiltaan edullisempana tarjoaisi myös amatöörimiehistöille mahdollisuuden ajaa kärjen tuntumassa.
CART/IRL oli myös eräänlainen protesti. Hullman-George -klaani kun halusi palauttaa yhdysvaltalaiset kuljettajat avopyöräluokkien kärkeen, kustannukset alas ja puhtaan ovaalisarjan. Lopputuloshan ei ollut kovin kummoinen; paikalliset keskinkertaisuudet ajamassa vanhoja runkoja. CART/IRL -jako tuotti myös avopyöräsarjoille peruuttamatonta vahinkoa, minkä jälkiä korjataan tänäkin päivänä.
Urheiluautojen puolella vahinko oli pienempi, siellä kun tietynlaisessa marginaalissa olo on hyväksytympää. Rolex Sports Car Series ei koskaan ollut erityisen suosittu, koska teknologisessa mielessä sarja ei ollut relevantti. Ja Daytona Protot, jos eivät rumia olleet absoluuttisessa mielessä, niiltä puuttui LMP-autojen teknologista ylivoimaa hehkuva aura. ALMS säilyi kohtuullisen suosittuna aina viimeisiin päiviinsä asti, huolimatta esim. alkuvaiheen hutilyönneistä kuten rovaalikisoista, jotka eivät kiinnostaneet käytännössä ketään.
Ja onko jotain hyvää syytä miksi esim. GTE ja GT3 ovat erillisinä luokkina olemassa? Itse en keksi.
Silloin 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulla, kun silloiset GT1-tiimit hinnoittelivat autonsa sukupuuttoon, GT3:lla oli paikkansa edullisempana vaihtoehtona. Silloinhan viivalle talutettiin Maserati MC12-tyylisiä kvasiprototyyppejä, joita varten valmistettiin minimimäärä siviiliautoja suoraan keräilijöille ja museoihin. Aivan kuten 90-luvulla, kun edellinen GT1-autojen sukupuutto kävi. Nykyisellään GT3 ja GTE ovat hintalapultaan sen verran lähellä toisiaan, että jako ei ole perusteltu. Lähinnä GTE:n 5500 ksm max moottoritilavuus pitää tietyt automallit poissa viivalta.