GT/Protot 2025

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4862
Sijainti
Salo
Kummallista, että oheisluokan kilpailu ajetaan pääluokan jälkeen, yleensä tämä on päinvastoin. Moottoripyörien puolella useammassa sarja jokin oheisluokka on pääluokan kilpailun jälkeen.
Minun mielestäni ei ole. Olin 2013 Mosportissa katsomassa ALMS:n kisaa, muistaakseni se alkoi jo puolelta päivin ja ALMS:n jälkeen oli vielä yksi Porsche Cupin ja yksi Mazda MX5 Cupin lähtö. Ensin mainittu paineli lämmittelykierrokselle siinä vaiheessa kun pääluokan palkinnot oli jaettu.

Poistumisruuhka oli käytännössä olematon, myös sieltä camping-puolelta. Karavaanareistahan osa katsoo sunnuntaina vain startin ja lähtee jo silloin valumaan pois päin. Kai ne katselee kisan tabletilta loppuun.

Minun puolestani myös rokkikonserteissa voitaisiin toimia näin, ei olisi mitään lämmittelijää vaan olisi jäähdyttelijä jota voisi sitten jäädä katsomaan jos haluaa. Ainakin Suomessa, missä ei oikein hallita yli 200 ihmisen yleisöjä.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10955
Sijainti
Helsinki
Perinteinen Petit Le Mans päättää tänä viikonloppuna IMSA-kauden. Viime yönä ajettiin aika-ajot ja kilpailu alkaa tänään klo 19.10.

Luokkien paalupaikat:
GTP: #60 Acura MSR
LMP2: #11 TDS Racing
GTD: #42 Cetilar Racing, Ferrari
GTD Pro: #48 BMW, Paul Miller Racing

Off in The Esses-Youtube-kanavan kisaennakko.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10955
Sijainti
Helsinki
IMSA-sarjan kaikissa neljässä luokassa oli mestaruus pelissä, kun Petit Le Mans-kilpailu ajettiin aamulla maaliin Road Atlantan radalla. Pääluokka GTP:n voittoon ajoi vain 5.1s erolla #31 Whelen Cadillac (Jack Aitken, Earl Bamber, Fredrik Vesti). Autokunta päätti kautensa voittamalla sarjan kaksi viimeistä ptikää kilpailua, viime kuussa tuli Indianapolin voitto. Porsche #6 (Matthieu Jaminet, Matt Campbell) tulivat kilpailussa kolmanneksi ja voittivat luokan mestaruuden. Porsche voitti myös sarjan valmistajien tittelin, että sarjan pitkistä kilpailuista koostuvan alasarjan, Michelin Endurance Cupin.
Aston Martinille ensimmäinen podium IMSA:ssa, kun #23 (Ross Gunn, Roman de Angelis, Alex Riberas) oli kilpailun toinen. #63 Lamborghini oli neljäs ja paalulta lähtenyt #60 MSR Acura oli viides.

#11 TDS Racing ajoi paalulta voittoon Lmp2-luokassa. Autokunnassa ajoivat Steven Thomas, Mikkel Jensen ja Hunter McElrea. GTD Pron voitti #48 Paul Miller Racing BMW (Dan Harper, Max Hesse, Connor De Philippi) ja GTD:n # 21 AF Corse Ferrari 296 GT3 (Simon Mann, Alessandro Pier Guidi Lilou Wadoux).

Muut luokkamestarit.
Lmp2: #99 AO Racing
GTD Pro: #3 Corvette
GTD: #97 Winward Racing, Mercedes
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10955
Sijainti
Helsinki
Jesse Krohnin autokunta Pro luokan ruudussa 11 tänään kun vuorossa GT World Endurance sarjan Barcelonan 3h finaali osakilpailu. Lähetys käynnistyy klo 15:30. https://www.youtube.com/live/9YHHS_c1we4?si=HMFUPddRTMHIIGvf
Kilpailun voitti Gold-luokassa ajava #58 Garage 59 McLaren (Aham Smalley, Louis Prette, Dean Macdonald). Krohnin autokunta sijoittui luokassaan toiseksi ja oli kokonaiskilpailussa neljäs. Pro-luokan voitti AF Corse #50 (Eliseo Donno, Antonio Fuoco, Arthur Leclerc).
SIlver Cupin voitti #99 Trestor Attempto Racind Audi (Leonardo Moncini, Sebastia Ogaard, Alex Aka) ja Bronze Cupin #66 Tresor Attempto Racing Audi (Andrey Mukovoz, Max Hofer, Aleksei Nesov)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18575
Ei taida tulla mieleen muita, kuin SRO: GT World Challenge-nimellä kulkevat alueelliset sarjat, mutta niissä oheisluokkina on yleensä joku merkkiluokka, missä ajokkeina on GT3-auto.
Tupsahti mieleen noista menneet, muistan vielä ajan kun katsoin Eurosportilta 2001 vuodesta eteenpäin kilpailuviikonloppu formaattia nimeltä: LG Super Racing Weekend. Tuolloin saman "katonalla" yhteisissä kisaviikonloppuissa kilpailivat GT ja Touring Car autoilun silloiset pääsarjat eli SRO:n FIA GT, ja WSC Groupin ETCC, kuten myös Formula Renault V6. Muistaakseen FIA GT tais olla päälähtö, mutta heidän pomo Ratel ei muistaakseen tykännyt että Eurosport suosi lopulta enempi lyhyen lähtöjen Touring Car kisoja, SRO jätti sen vuoksi Eurosportin 2005 päätteeksi, täten myös formaatti poistui käytöstä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10955
Sijainti
Helsinki
Tupsahti mieleen noista menneet, muistan vielä ajan kun katsoin Eurosportilta 2001 vuodesta eteenpäin kilpailuviikonloppu formaattia nimeltä: LG Super Racing Weekend. Tuolloin saman "katonalla" yhteisissä kisaviikonloppuissa kilpailivat GT ja Touring Car autoilun silloiset pääsarjat eli SRO:n FIA GT, ja WSC Groupin ETCC, kuten myös Formula Renault V6. Muistaakseen FIA GT tais olla päälähtö, mutta heidän pomo Ratel ei muistaakseen tykännyt että Eurosport suosi lopulta enempi lyhyen lähtöjen Touring Car kisoja, SRO jätti sen vuoksi Eurosportin 2005 päätteeksi, täten myös formaatti poistui käytöstä.
Itse katsoin myös näitä kilpailuja. Kuten toteat, niin Eurosport suosi ETCC:n sprinttikisoja pidempien FIA GT-lähtöjen kustannuksella. 2000-luvun lopulla FIA GT jakautui kahdeksi sarjaksi, joita GT1-luokan MM-sarjassa oheislähtönä oli GT3-autojen EM-sarja, mutta molemmissa Tv-ystävällinen tunnin sprinttikisat. SRO käynnisti Blancpaina Endurance Seriesin 2011, joka sisälsi pitempiä kilpailuja. Kun GT1:n MM-sarja kuopattiin 2012, niin vuodesta 2014 alkaen sprintti- ja endurancekilpailut kilpailut yhdistettiin nykyiseen sarjaan, joka on vuodesta 2019 toiminut GT World Challenge-nimellä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18575
Itse katsoin myös näitä kilpailuja. Kuten toteat, niin Eurosport suosi ETCC:n sprinttikisoja pidempien FIA GT-lähtöjen kustannuksella. 2000-luvun lopulla FIA GT jakautui kahdeksi sarjaksi, joita GT1-luokan MM-sarjassa oheislähtönä oli GT3-autojen EM-sarja, mutta molemmissa Tv-ystävällinen tunnin sprinttikisat. SRO käynnisti Blancpaina Endurance Seriesin 2011, joka sisälsi pitempiä kilpailuja. Kun GT1:n MM-sarja kuopattiin 2012, niin vuodesta 2014 alkaen sprintti- ja endurancekilpailut kilpailut yhdistettiin nykyiseen sarjaan, joka on vuodesta 2019 toiminut GT World Challenge-nimellä.
Totta. Siellähän nähtiin välillä FIA GT ja ETCC mukana muitakin luokkia pikkuformuloiden lisäks, ainakin 2002 Brnossa oli silloinen FIA Sportscar Championship, kyseisen sarjan perusti 1997 John Mangoletsi, sarjalla oli kolme eri nimeä taipaleen aikana, mutta heidän CEO:ksi 2002 vuoden loppupuolella ilmaantui SRO:n Stephane Ratel, joka perusti yhdessä Lolan Martin Bizarren, ja Patrick Peterin kanssa kaudelle 2004 Le Mans Endurance Seriesin (LMES), nuista henkilöistä Peter johti sarjaa 2012 loppuun saakka, silloin toki nimenä oli ollut useamman vuoden jo ELMS. Alun perin ensimnäisen kerran European Le Mans Seriesiä ajettiin jo yhden kauden verran vuonna 2001, silloin sarjaa pyöritti John McDonald, joka johti omaan F1 tiimiä RAM Racing 70-80 luvuilla.

2001 piti ilmestyä Don Panozin ideoima Asian-Pacific Le Mans Series (APLMS), jota ei koskaan nähty, Adelaide ja Sepang kerettiiin ilmoittaa alustavaan kilpailukalenteriin. Tuosta kaksi vuotta aiemmin 1999 puolestaan Ratel ideoi sarjaa nimeltä FIA International Prototype Cup, mutta sekään ei koskaan toteutunut.

Itseasissa tuo Touring luokka oli LG viikonlopuissa silloin 2001 FIA European Super Touring Championship (Euro STC).
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10955
Sijainti
Helsinki

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10955
Sijainti
Helsinki
Super Gt-sarjan kauden toiseksi viimeinen kilpailu ajettiin viime sunnuntaina. Autopoliksen kolmen tunnin kilpailussa nähtiin molemmissa luokissa kamppailuja sijoituksista. 12. kierroksella Sugon trillerin viimeisellä kierroksella voittanut #24 Realize Nissan ja #64 Modulo Honda taistelivat 7. sijasta, joka päättyi Tugio Matudan ulosajoon radan toisessa mutkassa.
Neljä kierrosta myöhemmin Gt500-luokassa Ukio Sasaharan #37 Deloitte Supra nousi kolmanneksi ohi Nirei Fukuzumin ajaman #14 Eneos GR Supran. 28. kierroksella Sasahara ohitti edellään ajavat Nissanit siirtyen kilpailun johtoon. Hänellä oli vaikeuksia stopin jälkeisellä stintillä ja putosi pian keskikastiin. 51. kierroksella Eneeos Supra joutui pääsuoralla kahden Nissanin ohittamaksi. Gt300-luokassa monen autokunnan kilpailu päättyi tekniseen vikaan tai öljyvuotoon ja #0 Lamborghini rikkoi sääntöjä, kun tuomaristo jakoi peräti kahdesti varikonläpajorangaistuksia. Loppuvaiheilla #7 Lamborghini kävi varikolla, kun polttoaine oli vähissä.
#100 Stanley Civic ajoi kilpialun voittoon ajajinaan Naoki Yamamoto ja Tadasuke Makino. Toiseksi tuli #64 Modulo Civic (Takuya Iwaza, Riki Okuza) ja kolmanneksi #16 Arta Mugen Civic (Hiroki Otsu, Ren Sato).

Gt300-luokan podium;

kuva_2025-10-22_171741231.png

GT500-luokan pisteissä kuusi tallia on 17 pisteen sisällä ja GT300-luokan pisteissäkin erot ovat pienet. Kauden finaali ajetaan Motegissa marraskuun 2. päivä.

Kooste:

 
Ylös