Häkä puhuu ASIAA....naulan kantaan!

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
pmv sanoi:
Semmonenkin juttu tuli mieleen, että se ei välttämättä ole pelkästään Trullin huonoa tuuria että on monesti osallisena lähtökolareissa. Ei se paljoa auta, että on syytön osapuoli jos kisa on pilalla. Trullilla saattaa olla kuskien joukossa sellainen maine että se antaa herkästi periksi ja kaikki "kamikaze" ohituksetkin menee läpi kun se aina väistää. Tuollainen mainehan suorastaan houkuttelee muita tekemään yltiöoptimistisia temppuja jotka päätyvät huonosti molempien kannalta.

En kyllä ole varma tuosta Trullin maineesta, mutta monet kuskit ovat puhuneet vuosien varrella siitä että tietty kypärä ja auto assosioidaan aina tietyntyyppiseen ratakäyttäytymiseen. Jotenkin voisi kuvitella että joku Montoya herättää lievästi enemmän kunnioitusta kuin Trulli radalla. En kyllä muista et Trulli olisi koskaan tehnyt kisan aikana mitään agressiivistä, muuta kuin yrittänyt peitellä toisten ohituksia. Trullistahan tulee monesti kisan aikana ns. tulppa hyvän aika-ajonsa takia. Kisassa vauhti ei riitä ja se hidastuu entisestään kun pitää keskittyä peileihin.
Totta kyllä että Trulli on usein "tulppana". Mutta siihen on muitakin syitä kuin mahdollinen hitaus. Olet varmasti huomannut että Renault lähes poikkeuksetta onnistuu starteissa mainiosti. Renaultit ohitttavat usein startissa nopeampia autoja, ja on luonnollista että startin jälkeen nämä ohitetut nopeammat autot seuraavat aivan Renaultien perässä.

Miksi sitten tuntuu että se tulppa on aina Trulli eikä tallikaveri, niin se on aika mielenkiintoinen kysymys. Ehkä se selittyy taktiikalla tai säädöillä? Trulli ehkä säätää auton siten että aika-ajoissa pääsee kovaa mutta itse kisassa täytyy ajaa varovaisemmin ettei auto mene rikki. En sitten tiedä onko tuossa mitään perää? Ainakin nykyään tuo vois pitää paikkaansa kun kisat ajetaan samoilla säädöillä kuin aika-ajotkin.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
JT sanoi:
Alonson arvostusta nostaa kuitenkin myös se, että hän ajoi käytännössä ensimmäistä varsinaista F1-kauttaan.
Jaa no eipä se Kimilläkään siinä tapauksessa ollut kuin toinen kausi ja jos otetaan huomioon edellisen kauden 11 keskeytystä niin voidaan todeta että Kimihän oli rookie! :p
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jacques sanoi:
Vertailu Kimiin on toisaalta hyvin turhaa sillä auto oli eri ja ei varmaan yhtä hyvä ajettava kuin McLaren.
Lisäksi kun täällä verrattiin tallikavereihin, niin Trulli on asteen edellä Davidia, joten sekään vertailu ei ole kovin järkevää. Luit jaska ilmeisesti vain ton kommenttini Alonsosta. Lue nuo muutkin kommentit niin näet mitä mieltä olen hänen tallikaveristaan. Tämä lähinnä siksi että KUN Trulli jossain kisassa nöyryyttää Alonsoa niin et mene pistämään sanoja mun suuhuni... :tongue:
Ensinnäkin Renault oli parempi ajettava kuin McLaren. Jos olet seurannut asiantuntijoiden kommentteja, niin pitäisi olla käynyt jo selväksi että Rellun runko oli todennäköisesti toiseksi paras heti Ferrarin jälkeen. Tähän vaikutti moottorin alhainen painopiste ja bensankulutus (eli pienempi paino aika-ajoissa), mahtavat softat (TC ja LC) ja loistava aerodynamiikka. MP4-17D ei pärjää alkuunkaan autona R23:lle. Moottorin tehoissa Rellu joutui toki antamaan periksi McLarenin Mersulle, mutta ei kovin paljoa. Kaikkiaan, varsinkin kun ottaa huomioon Renaultin perjantaitestiajot jotka käytettiin pitkälti renkaiden ja auton yhteisvauhdin optimoimiseen, mistä seurasi se että Rellu usein käytti pehmeämpi (siis nopeampia) renkaita kuin muut Michelin-tallit, ja lisäksi Renaultin Silverstonesta lähtien käyttämä R23B-versio, voidaan hyvällä syyllä sanoa että Renault oli nopeampi ja paremmin ajettava auto kuin McLaren. Renault hävisi kylläkin luotettavuuspuolella Mäkille, varsin selvästi vieläpä.

Toiseksi, Trulli askeleen edellä Davidiä?! :D Aika tuubaa... Siksipähän Trulli onkin aina ollut niin haluttu Williamsilla, McLarenilla, Ferrarilla... Ei hemmetti, harvemmin kuulee moisia väitteitä. Missään tapauksessa Trulli ei pärjää Davidille. Kisakuljettajana ei missään tapauksessa, aika-ajokuljettajana luultavasti samaa tasoa. Huom! Samaa tasoa! Miksi näin? Kyllä minäkin olen huomannut Trullin aika-ajoväläytykset, esim. 2000 Monaco ja Spa. Loistavia! Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa ettei Trulli aina loista aika-ajoissa. Vaikkapa Imola, Hungaroring ja Indianapolis 2003 ovat siitä esimerkkejä. Oikeastaan voidaan lisätä että molemmat Renault-kuljettajat koomasivat Monacossa jossa heillä oli radalle parhaiten soveltuva auto, mutta eivät taistelleet kärkipään lähtöruuduista tai palkintopallisijoista. Trulli on saanut nauttia siitä etuoikeudesta Davidiin nähden, että kun ajelee heikommalla autolla niin yleensä vain loistavat suoritukset herättävät huomiota, muissa tapauksissa voivotellaan auton heikkoutta jos edes jaksetaan kiinnittää mitään huomiota koko suoritukseen. David on aina ollut suurennuslasin alla koska on ajanut huipputallissa. Silti Davidillä on aivan vastaavia loistavia aika-ajoja kuin Trullilla. Monaco 2001 on hyvä esimerkki. Muita voidaan mainita Monaco 2002, Imola 2001, tai vaikka Interlagos 2003. Niitä vain ei noteerata koska Davidiä on kiva vihata, se on muotia näes.

Trullia ei ole edes arvosteltu samalla asteikolla kuin Davidiä. DC:tä verrataan jatkuvasti maailmanmestareihin, Trullia joihinkin Panisiin ja Frentzeniin. Vähän eri asia. Ensimmäinen askel Trullille edes Davidin tasolle olisi se, että hänet noteerattaisiin sille tasolle että heitä edes arvosteltaisiin samalla asteikolla.

Trulli muuten nöyryytti Alonsoa Hockenheimissa, Silverstonessa, Monzassa ja Indianapolisissa 2003, tiedoksi. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Calvin: Joo olet oikeassa, mä vähän sekotin sanoja.. Renaultin vahvuus oli ajettavuus ja heikkous moottorin tehot. Moottori myöskin tuki ajettavuutta, mikä näkyi parhaiten hitailla radoilla. Tehottomuus kuitenkin aiheutti sen että Renault joutui hakemaan kompromisseja vähän nopeammilla radoilla. Ja tietty se on sitten pois siitä ajettavuudesta kun haetaan nopeutta vähentämällä siipeä tms.

Mitä tulee Trulliin niin lue nuo ylemmät kommentit.. Niissä toin aika hyvin jo esille nuo Trullin kyvyt. Trulli on todella aliarvostettu, mutta jostain syystä ainakin Briatore tunntuu häneen luottavan, ihan siinä missä Dennis Coulthardiin. Trullilla vaan on ollut urallaan niin paljon epäonnea ja kärsinnyt usein paitsi omista virheistään niin myös muiden virheistä. En muista ikinä nähneeni Trullilta täysin ehjää kautta. Aina on ollut epäonnea todella paljon. Trullin tähän astinen ura itseasiassa muistuttaa aika hyvin samalta kun Häkkisen ura ennen vuotta 1998.

Nyt alkavalla kaudella Trullilla on uran viimeinen näytön paikka. Hänen on pakko pysyttävä Alonson vauhdissa. Ja pari voittoakin olisi syytä ottaa. Muuten ei paikkaa huipulla enää koskaan tule. Itselläni on suuri luotto Trulliin, uskon että hän antaa Alonsolle kovan vastuksen. Onko hänestä mestariksi? Sanoisin että on. Mutta valitettavasti Alonso syö häneltä pisteitä, samalla kun Kimi kyykyttää Davidia, niin voi olla että siinä menee peli. Williamsilla on vähän sama kuvio kun tallikaverit on niin tasaisia. Eli siinä mielessä Kimillä on kyllä parhaat mahikset. Mutta toisaalta McLarenin mahdollinen epäluotettavuus voi olla se suuri mörkö Kimin voiton tiellä? :)
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
pmv sanoi:
Semmonenkin juttu tuli mieleen, että se ei välttämättä ole pelkästään Trullin huonoa tuuria että on monesti osallisena lähtökolareissa. Ei se paljoa auta, että on syytön osapuoli jos kisa on pilalla. Trullilla saattaa olla kuskien joukossa sellainen maine että se antaa herkästi periksi ja kaikki "kamikaze" ohituksetkin menee läpi kun se aina väistää. Tuollainen mainehan suorastaan houkuttelee muita tekemään yltiöoptimistisia temppuja jotka päätyvät huonosti molempien kannalta.
Oletko muuten edelleen sitä mieltä, että Trulli oli viime kaudella Malesiassa "kuin jotenkin omituisesti pysähtyneenä keskellä mutkaa" ja sen vuoksi Schumi sitten ajoi huolella Trullin pysähtyneisyyden vuoksi perään.
 

jyrki

New member
Liittynyt
6.2.2004
Viestit
2
Ma sanoi:
Ja korjataan pikkuvirheitä....Trullin ajosuoritus malesiassa ei kyllä paljon nopeudessa Alonsolle hävinyt matkalle, mahtui vaan erään isonenäisen saksalaisen tönäisy kakkosmukassa, roikkuminen hitaampien takana (mm.Button) vaikka kuinka kauan, pitkäksi venynyt varikkopysähdys ja vielä omasta virheestä aiheutunut pyörähdys.
Näinhän se olikin, muisti pätkii ja pahasti...

Mutta kyllä trulli on aika-ajoissa loistanut useasti, mutta ei kisoissa. Kisoissa Alonso on ollut etevämpi (ei toki aina) vaikka aika-ajoissa takkiin olisi tullutkin. Esim. Unkarissa Alonso ohitti tallikaverinsa kierroksella. Toki Trullilla oli ongelmia auton kanssa siellä, mutta eikö se ole kuskista kiinni millaiset säädöt siihen saadaan aikaiseksi?
 

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Moon sitä mieltä että Trulli on ollut pidetty kuski, varsinkin suomessa ja nimensä takia. Jos tätä kärjistää, niin eipä Jarno mitään erikoisempaa ole esittänyt lähiaikoina.

Nyt saa valittaa ja heittää paskaa niskaan, tohon noin:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Kimin tai Fernandon paremmuudesta toisiinsa nähden on vaikea sanoa yhtään mitään. Minun silmissäni molemmat näyttäytyvät varsin tasaväkisinä. Mielipiteiden muodostukseen vaikuttaa paljon se, mitä ajattelemme näiden kavereiden tallikavereista. Itse rankkaan Trullin erittäin nopeaksi aika-ajokuskiksi. David taas on nykyisellään aika floppi.

Joka tapauksessa Räikkönen ja Alonso ovat vaikuttavimmat Schumin haastajista. Ihan eri tasoa kuin vaikkapa yliarvostettu Juan-Pablo Montoya.
 
Ylös