Rälle
Well-known member
- Liittynyt
- 24.5.2000
- Viestit
- 397
F1-maailmassa on käynnissä parhaillaan valtaisa huhumylly liittyen ensi kauden tallipaikkoihin ja ajajasopimuksiin. Button Williamsille, mutta Jenson ei haluaisikaan. Barrichello BARille, mutta Rubens vakuuttaa nykyisen Ferrari-sopimuksen kattavan kauden 2006. Fisille kenkää Rellulta, suoritukset eivät ole vastanneet odotuksia. Kimi pohtii tulevaisuuttaan - haluaisi ajaa luotettavalla ja nopealla autolla. Heidfeld jo melko varmasti BMW:n ratissa. Niinpä. Osalla kuljettajista on sopimus, osalla ei. Toiset halutaan pitää voimassa toisia ei.
Mikä sitten on totuus, niin sitä emme täällä forumilla tiedä. Mutta kiva näillä asioilla on spekuloida. Noin vuosi sitten huhumylly pyöri vinhasti Mika Häkkisen ympärillä. Häkkinen halusi palata F1-auton rattiin, mutta kilpailukykyisiä autoja ei ollut tarjolla. Mika yritti neuvotella Williamsin kanssa, mutta Buttonin jo silloiset sopimussotkut hämmensivät soppaa liiaksi, joten Häkkisen paluu F1-auton ohjaimiin jäi toteutumatta. Muita kilpailukykyisiä autoja ei ollut mahdollista edes neuvotella. Mika teki omat ratkaisunsa ja siirtyi DTM-kuskiksi tullen samalla sarjan tunnetuimmaksi kuljettajaksi. Loppuvuodesta Häkkinen antoi julkisuuteen lausunnon, ettei F1-luokka ole enää hänelle sopiva. Hän ei enää palaa ykkösiin.
Vuosi on vierähtänyt noista viime vuotisista Häkkisen neuvotteluista. Häkkinen on saavuttanut yhden osakilpailuvoiton käynnissäolevassa DTM-sarjassa. Muutoin kisat ovat sujuneet "vaihtelevasti". Mikasta tuskin tulee DTM-mestaria kauden päättyessä. Vaan kyteekö mielessä taas uudelleen paluu F1-luokkaan. Juu, juu. Eläkkeelle Mika siirtyi 2002. Paluusta neuvoteltiin vakavissaan 2004. Samana vuonna lausunto, ettei paluuta ole. Mutta, mutta...
Kimi Räikkönen voitti Unkarin GP:n 2005 näytöstyyliin. Yht'äkkiä Mika Häkkinen patsastelee 'yllättäen' Hungaroringin varikolla ja antaa haastatteluita medialle. Mika kehuu Kimin ajotyyliä ja saavutuksia. Onko Mika paikalla vain kannustamassa Kimiä - maanmiestään, joka asuu Sveitsissä. Mika itse asuu Monacossa. Tosi patrioottista toimintaa, right! Vai olisiko Mikalla alkanut taas syyhytä mielessä paluu autourheilun kuninkuusluokkaan. Nyt on se aika vuodesta, kun neuvotteluita käydään ja sopimuksia luonnostellaan. Niitä myös solmitaan tähän aikaan vuodesta, vaikkei niistä vielä julkisuuteen kaikista kerrotakaan.
Moni asia on muuttunut sitten viime vuoden sopimusneuvotteluiden. Williams ei jatka BMW:n kanssa. BMW osti Sauberin. Ferrari ei olekaan enää ylivoimainen talli. McLaren on nopein, mutta epäluotettava. Renault on nopea ja luotettava. BAR jatkaa nousuaan ja Honda sitoutuu nostamaan BARin huipulle. Kuljettajamarkkinoilla tapahtuu varmasti siirtoja.
On selvää, ettei Mikalla ole paluuta McLarenille. Tuskin Ron Dennis häntä palkkaisikaan. Mutta nyt tuntuu sille, että Mikalle tarjolla olisi enemmän mahdollisuuksia kuin vuosi sitten. Mielenkiintoisin talli on ehdottomasti Ferrari. Schumacherin lopettamishuhut kun eivät ole loppuakseen. Ferrari on aikaisempiin menestysvuosiin verrattuna kauden suurin alisuorittaja. Ensi vuodesta kukaan ei osaa vielä sanoa mitään, koska moottorit muuttuvat kaikilla V10-moottoreista V8-moottoreiksi. Onko Ferrari jälleen huipulla? Mitä tapahtuu rengasrintamalla? Brisukat vai Misukat? Kellä on mitkäkin renkaat alla? Siirtyykö Barrichello BARille? Brassimedialla on 'tietoa', jonka mukaan Rubensin sopimus on allekirjoitettu. Paljon kysymyksiä, mutta niin vähän vastauksia.
Pahimmillaan - tai parhaimmillaan - Ferrari voi olla tilanteessa, jossa molemmat kuskit vaihtuvat. Se taas tarkoittanee sitä, että kuljettajamarkkinat alkavat käydä ylikierroksilla. Kaikki haluaisivat ajaa Ferraria. Ja jos Barrichellon siirtyminen kesken voimassaolevan sopimuskauden Ferrarilta BARille on mahdollista, niin se olkoon skeptikoille osoituksena siitä, että voimassaolevia sopimuksia voidaan purkaa. Mutta olisiko Häkkinen oikeasti halukas istumaan Ferrarin rattiin? Vaikka ensi kausi on vielä kaikille arvoitus, niin ensi kauden autojen suunnittelu on kuitenkin jo pitkällä. Ja sisäpiiriläisillä on varmasti tietoa siitä, ketkä ovat vahvoilla ja ketkä eivät. Selvää on tietenkin se, että rahakkaat tallit pärjäävät yleensä paremmin silloin, kun sääntömuutoksia tehdään. Joten tällä ajatusleikillä voisi olla hyvinkin mahdollista, että Ferrari tähtää takaisin huipulle ensi kaudella, mutta tällä kertaa uudella kuljettajakokoonpanolla. Voihan se olla, että Schumacher haluaa jatkaa, jolloin hänen aisaparikseen käy vain kuski, joka on valmis suostumaan kakkoskuskin rooliin. Schumille kun ykköskuskin paikka on taattu sopimuksessa. Tässä skenaariossa Häkkinen tuskin voisi olla kiinnostunut Ferrari-pestistä, vaikkakin meille F1-faneille se olisi unelmakokoonpano. Vihdoinkin Mika ja Schumi ottaisivat toisistaan mittaa samanlaisella kalustolla. Vau!
Toisaalta Renault vaikuttaa tällä hetkellä parhaimmalta autolta luotettavuuden suhteen. Kun siihen lisätään vielä nopeus, niin kysymyksessä on paketti jolla pystytään voittamaan kisoja. Osoituksena tallilla on jo 7 voittoa kuluvan kauden aikana. Mutta Renaultillakin on omat ongelmansa. Vaikka Fisichellalla on voimassaoleva sopimus Rellun kanssa vielä kaudesta 2006, niin se ei automaattisesti tarkoita sitä, että Fisi ajaisi Rellua ensi kaudella. Flavio Briatore pystyy tarvittaessa purkamaan helposti Fisin sopimuksen. Sitä kautta F1-sarjan tämän hetken kilpailukykyisimmässä autossa olisi vapaa ajajapaikka ensi kaudeksi. Vaikkakin Fernando Alonso on tallin ehdoton ykkösnyrkki tällä hetkellä (ja todennäköisesti maailmanmestari vuosimallia 2005), niin se voisi olla tallin kannalta erittäin houkutteleva vaihtoehto istuttaa tuoreen mestarin vierelle toiseen autoon hiukan kokeneempi mestari, jolla on vielä annettavaa F1-luokalle.
Myöskin BAR tuntuu mielenkiintoiselta tallilta. Vaikka alkukausi on mennyt erilaisten sähläilyjen ja luotettavuusongelmien vuoksi aivan luokattoman huonosti, niin Button on kuitenkin pystynyt viime kisoissa ajamaan jatkuvasti pisteille, mikä taas kielii tallin nousukunnosta. Ja kun vielä tiedetään se, että Hondan panostus tulee olemaan vahva jatkossa, niin ensi kaudeksi vapautuva Buttonin paikka on varmasti mielenkiintoinen monille. Vaikkakin Barrichello täyttäisi toisen BAR-paikan, niin on melkoisen todennäköistä, että Takuma Sato ei jatka ainakaan kilpakuljettajan roolissa enää ensi kaudella. Sen verran heikkoja ovat miehen suoritukset tänä vuonna olleet. Eipä taida Takulla vielä olla pisteen pistettä... . Niinpä on mahdollista, jopa todennäköistä, että BARin ratissa on täysin uudet kuskit ensi kaudella. Vaikkei BAR ole vielä onnistunut voittamaan yhtään kisaa, niin ennusmerkit ovat kuitenkin olemassa aivan yhtälailla, kuin Rellunkin nousu oli nähtävissä jo viime vuonna.
Joten, ajatelkaa mitä lystäätte, Mika Häkkinen oli kuitenkin Hungaroringin varikolla. Oliko Mika turistina vaiko tallipaikkaa kärkkymässä, jää tietysti nähtäväksi. Jäämme odottelemaan uutisia...
Mikä sitten on totuus, niin sitä emme täällä forumilla tiedä. Mutta kiva näillä asioilla on spekuloida. Noin vuosi sitten huhumylly pyöri vinhasti Mika Häkkisen ympärillä. Häkkinen halusi palata F1-auton rattiin, mutta kilpailukykyisiä autoja ei ollut tarjolla. Mika yritti neuvotella Williamsin kanssa, mutta Buttonin jo silloiset sopimussotkut hämmensivät soppaa liiaksi, joten Häkkisen paluu F1-auton ohjaimiin jäi toteutumatta. Muita kilpailukykyisiä autoja ei ollut mahdollista edes neuvotella. Mika teki omat ratkaisunsa ja siirtyi DTM-kuskiksi tullen samalla sarjan tunnetuimmaksi kuljettajaksi. Loppuvuodesta Häkkinen antoi julkisuuteen lausunnon, ettei F1-luokka ole enää hänelle sopiva. Hän ei enää palaa ykkösiin.
Vuosi on vierähtänyt noista viime vuotisista Häkkisen neuvotteluista. Häkkinen on saavuttanut yhden osakilpailuvoiton käynnissäolevassa DTM-sarjassa. Muutoin kisat ovat sujuneet "vaihtelevasti". Mikasta tuskin tulee DTM-mestaria kauden päättyessä. Vaan kyteekö mielessä taas uudelleen paluu F1-luokkaan. Juu, juu. Eläkkeelle Mika siirtyi 2002. Paluusta neuvoteltiin vakavissaan 2004. Samana vuonna lausunto, ettei paluuta ole. Mutta, mutta...
Kimi Räikkönen voitti Unkarin GP:n 2005 näytöstyyliin. Yht'äkkiä Mika Häkkinen patsastelee 'yllättäen' Hungaroringin varikolla ja antaa haastatteluita medialle. Mika kehuu Kimin ajotyyliä ja saavutuksia. Onko Mika paikalla vain kannustamassa Kimiä - maanmiestään, joka asuu Sveitsissä. Mika itse asuu Monacossa. Tosi patrioottista toimintaa, right! Vai olisiko Mikalla alkanut taas syyhytä mielessä paluu autourheilun kuninkuusluokkaan. Nyt on se aika vuodesta, kun neuvotteluita käydään ja sopimuksia luonnostellaan. Niitä myös solmitaan tähän aikaan vuodesta, vaikkei niistä vielä julkisuuteen kaikista kerrotakaan.
Moni asia on muuttunut sitten viime vuoden sopimusneuvotteluiden. Williams ei jatka BMW:n kanssa. BMW osti Sauberin. Ferrari ei olekaan enää ylivoimainen talli. McLaren on nopein, mutta epäluotettava. Renault on nopea ja luotettava. BAR jatkaa nousuaan ja Honda sitoutuu nostamaan BARin huipulle. Kuljettajamarkkinoilla tapahtuu varmasti siirtoja.
On selvää, ettei Mikalla ole paluuta McLarenille. Tuskin Ron Dennis häntä palkkaisikaan. Mutta nyt tuntuu sille, että Mikalle tarjolla olisi enemmän mahdollisuuksia kuin vuosi sitten. Mielenkiintoisin talli on ehdottomasti Ferrari. Schumacherin lopettamishuhut kun eivät ole loppuakseen. Ferrari on aikaisempiin menestysvuosiin verrattuna kauden suurin alisuorittaja. Ensi vuodesta kukaan ei osaa vielä sanoa mitään, koska moottorit muuttuvat kaikilla V10-moottoreista V8-moottoreiksi. Onko Ferrari jälleen huipulla? Mitä tapahtuu rengasrintamalla? Brisukat vai Misukat? Kellä on mitkäkin renkaat alla? Siirtyykö Barrichello BARille? Brassimedialla on 'tietoa', jonka mukaan Rubensin sopimus on allekirjoitettu. Paljon kysymyksiä, mutta niin vähän vastauksia.
Pahimmillaan - tai parhaimmillaan - Ferrari voi olla tilanteessa, jossa molemmat kuskit vaihtuvat. Se taas tarkoittanee sitä, että kuljettajamarkkinat alkavat käydä ylikierroksilla. Kaikki haluaisivat ajaa Ferraria. Ja jos Barrichellon siirtyminen kesken voimassaolevan sopimuskauden Ferrarilta BARille on mahdollista, niin se olkoon skeptikoille osoituksena siitä, että voimassaolevia sopimuksia voidaan purkaa. Mutta olisiko Häkkinen oikeasti halukas istumaan Ferrarin rattiin? Vaikka ensi kausi on vielä kaikille arvoitus, niin ensi kauden autojen suunnittelu on kuitenkin jo pitkällä. Ja sisäpiiriläisillä on varmasti tietoa siitä, ketkä ovat vahvoilla ja ketkä eivät. Selvää on tietenkin se, että rahakkaat tallit pärjäävät yleensä paremmin silloin, kun sääntömuutoksia tehdään. Joten tällä ajatusleikillä voisi olla hyvinkin mahdollista, että Ferrari tähtää takaisin huipulle ensi kaudella, mutta tällä kertaa uudella kuljettajakokoonpanolla. Voihan se olla, että Schumacher haluaa jatkaa, jolloin hänen aisaparikseen käy vain kuski, joka on valmis suostumaan kakkoskuskin rooliin. Schumille kun ykköskuskin paikka on taattu sopimuksessa. Tässä skenaariossa Häkkinen tuskin voisi olla kiinnostunut Ferrari-pestistä, vaikkakin meille F1-faneille se olisi unelmakokoonpano. Vihdoinkin Mika ja Schumi ottaisivat toisistaan mittaa samanlaisella kalustolla. Vau!
Toisaalta Renault vaikuttaa tällä hetkellä parhaimmalta autolta luotettavuuden suhteen. Kun siihen lisätään vielä nopeus, niin kysymyksessä on paketti jolla pystytään voittamaan kisoja. Osoituksena tallilla on jo 7 voittoa kuluvan kauden aikana. Mutta Renaultillakin on omat ongelmansa. Vaikka Fisichellalla on voimassaoleva sopimus Rellun kanssa vielä kaudesta 2006, niin se ei automaattisesti tarkoita sitä, että Fisi ajaisi Rellua ensi kaudella. Flavio Briatore pystyy tarvittaessa purkamaan helposti Fisin sopimuksen. Sitä kautta F1-sarjan tämän hetken kilpailukykyisimmässä autossa olisi vapaa ajajapaikka ensi kaudeksi. Vaikkakin Fernando Alonso on tallin ehdoton ykkösnyrkki tällä hetkellä (ja todennäköisesti maailmanmestari vuosimallia 2005), niin se voisi olla tallin kannalta erittäin houkutteleva vaihtoehto istuttaa tuoreen mestarin vierelle toiseen autoon hiukan kokeneempi mestari, jolla on vielä annettavaa F1-luokalle.
Myöskin BAR tuntuu mielenkiintoiselta tallilta. Vaikka alkukausi on mennyt erilaisten sähläilyjen ja luotettavuusongelmien vuoksi aivan luokattoman huonosti, niin Button on kuitenkin pystynyt viime kisoissa ajamaan jatkuvasti pisteille, mikä taas kielii tallin nousukunnosta. Ja kun vielä tiedetään se, että Hondan panostus tulee olemaan vahva jatkossa, niin ensi kaudeksi vapautuva Buttonin paikka on varmasti mielenkiintoinen monille. Vaikkakin Barrichello täyttäisi toisen BAR-paikan, niin on melkoisen todennäköistä, että Takuma Sato ei jatka ainakaan kilpakuljettajan roolissa enää ensi kaudella. Sen verran heikkoja ovat miehen suoritukset tänä vuonna olleet. Eipä taida Takulla vielä olla pisteen pistettä... . Niinpä on mahdollista, jopa todennäköistä, että BARin ratissa on täysin uudet kuskit ensi kaudella. Vaikkei BAR ole vielä onnistunut voittamaan yhtään kisaa, niin ennusmerkit ovat kuitenkin olemassa aivan yhtälailla, kuin Rellunkin nousu oli nähtävissä jo viime vuonna.
Joten, ajatelkaa mitä lystäätte, Mika Häkkinen oli kuitenkin Hungaroringin varikolla. Oliko Mika turistina vaiko tallipaikkaa kärkkymässä, jää tietysti nähtäväksi. Jäämme odottelemaan uutisia...