Häkkinen Hungaroringillä - sattumaako?

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
F1-maailmassa on käynnissä parhaillaan valtaisa huhumylly liittyen ensi kauden tallipaikkoihin ja ajajasopimuksiin. Button Williamsille, mutta Jenson ei haluaisikaan. Barrichello BARille, mutta Rubens vakuuttaa nykyisen Ferrari-sopimuksen kattavan kauden 2006. Fisille kenkää Rellulta, suoritukset eivät ole vastanneet odotuksia. Kimi pohtii tulevaisuuttaan - haluaisi ajaa luotettavalla ja nopealla autolla. Heidfeld jo melko varmasti BMW:n ratissa. Niinpä. Osalla kuljettajista on sopimus, osalla ei. Toiset halutaan pitää voimassa toisia ei.

Mikä sitten on totuus, niin sitä emme täällä forumilla tiedä. Mutta kiva näillä asioilla on spekuloida. Noin vuosi sitten huhumylly pyöri vinhasti Mika Häkkisen ympärillä. Häkkinen halusi palata F1-auton rattiin, mutta kilpailukykyisiä autoja ei ollut tarjolla. Mika yritti neuvotella Williamsin kanssa, mutta Buttonin jo silloiset sopimussotkut hämmensivät soppaa liiaksi, joten Häkkisen paluu F1-auton ohjaimiin jäi toteutumatta. Muita kilpailukykyisiä autoja ei ollut mahdollista edes neuvotella. Mika teki omat ratkaisunsa ja siirtyi DTM-kuskiksi tullen samalla sarjan tunnetuimmaksi kuljettajaksi. Loppuvuodesta Häkkinen antoi julkisuuteen lausunnon, ettei F1-luokka ole enää hänelle sopiva. Hän ei enää palaa ykkösiin.

Vuosi on vierähtänyt noista viime vuotisista Häkkisen neuvotteluista. Häkkinen on saavuttanut yhden osakilpailuvoiton käynnissäolevassa DTM-sarjassa. Muutoin kisat ovat sujuneet "vaihtelevasti". Mikasta tuskin tulee DTM-mestaria kauden päättyessä. Vaan kyteekö mielessä taas uudelleen paluu F1-luokkaan. Juu, juu. Eläkkeelle Mika siirtyi 2002. Paluusta neuvoteltiin vakavissaan 2004. Samana vuonna lausunto, ettei paluuta ole. Mutta, mutta...

Kimi Räikkönen voitti Unkarin GP:n 2005 näytöstyyliin. Yht'äkkiä Mika Häkkinen patsastelee 'yllättäen' Hungaroringin varikolla ja antaa haastatteluita medialle. Mika kehuu Kimin ajotyyliä ja saavutuksia. Onko Mika paikalla vain kannustamassa Kimiä - maanmiestään, joka asuu Sveitsissä. Mika itse asuu Monacossa. Tosi patrioottista toimintaa, right! :p Vai olisiko Mikalla alkanut taas syyhytä mielessä paluu autourheilun kuninkuusluokkaan. Nyt on se aika vuodesta, kun neuvotteluita käydään ja sopimuksia luonnostellaan. Niitä myös solmitaan tähän aikaan vuodesta, vaikkei niistä vielä julkisuuteen kaikista kerrotakaan.

Moni asia on muuttunut sitten viime vuoden sopimusneuvotteluiden. Williams ei jatka BMW:n kanssa. BMW osti Sauberin. Ferrari ei olekaan enää ylivoimainen talli. McLaren on nopein, mutta epäluotettava. Renault on nopea ja luotettava. BAR jatkaa nousuaan ja Honda sitoutuu nostamaan BARin huipulle. Kuljettajamarkkinoilla tapahtuu varmasti siirtoja.

On selvää, ettei Mikalla ole paluuta McLarenille. Tuskin Ron Dennis häntä palkkaisikaan. Mutta nyt tuntuu sille, että Mikalle tarjolla olisi enemmän mahdollisuuksia kuin vuosi sitten. Mielenkiintoisin talli on ehdottomasti Ferrari. Schumacherin lopettamishuhut kun eivät ole loppuakseen. Ferrari on aikaisempiin menestysvuosiin verrattuna kauden suurin alisuorittaja. Ensi vuodesta kukaan ei osaa vielä sanoa mitään, koska moottorit muuttuvat kaikilla V10-moottoreista V8-moottoreiksi. Onko Ferrari jälleen huipulla? Mitä tapahtuu rengasrintamalla? Brisukat vai Misukat? Kellä on mitkäkin renkaat alla? Siirtyykö Barrichello BARille? Brassimedialla on 'tietoa', jonka mukaan Rubensin sopimus on allekirjoitettu. Paljon kysymyksiä, mutta niin vähän vastauksia.

Pahimmillaan - tai parhaimmillaan - Ferrari voi olla tilanteessa, jossa molemmat kuskit vaihtuvat. Se taas tarkoittanee sitä, että kuljettajamarkkinat alkavat käydä ylikierroksilla. Kaikki haluaisivat ajaa Ferraria. Ja jos Barrichellon siirtyminen kesken voimassaolevan sopimuskauden Ferrarilta BARille on mahdollista, niin se olkoon skeptikoille osoituksena siitä, että voimassaolevia sopimuksia voidaan purkaa. Mutta olisiko Häkkinen oikeasti halukas istumaan Ferrarin rattiin? Vaikka ensi kausi on vielä kaikille arvoitus, niin ensi kauden autojen suunnittelu on kuitenkin jo pitkällä. Ja sisäpiiriläisillä on varmasti tietoa siitä, ketkä ovat vahvoilla ja ketkä eivät. Selvää on tietenkin se, että rahakkaat tallit pärjäävät yleensä paremmin silloin, kun sääntömuutoksia tehdään. Joten tällä ajatusleikillä voisi olla hyvinkin mahdollista, että Ferrari tähtää takaisin huipulle ensi kaudella, mutta tällä kertaa uudella kuljettajakokoonpanolla. Voihan se olla, että Schumacher haluaa jatkaa, jolloin hänen aisaparikseen käy vain kuski, joka on valmis suostumaan kakkoskuskin rooliin. Schumille kun ykköskuskin paikka on taattu sopimuksessa. Tässä skenaariossa Häkkinen tuskin voisi olla kiinnostunut Ferrari-pestistä, vaikkakin meille F1-faneille se olisi unelmakokoonpano. Vihdoinkin Mika ja Schumi ottaisivat toisistaan mittaa samanlaisella kalustolla. Vau!

Toisaalta Renault vaikuttaa tällä hetkellä parhaimmalta autolta luotettavuuden suhteen. Kun siihen lisätään vielä nopeus, niin kysymyksessä on paketti jolla pystytään voittamaan kisoja. Osoituksena tallilla on jo 7 voittoa kuluvan kauden aikana. Mutta Renaultillakin on omat ongelmansa. Vaikka Fisichellalla on voimassaoleva sopimus Rellun kanssa vielä kaudesta 2006, niin se ei automaattisesti tarkoita sitä, että Fisi ajaisi Rellua ensi kaudella. Flavio Briatore pystyy tarvittaessa purkamaan helposti Fisin sopimuksen. Sitä kautta F1-sarjan tämän hetken kilpailukykyisimmässä autossa olisi vapaa ajajapaikka ensi kaudeksi. Vaikkakin Fernando Alonso on tallin ehdoton ykkösnyrkki tällä hetkellä (ja todennäköisesti maailmanmestari vuosimallia 2005), niin se voisi olla tallin kannalta erittäin houkutteleva vaihtoehto istuttaa tuoreen mestarin vierelle toiseen autoon hiukan kokeneempi mestari, jolla on vielä annettavaa F1-luokalle.

Myöskin BAR tuntuu mielenkiintoiselta tallilta. Vaikka alkukausi on mennyt erilaisten sähläilyjen ja luotettavuusongelmien vuoksi aivan luokattoman huonosti, niin Button on kuitenkin pystynyt viime kisoissa ajamaan jatkuvasti pisteille, mikä taas kielii tallin nousukunnosta. Ja kun vielä tiedetään se, että Hondan panostus tulee olemaan vahva jatkossa, niin ensi kaudeksi vapautuva Buttonin paikka on varmasti mielenkiintoinen monille. Vaikkakin Barrichello täyttäisi toisen BAR-paikan, niin on melkoisen todennäköistä, että Takuma Sato ei jatka ainakaan kilpakuljettajan roolissa enää ensi kaudella. Sen verran heikkoja ovat miehen suoritukset tänä vuonna olleet. Eipä taida Takulla vielä olla pisteen pistettä... :rolleyes: . Niinpä on mahdollista, jopa todennäköistä, että BARin ratissa on täysin uudet kuskit ensi kaudella. Vaikkei BAR ole vielä onnistunut voittamaan yhtään kisaa, niin ennusmerkit ovat kuitenkin olemassa aivan yhtälailla, kuin Rellunkin nousu oli nähtävissä jo viime vuonna.

Joten, ajatelkaa mitä lystäätte, Mika Häkkinen oli kuitenkin Hungaroringin varikolla. Oliko Mika turistina vaiko tallipaikkaa kärkkymässä, jää tietysti nähtäväksi. Jäämme odottelemaan uutisia...
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jos haluttais "salaisesti" tallipaikoista neuvotella, niin tuskin F1-varikolle ilmestyttäisiin.
 

j_m_f

Member
Liittynyt
30.5.2005
Viestit
11
Sijainti
Helsinki
no joo Rälle, ihan mielenkiintosta spekulaatioo, sitähän aina riittää...

mutta todellisuudessa syy siihen miksi Häkä oli juuri Hungaroringissa johtuu Westin järjestämistä "läksiäis-kekkereistä" Unkarissa... Mika sanoikin RTL:n parivaljakolle Lauda-König, että ei voinut olla tulematta, kun oli kyseisen sponsorin avustamana saavuttanut kaksi mestaruutta...

Mutta mistäs sitä tietää? :wink:
 
Viimeksi muokattu:

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
j_m_f sanoi:
no joo Rälle, ihan mielenkiintosta spekulaatioo, sitähän aina riittää...

mutta todellisuudessa syy siihen miksi Häkä oli juuri Hungaroringissa johtuu Westin järjestämistä "läksiäis-kekkereistä" Unkarissa... Mika sanoikin RTL:n parivaljakolle Lauda-König, että ei voinut olla tulematta, kun oli kyseisen sponsorin avustamana saavuttanut kaksi mestaruutta...

Mutta mistäs sitä tietää? :wink:
Joo, ja Häkkinen puhui siellä lähtöruudukossa myös Jean Todtin kanssa :ahem:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
jaska sanoi:
Jos haluttais "salaisesti" tallipaikoista neuvotella, niin tuskin F1-varikolle ilmestyttäisiin.
Jep. Tuskin ne varikolla vierailevat koristähdet sun muutkaan neuvottelee F1-kuskin vakansseista.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Kivaa spekulaatiota. :thumbup: Olen enemmän kuin vakuuttunnut siitä että ensikaudella F1 sarjassa ajaa kaksi Suomalaista ja vieläpä huipputalleissa. Toinen on tietenkin Kimi mutta toinen on Heikki tai sitten mustanahepona esiin nostettu Häkkinen. Oma hullu veikkaukseni on että Heikki Kovalainen kiinnitetään Ferrarille ajamaan aisapariksi seitsenkertaiselle MaailmanMestarille eli Michael Schumacherille. Ukot ajelevat Ferrarin uudella luomuksella kaksoisvoittoihin ja Schumi lopettaa kauden 2006 jälkeen kahdeksankertaisena Mestarina. Sen jälkeen alkaa Heikin aika Ferrarilla joka on yhtä punaista dominointia. :p
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Kyllä Häkkiselle on saattanut tulla tarjouksia muutamista talleista, mutta onkin täysin eri asia onko hän enää kiinnostunut. Ainakin DTM kauden alussa Häkkinen vakuutteli ykkösten olevan takanapäin, mutta huonosti mennyt kausi on saattanut muuttaa ajatuksia. Vauhtia on kyllä löytynyt, mutta aina jotain on mennyt vikaan kisassa tai aika-ajossa. Tallivaihtoehtoja ei ole paljoa, se olisi joko BAR tai BMW johon Häkkinen voisi mennä. Aika epätodennäköistä tuo kyllä on. Niin ja jossain haastattelussa Häkkinenhän muistaakseni sanoi että formulat ovat taakse jäänyttä elämää ja sitten tokaisi loppuun "mutta ikinä et voi olla mistään varma" tai jotain tuon tapaista.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
No niin, siinähän ne ensi kauden tallikaverukset paiskaavat kättä. :alppu:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Hauskaa spekulaatiota!

Rälle sanoi:
Loppuvuodesta Häkkinen antoi julkisuuteen lausunnon, ettei F1-luokka ole enää hänelle sopiva. Hän ei enää palaa ykkösiin.
Ja kyllähän Häkkinen viimeisellä kaudellaan antoi lausuntoja että kyseessä on vain välivuosi, vaikka hän itse oli jo päättänyt lopettavansa. Ja lopetuspäätöksenkin Häkä hautasi, oli myöhemmin ajattelemassa F1-paluuta. Eli kaipa se vastaus on ehkä, ehkä ei. Varmaakin prossat Mikan jatkamiselle on aika pienet - ainakin omasta mielestäni.

Kimi Räikkönen voitti Unkarin GP:n 2005 näytöstyyliin. Yht'äkkiä Mika Häkkinen patsastelee 'yllättäen' Hungaroringin varikolla ja antaa haastatteluita medialle.
Tosin saattoi kyseessä olla Mäccärin bileet (Kimin ja Jennin?) joita oli jo aiemmin kuulemma järjestetty (tällainen muistikuva jäi noilta selostajilta).

Monacossa. Tosi patrioottista toimintaa, right! :p
Niin, kyllähän Suomessa syntyneen henkilön pitäisi maksaa kymmeniä tai satoja miljoonia siitä että täällä oleilevat kuukauden vuodesta. Varmasti Kimikin käyttää ihan kunnallista terveydenhuoltoa eikä mene yksityiselle! :doubtful:

On selvää, ettei Mikalla ole paluuta McLarenille. Tuskin Ron Dennis häntä palkkaisikaan.
Hmm, miksei? Jos Mika olisi palaamassa niin uskoisin Ronin olevan hyvin kiinnostuneen. Toinen nykykuski olisi helppo myydä toiseen talliin - sen verran vauhtia ja kokemusta löytyy kummaltakin.

Pahimmillaan - tai parhaimmillaan - Ferrari voi olla tilanteessa, jossa molemmat kuskit vaihtuvat.
Pahimmillaan "team Michael" lopettaa. Eli herrat Brawn ja Byrne häipyvät shumin mukana. Eli joukko, joka Ferrarin nosti vauhtiin lähtisi kokonaisuudessaan pois. Hiukan esimakua saatiin kun Byrne ei enää suunnitellut kokonaan F2005-autoa. Kilpailijoille tuli heti takkiin pari sekuntia per kierros! Tällainen tilanne olisi varmasti hyvä kuskille joka ottaa tallin haltuunsa ja lähtee sitä kehittämään - Mutta olisiko Mikalla vielä oikeasti paukkuja kehittää tallia monta vuotta ilman menestystä? Ferrari tuntuu jo nyt menneen talven lumilta, vaikka oli aivan ylivoimainen viimekaudella. Miten siten jos menestystä pitäisi odotella vuosia? Vaatii paljon kuskilta.

Tosin onhan Ferrarin organisaatio ja tehtaat siinä iskussa ettei aivan samaa työtä tarvitsisi tehdä kuin aikoinaan kun Shumi tuli taloon, mutta silti...

kuski, joka on valmis suostumaan kakkoskuskin rooliin. Schumille kun ykköskuskin paikka on taattu sopimuksessa. Tässä skenaariossa Häkkinen tuskin voisi olla kiinnostunut Ferrari-pestistä, vaikkakin meille F1-faneille se olisi unelmakokoonpano. Vihdoinkin Mika ja Schumi ottaisivat toisistaan mittaa samanlaisella kalustolla. Vau!
Tuskin kukaan huippukuski on valmis menemään Ferrarille kakkoskuskiksi. Barrichello voi varmasti kertoilla kokemuksiaan, kuinka tasapuolista kohtelu on ollut. Joka vuoden alussa vakuutellaan, että kaikki on reilua ja kakkoskuskia ei ole, mutta kunhan kisa alkaa, niin johan käsketään päästämään Michael ohi.

Toisaalta Renault...
Rellu menee hiukka samaan kastiin kuin Ferrari, toinen kuski saa helposti taakseen suuren osan tiimistä. Varsinkin jos mukana on Briatoren "oma" Alonso - veikkaisin hankalia päiviä kenelle tahansa hänen tallikaverilleen.

Myöskin BAR tuntuu mielenkiintoiselta tallilta.
Kieltämättä. Tosin itseäni arveluttaa tiimin nostaneen DR:n potkiminen pois - tuleeko noiden potkujen vaikutuksen esiin vasta ensi kaudella? Tällä hetkellä vaikuttaisi, että mr. Fry on tehnyt hyvää työtä, mutta onko homma mennyt vain DR:n töiden pohjalta? Eli onko tallilla oikeasti nousukiito päällä, vai ollaanko seuraavaksi tippumassa alaspäin. Ainiin... Onhan Takulla piste nyt :).

Lisäksi heitetään mielenkiintoisena Jordan/mikälie. Löytyyköhän tuolle tiimille jotain kunnon tulevaisuutta? Jos pätäkkää alkaa löytyä, voisi Jordankin olla varsin mielenkiintoinen tulevaisuudessa. Tiimiltä löytyy paljon kokemusta voittamisenkin tasolta, joten rahalla nousu voisi onnistua. Käytännössä tietysti vaadittaisiin melkeinpä autonvalmistajaa mukaan. Sieltähän voisi spekuloida vaikka PSAn (Citroen ja Peugeot), jotka säästävät $100M kun eivät enää kilpaile rallissa. Ja miksei sitten voisi Volkkaria/Audia työntää ykkösiin myös, näitähän on huhuttu, ja huhut on sitten tumpattu - mutta niinhän se aina on. Ja löytyyhän näitä Korean autofirmoja jotka koittavat nousta. Yksi markkinointikanava olisi F1.
 

72

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
16061
Häkä lienee ottanut osaa myös McLarenin kokin tiimin sisäiseen muistotilaisuuteen.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Nähtiinhän varikolla muuan Keke Rosberg. Mahtaisiko vanha veteraani tehdä paluun Williamsilla, kun palaavat Cosworthin koneisiin? Ensi kaudella ykkösissä 5 suomalaista! Nico bemarilla, Kimi mäkillä, Heikki Red Bullilla, keke Williamsilla ja Häkä Ferrarilla!
Tuo on erittäin todennäköistä, etten jopa sanoisi varmaa tietoa.
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Vieraileehan muitakin entisiä huippukuljettajia F1-varikolla tavan takaa kisojen yhteydessä.
Mika on ajonsa F1:ssä ajanut ja ei kai hänen nimensä esiinvetäminen ajohommin palaamisen yhteydessä ole enää järjellisiä perusteita.
 

Laareni120

Banned
Liittynyt
11.6.2005
Viestit
766
Sijainti
Karjalohja
MaranelloRed sanoi:
Kivaa spekulaatiota. :thumbup: Olen enemmän kuin vakuuttunnut siitä että ensikaudella F1 sarjassa ajaa kaksi Suomalaista ja vieläpä huipputalleissa. Toinen on tietenkin Kimi mutta toinen on Heikki tai sitten mustanahepona esiin nostettu Häkkinen. Oma hullu veikkaukseni on että Heikki Kovalainen kiinnitetään Ferrarille ajamaan aisapariksi seitsenkertaiselle MaailmanMestarille eli Michael Schumacherille. Ukot ajelevat Ferrarin uudella luomuksella kaksoisvoittoihin ja Schumi lopettaa kauden 2006 jälkeen kahdeksankertaisena Mestarina. Sen jälkeen alkaa Heikin aika Ferrarilla joka on yhtä punaista dominointia. :p
tuskin briatore heikkiä ferrarille päästää ku se kaavailee heikille kisakuskin paikkaa rellulle kaudelle 2007 joten eiköhän toi ole turha toivo :rolleyes:
 

Mäcci

Well-known member
Liittynyt
24.1.2005
Viestit
214
Jonkki sanoi:
Nähtiinhän varikolla muuan Keke Rosberg. Mahtaisiko vanha veteraani tehdä paluun Williamsilla, kun palaavat Cosworthin koneisiin? Ensi kaudella ykkösissä 5 suomalaista! Nico bemarilla, Kimi mäkillä, Heikki Red Bullilla, keke Williamsilla ja Häkä Ferrarilla!
Tuo on erittäin todennäköistä, etten jopa sanoisi varmaa tietoa.
Keke, Williams ja vapaastihengittävä Cosworth :thumbup: kuin paluu vanhoihin hyviin aikoihin.

Tasainen kausi -06 voittojen suhteen ja ties vaikka Keke juhlis Vegasissa jälleen mestaruutta.

Sit mä heräsin
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
mikroi sanoi:
Sais ainakin ajaa luotettavalla Mersulla kärjessä :D
Mitä muuten tapahtuisi, jos turva-autoon tulisi tekninen vika ja se jäisi radan sivuun? Onko olemassa varaturva-autoa? Keskeytettäisiinkö kilpailu?
 
Ylös