Miksi Häkkinen alkaisi tekemään jotain PR-hommia, koska juuri ne olivat alunperin ylivoimaisesti suurin syy lopettamiseen?? McLarenillahan kierrätetään kuskeja tunnetusti kaiken maailman turhanpäiväisissä tilaisuuksissa, kissanristiäisissä ja näyttelyissä, kun kaikkein järkevintä olisi ollut testata paskarassia luotettavaksi ja nopeaksi. Toki tallilla on testikuskit, mutta silti. Kisakuskithan ne autoa kisoissa ajaa.
Muistan edelleen yhden kuvan, jossa Häkä ja DC olivat jossain näyttelyssä ja istuskelivat McLarenin eturenkaiden päällä. David jaksoi hymyillä kameralle, mutta Mika oli TODELLA kypsyneen näköinen ja katsoi alakuloisesti maahan. Muistaakseni kyseessä oli vuosi 2001.
Maailmanmestarilla, ja etenkin kaksinkertaisella, oli vientiä noihin edustustehtäviin varmasti vielä enemmän kuin moninkertaisella ensikauden maailmanmestarilla. Tämä oli varmasti yksi syy, miksi Coulthard testasi jonkun verran enemmän kuin Mika Mikan F1-uran ehtoopuolella.
Kuskit vihaavat edustustehtäviä ja Salokin sanoi kauden 2002 päätteeksi, että mitään ongelmaa ei olisikkaan, jos Formula 1 työ rajoittuisi pelkkään kilpailemiseen ja testaamiseen. Sitähän kuskit rakastavat, mutta kun on sitten kaikki ne edustustehtävät ja niistä johtuva matkustaminen. Ne syövät motivaatiota.
Ferrari onkin ollut tässä suhteessa muista talleista poikkeus. Ainakin Schumacherin kohdalla, jolla edustustehtäviä ei juurikaan ollut. Miehellä taisi olla jopa etuoikeus valita niistä vähistä hommista mieluisimmat, eli yleensä mentiin potkimaat potkupalloa tai pelaamaan rantapalloa johonkin hyväntekeväisyystapahtumaan. En ole Schumia muissa edustustehtävissä tainnut nähdäkkään. Lisäksi sitten on oltu jossain alpeilla ajelemassa koiravaljakolla tai ajamassa kartingia jääradalla tiimin kesken. Ei ihmekkään, että Schumacherilla jäi aikaa sitten testatakkin.