Hallitusneuvottelut, ja mitä sitten tapahtui

Tuleva hallitus on

• Kok-SDP-Vas-RKP

Äänet: 11 23,4%
  • SDP-PS-Vas-KD

Äänet: 6 12,8%
  • KOK-SDP-PS-Vas

Äänet: 9 19,1%
  • Joku muu... mikä?

Äänet: 21 44,7%

• Äänestäjiä yhteensä
    47

Archie

Well-known member
Onhan se harmi, että tätä vakuuksien 'nerokkuutta' ei suomalaisten lisäksi tunnu ymmärtävän kukaan muu.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Kyllä mä näen vakuudet ihan hyvänä motivaattorina maksaa velka takaisin. Nythän väki on siellä sitä mieltä, ettei ekaa tukipakettia makseta takaisin eikä suostuta edes tarpeelisen koviin säästöihin.

Kun kupissa on sataman, rautatie tai lentokentän menetys, niin maksuhalut voi nousta ihan kummasti.

Archie

Well-known member
Kyllä mä näen vakuudet ihan hyvänä motivaattorina maksaa velka takaisin.
Kreikan velanmaksu ei ole enää tahdosta tai motivaatiosta kiinni. Se on vain mahdoton tehtävä ellei Kreikasta tule kovempaa talousveturia kuin vaikkapa Saksasta (muutamassa vuodessa)... Joka siihen uskoo, niin lienee syönyt vääränlaisia sieniä vähän liikaa.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Kreikan velanmaksu ei ole enää tahdosta tai motivaatiosta kiinni. Se on vain mahdoton tehtävä ellei Kreikasta tule kovempaa talousveturia kuin vaikkapa Saksasta (muutamassa vuodessa)... Joka siihen uskoo, niin lienee syönyt vääränlaisia sieniä vähän liikaa.
Eli sun mielestä Kreikka on tähän asti ollut motivoitunut ja oikeassa tahtotilassa saadakseen aikaan säästöt taloutensa tervehtymiseksi?

Verrattuna esim. Italiaan, joka raapaisi hetkessä yli 50 miljardin säästöt.

86% suomalaista on siis jotenkin typeriä, mukaan lukien Sauli Niinistö, kun penäävät näitä vakuuksia?

Archie

Well-known member
Eli sun mielestä Kreikka on tähän asti ollut motivoitunut ja oikeassa tahtotilassa saadakseen aikaan säästöt taloutensa tervehtymiseksi?
En muista väittäneeni näin. Joka tapauksessa Kreikassa on monilta osin myös noudatettu troikan ehtoja, jotka ovat vieneet asioita huonompaan suuntaan (työttömyys 10% -> 16%:iin, valtion verotulojen pienentyminen..).

Verrattuna esim. Italiaan, joka raapaisi hetkessä yli 50 miljardin säästöt.
Vertailepa maiden bkt:ta ja suhteuta säästöt ja tavoitteet siihen. Kreikka on kirkkaassa johdossa. Molempia maita tosin yhdistää se, että pääosin säästöt ovat vasta paperilla - ei käytäntöön siirrettynä.

86% suomalaista on siis jotenkin typeriä, mukaan lukien Sauli Niinistö, kun penäävät näitä vakuuksia?
En tiedä ovatko typeriä, tuskin. En kuitenkaan jaa tätä hegemoniaa. Saulihan hakee presidentiksi, joten lienee syytäkin olla vähän populistisesti samaa mieltä kuin 86%:ia kansasta.

Vakuuksien vaatiminen kroonisesti maksukyvyttömältä on törkeää. Reilumpaa olisi ostaa sieltä suoraan osia valtionyhtiöistä. Mutta vakuuksina ne saanee vielä railakkaampaan alihintaan.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Kyllä mulla ainakin lainan korko muuttuu pankin yksipuoleisella päätöksellä.
jaa, mulla ei. Ollaan yhdessä sovittu että se muuttuu 12kk välein ulkopuolisten tekijöiden mukaisesti.

Prime-korossakin olette yhteisesti sopineet, jotta sinä annat pankille vallan.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Niin, eli missä kohdassa pankilla on yksipuoleisesti se valta. Vastaa vain kysymykseen äläkä viljele hymiöitä..
:eek:

Kirjoitin että pankin korko voi muuttua pankin yksipuolisella päätöksellä ja näinhän se on. Tulee vain kirje kotiin, että korkosi muuttuu. Ei se siinä neuvottele.

Archie

Well-known member

Kirjoitin että pankin korko voi muuttua pankin yksipuolisella päätöksellä ja näinhän se on. Tulee vain kirje kotiin, että korkosi muuttuu. Ei se siinä neuvottele.
Joo mutta se tarkoita, että pankki olisi koron päättänyt. Se voi toimia vain viestinvälittäjänä. Lainaajan kannalta tietysti asia siten, että itse siihen ei ainakaan voi vaikuttaa.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt

ei siinä pankki mitään yksipuolisesti muuta. Informoi vain sinua yhteisen päätöksenne vaikutuksista.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä

Jaska on täysin oikeassa. Pankki voi päättää ainoastaan Prime-korostaan. sä voit neuvotella pankin kanssa itse mihin korkoon lainasi sidot. Viitekorko ja marginaali määrävät taas koron minkä maksat. Pankki voi tietysti informoida viitekoron muutoksesta esimerkiksi kirjeellä. Yksittäisellä pankilla on hyvin vähän vaikutusta esimerkiksi euriboriin.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Itse asiassa mä olin jossain määrin väärässä. Kun tarkemmin ajattelee, niin ei pankki siinä meidän yhteisen päätöksen seuraamuksista ilmoittele. Kyllä se päätös ainakin meidän tapauksessa melkolailla oma oli.

Mosse, edelleenkään pankki ei yksipuolisesti muuta mitään. NOudattaa vaan sopimusta. Sinun mielestä ilmeisesti työnantaja yksipuolisesti muuttaa työsopimusta kun nostaa sinun palkkaa...

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Itse asiassa mä olin jossain määrin väärässä. Kun tarkemmin ajattelee, niin ei pankki siinä meidän yhteisen päätöksen seuraamuksista ilmoittele. Kyllä se päätös ainakin meidän tapauksessa melkolailla oma oli.

Mosse, edelleenkään pankki ei yksipuolisesti muuta mitään. NOudattaa vaan sopimusta. Sinun mielestä ilmeisesti työnantaja yksipuolisesti muuttaa työsopimusta kun nostaa sinun palkkaa...
Noudattaa noudattaa, sitä että olet antanut vallan pankille. Mutta siinä vaiheessa kun korkosi muuttuu, ei se neuvottele. Toki voit sanoa lainasi ylös, mutta harvemmin parempaa diiliä mistään saa. Ja siinä alkuperäisessä sopparissa saattaa olla klausuuli ylössanomisen ylimääräisistä veloituksista.

Täällä usein öristään miten byrokraattista kaikki on. Se on sitä jopa formula-keskustelussakin. :D

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Miksi sen pitäisi neuvotella, kun olette jo sopineet että korko muuttuu tietyn viitekoron mukaan.

--> Ei se pankki mitään yksipuolisesti muuta, kertoo sulle vain teidän sopimuksenne tuloksista.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Miksi sen pitäisi neuvotella, kun olette jo sopineet että korko muuttuu tietyn viitekoron mukaan.

--> Ei se pankki mitään yksipuolisesti muuta, kertoo sulle vain teidän sopimuksenne tuloksista.
Miten niin ei yksipuolisesti? Jos meillä on sopimus, jossa on sovittu toimintatavat, niin tuskin sä voit väitttää että koron muuttuessa, asiasta on neuvoteltu erikseen, vaan pankki toimii sopimuksemme mukaan ja muuttaa sitä korkoa ihan yksipuolisesti. Jos laina on sidottu primeen, niin pankkihan voi muuttaa sitä ihan yksipuolisella päätöksellä, jonka se perustaa keskinäiseen sopimukseemme.

Susta tulisi loistava byrokraatti valtion hommiin, mitättömästä asiasta jaksat jauhaa maailman tappiin asti.