Haltijavastuu pelastaisi 200 henkeä vuodessa...

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Näin väitetään IS:ssä jonkun "Asiantuntijan taholta"

Haltijasakko pelastaisi 200 ihmistä vuodessa


Kahden viime viikonlopun liikenneturmissa oli 16 kuolonuhria.

Monen onnettomuuden syy oli ylinopeus, varsinkin nuorten eli 18-24-vuotiaiden kuljettajien vakavissa onnettomuuksissa.

- Valistus ei pure riskikuljettajiin. Paras tapa on nostaa kiinnijäämisriskiä liikenteessä, tutkija Sirpa Rajalin Liikenneturvasta sanoo.

Helsingin kaupungin liikennetutkija Eero Pasanen vaatii lisää ja tehokkaampaa kameravalvontaa teille.

- Se on ylivoimaisesti tehokkain tapa vähentää liikennekuolemia. Jos sakot voidaan määrätä suoraan auton haltijan maksettavaksi, niin joka vuosi sattuisi 100-200 liikennekuolemaa vähemmän, Pasanen uskoo.
Itse en usko, että montaa onnettomuutta/henkeä tuo pelastaisi. Varmaan muutaman, mutta sadoista puhuminen on mielestäni komeaa liioittelua!
Ett silleen!!!!!!!!!
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Jos tietäisit että siellä täällä jokaisen tien varrella on kameroita, niin se epäilemättä keventäisi kaasujalkaasi. Ja jos lainaisit autoasi jollekin, niin katsoisit varmasti, että lainaaja on vastuullinen ihminen niin ettet joutuisi maksamaan sakkoja. Ne kaaharit joilla on oma auto taas menettäisivät korttinsa varsin nopeasti.

Ehkä tuo 200 on liioittelua, mutta kyllähän kameravalvonta todella paljon onnettomuuksia karsisi.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Enpä usko kovinkaan dramaattisiin muutoksiin haltijavastuulla. Suurin osa kuolemaan johtavista onnettomuuksista ajetaan a) kännissä b) todella suurella ylinopeudella. Nämä kun yhdistettään vielä nuoreen ikään ja vähäiseen ajokokemukseen sekä varastettuun/katsastamattomaan/heikkokuntoiseen autoon niin se on tehokas yhdistelmä.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
jps sanoi:
Enpä usko kovinkaan dramaattisiin muutoksiin haltijavastuulla. Suurin osa kuolemaan johtavista onnettomuuksista ajetaan a) kännissä b) todella suurella ylinopeudella. Nämä kun yhdistettään vielä nuoreen ikään ja vähäiseen ajokokemukseen sekä varastettuun/katsastamattomaan/heikkokuntoiseen autoon niin se on tehokas yhdistelmä.
Näin juuri!

Ja auto on kuitenkin oma/vieressä kännissä olevan kaverin huonokuntoinen amiskorolla. Ja kameroiden paikat oppii lähiteiltä ulkoa jne.
Ett silleen!!!!!!!!1
 

McMike

Guest
Luokitellaankohan ylinopeus liikennerikokseksi vai liikennerikkeeksi. Siinä on ero. Nimittäin jos ylinopeus on liikennerikos, niin silloin ei voida teosta tuomita kuin vain ja ainoastaan teon tekijä.
Mikäli se olisi liikennerikkomus, voitaisiin ehkä lainsäädännöllä saada myös ajoneuvon haltija syytteeseen, mutta epälenpä kuitenkin, voitaisiinko sellaista lainmuutosta tehdä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tää liikeenkysymys herättää valtavasti tunteita puolin ja toisin. Yleensä kun esitetään lääkkeitä liikenneturvallisuuden parantamiseksi, niin ne kohdistuvat jo valmiiksi sääntöjen mukaan ajaviin. Ajattelussa on ikäänkuin ennakko-oletuksena että kaikki noudattaa sääntöjä. Suurin osa kuolonkolareista kuitenkin johtuu kuitenkin siitä että sääntöjä rikotaan törkeällä tavalla. Itse ajattelen niin, että nykyisissä liikennesäännöissä ja liikennevalvonnassa ei sinänsä ole mitään vikaa. Ei ne tämän keväiset kuolonkolarit johdu siitä että liikennesäännöissä olisi jotain pahasti vialla tai että liikenteen rutiinivalvonta olisi liian vähäistä.

Liikenneturvallisuuskysymyksissä liikenne erotetaan turhan herkästi jotenkin muusta yhteiskunnasta erillään olevaksi toiminnaksi. Merkittävä osa kuolonkolarin aiheuttajista on järjestänyt asiansa sekaisin muualla kuin liikenteessä ja traaginen seuraus näkyy vain liikenteessä. Aivan hyvin se voisi näkyä hukkumisonnettomuutena, perheväkivaltatapauksena, itsemurhana, alkoholikuolemana, huumekuolemana tai tappona.

Loppujen lopuksi liikennekuolemat on verraten vähäinen ongelma, vaikka mediassa siitä puhutaan paljon. Jos ajatellaan puhtaita liikenneonnetommuuksia, joissa alkoholilla, huumeilla tai mielenterveysongelmilla ei ole osaa eikä arpaa, väittäisi uhrien lukumääräksi jotain 250 tasoa. Jos itse liikkuu tarkkaavaisesti liikenteessä selvänä ja suhteellisen virkeänä, käyttää turvavyötä ja tarkkailee liikennettä, pärjää vallan hyvin. Vakavaan Liikenneonnettomuuteen joutuminen on tällöin äärettömän epätodennäköistä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
pmv sanoi:


Loppujen lopuksi liikennekuolemat on verraten vähäinen ongelma, vaikka mediassa siitä puhutaan paljon.
Niiden huomioarvo johtuu siitä, että liikenneonnettomuudet ovat sellaisia joihin kaikilla ihmisillä on konkreettinen mahdollisuus joutua.

Kuten mainitsitkin liikennesääntöjä kiristämällä rangaistaan syyttömiä. Ne, jotka eivät säännöistä piittaa jatkavat käytöstään entiseen malliin ja siksi määräysten kiristämisen vaikutus on olematon.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Alkoholikuolema, hukkuminen, silmittömän väkivallan uhriksi joutuminen, kaatuminen tai liukastuminen voivat kanssa sattua miltei kenelle tahansa meistä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
pmv sanoi:
Alkoholikuolema, hukkuminen, silmittömän väkivallan uhriksi joutuminen, kaatuminen tai liukastuminen voivat kanssa sattua miltei kenelle tahansa meistä.
Näistä silmittömän väkivallan uhriksi joutuminen saa huomattavasti tilaa mediassa, hukkumiset saavat vastaavasti medianäkyvyyttä kuin liikenneturmat.

Alkoholi, kaatuminen tai liukastuminen eivät ole vastaavasti mediaseksikkäitä kuin poikkeustapauksissa.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
jps sanoi:
Enpä usko kovinkaan dramaattisiin muutoksiin haltijavastuulla. Suurin osa kuolemaan johtavista onnettomuuksista ajetaan a) kännissä b) todella suurella ylinopeudella.
Mistäköhän löytäisi tilaston, jossa näitä onnettomuuksia olisi eritelty tarkemmin. En näet ihan purematta (ilman tietoa) niele väitettä siitä, että kuolonkolarien tai vakavien loukkaantumisten taustalla olisi pääsääntöisesti törkeä ylinopeus. Enemmän uskon siihen, että syynä on ylinopeus, sellainen tavallinen ylinopeus, jota melkein kaikki ajavat. Mutta en tiedä, arvelen vain.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Jos kaikki suomen suuret tiet varustettaisiin kameroilla, niin silloin kovaa ajavat hurjapäät vain siirtyisivät ajamaan huonommille teille. Säästöä ihmishengissä tuskin tulisi. Rangaistusten koventaminen ja valvonnan lisääminen auttavat vain jonkin verran, sillä aina on niitä, jotka haluavat rikkoa sääntöjä ja määräyksiä.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Eikö nykyään ole sellaisia suoja-aineita pistettävissä rekisterikilpeen, että kamera ei pysty ottamaan selvää kuvaa tuosta rekkarista (kirjaimet ja numerot eivät ole erotettavissa)..mutta ihmissilmälle kilvet näkyvät loistavasti. Eikä tuollaiset aineet peitä kilven näkyvyyttä ja ovat tätä kautta laillisia?
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Eikös tänävuonnakin ole aika iso osa näistä isommista mälleistä sattunut pienemmilä teillä? Hiekkateillä, metsäautoteillä jne?
Lisäksi se yksi satamassa, joten ei ainakaan näihin järin tehokas keino olisi, ties vaikka päinvastainen vaikutus, tiet joilla ei kameroita olisi, tiedettäisiin seutukunnalla ja siellä vetäisi amiskorollat jonossa tappiluisua viikonloppu öisin.
Tietenkin jos Kaikille Suomen Teille laitettaisiin kameroita noin sadan metrin välein, olisi tällä varmastikin vaikutusta jonkin verran.
Älytön ajatus on kyllä tämäkin.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Rusina sanoi:
Eikö nykyään ole sellaisia suoja-aineita pistettävissä rekisterikilpeen, että kamera ei pysty ottamaan selvää kuvaa tuosta rekkarista (kirjaimet ja numerot eivät ole erotettavissa)..mutta ihmissilmälle kilvet näkyvät loistavasti. Eikä tuollaiset aineet peitä kilven näkyvyyttä ja ovat tätä kautta laillisia?
Taitaapa olla kaikenlainen kilpien käsittely kielletty, ja kyllä varmaan kilvestä jotain erikoista huomaa paljain silminkin? Siis oikeassa elämässä, ei toki välttämäti mainosmaassa.

Oikeastaan tästä voisi ajatella että rangaistus voisi olla aika kovakin?
 
Ylös