Hamilton vs Alonso

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jep, itsekkin luin tuon HK:n jutun ja jossain muualla oli myös mainita, että nimenomaan sarvi katkesi, ei siipi.

Tämän seurauksena oli pitänyt vaihtaa siis koppa päälle, johon "sarvet" on kiinnitetty.

Enpä tosin usko että tuo on ollut syypää Alonson hitauteen mutta saahan sitä syitä etsiä. Kimi sentään myöntää, että ongelmia on ja ne pystytään toivottavasti korjaamaan. Siinä mielessä Alonso vain vahvistaa sitä mielipidettä mikä minulla hänestä on. Kaveri on kyllä nopea mutta pääkoppa kolisee muulta osin aika pitkälti tyhjää.

Toivottavasti Hamilton saa jatkossakin säädöt kohilleen siten, että Alonsolta menee pasmat sekasi. Se oliskin hienoa kun kaksinkertainen MM-pelle saisi kenkää ja tilalle otettaisiin toinen, huomattavasti "älykkäämpi" sellainen.

Eli Mika Häkkinen, tuo Vantaan pienisuurimies, joka käyttäytyy mallikkaasti, kommentoi asiantuntevasti, vaikkakin välillä hieman työnantaja myönteisesti. Joka tunnetaan ympäri maailmaa humoristisena loistavana herrasmies kilpa-autoilijana. Tämän herrasmiehen tunnustaa parhaaksi vastustajakseen yksi parhaiten menestynyt, juuri uransa lopettanut 7 kertainen maailmanmestari Michael Schumacher. Ei voi muuta todeta kuin sen, että on tämä älykäs keski-ikäinen perheen isä suoriutunut mainiosti elämästään multimiljonäärinä ja toivoisi hänelle menestystä nykyisessä sarjassa. Ja olisihan se loistava nähdä herra vielä ykkösten ratissa, jos tuo tyhjäpää saisi kenkää :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Misa1 sanoi:
Jep, itsekkin luin tuon HK:n jutun ja jossain muualla oli myös mainita, että nimenomaan sarvi katkesi, ei siipi.
Jep, tässä näemme, miten tärkeää on selvittää, mitä oikeasti on tapahtunut, ennen kuin ruvetaan arvioimaan kuljettajan kommentteja.

Autosport toteaa tapahtuneesta seuraavaa:

"Alonso's front wing had to be replaced on Saturday after the overhead lighting pod detached itself from the ceiling in the team's garage in the early hours."

Mutta Turun sanomat ja Heikki Kulta taitaa aina olla askeleen edellä ;)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Törni sanoi:
Jep, tässä näemme, miten tärkeää on selvittää, mitä oikeasti on tapahtunut, ennen kuin ruvetaan arvioimaan kuljettajan kommentteja.

Autosport toteaa tapahtuneesta seuraavaa:

"Alonso's front wing had to be replaced on Saturday after the overhead lighting pod detached itself from the ceiling in the team's garage in the early hours."

Mutta Turun sanomat ja Heikki Kulta taitaa aina olla askeleen edellä ;)
Näinpä, eipä voi tietää tarkemmin mitä on tapahtunut, kun ei ole itse todistusaineistoa tapahtuneesta nähnyt. Juttuja lukee molemmista. Jos jaksaisi, niin melko varmasti virallisen tiedon saisi McLarenin sivuilta.

Mun kommentit Alonson sanomisista, kuten voit lukea, eivät varsinaisesti liity tai riipu siitä kumpi siinä on hajonnut, siipi vaiko sarvi. Aivan sama. Silti epäilen, ettei sillä ole varsinaisesti ollut vaikutusta Alonson suoritus tasoon. Ei se oikein missään vaiheessa viikonloppua ollut "iskussa", joten miksi syypää olisi sarven tai siiven rikkoutuminen?
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Mediaprofeetta sanoi:
mitkä nuo sarvet on? siinä kuljettajan takana kameran alla olevat siivetkö?
Varmaan sokea Reettakin tietää mitkä ne mäkkärin "sarvet" on. Eihän ne nyt ole ollut kun vasta about kauden 2005 alusta siinä heti kuljettajan pään takana olevassa harjassa.. eli arvasit oikein onneksi olkoon.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
imthesun sanoi:
Varmaan sokea Reettakin tietää mitkä ne mäkkärin "sarvet" on. Eihän ne nyt ole ollut kun vasta about kauden 2005 alusta siinä heti kuljettajan pään takana olevassa harjassa.. eli arvasit oikein onneksi olkoon.
Joku on syönyt ärrimurri-keksejä. Ei sitä nyt tollasesta kysymyksestä kannata vittuuntua. :alppu:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Misa1 sanoi:
...tilalle otettaisiin toinen, huomattavasti "älykkäämpi" sellainen.

Eli Mika Häkkinen, tuo Vantaan pienisuurimies, joka käyttäytyy mallikkaasti, kommentoi asiantuntevasti, vaikkakin välillä hieman työnantaja myönteisesti. Joka tunnetaan ympäri maailmaa humoristisena loistavana herrasmies kilpa-autoilijana. Tämän herrasmiehen tunnustaa parhaaksi vastustajakseen yksi parhaiten menestynyt, juuri uransa lopettanut 7 kertainen maailmanmestari Michael Schumacher. Ei voi muuta todeta kuin sen, että on tämä älykäs keski-ikäinen perheen isä suoriutunut mainiosti elämästään multimiljonäärinä ja toivoisi hänelle menestystä nykyisessä sarjassa. Ja olisihan se loistava nähdä herra vielä ykkösten ratissa, jos tuo tyhjäpää saisi kenkää :thumbup:
Unelmien huono puoli on väistämätön herääminen.
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Misa1 sanoi:
Toivottavasti Hamilton saa jatkossakin säädöt kohilleen siten, että Alonsolta menee pasmat sekasi. Se oliskin hienoa kun kaksinkertainen MM-pelle saisi kenkää ja tilalle otettaisiin toinen, huomattavasti "älykkäämpi" sellainen.

Eli Mika Häkkinen, tuo Vantaan pienisuurimies, joka käyttäytyy mallikkaasti, kommentoi asiantuntevasti, vaikkakin välillä hieman työnantaja myönteisesti. Joka tunnetaan ympäri maailmaa humoristisena loistavana herrasmies kilpa-autoilijana. Tämän herrasmiehen tunnustaa parhaaksi vastustajakseen yksi parhaiten menestynyt, juuri uransa lopettanut 7 kertainen maailmanmestari Michael Schumacher. Ei voi muuta todeta kuin sen, että on tämä älykäs keski-ikäinen perheen isä suoriutunut mainiosti elämästään multimiljonäärinä ja toivoisi hänelle menestystä nykyisessä sarjassa. Ja olisihan se loistava nähdä herra vielä ykkösten ratissa, jos tuo tyhjäpää saisi kenkää :thumbup:
Toivottavasti et ollut tosissaan tässä kohtaa. Olisi nimittäin ikävää katottavaa kun Häkä ottaisi vanhoilla päivillään pataan 6-0 tallikaveriltaan.
Enkä nyt kyllä Häkkistäkään minään järjen jättiläisenä pitäisi, rehtinä ja kovana kilpakuskina kyllä.

Jossain olikin juttua, että Alonson cooli pitää kyllä jos toisen tallin kuski menee kovempaa, mutta pasmat sekoavat jos tallikaveri on nopeampi. Sitä odotellessa :)
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Aqualizer sanoi:
Toivottavasti et ollut tosissaan tässä kohtaa. Olisi nimittäin ikävää katottavaa kun Häkä ottaisi vanhoilla päivillään pataan 6-0 tallikaveriltaan.
Enkä nyt kyllä Häkkistäkään minään järjen jättiläisenä pitäisi, rehtinä ja kovana kilpakuskina kyllä.

Jossain olikin juttua, että Alonson cooli pitää kyllä jos toisen tallin kuski menee kovempaa, mutta pasmat sekoavat jos tallikaveri on nopeampi. Sitä odotellessa :)
No johan sillä sekos ne pasmat Bahrainissa, vaikka pistää hitautensa sen lampun joka putos sen auton päälle piikkiin... :rolleyes: :rolleyes:
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
IceManFani sanoi:
No johan sillä sekos ne pasmat Bahrainissa, vaikka pistää hitautensa sen lampun joka putos sen auton päälle piikkiin... :rolleyes: :rolleyes:
Tuon Alonson selittelyn jälkeen repesin oikein kunnolla.:alppu:
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Hauska lukea noita Montoyan selityksiä. :D
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
imthesun sanoi:
Varmaan sokea Reettakin tietää mitkä ne mäkkärin "sarvet" on. Eihän ne nyt ole ollut kun vasta about kauden 2005 alusta siinä heti kuljettajan pään takana olevassa harjassa.. eli arvasit oikein onneksi olkoon.
ihme sälli saatana. Ihan kauheita on jotkut jäsenet tällä forumilla, tässä hyvä esimerkki.

ja aika hauskaa oli lukea tuo Montoyan kommentti McLarenin aliohjautumisesta, kun Kimihän nimenomaan ajaa yliohjautuvalla autolla. Ei taida Montoya osata säätää autoaan
 
Viimeksi muokattu:

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Mulle on jäänyt mieleen jostain vuosien takaa Damon Hillin ja sen Brittiselostajan, ex F1-kuskin vakuuttavat analysoinnit Schumacherin ajosta, jossa tultiin johtopäätökseen, että aliohjaavalla autolla voi ajaa yliohjaavasti ja kovaa, jos on taitoa. Kimin ajotyyliä taidetaan pidetään samantyyppisenä. Taitaa olla liian suuri yleistys, mutta silmiinpistävää on tarkka ja raju alkujarrutus ja samanaikainen mutkaan sisäänkääntö. Tällä pakotetaan yliohjaavaksi ja mutka ajetaan kaasulla ja ohjauksella halliten, jolloin saadaan renkaista paras pito ja saavutetaan hyvä ulostulonopeus.

Taisi Schumi joskus jopa kesken mutkan jarrutellakin, sillä Hill ei voinut muuten ymmärtää, kuinka hän ajoi jonkun mutkan Monacossa. Pikainen jarrutus mutkassa, veto päällä todennäköisesti nyökäyttää eteenpäin ja saattaa irroittaa takapyörät luistoon auttaen kääntymistä. Ei välttämättä aiheuta puskemista, kun eturenkaiden reunat joustaa ja pinnan muutos hetkeksi lisää pitoa. Samalla sisäpuolen takapyörän keventäminen ja luisto painaa perää ulospäin ja takuulla kuumentaa renkaan pintaa, jolloin kiihdytys ulos on tehokkaampi.

Me maallikot emme tiedä, mutta tiimeissä tasan tarkkaan tiedetään, mikä on ero kuljettajien välillä, sillä telemetriadatasta pystytään purkamaan vaikka mitä asioita. Kaikki hallintalaitteet, iskarien joustot, renkaan pintalämpö, G-voimat kolmella akselilla, jne...
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
2Lman sanoi:
Mulle on jäänyt mieleen jostain vuosien takaa Damon Hillin ja sen Brittiselostajan, ex F1-kuskin vakuuttavat analysoinnit Schumacherin ajosta, jossa tultiin johtopäätökseen, että aliohjaavalla autolla voi ajaa yliohjaavasti ja kovaa, jos on taitoa. Kimin ajotyyliä taidetaan pidetään samantyyppisenä. Taitaa olla liian suuri yleistys, mutta silmiinpistävää on tarkka ja raju alkujarrutus ja samanaikainen mutkaan sisäänkääntö. Tällä pakotetaan yliohjaavaksi ja mutka ajetaan kaasulla ja ohjauksella halliten, jolloin saadaan renkaista paras pito ja saavutetaan hyvä ulostulonopeus.

Taisi Schumi joskus jopa kesken mutkan jarrutellakin, sillä Hill ei voinut muuten ymmärtää, kuinka hän ajoi jonkun mutkan Monacossa. Pikainen jarrutus mutkassa, veto päällä todennäköisesti nyökäyttää eteenpäin ja saattaa irroittaa takapyörät luistoon auttaen kääntymistä. Ei välttämättä aiheuta puskemista, kun eturenkaiden reunat joustaa ja pinnan muutos hetkeksi lisää pitoa. Samalla sisäpuolen takapyörän keventäminen ja luisto painaa perää ulospäin ja takuulla kuumentaa renkaan pintaa, jolloin kiihdytys ulos on tehokkaampi.

Me maallikot emme tiedä, mutta tiimeissä tasan tarkkaan tiedetään, mikä on ero kuljettajien välillä, sillä telemetriadatasta pystytään purkamaan vaikka mitä asioita. Kaikki hallintalaitteet, iskarien joustot, renkaan pintalämpö, G-voimat kolmella akselilla, jne...
Aliohjaavan auton pakottaminen yliohjaavaksi vain tuppaa syömään takarenkaita. Eiköhän nuo kuskit kumminkin ajele pääsääntöisesti likipitäen neutraaliksi säädetyllä autolla.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Reakaan pito on lämpöisenä parempi ja lämmön nousu onnistuu luistattamalla, joko ajotyylillä tai auton kehittämisellä. Tottakai säätö täytyy tehdä autoon palvelemaan ajotyyliä. Renkaista on saatu paras teho irti, kun ne kulutetaan sopivasti loppuun. Silloin on koko ajan puhtaampia (kumi)molekyylejä luomassa pitoa. Rakoille meno tai kuoriutuminen ovat tosin jo liian haitallista tai rajua kulutusta.

Mielestäni tuntuu järkevältä ajatus, että ajotyylillä, eli mutkassa luistattamalla lämmitetty pinta, antaa kiihdytykseen pidon paremmalla hyötysuhteella, kuin että auto säätämällä tehdään luistavaksi. Se on se, mikä erottaa kuljettajat ohjaajista :cool:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
2Lman sanoi:
Reakaan pito on lämpöisenä parempi ja lämmön nousu onnistuu luistattamalla, joko ajotyylillä tai auton kehittämisellä. Tottakai säätö täytyy tehdä autoon palvelemaan ajotyyliä. Renkaista on saatu paras teho irti, kun ne kulutetaan sopivasti loppuun. Silloin on koko ajan puhtaampia (kumi)molekyylejä luomassa pitoa. Rakoille meno tai kuoriutuminen ovat tosin jo liian haitallista tai rajua kulutusta.

Mielestäni tuntuu järkevältä ajatus, että ajotyylillä, eli mutkassa luistattamalla lämmitetty pinta, antaa kiihdytykseen pidon paremmalla hyötysuhteella, kuin että auto säätämällä tehdään luistavaksi. Se on se, mikä erottaa kuljettajat ohjaajista :cool:
Rengaskulutus? Jos niitä takarenkaita ollaan joka käänteessä luistattamassa, miten renkaat jaksavat ruutulipulle? (tai seuraavaan varikkostoppiin asti). Tarkoitatko, että huippukuskit ovat viime vuosina kärsineet luistonestosta, kun eivät ole päässeet luistattamaan? Tai ehkä luistonesto on säädetty siten, että luistattaminen onnistuu. Tiimeissähän asia tarkkaan tiedetään.

Tuosta luistattamisesta vielä sen verran, että jos auto on säädetty aliohjaavaksi ja kuski luistattaa autoa, niin mitenkäs tänä vuonna kun renkaiden sivuseinämät eivät enää joustakaan yhtä paljon kuin aikaisemmin. Kärsiikö Kimi siis tänä vuonna siitä, ettei luistattaminen kurveissa onnistu?
 
Ylös