Hannu Mikkolan ura

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1119
Hannu Mikkola ajoi ensimmäiset rallinsa jo 60-luvun alussa ja Jyskälästä irtosi voitto vuonna 1968 Ford Escortilla. Tästä kisat jatkui voitokkaasti eteenpäin maailmalla Fordin ratissa 70-luvulle asti. Vuonna 1975 hyppäsi Toyotan puikkoihin pariksi vuodeksi ja esiintyi 70-luvulla useankin automerkin palveluksessa mm. Peugeot, Mercedes ja Porsche. 80-luvun alussa sai varsinaisen unelmasopimuksen Audille ja Quattron ratissa tuli myös maailmanmestaruus vuonna-83. Audin jälkeen matka jatkui vielä mazdalle 88-92. Vuonna-93 ajoi 51-vuotiaana vielä ruotsin rallin Subarulla ja viimeiseksi jääneen MM-rallinsa jyskälän-93 Toyotalla. Huikean pitkä, menestyksekäs ja monipuolinen ura johon ei varmaan kukaan pysty vastaamaan. No, ehkä Stig Blomqwist on aika tasoissa.
MM-uran jälkeenkin Mikkola on silloin tällöin vieraillut ralliauton ratissa mm. Historic-ralleissa ja WRC-tallien testeissä. Skodan testeissähän sattui Mikkolalle hurja ulosajo 2005 Mäntyharjulla.
Mikkolan poika Vesa ajoi myös rallia mm. Suzuki Igniksellä etuvetoluokassa 2000-luvun alussa, mutta en tiedä mihin ura sitten jossain vaiheessa tyssäsi.
Hannusta tulee mieleen todella ammattitaitoinen kuljettaja, jolla on aina ollut selkeä, määrätietoinen ote ajamiseensa. Sellainen itsevarma isähahmo, erinomainen autonkehittäjä, joka ei hätäile ja hötkyile. Tietää tarkkaan mitä tekee ja jota tallin henkilökunta ja muut kuljettajat arvostaa. Aktiiviuransa jälkeen olisi ollut varmasti hyvä myös tallipäällikön roolissa.
Mikkolala oli usein myös hauskoja tarinoita uraltaan. Hän kertoi jossakin haastattelussa, kuinka tallin helikopteri oli jossain safarissa tms. kulkenut Hannun perässä täyttä vauhtia ja yrittänyt viittilöidä jotain, varmaan rauhoittamaan vauhtia. Mikkola näki tilanteen, mutta pistikin tallan pohjaan ja naureskeli että sinne ne jäi heiluttelemaan, kun kopteri ei enää pysynyt perässä.
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7600
Hannustahan sanottiin että "angel-faced devil", eli oli persoonaltaan kohtelias ja kiltti, mutta ratissa vauhtia riitti ja romuakin syntyi. Etenkin Mazda-aikoina tuntui että autot hajosivat Hannun käsittelyssä enemmän kuin muiden, ja 1991 meiningissä oli jo jonkinlaista turhautumista, joka purkautui ulosajoina.

Suurin menestys Hannulle tuli ennen kuljettajien MM-sarjaa, mutta maailmanmestaruus tuli, vaikka iän puolesta alkoi olla jo veteraanisarjassa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11142
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Nuorelle ettelbruckille tuli ikuinen idoli kun seurasi Hannu Mikkolan tietä 1970 Lontoo-Meksikon voittoon. 1971 Riihimäki-ralliin osallistuminen vielä kruunasi tilanteen. Aina jäänyt myös vaikutelma reilusta miehestä, tämän mielikuvan on vahvistanut myös satunnainen tuttavuus, joka asui Mikkolan naapurina joskus kauan sitten Lauttasaaressa.
Mikkolan poika Vesa ajoi myös rallia mm. Suzuki Igniksellä etuvetoluokassa 2000-luvun alussa, mutta en tiedä mihin ura sitten jossain vaiheessa tyssäsi.
Taisi tulla realismi tielle. Isän tasolle ei päässyt, muiden saati omia rahoja ei enempää halunnut tuhlata. Asunee Kanadassa yhä, joskus ainakin oli töissä Audilla.
 

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2923
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Osui tilastoja selatessa silmään, että Mikkolalla on ollut aika reipas (kisa)putki loppuvuodesta 1979: yhdeksään viikkoon seitsemän kisaa! Eikä nämäkään mitään sprinttejä olleet...

6.-7.10.1979 Nokia-ralli - yhden illan/yön mittainen SM
13.10.1979 Castrol-ralli - UK National-sarjan kisa Walesissä
20.-21.10.1979 Teboil-ralli - yhden illan/yön mittainen SM (tässä Hannu johti kisaa ennen viimeistä pätkää kolmella sekunnilla, mutta ajoi ulos ja Ulf Grönholm nousi kakkostilalta voittoon)
10.-11.11.1979 Rallye du Condroz - Belgian mestaruussarjan kisa, jonka Hannu kävi ajamassa David Suttonin pyynnöstä
18.-21.11.1979 RAC
24.-25.11.1979 Pohjola-ralli - 22 erikoiskokeen mittainen pitkä-SM
9.-14.12.1979 Norsunluunrannikko
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2571
Sijainti
Lahti
Harvinaisen miellyttävä ja egonsa kanssa sinut oleva kaveri. Ura on niin pitkä ja ansioitunut, että se kommentoi itse itseään:)
 

arskar1970

Well-known member
Liittynyt
14.10.2012
Viestit
104
79 vuoden Teboil-ralli tulee aina ensimmäisenä muistona mieleen lapsena paikan päällä nähdyistä ralleista. Muistikuvassa Vintalan pätkä eli ek 9 ja maalipää, jossa ihmetellään missä Mikkola on, kunnes viimeinkin jostain tulee tieto, että on ajanut ulos. Oli se vaan hienoa pimeässä katsoa rallia kellon ollessa pätkän alkaessa puoltayötä. Pätkän sulkuaika alkoi 22.50.

Osui tilastoja selatessa silmään, että Mikkolalla on ollut aika reipas (kisa)putki loppuvuodesta 1979: yhdeksään viikkoon seitsemän kisaa! Eikä nämäkään mitään sprinttejä olleet...

6.-7.10.1979 Nokia-ralli - yhden illan/yön mittainen SM
13.10.1979 Castrol-ralli - UK National-sarjan kisa Walesissä
20.-21.10.1979 Teboil-ralli - yhden illan/yön mittainen SM (tässä Hannu johti kisaa ennen viimeistä pätkää kolmella sekunnilla, mutta ajoi ulos ja Ulf Grönholm nousi kakkostilalta voittoon)
10.-11.11.1979 Rallye du Condroz - Belgian mestaruussarjan kisa, jonka Hannu kävi ajamassa David Suttonin pyynnöstä
18.-21.11.1979 RAC
24.-25.11.1979 Pohjola-ralli - 22 erikoiskokeen mittainen pitkä-SM
9.-14.12.1979 Norsunluunrannikko
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2571
Sijainti
Lahti
Sen verran voisin kommetoida Mikkolan uraa, että hän säilyi yllättävän kilpailukykyisenä yllättävän pitkään, ja kaikenlaisilla autoilla. Kuten tuosta ylläolevasta kisaputki-jutusta käy ilmi, ihan herkästi ei tullut väsykään, vaikka ei mikään varsinainen atleetti ollutkaan.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1307
Sen verran voisin kommetoida Mikkolan uraa, että hän säilyi yllättävän kilpailukykyisenä yllättävän pitkään, ja kaikenlaisilla autoilla. Kuten tuosta ylläolevasta kisaputki-jutusta käy ilmi, ihan herkästi ei tullut väsykään, vaikka ei mikään varsinainen atleetti ollutkaan.
Kyllähän Mikkola elintavoiltaan oli ja on huomattavasti keskimääräistä 70-80 -luvun ralliautoilijaa edellä, joka varmasti näkyy tuossa suorittamisessa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2571
Sijainti
Lahti
On kuitenkin muistettava se Timo Mäkisen tallikaverina Peugeotilla 70-luvulla vietetty jakso, jolloin ranskalainen ruoka kuulemma maistui ja janokin oli. Ruuan maistuvuuden saattoi nähdä kyllä silloisista kuvistakin. Pojat olivat potrassa kunnossa. Jaksoi ajaa kun oli paljon energiaa!
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1307
On kuitenkin muistettava se Timo Mäkisen tallikaverina Peugeotilla 70-luvulla vietetty jakso, jolloin ranskalainen ruoka kuulemma maistui ja janokin oli. Ruuan maistuvuuden saattoi nähdä kyllä silloisista kuvistakin. Pojat olivat potrassa kunnossa. Jaksoi ajaa kun oli paljon energiaa!
Näin oli, mutta Suuret Mestarit -kirjan mukaan -76 RAC:n alla alkoholi jäi pois kokonaan ja kuvaan tulivat 10 km juoksulenkit, Röökinpoltto oli loppunut jo paljon aiemmin. Nostan hattua siitä, että päätökset ovat pitäneet, rallipiireissä olisi saattanut olla etenkin noihin aikohin helppo palata vanhoihin tapoihin. 😅
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7600
Näin oli, mutta Suuret Mestarit -kirjan mukaan -76 RAC:n alla alkoholi jäi pois kokonaan ja kuvaan tulivat 10 km juoksulenkit, Röökinpoltto oli loppunut jo paljon aiemmin. Nostan hattua siitä, että päätökset ovat pitäneet, rallipiireissä olisi saattanut olla etenkin noihin aikohin helppo palata vanhoihin tapoihin.
Muistelen kanssa, että Mikkola ryyppäsi aika rankasti johonkin pisteeseen asti, ja sitten lopetti kokonaan
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1119
Osui tilastoja selatessa silmään, että Mikkolalla on ollut aika reipas (kisa)putki loppuvuodesta 1979: yhdeksään viikkoon seitsemän kisaa! Eikä nämäkään mitään sprinttejä olleet...

6.-7.10.1979 Nokia-ralli - yhden illan/yön mittainen SM
13.10.1979 Castrol-ralli - UK National-sarjan kisa Walesissä
20.-21.10.1979 Teboil-ralli - yhden illan/yön mittainen SM (tässä Hannu johti kisaa ennen viimeistä pätkää kolmella sekunnilla, mutta ajoi ulos ja Ulf Grönholm nousi kakkostilalta voittoon)
10.-11.11.1979 Rallye du Condroz - Belgian mestaruussarjan kisa, jonka Hannu kävi ajamassa David Suttonin pyynnöstä
18.-21.11.1979 RAC
24.-25.11.1979 Pohjola-ralli - 22 erikoiskokeen mittainen pitkä-SM
9.-14.12.1979 Norsunluunrannikko
Tätäkin listaa selatessa, täytyy vain ihmetellä, kuinka kuljettajilla on 70-80-luvuilla ollut niin paljon aikaa ja energiaa kiertää ralleja. Tämä oli vielä 80-luvun alkuun asti ihan tyypillistä, että MM-tason kaverit ajelivat ohessa vähän kotimaan kisoja, englannin rallisarjaa ja vähän kaikkea mahdollista. Toki MM-ohjelma ei yleensä ollut juuri kenelläkään täysi kausi, mutta toisaalta kisojen nuotitusjaksot saattoivat kestää useita viikkoja, joten kyllä matkapäiviä silti on kertynyt aika lailla.
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7600
Tätäkin listaa selatessa, täytyy vain ihmetellä, kuinka kuljettajilla on 70-80-luvuilla ollut niin paljon aikaa ja energiaa kiertää ralleja. Tämä oli vielä 80-luvun alkuun asti ihan tyypillistä, että MM-tason kaverit ajelivat ohessa vähän kotimaan kisoja, englannin rallisarjaa ja vähän kaikkea mahdollista. Toki MM-ohjelma ei yleensä ollut juuri kenelläkään täysi kausi, mutta toisaalta kisojen nuotitusjaksot saattoivat kestää useita viikkoja, joten kyllä matkapäiviä silti on kertynyt aika lailla.
Juuri tuossa jäsen DC:n kanssa on tutkittu Mikael Sundströmin uraa. Etenkin 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa on ihan tolkuton määrä startteja ja eri sarjoja. SM-sarjaa, EM-sarjaa, pari MM-rallia, Brittein sarjaa, rallisprinttejä, ...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2571
Sijainti
Lahti
Sekin on tässä yhteydessä hyvä muistaa, että matkustaminen ja kaikki muu resuaminen oli silloin paljon rankempaa kuin nykyään. Meidäthän on hemmoteltu piloille nykyteknologian myötä. Asiat hoituu kun vain jaksaa vähän sormiansa näpyttää ja kaikki kulkuvälineet ovat priimaa.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
170
Sekin on tässä yhteydessä hyvä muistaa, että matkustaminen ja kaikki muu resuaminen oli silloin paljon rankempaa kuin nykyään. Meidäthän on hemmoteltu piloille nykyteknologian myötä. Asiat hoituu kun vain jaksaa vähän sormiansa näpyttää ja kaikki kulkuvälineet ovat priimaa.
Onhan se vähän eri juttu lähtee uudehkolla Sprintterillä, missä on mikrot, kaffekeittimet, leposijat ym. Ja katella navista reaaliaikaset reitit, valkkailla puhelimesta laivaliput. Kun ennenvanhaan 207 mesellä reissuun.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2571
Sijainti
Lahti
Onhan se vähän eri juttu lähtee uudehkolla Sprintterillä, missä on mikrot, kaffekeittimet, leposijat ym. Ja katella navista reaaliaikaset reitit, valkkailla puhelimesta laivaliput. Kun ennenvanhaan 207 mesellä reissuun.
Evääksi ranskanleipäpötkö jonka välissä on voita ja lauantaimakkaraa. Kyytipojaksi pullollinen maitoa.
 
Ylös