carl
Well-known member
- Liittynyt
- 28.1.2009
- Viestit
- 1387
Hannu Mikkola ajoi ensimmäiset rallinsa jo 60-luvun alussa ja Jyskälästä irtosi voitto vuonna 1968 Ford Escortilla. Tästä kisat jatkui voitokkaasti eteenpäin maailmalla Fordin ratissa 70-luvulle asti. Vuonna 1975 hyppäsi Toyotan puikkoihin pariksi vuodeksi ja esiintyi 70-luvulla useankin automerkin palveluksessa mm. Peugeot, Mercedes ja Porsche. 80-luvun alussa sai varsinaisen unelmasopimuksen Audille ja Quattron ratissa tuli myös maailmanmestaruus vuonna-83. Audin jälkeen matka jatkui vielä mazdalle 88-92. Vuonna-93 ajoi 51-vuotiaana vielä ruotsin rallin Subarulla ja viimeiseksi jääneen MM-rallinsa jyskälän-93 Toyotalla. Huikean pitkä, menestyksekäs ja monipuolinen ura johon ei varmaan kukaan pysty vastaamaan. No, ehkä Stig Blomqwist on aika tasoissa.
MM-uran jälkeenkin Mikkola on silloin tällöin vieraillut ralliauton ratissa mm. Historic-ralleissa ja WRC-tallien testeissä. Skodan testeissähän sattui Mikkolalle hurja ulosajo 2005 Mäntyharjulla.
Mikkolan poika Vesa ajoi myös rallia mm. Suzuki Igniksellä etuvetoluokassa 2000-luvun alussa, mutta en tiedä mihin ura sitten jossain vaiheessa tyssäsi.
Hannusta tulee mieleen todella ammattitaitoinen kuljettaja, jolla on aina ollut selkeä, määrätietoinen ote ajamiseensa. Sellainen itsevarma isähahmo, erinomainen autonkehittäjä, joka ei hätäile ja hötkyile. Tietää tarkkaan mitä tekee ja jota tallin henkilökunta ja muut kuljettajat arvostaa. Aktiiviuransa jälkeen olisi ollut varmasti hyvä myös tallipäällikön roolissa.
Mikkolala oli usein myös hauskoja tarinoita uraltaan. Hän kertoi jossakin haastattelussa, kuinka tallin helikopteri oli jossain safarissa tms. kulkenut Hannun perässä täyttä vauhtia ja yrittänyt viittilöidä jotain, varmaan rauhoittamaan vauhtia. Mikkola näki tilanteen, mutta pistikin tallan pohjaan ja naureskeli että sinne ne jäi heiluttelemaan, kun kopteri ei enää pysynyt perässä.
MM-uran jälkeenkin Mikkola on silloin tällöin vieraillut ralliauton ratissa mm. Historic-ralleissa ja WRC-tallien testeissä. Skodan testeissähän sattui Mikkolalle hurja ulosajo 2005 Mäntyharjulla.
Mikkolan poika Vesa ajoi myös rallia mm. Suzuki Igniksellä etuvetoluokassa 2000-luvun alussa, mutta en tiedä mihin ura sitten jossain vaiheessa tyssäsi.
Hannusta tulee mieleen todella ammattitaitoinen kuljettaja, jolla on aina ollut selkeä, määrätietoinen ote ajamiseensa. Sellainen itsevarma isähahmo, erinomainen autonkehittäjä, joka ei hätäile ja hötkyile. Tietää tarkkaan mitä tekee ja jota tallin henkilökunta ja muut kuljettajat arvostaa. Aktiiviuransa jälkeen olisi ollut varmasti hyvä myös tallipäällikön roolissa.
Mikkolala oli usein myös hauskoja tarinoita uraltaan. Hän kertoi jossakin haastattelussa, kuinka tallin helikopteri oli jossain safarissa tms. kulkenut Hannun perässä täyttä vauhtia ja yrittänyt viittilöidä jotain, varmaan rauhoittamaan vauhtia. Mikkola näki tilanteen, mutta pistikin tallan pohjaan ja naureskeli että sinne ne jäi heiluttelemaan, kun kopteri ei enää pysynyt perässä.