BudLightJaguar
Well-known member
Kannattaa muistaa myös Hannun ansiot autojen - myös siviiliautojen - kehittäjänä. Ilman häntä nelivetoinen perheauto ei välttämättä olisi muuta kuin kuriositeetti.
Kyllä. Se on varsinkin tähän aikaan nähden hienoa, että on (ollut) ihmisiä, joista kenelläkään ei ole pahaa sanottavaa. Kuten Hannu tai musiikin puolella Pave Maijanen.Kuolleista ei yleensäkään haluta puhua pahaa, mutta Hannu Mikkolasta kertovia muistopuheita- ja kirjoituksia lukiessa voi huomata kuinka korkealle nousee Hannun kaltainen henkilö, jonka henkilökohtaiset ominaisuudet olivat ihan oikeasti hienoja, jos ei suorastaan jaloja. Se on hyvä muistaa tässäkin ajassa, jossa aina aika ajoin erilaiset räyhäpetterit elämän eri aloilla nostavat päätään. Hyvä on hyvä. Myös esimerkkinä.
Niin kuin Aaltosen Rane totes niin vertailu nykypäivän kuljettajiin ei tee oikeutta oikein kummalekaan. Ralli lajina on muuttunut aivan toiseksi sitten 80-luvun alkuvuosien (puhumattakaan 60- ja 70-luvuista). Löppönen & co. tuskin pärjäisivät sen aikaisella kalustolla ja sen aikaisissa ralleissa ja toisaalta samaan aikaan on vaikea kuvitella Mikkolan dominoivan samalla tavoin kuin Sepot Löppönen & Ogier ovat dominoineet.Olipa ikävä ja surullinen uutinen. Hannu siirtyi taivaallisille pikataipaleille.
Tilastot eivät tosiaan kerro, kuinka loistava kuski oli kyseessä. Todellinen legenda. Jos Hannua pitäisi kuvailla yhdellä sanalla, niin se olisi monipuolinen. Voittoja tuli niin Suurajoista kuin Lontoo-Mexicon kaltaisista maratonkisoista. Kisa kuin kisa, olosuhteet mitkä hyvänsä, kaikki kävivät.
Lepää rauhassa legenda!
Yle teki aikanaan Hannusta hyvinkin kattavan 50v dokkarin joka löytyy Y**Tuben syövereistä. Veikkaan, että jos kirja olisi kirjoitettu, olis mielenkiintoisia tarinoita riittänyt. Hannuhan ajoi 60-70-luvulla paljon pitkiä maraton-kilpailuja eksoottisissa maissa esim Etelä-Amerikassa ja Afrikassa. Veikkaanpa, että pelkästä Lontoo-Meksiko rallista olisi ollut kerrottavana mielenkiintoisia tarinoita enemmän, kun nykykuskien koko uran ajalta. Mielenkiintoisia on myös olleet jutut, kun neliveto maastoautosta tehtiin rallitykkiä....Harmi, ettei Hannusta koskaan tehty kirjaa. Mielenkiintoisia tarinoita olisi varmasti riittänyt.
Saattaa sellainen vielä syntyäkin! Tuokin on jännä nöyrä piirre joissain. Toiset sitten taas pusaavat elämänkertakirjoja, vaikka eivät ole vielä minkään ikäisiä edes Tapasin Hannun yhden ainukaisen kerran elämässäni Tapiolan ostoskeskuksen parkkipaikalla joskus 1990-luvulla. Hän kurvasi paikalle Mersulla, jonka rekkari oli MM-1. Lyöttäydyin juttusille ihan silkkaa näkemisen riemuani ja haasteltiin siinä mukavia tovi. Sikäli sattuma oli puolellani, koska vain jokunen kuukausi aiemmin olin sattuneesta syystä Trollhättanissa ja näin aivan samalla tavalla Arne Hertzin, joka oli ihan yhtä lupsakka ja ystävällinen kuin Hannukin. Kerroin tästä yhteensattumasta Hannulle, häntä nauratti moinen kovasti ja lupasi kertoa Arnelle terveisiä seuraavan kerran kun olisivat puhelinyhteyksissä. Ajattelin tämän itselleni ikimuistoisen episodin tässä jakaa, kun ollaan vielä tunnelmissaHarmi, ettei Hannusta koskaan tehty kirjaa. Mielenkiintoisia tarinoita olisi varmasti riittänyt. Mikkolan ura oli rallin parissa aika uskomaton. Ensimmäiset kisat oli jo 60-luvun alussa, siihen aikaan kun koko laji alkoi vasta muodostua. Maailmanmestaruus B-ryhmän aikakaudella ja vielä WRC-autojakin pääsi testaamaan, mm. Seat Cordobaa ja Skoda Fabiaa. Siinä on melkoinen kokemus läpi koko lajin historian.
"Henkilökuvassa Hannu Mikkola" vuodelta 1991 on itseasiassa Video Flashin, ei YLEn, tuotantoa.Yle teki aikanaan Hannusta hyvinkin kattavan 50v dokkarin joka löytyy Y**Tuben syövereistä.
Tämä kommentti oli kuin kopio omista mielikuvistani. Aivan täsmälleen samat kohdat jäänyt itsellekin lapsuudesta mieleen tuosta Mikkola-dokkarista! Tykkäsin jo silloin tuosta OMD:n biisistä, joka soi taustalla ja se Celican soundi kuulostaa siinä asvalttiradalla jotenkin sairaan hienolta. En tiedä kaikuuko ääni jostain kaiteista, vai mikä siinä on, mutta jäi todellakin mieleen.Hannun dokkarissa tietysti kuolaamista aiheutti ne ilmeiset quattrot ja ensimmäisen korimallin Escortit, mutta niiden lisäksi jäi erityisesti mieleen se Brittien avoimen sarjan videotykitys, jossa Hannu ajoi tummansinistä Eaton Lift Trucks / Castrol -väreissä olevaa Escortia ja taustalla soi OMD - Enola Gay. Myös sellainen pätkä, jossa Hannu lataa jonkun moottoriradan suoraa takaveto-Celicalla kierrokset 9000rpm:ssä sykähdytti.
Lontoo-Meksiko-Ralli Hannu Mikkolan ajamana kuulostaa jo itsessään niin huikealta kisalta, että jo pelkästään siitä olisi saanut tehtyä kokonaisen seikkailukirjan.Veikkaan, että jos kirja olisi kirjoitettu, olis mielenkiintoisia tarinoita riittänyt. Hannuhan ajoi 60-70-luvulla paljon pitkiä maraton-kilpailuja eksoottisissa maissa esim Etelä-Amerikassa ja Afrikassa. Veikkaanpa, että pelkästä Lontoo-Meksiko rallista olisi ollut kerrottavana mielenkiintoisia tarinoita enemmän, kun nykykuskien koko uran ajalta.
Pidetty myös rallipiirien ulkopuolella. Goodwoodissa Audin varikkoteltassa näytti tulevan oikein hyvin juttuun esim. Allan McNishin ja H-J Stuckin kanssa.Dokkarissa oli hienoja tunnelmakuvia aikalaisilta ja kävi jo tuolloin ilmi, että Hannu oli pidetty.
Hannusta tehtiin kaksi ohjelmaa hänen täyttäessään 50 vuotta. Video Flashin lisäksi Eki Vanhanen teki Ylelle ohjelman."Henkilökuvassa Hannu Mikkola" vuodelta 1991 on itseasiassa Video Flashin, ei YLEn, tuotantoa.
Mutta löytyykö tuota youtubesta?Hannusta tehtiin kaksi ohjelmaa hänen täyttäessään 50 vuotta. Video Flashin lisäksi Eki Vanhanen teki Ylelle ohjelman.
Ekin ohjelma 50-vuotiaasta Mikkolasta (eri kuin tuo edellisessä viestissä linkitetty) oli huomattavasti tylsempi. Siinä ajettiin Rolls-Roycella keväisessä Kaivopuistossa.Hannusta tehtiin kaksi ohjelmaa hänen täyttäessään 50 vuotta. Video Flashin lisäksi Eki Vanhanen teki Ylelle ohjelman.