Runar ja Kyllikki
Next door to Alice
Miten saada tyytymättömien asiakkaiden jonot lyhyemmiksi? Parantamalla palvelua? Ehei....laittamalla soittaminen ja yleensä ihan tajuttoman pitkä jonottaminen maksulliseksi.
Vikatilanteissa saa jonottaa normaalihinnalla
Sonera siirtää puhelinpalvelun maksullisiin numeroihin
Teleoperaattori Sonera uskoo rahan voimaan. Se ilmoittaa siirtävänsä kännykkä- ja laajakaista -asiakkaiden puhelinpalvelut ilmaisesta 0800-numerosta maksulliseen 0200-alkuiseen palvelunumeroon.
0200-alkuiseen numeroon soittaminen edellyttää sitä, että kännykkään mahdollisesti asetettu palvelunumero- eli yleishyödyllisten palvelujen esto on poistettava.
Maksullisilla palveluilla yhtiö haluaa saada asiakkaat hoitamaan omia asioitaan yhä enemmän internetin kautta. Aikaisemmin tässä kuussa Sonera kepitti rahalla laajakaista-asiakkaitaan sähköisen laskutukseen
Viime viikolla kuluttajavirasto moitti Soneraa hätiköidystä laajakaistapalvelun laskutusuudistuksesta, jossa paperilaskusta ryhdyttiin perumaan euron lisähintaa.
Kuluttajavirasto kysyi, miksi Sonera tarjoaa keppiä porkkanan sijaan.
- Miksi esimerkiksi sähköisen laskun käyttäjille ei tarjota alennusta sen sijaan, että paperilaskulle lätkäistään lisähinta? Tähän pitäisi operaattorilla olla varaa, kiitos e-laskujen tuomien säästöjen.
Soneran uudet asiakaspalvelunumerot tulevat voimaan 2. toukokuuta.
Yleinen palvelunumero asiakaspalvelu- ja matkapuhelinlaskutusasioissa on siitä lähtien 0200 17000. Liittymien vikatilanteissa tai kännykän varkaustapauksissa palvelunumero on 0206 90101. Näihin numeroihin soittaminen maksaa matkapuhelu- tai paikallisverkkomaksun. Myös jonotus on maksullista.
Soneran tekninen puhelinpalvelu, joka vastaa esimerkiksi laajakaistan teknisiin ongelmiin, toimii numerossa 0200 600 600. Siihen soittaminen maksaa matkapuhelu- tai paikallisverkkomaksun lisäksi 1,99 euroa minuutilta.
Sonera lupaa samalla parantaa asiakaspalveluaan. Se lupaa soittaa takaisin, jos laajakaista-, kaapelitelevisio- ja kotipuhelinasiakkaita palvelevassa uudessa numerossa ei vastata neljässä minuutissa. Operaattori sanoo, että useimmat sen palveluita koskevat asiat voi hoitaa helposti Soneran Omilla Sivuilla.