Norbert Ockenga oli MSa-haastatellut Heikkiä. Jotain:
Heikki ei kuulu samaan kastiin kuin Kimi, vaan siihen ulospäinsuuntautuvaan suomalaisjoukkoon, jossa ovat mm. JJ Lehto, Marcus Grönholm ja ex-jääspeedwaykuski Jarmo Hirvasoja (mistäs haastattelija hänet nappasi? jupla huom.)
Kenen kengät aiot täyttää ensi kaudella, Alonson vai Fisichellan? Jos jonkun, niin Alonson. Mutta aion heittää ne kengät nopeasti ohjaamosta ja ottaa omat.
Häviääkö nuorelta testikuskilta kisarutiini, kun testailee ilman kaksinkamppailuja? Ei. Testaaminen on rankempaa kuin luullaan. Kun ajaa kahdessa päivässä 650 km, on fyysisesti vähintään GP-kuskin veroisessa rasituksessa. Kaksinkamppailuja ei toki voi opetella testeissä. Mutta sitä taitoa ei unohda yhdessä vuodessa ja minulle oli alun alkaen selvää, että ajan vain yhden vuoden testikuskina.
Mitä olet tehnyt 2006 kisojen aikana? Opetellut. Olin jokaisen harjoituksen aikana boxissa ja pystyin kuulemaan radioliikennettä kuskien ja ajajien välillä. Otin osaa myös kaikkiin kokouksiin ja teknisiin palavereihin. Enimmäkseen vain kuuntelin, mutta joskus pystyin vaikuttamaan esim. kuskien rengasvalintoihin.
Oliko rengastestit pääosissa? Rengas - ja aerodynamiikkatestit. Rengastestit veivät 70 % ajasta. Myös hienosäätöä ja mekaanista set-upia testailtiin.
Eikös testiajot menneet siten vähän hukkaan uusien rengassääntöjen myötä? Jepulis, mutta renkaiden ja auton yhteispeli pysyy aina tärkeänä. Aina pitää ymmärtää, miten ja miksi renkaat toimivat. Siitä opista varmasti on hyötyä ensi kaudella.
Jotkut tahot väittävät, ettei testiajoja voi ajaa kolmea päivää peräkkäin, koska henkinen painolasti kasvaa liian isoksi ja kostautuu keskittymisen kustannuksella. Olen ajanut monesti noin. Tottakai sitä väsyy vähän, mutta ei niin paljon että se vaikuttaisi suorituksiin. Fyysisen ja henkisen kunnon kanssa minulla ei ole ikinä ollut ongelmia pitkissä testeissä.
Mikä on suurin haaste ensi kaudella? Tekniikan ja tiimin tunnen jo. Suurin muutos on media. Pari vuotta sitten kun johdin GP2:ta ja toimittaja halusi puhua minulle ajattelin "Hienoa, saan antaa haastattelun." Nyt on meno muuttunut, kun minua on mainostettu Alonson korvaajana. Medialle on varattava enemmän aikaa.
edit: panovirhe