Heikki Kovalainen & Super GT 2015

  • Viestiketjun aloittaja burb
  • Aloituspäivämäärä

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Totta tuokin. Jenkeillä nyt ylipäätään on aika hakusessa yhtään minkään ulkomaailmassa tapahtuvan asian merkittävyys.

Perustin tuon kommentin ihan siihen mitä on lajiin liittyvää journalismia ja muiden moottoriurheilufanien (eli moottoriurheilusta enemmänkin kiinnostuneiden) keskusteluja tulut seurattua, eli pelkästään NASCARia toisinaan katsovan "perusjenkin" mielipiteet ei niin välity.

Käsittääkseni muuten muut F1-kuskit on tosiaan aika nobodyjä Amerikassa, mutta Lewis on ihan *suht* tunnettu hahmo somepreesensinsä ansiosta. Mutulla name recognition varmaan verrattavissa joihinkin tennistähtiin.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Toisaalta usassa ovaalikisat on suurin juttu ja aika jannu saa olla jos väittää ettei keskimäärin parhaat ovaalikuskit ole usasta. Tiedän kyllä että olen jengipetturi yms kun sanon arvostavani indy/nascar-kuskeja,
euroista käsinhän pitäisi vain haukkua heitä, se on sitten totta että kaikki se ajamisen ulkopuolinen show tms on totaalisen syvältä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Ja ralliautoilu ei ole USA:ssa yhtään mitään. Ken Block ja Travis Pastrana on moninkertaisesti suositumpia ja tunnetumpia kuin Sebastian Loeb (joka ehkä muistetaan Pikes Peak voittajana) tai Sebgastian Ogier.
Onhan tämä asia moneen kertaan tällä forumilla todettu. Ralliautoilua kuitenkin ajetaan huipputasolla automalleilla, jotka eivät ole linjassa paikallisen autokulttuurin kanssa. Toki 90-luvulla on ollut paremmat mahdollisuudet lyödä läpi, kun Celicat, Subarut ja Evo-Mitsut ovat menneet sinne "hot import"-kategoriaan.

Ja sitten se, että jenkkikatsojia ei saa tuntikausiksi metsään kykkimään jotta näkee autoja parin minuutin välein. Homman pitää tapahtua tietyssä paikassa ja helposti käsitettävällä aikataululla. Siksi rallicross on siellä onnistunut saavuttamaan suuremman suosion kuin erikoiskoeralli koskaan. Tailgating-kulttuuriakin on vähän vaikea ympätä erikoiskoeralliin, koska pätkälle saisi silloin parkkeerata tuntikausia ennen nolla-autoa. Tottahan toki jossain Pike's Peakissa näin tapahtuu, mutta se on se sääntöpoikkeus.

se on sitten totta että kaikki se ajamisen ulkopuolinen show tms on totaalisen syvältä.
On siinä toisaalta jotain hyvääkin. Esim. gentlemen, start your engines kertoo tyhmemmillekin yksiselitteisesti, koska lähtee. Ja perehtyneemmätkin katsojat osaavat tuossa kohtaa virittäytyä kilpailumoodiin. Eurokisoissa joku aneeminen summeri kertoo, että moottorit saa käynnistää.
 
Viimeksi muokattu:

Ulkokaarre

Well-known member
Liittynyt
30.9.2017
Viestit
54
Onko kellään mitään käsitystä siitä, mikä voisi olla Kovalaisen seuraava liikku? Kolmas Super GT -kausi on yhtä kisaa vaille paketissa. Mestaruushan tuli viime vuonna ja jotenkin tuntuu siltä, että sarjalla ei oikeen ole enää mitään annettavaa Suomussalmen miehelle. Ainakin itse pitäisin sitä hieman yllättävänä, mikäli Kovalainen vielä Japanissa jatkaisi.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Onko kellään mitään käsitystä siitä, mikä voisi olla Kovalaisen seuraava liikku? Kolmas Super GT -kausi on yhtä kisaa vaille paketissa. Mestaruushan tuli viime vuonna ja jotenkin tuntuu siltä, että sarjalla ei oikeen ole enää mitään annettavaa Suomussalmen miehelle. Ainakin itse pitäisin sitä hieman yllättävänä, mikäli Kovalainen vielä Japanissa jatkaisi.
En nyt pitäisi Super GT:ssä jatkamista mitenkään huonona vaihtoehtona. Vaikka Super GT ei ole niin laajalti tunnettu Japanin ulkopuolella, niin silti kovimpia sarjoja urheiluautojen puolella ja japanilaismerkit tosissaan panostavat siihen, vrt. saksalaismerkit DTM:ssä. Nyt toki Heikki testasi Super GT -autoa Hockenheimissa, kun Super GT ja DTM mahdollisesti yhtenäistävät speksinsä. Joten ehkä Lexuksella olisi DTM-pestiä tarjolla. Unelmaskenaario tuo konsernin leivissä olisi tietysti LMP1-pesti, mikäli Toyota jatkaa WEC:ssä.

Ehkä Heikki olisi relevantti kuski Formula E -tallipäälliköiden silmissä, jos sinne suuntaan olisi hinkua. Ja olen hieman miettinyt, miksei Heikki avopyörätaustan omaavana kuskina ajaisi Japanissa myös Super Formula -sarjaa, moni sen sarjan kuskeista kun ajaa myös Super GT:ssä.
 
Ylös