Helvetti

Onko helvetti olemassa?

• Äänestäjiä yhteensä
    29

Archie

Well-known member
Helvetti on kyllä olemassa.. mutta vain korvien välissä.

markoj

Custom User
Mä vähän epäilen, että helvettiin joutuvat ne, jotka sitä eniten pelkäävät. On se jumala semmonen epeli, että. Kaikkivaltias ja ties mitä. Kuka senkin perään kattoo?

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Mua on aina vähän ihmetyttänyt koko helvetti-teoria. Alle sadan vuoden tekemisten perusteella tuomio koko ikuisuudeksi? Ei ainakaan Itä-Suomen hovioikeuden linjan mukaista. :doubtful:

Lueskelinpa toikin innostamana Wikipediasta kristillisen helvetti-käsityksen muodostumisen taustoja. Ilmeisesti ajatus lieskaisesta kärsimyshelvetistä syrjäytti täysin ajatuksen olemattomuuteen katoamisesta vasta 500-luvulla. Suomeksi ja englanniksi.

Thyella

þýðingafræðingur
Sijainti
Ciutat Comtal
Jos joku tästä lähtee jarnaamaan niin en jaksa osallistua... mutta jos Jumala on kert luonu kaiken "kaikkivoipana ja rakastavana taivaanisänä", ni miks se lois jotain helvettiä? Jos mä saisin luoda kaiken olemassaolevan ni en todellakaan rupeis luomaan mitään helvetin tulia ja sit lähettelemään sinne populaa - varsinkin Lutherin näkemyksen mukaan jos ihmisen kohtalo on ennaltamäärätty. Tosi reilua joo. Toi sielun katoaminen tai johonki tyhjyyteen joutuminen kuvastaa ennemmin mun näkemyksiä.

Ja sit toinen mitä oon joskus pohtinu: jos taivaaseen pääsee vaan uskomalla Jumalaan, ni onko se sit reilua joillekin omissa oloissaan eleleville alkuasukasheimoille, jotka palvoo omia jumaliaan eikä tätä kristinuskon jehua?

oldez

Well-known member
Ja sit toinen mitä oon joskus pohtinu: jos taivaaseen pääsee vaan uskomalla Jumalaan, ni onko se sit reilua joillekin omissa oloissaan eleleville alkuasukasheimoille, jotka palvoo omia jumaliaan eikä tätä kristinuskon jehua?
Sen takia pitääkin mennä paikalle ja tappaa kaikki vääräuskoset ettei ne joudu helvettiin... eiku.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Mua on aina vähän ihmetyttänyt koko helvetti-teoria. Alle sadan vuoden tekemisten perusteella tuomio koko ikuisuudeksi? Ei ainakaan Itä-Suomen hovioikeuden linjan mukaista. :doubtful:

Lueskelinpa toikin innostamana Wikipediasta kristillisen helvetti-käsityksen muodostumisen taustoja. Ilmeisesti ajatus lieskaisesta kärsimyshelvetistä syrjäytti täysin ajatuksen olemattomuuteen katoamisesta vasta 500-luvulla. Suomeksi ja englanniksi.
Mielenkiintoista. Mihinköhän ne jumalaan uskoneet ennen vuotta 500 kuolleet joutuvat? Voi olla Gobletille pettymys, kun Jeesusta ei löydykään taivaasta.

Nyt vois veikata, missä vaiheessa tulee seuraava veden... eikun helvetinlieskojen jakaja, mitä tulee tuohon "jätteen" loppusijoituspaikkaan. Kun helvetin lieskoja ei enää pelätä, niin aletaan pelotella jollain vieläkin kammottavammalla paikalla. Sitäpaitsi, helvettihän on jo jäätynyt. Eniten mua kyllä kammottaa (FW08:aasin ilmoille heittämä) ajatus paikasta, jossa on kiihkouskovaisia (ei väliä, mihin uskoo kiihkeästi), joten ehkä tuo tulee olemaan se seuraava taivaanrannan maalauksen aihe.

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Mielenkiintoista. Mihinköhän ne jumalaan uskoneet ennen vuotta 500 kuolleet joutuvat? Voi olla Gobletille pettymys, kun Jeesusta ei löydykään taivaasta.
Ei kun helvetin tilalla on se tyhjyys. Uskovaiset kai tavalla tai toisella pääsee Jumalan yhteyteen vuosisadasta riippumatta.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Toisaalta:

Kaksi porilaista kaveria kuoli ja joutui helvettiin. Seuraavana päivänä piru pysähtyi tsekkaamaan miten kavereilla menee ja löytää heidät pukeutuneina toppatakkeihin, käsineisiin ja karvalakkeihin ja molemmat lämmittelevät tulen ääressä.Piru ihmettelee:
- Mitä te teette?

- Me ollaan Porista, lumen, jään ja kylmyyden maasta. Ollaan vaan tyytyväisiä kun päästään lämmittelemään välillä, vastaavat porilaiset tyytyväisinä. Piru toteaa, ettei näillä kavereilla ole tarpeeksi huonot oltavat ja kääntää lämpöä entistä kuumemmalle. Seuraavana aamuna piru pysähtyy taas porilaisten viereen ja löytää kaverit samasta paikasta, samoissa varusteissa lämmittelemästä tulen ääressä.

Piru ihmettelee:

- Täällähän on aivan helevetin kuuma, ettekö te huomaa sitä?

- Niin kuin me sulle eilen kerrottiin, me ollaan Porista, lumen, jään ja kylmyyden maasta. Ollaan vaan tyytyväisiä kun päästään välillä lämmittelemään, toistavat porilaiset vastauksensa. Tästä piru vetää herneen nenäänsä ja päättää fiksata näiden kahden hommat kertaheitolla. Piru vääntää lämmön kuumimpaan mahdolliseen asentoon. Ihmiset kiljuu ja valittaa joka puolella helvettiä, mutta piru löytää porilaiset tulen äärestä kesätakit päällä hellehatuissa grillaamasta makkaraa ja juomassa kaljaa.

Piru on tyrmistynyt ja kysyy:

- Kaikki täällä olevat on paistumassa, viheliäisessä kurjuuden tilassa ja teillä kahdella näyttää olevan hauskaa?

- Me ei usein koeta lämmintä säätä Porissa, joten me haluttiin grillata kun kerrankin sää suosii, vastasivat porilaiset tyytyväisinä hymyillen. Piru on niin raivoissaan, ettei tiedä mitenpäin olisi. Sitten hän keksii ratkaisun. Porilaiset tykkäävät kuumuudesta, koska he ovat eläneet koko ikänsä kylmässä. Piru päättää kääntää kaiken lämmön pois helvetistä.

Seuraavana aamuna lämpötila on alle nollan ja jääpuikkoja roikkuu joka paikassa. Ihmiset hytisee niin kovin, että hampaat kalisee, eivätkä voi tehdä muuta kuin valittaa tuskaista oloaan. Piru hymyilee ja lähtee etsimään kahta porilaista. Piru löytää heidät pukeutuneina toppatakkeihin, käsineisiin ja karvalakkeihin, hyppimässä ja huutamassa riemusta kuin hullut.

Piru vääntelee käsiään epätoivoissaan:

- Minä en ymmärrä, kun käännän kuumalle, te olette tyytyväisiä ja kun tulee jäätävän kylmää te olette edelleen onnellisia.

Mikä teissä on vikana?

Porilaiset katsovat pirua yllättyneinä:

- Etkö sä tiedä? Silloin kun helvetti jäätyy, Porin Ässät on voittanut SM-liigan mestaruuden!

Mangelo

Well-known member
Helvetti ei oo muuta kuin kirkon PR-osaston kehittämä kieltämättä varsin nerokas markkinointikikka.
En minä tiedä onko siinä parasta se että sillä painostettaisiin ihmisiä kirkon piiriin, vai se miten sillä opetetaan suhtautumaan muihin ihmisiin.

Goblet

Iceman
Sijainti
Finland
Jos joku tästä lähtee jarnaamaan niin en jaksa osallistua... mutta jos Jumala on kert luonu kaiken "kaikkivoipana ja rakastavana taivaanisänä", ni miks se lois jotain helvettiä? Jos mä saisin luoda kaiken olemassaolevan ni en todellakaan rupeis luomaan mitään helvetin tulia ja sit lähettelemään sinne populaa - varsinkin Lutherin näkemyksen mukaan jos ihmisen kohtalo on ennaltamäärätty. Tosi reilua joo. Toi sielun katoaminen tai johonki tyhjyyteen joutuminen kuvastaa ennemmin mun näkemyksiä.
Jumala ei luonut aluksi helvettiä. Mutta kun Lucifer lalkoi sotia Jumalaa vastaan, lähetti Hän tämän maan päälle ja tuomitsi ikuiseen kadotukseen. Jumala lähetti ainoan Poikansa pelastamaan ihmisiä Saatanalta. Ne jotka Jeesukseen uskovat, pääsevät Taivaaseen, ne jotka eivät, joutuvat helvettiin.

Se on ihan oma päätös uskooko Jumalaa vaiko muita jumalia. Reilua se kyllä on, kaikille annetaan mahdollisuus uskoa.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Jumala ei luonut aluksi helvettiä. Mutta kun Lucifer lalkoi sotia Jumalaa vastaan, lähetti Hän tämän maan päälle ja tuomitsi ikuiseen kadotukseen. Jumala lähetti ainoan Poikansa pelastamaan ihmisiä Saatanalta. Ne jotka Jeesukseen uskovat, pääsevät Taivaaseen, ne jotka eivät, joutuvat helvettiin.

Se on ihan oma päätös uskooko Jumalaa vaiko muita jumalia. Reilua se kyllä on, kaikille annetaan mahdollisuus uskoa.
Joo, eikös tosta ollut Sandmanissa? Sitten Morpheus lähti hakemaan kypäräänsä ja voittikin sen takaisin. Sitten Lucifer kyrvähti koko touhuun ja antoi koko höskän Morpheukselle. Season of Mists on huima. Neil Gaiman on nero!

Archie

Well-known member
Miksi Jumalalla on vain yksi poika ja kuinka se/hän sai alkunsa? Eikö niitä poikia voi luoda lisää?