Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Muistan hyvin kun tuo uutinen tuli tv:stä vaikka poikanen olinkin. Isukki alkoi itkemään ja ihmettelin sitä.
 
Liittynyt
18.8.2009
Viestit
72
Sijainti
Jyväskylä
Itsekkin muistan sen hetken kuin eilisen päivän kun tieto Henkan kuolemasta tuli,sitä ei tahtonut uskoa todeksi.Tuon jälkeen on tullut kuultua ja luettua eri juttuja kyseistä onnettomuudesta.Vauhdinmaailma 1/2009 Kiroitti usamman sivun jutun Henkasta ja tosta Korsikan onnettomuudesta.Kirjoituksesta selviää muutama itseäni vaivannut juttu,jotka olivat:

Sergio Cresto. Mun mielestä Cresto ponnahti kuin tyhjästä yhden sen hetken nopeimman kuljettajan rinnalle,aika outoa,mutta jutusta sekin selviää miten se tapahtui.

Ulosajojäljet. Ihmeelistä että huippukuljettaja vetää pihalle niin että ei jää mitään jälkiä tiehen esim.jarrutus jäljet.Aina on puhuttu vain yliohjaamisen jäljistä.Tästäkin selviää uusia piirteitä Vauhdinmaailman jutusta.

Tutkinta. Aika villasella tuo on taputeltu.Miksi?
Miten lie asianlaita Lancia tiimin puolelta,romut raahattiin vähin äänin pois saarelta,ajateltiinko ulosajo mikä ulosajo,sattuuhan sitä,vai peiteltiikö jotain.Eipä tainnut paljon fiakaan asialle mitään tehdä verrattuna esim. tapaus Senna.

Kirjoittelen tähän suoria lainauksia Vauhdinmaailman jutusta.

Tapaus Cresto.
Toivosen kartanlukiaksi kaudelle 1986 palkattu Yhdysvaltojen ja Italian passit omistanut Sergio Cresto,30,oli arvostettu ammattilainen.Cresto oli luotsannut Carlo Caponen rallin Euroopan mestariksi 1983 sekä lukenut nuotteja myös Miki Biasonille,Gianfranco Cunicolle ja Andrea Zanusille.
Henkan vierelle palkattu Cresto oli Juha Piirosen ja Ilkka Kivimäen mielestä huippuvalinta.He viihtyivät yhdessä Kivimäki vahvistaa.
Korsikan onnettomuuden jälkeen huhut Creston perheen ja mafian välisistä sotkuista levisivät laajalle.Creston isä asui Yhdysvalloissa,ja huhujen mukaan mafia olisi kostanut isä Crestolle poikansa kautta.
-Huhujen mukaan Henkka olisi ollut sivustakärsijä kun mafian koston kohde olisi ollut Sergio Cresto.Mutta kaikki spekulaatio ovat turhia,koska kukaan ei koskaan saa selville,jos attentaatti olisi todella tapahtunut.Itse en usko näihin väitteisiin ja kieltäydyn uskomasta,että onnettomuuden taustalla olisi jotakin kummallista,Piironen sanoo.

Iltalehdessähän oli taannoin juttu Henkasta ja tosta onnettomuudesta.
Siinä oli Henkan vaimon haastattelu lähinnä Henkan legendasta ja eri spekulaatioita onnettomuuden syistä.
Hurjimmat visiot olivat olleet että autoa olisi ammuttu singolla ja siitä syystä tämä räjähdys ja raju palo.Ken tietää,eipä ollut todistajia tapahtumalle juuri siinä kohtaa.
Mikän oli mafian rooli Lancia tallissa tuolloin? Kysymys heräsi henkiin kun luin viime vuonna ilmestyneen Juha Kankkusen kirjan.
Monte-Carlo 1987. Vajaa vuosi Henkan onnettomuuden jälkeen.Kankkunen painaa rallin kärjessä,johto Biasoniin puolitoista minuuttia.Tallipäälikkö Cesare Fiorio ilmoitta eräällä huoltopaikalla.
-Tallin edun kannalta on nyt tärkeämpää,että Biasion voitaa.
Fiorio ja Kankkunen käyvät ankaraa keskustelua usealla huoltopaikkalla,Juha on punaisena raivosta.
Viimeiseen huoltopaikkaan laskeutuu helikopteri,josta astuu ulos joukko nahkatakkisia miehiä.Jäänuotteja Staffan Pettersonin kanssa tekemässä ollut Patric Snijers sanoo Staffanille.-Tuolta tulee sen näköisiä miehiä,että voittaja päätetään nyt.
Ja niinhän siinä kävi että Juha joutui päästämään Biasonin edelle viimeisellä pikiksellä.Että näin,mitä olivat miehiään nuo nahkatakki ukot??

Ulosajojäljet
Juuri ennen onnettomuuspaikkaa asfaltiin oli piirtynyt jäljet,jotka kertoivat,että Henkan ajama auto oli pyörähtänyt kolme kertaa vaakatasossa ennen kuin oli osunut kivimuuriin ja kaatunut sen taase,Alenin kartanlukia Ilkka Kivimäki kertoo.
Alen saapui paikalle toisena autona.Toivosen perään startannut Bruno Saby oli tulipalosta ja savusta huolimatta jatkanut pysähtymättä ajoaan EK.n maaliin.
-Katollaan olleen auto keula oli muurin takana suunnilleen asvaltin pinnan korkeudella.Näimme ensin savun,mutta emme autoa.Seuraavassa mutkassa Markku sattui katsomaan sivulle,huomasi Lancia värit ja painoi jarrut pohjaan.
Alen peruutti nopeasti takaisin."Missä äijät ovat",Markku totesi seuraavaksi.Pian tajusimme että Henkka ja Sergio olivat yhä palavan auton sisällä.
-Yritimme päästä auto lähelle,mutta ympärillä palava heinikko toi tulen lähemmäksi meitä.Myös Lancian helikopteri saapui paikalle ja yritti sammuttaa paloa roottorien ilmavirralla.
-Se ei ollut ollenkaan pahanoloinen ulosajo.Uskon,että molemmat oliva välittömästi menettäneensä tajunnan hengittäessään myrkyllisiä palokaasuja,koska auton ovet olivat kiinni.Auto oli ehjä.Tulta ja kuolemaa lukuun ottamatta kaikki muu sillä onnettomuus paikalla oli normaalia.
Kivimäki sanoo,että Henkan Lancian jättämät pyörähdysjäljet olivat keskellä tietä.
-Henkka olisi ottanut vauhtia pois muurin tai kiviseinän avulla,ellei esimerkisi kaasu olisi hirttänyt kiinni.
Kivimäen mukaan Henkan flunssan vaikutusta tapahtuneeseen liioiteltiin vahvasti.Onnettomuuspäivän aamunakin kaikki oli aamiaisella kunnossa.
Henkka ei valittanut väsymystä tai flunssaa kertaakaan.

Juha Piironen kertoo:
Olen varma,että onnettomuuden taustalla ei löydy ainoatakaan erikoista tarinaa.Uskon,että mutka tuli hieman Henkan silmille ja hän yritti ajaa autoa tyylilleen uskollisena loppuun asti.
Kaikki nuottivirhemahdollisuudet voi unohtaa.Se mutka oli sellainen,jossa ulosajon mahdollisuus oli olemassa.Jos nuottivirhe oilsi tapahtunut,jarrutusjälki olisi löytynyt ja se Lancia olisi lentänyt kauas rotkoon.Auto ei ollut kaukana tiestä,se oli vain pyörähtänyt matalan muurin taakse.
Totta kai jotai outoa tilanteessa on ollut,mutta vastauksia kysymyksiin ei kukaan saa koskaan,koska esimerkiksi turvavöiden lukot olivat täysin sulaneet.Kukaan ei tiedä,yrittikö jompikumpi mahdollisesti ulos autosta.

Harri Toivonen kertoo:
Minulle on kerrottu teoria,jonka mukaan Henkka olisi edellisellä suoralla painanut normaalisti kaasun pohjaan,mutta kun hän ryhtyi jarruttamaan niin kaasupoljin olisi mennyt lattiasta läpi,juuttunut jumiin ja kaasu olisi hirttänyt kiinni.
Vastaavanlainen tapahtuma oli jo kertaalleen toteutunut Markku Alenin S4:ssä Argentiinan testeissä.

Toisen uskottavan teorian mukaan Lancian etuperä olisi rikkoontunut edellisellä suoralla.Markku Alenille kävi samoin kuukautta myöhemmin Kreikassa.Etuperä rikkoutui ja kun Markku jarrutti ennen mutkaa ,käänsi ratista ja painoi kaasun pohjaan,auto ei kääntynytkään vaan ajautui suoraan tieltä ulos.

Miksi Henkka veti kuin hurmiossa vaikka johtoasema oli yli kaksi minuuttia???
Oliko tarkoitus näyttään Fioriolle kuka on tiimin nopein kuski.
Kuusitoista pikistä oli ajettu ja Henkka oli ajanut pohjat kaksitoista kertaa.
Ennen huoltotaukoa ajettu 58,14 km.n Campe Militaire Corten EK:n 47 sekuntia kovempaa kuin muut.Sitten huoltotauko ja seuravalla eekoolla sattui tämä onnettomuus.

Harri Toivonen: Henkka rakasti ajamista.

Piironen: Henkka ajoi sitä kohtalon kisaa ihan saatanan kovaa.Hän oli sellainen on-off kuljettaja.Raja onnistumisen ja epäonnistumisen välillä on kuin veteen piirretty viiva.

Markku kysyi Henkalta viimeisenä aamuna,että "miten sä pystyit vetämään noin kovaa".
"Kaikki vain onnistuu.Tämä on mun vauhti nyt,eikä tässä ole mitään tuskaa yhtään",kuului hymyilevän Toivosen viimeinen vastaus tallikaverilleen.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1287
^^ Muutamaan kohtaan tuohon kommentointia. (Tutkinta) ja viittaus Sennan onnettomuuteen, niin toki '86 > '94 välillä tapahtunut jo varmaan merkittävä asenne-ero siinä kuinka tarkkaan moottoriurheiluonnettomuuksia tutkitaan. Ehkä myös Sennan kuuluisuus vaikutti (vrt. Ratzenberger), mutta ennen kaikkea Italian lainsäädännön poikkeuksellisuus moottoriurheilukuolemantapauksissa (Williams, ym. sai syytteet muistaakseni kuolemantuottamuksesta?). Ranskassa laki taas "normaalimpi". Lisäksi Korsika kai hiukan samanlaisessa asemassa kuin Ahvenanmaa Suomessa, joten sekin on voinut vaikeuttaa viranomaisyhteistyötä, ym. Käsittääkseni mantereen ja Korsikan välillä paljon kitkaa ja Pariisin, ym. FIA herroja tuskin paikalliset järjestäjät on koskaan kumarrellut.

(Alén, Kivimäki, Piironen, Toivonen kommentit). Hämmästyttävän erilaisia näkemyksiähän näissä nostettiin esiin. Esim. Toivonen case etuperä - auto ajautuu suoraan tieltä vrt. Kivimäki case asfaltiin oli piirtynyt jäljet,jotka kertoivat,että Henkan ajama auto oli pyörähtänyt kolme kertaa vaakatasossa ennen kuin oli osunut kivimuuriin. Outoa on myös se, miten ajajat huomioivat esim. savun kun normaalisti katsotaan vain tietä. "Alén sattui katsomaan sivulleen seuraavassa mutkassa"? Mielestäni Saby olisi ollut ehkä ainoa joka olisi voinut pelastaa tilanteen. Olisikin kiva tietää miksei hän pysähtynyt? Koska oli Peugeotin mies? Koska Korsikalla poltetaan roskia ulkona joka mestassa, eikä siten arvannut, että kyseessä olisi muurin takana Henkan auto?

Luin myös tuon VM:n jutun, mutta se oli jo unohtunut. Uutta siinä mulle olivat nämä mafiaspekulaatiot ja se, etten tiennyt, että onnettomuus ei ollut paha, eli auto oli ehjä ja jäänyt lähelle tietä, eikä "alhalla rotkossa" murskautuneena. Esim. mitä kuvia katsonut Bettegan onnettomuuksista Korsikalla niin niissähän auto oli kuljettajan kohdalta ja muutenkin todella pahassa kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
720
Pienen googlettelun jälkeen selvis, että New Yorkissa oli 13.4. 1986 murhattu autopommilla joku tärkeempi Mafiamies (Frank DeCicco). Tän seurauksena on tehty kostolista ja salamurhattu asiaan liittyneitä henkilöitä. Samaan aikaan oli käynnissä oikeudenkäynti mafiapomo John Gottia vastaan ja sain sellaisen käsityksen että autopommin oli alunperin tarkoitus tappaa myös Gotti.

Muistaakseni Cresto oli syntynyt New Yorkissa ja isä asui ilmeisesti edelleen siellä jos kerta mafian kanssa tekemisissä oli. Voi olla, että salamurhaus huhut liittyen onnettomuuteen ovat saaneet alkunsa tästä tapahtumasta, mene ja tiedä. Mielenkiintoista olisi myös tietää kuka tuon lyhyen onnettomuusklipin on itse asiassa kuvannut ja onko hän antanut mitään lisäkommentteja tapahtuneesta.
 

Tietäjä

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
47
Itse yllätyin tuossa jutussa olleista Kivimäen kommenteista. Noh, hän on kuitenkin ollut paikan päällä, minä puolestaan en, mutta siitä huolimatta tekee muutamaa kohtaa epäillä.

"Katollaan olleen auto keula oli muurin takana suunnilleen asvaltin pinnan korkeudella.Näimme ensin savun,mutta emme autoa.Seuraavassa mutkassa Markku sattui katsomaan sivulle,huomasi Lancia värit ja painoi jarrut pohjaan."


Minkä muurin takana? Vuonna 1986 tuossa mutkassa ei ollut mitään muuria taikka kaidetta, kuten kuvista ja videoista voi todeta.

Lisäksi tuntuu oudolta, että seuraavassa mutkassa (joka siis kaartui oikealle) Markku olisi katsonut sivulle ja huomannut Lancia värit. Tuossa vaiheessa räjähdysmäinen palo oli roihunnut jo muutaman minuutin. Tuntuu erikoiselta, että sieltä kukaan olisi mitään auton värejä enää kyennyt varsinkaan kovassa kilpailuvauhdissa erottamaan.

Lisäksi mielestäni tapahtumapaikalta otetuista kuvista voi selvästi päätellä, ettei auto jäänyt niin lähelle tietä, kuin Kivimäki antaa ymmärtää.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8161
Onhan siinä aikamoinen vivahde-ero kun kaikki muut paikalla käyneet sanoo ja ihmettelee ettei asvaltissa ollut näkyvissä minkäänlaisia jarrutus/renkaanjälkiä ja yksi löytää tiestä kolmen pyörähdyksen jäljet. Mitä tuosta onnettomuudesta on tullut vuosien varrella luettua niin joka paikassa mainitaan että tiestä ei ollut löydettävissä minkäänlaisia jälkiä auton hidastamisesta/ohjaamisesta poispäin muurista, miten sitten Kivimäki löytää ison spinnauksen jäljet sieltä. Tämäkin yksityiskohta on niitä juttuja, josta voi huhuilla loputtomiin sen takia, että onnettomuutta ei silloin aikanaa tutkittu/dokumentoitu sen vertaa, että onnettomuuspaikkaa olisi vaivauduttu edes valokuvaamaan. Tämä siis oletuksena, koska tällaisistakin yksityiskohdista esitetään edelleen tänäkin päivänä täysin toisistaan poikkeavia mielikuvia. Vielä kerran, viva la viranomaiset ja Balestren poppoo.


Mielenkiintoista olisi myös tietää kuka tuon lyhyen onnettomuusklipin on itse asiassa kuvannut ja onko hän antanut mitään lisäkommentteja tapahtuneesta.
Olis varmaan antanut jos joku olisi osannut kysellä silloin, mutta kun ei. :p Eikös tuo helikopteriotos putkahtanut julkisuuteen ekan kerran joskus vuosituhannen vaihteessa, eli sehän on voinut ihan hyvin olla siihen asti pimennossa myös viranomaisilta ja muilta asiaan liittyneiltä tahoilta.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
720
Onnettomuusmutkasta on kyllä tietääkseni kuvaa joitakin tunteja onnettomuuden jälkeen ja tiestä pystyy erottaan hämärästi renkaanjälkiä, mutta ei sellasia että auto ois pyöriny vaakatasossa. Youtubessa japanilaisten Henri Toivonen ending videolla jossa on tätä erikoiskokeen kuvausta tulee kanssa muistaakseni lyhyt klippi jossa näkyy hämärästi renkaanjälkiä ja kohta josta auto meni alas, kaidetta ei tosiaan ollut.

http://www.youtube.com/watch?v=zkLH56Jx6qI 2.26 kohdalla tiessä näkyy hämärästi jotain jälkiä.

Toinen oudompi juttu kun alkaa ajatteleen on, että tuo onnettomuusklipin kuvaaja ei liiku kuvauspaikaltaan mihinkään ja ei edes ilmeisesti pysäytä ohiajavaa Sabya. Pätkäkarttaa kun katsoo, niin oikeastaan ainoa mahdollinen kuvauspaikka on seuraavassa vasurissa johon on linnuntietä onnettomuuspaikalta 200 metriä ja tietä pitkin n. 400 metriä. Kuvaus tapahtuu edelleen samasta paikasta kun klippi hyppää ilmeisesti Aléniin, joka juoksee katsomaan palavaa autoa. Voihan olla, että kuvaaja on vain jähmettynyt paikalleen ja todennut paikallelähtemisen turhaksi, mutta periaatteessa siirtymisetäisyydellä tuo olisi ollut.



edit: tosiaan helikopteriotos tuo ei ole ja mielestäni kaikki tuossa klipillä sopisi siihen että tuo kuvauspaikka on ylläosoitettu vasuri
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
577
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
"Alen saapui paikalle toisena autona.Toivosen perään startannut Bruno Saby oli tulipalosta ja savusta huolimatta jatkanut pysähtymättä ajoaan EK.n maaliin.
-Katollaan olleen auto keula oli muurin takana suunnilleen asvaltin pinnan korkeudella.Näimme ensin savun,mutta emme autoa.Seuraavassa mutkassa Markku sattui katsomaan sivulle,huomasi Lancia värit ja painoi jarrut pohjaan."

Jatkoko Saby muka maaliin asti,,jossain olen nähnyt kuvan josssa paikalla on lancia ja pösö nokat vastakkain....vai muistanko vaan väärin:confused:
videossa näyttäs että palava tulipallo ei ole lähelläkään asvaltin pintaa mutta rungon hinaus kuvissa näkyy että periaatteessa puu ei ole hirveen syvällä rotkossa ja jos auto on osunut siheen ja vähän kimmonnu takasin miksi ei olisi ollut lähellä tietä???
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
720
Saby juu käänty jossain vaiheessa ja ajo vastakarvaan takasin. Ei tosin tietoa ajoko maaliin asti. Biasion oli rallissa kolmantena ensimmäisen päivän jälkeen ja kaiken järjen mukaan lähtöjärjestyksessä Alénin edellä ja Sabyn jälkeen. Biasion myös pysähtyi onnettomuuspaikalle (mm. kuuluisat radiokeskustelut) joten itselle tuli yllätyksenä tuokin tieto silloin VM:stä että Alén olisi ollut paikalla ekana. Voihan olla, että Biasionilla on ollut jotain häikkää juuri ennen tuota pätkää ja tullut vasta lähtöjärjestyksessä Alénin jälkeen.

edit: ensimmäisen päivän jälkeen vielä Chatriot'kin on ollu Alénin edellä tuloksissa näköjään joten vielä oudommaksi menee. :S
 
Viimeksi muokattu:

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
473
Sijainti
Urjala
Jatkoko Saby muka maaliin asti,,jossain olen nähnyt kuvan josssa paikalla on lancia ja pösö nokat vastakkain..
Muistan myös nähneeni saman kuvan ja muistan myös että jossain oli juttua siitä kuinka Saby tosiaan toisena autona paikan ohittaessaan olis hetken kuluttua sitten vasta tajunnut mistä oli kyse ja kääntynyt sitten takaisin.. Ja saapunut paikalle hieman Alénin jälkeen toisesta suunnasta.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
577
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Mun näkemys on et Sitä onnettomuus videota on varmasti leikattu koska kuva on räjähdyksessä sit se zoomaantuu mutkaa mistä henri tuli jonka jälkeen se hyppää nopeasti suoraa Alenin Autoon räjähdyksestä...mitä siinä välissä tapahtu??? siinä kun kuvataan Alenin lanciaa niin näyttäs siltä että Aleni olis ajanu pätkän matkaa ohitte ja sitten pysähtynyt. Kivimäki luultavasti jää seisoon heidän auton luo(hahmo auton oikealla puolella) ja Alen juoksee Henrin autolle päin...ja kuva katkee...missä loppu materiaali on tuskin kuvaaminen tohon loppu??
http://www.youtube.com/watch?v=KYGgwgNmJuY&feature=related
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
577
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Muistan myös nähneeni saman kuvan ja muistan myös että jossain oli juttua siitä kuinka Saby tosiaan toisena autona paikan ohittaessaan olis hetken kuluttua sitten vasta tajunnut mistä oli kyse ja kääntynyt sitten takaisin.. Ja saapunut paikalle hieman Alénin jälkeen toisesta suunnasta.
Juuri tätä tarkoitin viä kun löydän sen kuvan:thumbup:

Oli ko Sabyn nro.5??
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8161
Niin paljon erilaisia muistikuvia ja niin vähän oikeaa raakaa faktaa että tuntuu kuin tässä puhuttaisiin jostain esihistoriallisesta tapahtumasta eikä parikymmentä vuotta sitten tapahtuneesta onnettomuudesta. Vaikkei onnettomuuden syytä olisi ehkä saatukaan selville niin edes tapahtumaketjun kulku, olosuhteet yms. olisi varmasti saatu selville eikä jokaisesta yksityiskohdasta tarvitsisi edelleenkin arpoa. Ja sitten parinkymmenen vuoden kuluttua niissä mielikuvissa siihen mutkaan onkin ilmestynyt kivimuuri ja auto olikin puoliksi tiellä jne. Loputonta tarinaa.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1186
Tuossa kuvassa varmaan selkenee mitä Piironen tarkoitti sanalla "muuri".

Täytyy kiittää teitä jo tässä vaiheessa kaikesta, olen oppinut paljon uusia asioita liittyen tähän onnettomuuteen.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
577
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
"Tuossa kuvassa varmaan selkenee mitä Piironen tarkoitti sanalla "muuri"."
NIINPÄ:thumbup:

Tässä videossa näkyy et jäljet kyllä asvalttiin jää jos S4 jarrutetaa(Henri tulee neulan silmään eikä saanu auto käännetty joten joutu vetään jarrut lukkoon ja peruuttan vähän...n.4.43min kohdilla)8.05min näkyy valokuva jossa on kuvattu tulosuunnasta katsottuna mutkaan jossa on jo paljon autoja paikalla ja sakee harmaanvaalee savu verho on mutkan takana
http://www.youtube.com/watch?v=b0yw0Y9BAIE
 
Viimeksi muokattu:
Ylös