Historialliset, nykyiset ja tulevat F1 radat

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mickey sanoi:
Silverstonen moottoriradan kuuluisat Club-, Abbey- ja Bridge-mutkat saattavat tulevina vuosina joutyua historian lehdille, sillä The Daily Telegraph-lehden mukaan Silverstonen rataa tullaan muuttamaan perusteellisesti.
www.grandprix.com toteaa, että Bridgeä ei ollut olemassakaan ennen vuotta 1991, ja myös Clubin ja Abbeyn luonne on muutettu kauas alkuperäisistä (1991 ja 1994). Mistään hirvittävän legendaarisista mutkista ei siis enää muutenkaan ole kyse.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Mickey sanoi:
..kommentteja ratoihin liittyen.
Minulta jos kysytään niin F1-kalenterissa on alle puolet kunnollisia ratoja, ja niistäkin viehätystä vievät hidastusmutkat.
Minulle ideaalissa F1 radassa olisi pitkiä (reilusti yli km) suoria ja pelkästään nopeita mutkia (130R, Copse, Eau Rouge, Parabolica, Pouhon..)

Veikkaan että kuskillekin on ääretttömän turhauttavaa ajaa 50km/h neulansilmiä autolla joka kulkee 350km/h ja kykenee vetämään 4g nopeaan mutkaan. Moottoriurheilu on aina vaarallista, ja se pitäisi tiettyyn rajaan asti hyväksyä, eikä formuloita pitäisi pilata laittamalla niitä ajamaan ympyrää "turvallisilla" mikkihiiriradoilla .
/tilitys off

http://www.silhouet.com/motorsport/tracks/hock3.jpg
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
petrolhead sanoi:
Minulle ideaalissa F1 radassa olisi pitkiä (reilusti yli km) suoria ja pelkästään nopeita mutkia (130R, Copse, Eau Rouge, Parabolica, Pouhon..)
En kyllä keksi mitä mielenkiintoista on katsoa autoa yli kilometrin mittaisella suoralla. Toisaalta, en minä ymmärrä ovaaliratojen viehätystäkään.
Veikkaan että kuskillekin on ääretttömän turhauttavaa ajaa 50km/h neulansilmiä autolla joka kulkee 350km/h ja kykenee vetämään 4g nopeaan mutkaan.
En usko kuskien viehtyneen G-voimiin sinänsä. Vauhdin tunteeseen mutkien läpi kyllä. Mutkista sen verran, että yhtenä kunnioitetuimmista ja nimenomaan ajotaitoa mittaavimmista radoista pidetään Monacoa.
Moottoriurheilu on aina vaarallista, ja se pitäisi tiettyyn rajaan asti hyväksyä, eikä formuloita pitäisi pilata laittamalla niitä ajamaan ympyrää "turvallisilla" mikkihiiriradoilla.
Minä taas en hyväksy sitä, että urheilijoita asetetaan tietoisesti hengenvaaraan, jos asialle olisi tehtävissä jotain.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Ihme settiä WebSlavelta kyllä nyt. :rolleyes: :nope: :thumbfh:
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
WebSlave sanoi:
En kyllä keksi mitä mielenkiintoista on katsoa autoa yli kilometrin mittaisella suoralla. Toisaalta, en minä ymmärrä ovaaliratojen viehätystäkään.



:ahem:



:thumbfh:

Luulen, että useilla luokilla saadaan ihan pätevän näköistä kisaa suurimmalla osalla F1-radoista, joten kisailun näyttävyys on varmasti aika pitkälti kiinni itse autoista. Toisaalta jo autojen määrän lisääminen toisi automaattisesti äksöniä ainakin vähän enemmän. Sääntömuutoksia vaan kehiin ja lisää talleja!
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Webslave, eihän F1 pyyhkäise kilometriä kuin vähän yli 10 sekuntia. Jos ajat pitkää suoraa edeltävän mutkan "väärin", kärsit vauhdissa koko seuraavan suoran ajan, joten se paljastaa ajovirheet hyvin.
Pitkät suorat pakottavat tiimit käyttämään vähemmän siipeä, mikä taas pidentää jarrutusmatkaa ja -aikaa melko paljon, joka taas helpottaa ohittamista. Minusta on hyvinkin viihdyttävää vahdata slipstream ohituksia missä niitä nyt vielä näkee. Kiinan GP:ssä ainoat mielenkiintoiset paikat ovat 1175 m takasuora ja ringin ensimmäinen tiukkeneva (melko nopea) oikea mutka.
Ratoja suunnitellessa F1:sta pitäisi ajatella urheiluna, ei TV-showna (Ei tule toteutumaan :jaska: ).
Vaarallisuudesta vielä: En minäkään kannata sitä että lähdetään maaefektiautoilla ajamaan Nordschleifea, mutten tätä nykyistä turvallisuusajattelun ääripäätäkään.

Ovaaliradoista: "Turning left is not a sport"
 
Viimeksi muokattu:

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
petrolhead sanoi:
Ratoja suunnitellessa F1:sta pitäisi ajatella urheiluna, ei TV-showna (Ei tule toteutumaan :jaska:
Eihän se F1 ole nyt kumpaakaan. TV-showta noitten ratojen suunnittelija nyt viimeksi on ajatellut, eihän kisoissa tapahdu mitään. Jos F1:sestä saataisiin urheilua, eli tasaväkisempää kilpailua ja enemmän ohituksia, siitä tulisi myös TV-showta automaattisesti. Juuri tällä tavalla esim. NASCAR on Yhdysvalloissa saanut sen aseman mikä sillä nyt on, eli seuratuin urheilulaji.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joni sanoi:
Ihme settiä WebSlavelta kyllä nyt.
Mistä kohdin? Kyllä se kuskien taito mitataan mutkissa eikä suorilla. Suoralla ei tapahdu mitään mielenkiintoista, paitsi silloin kun nopeampi auto ohittaa hitaamman. Eikä sekään ole kovin näyttävää, koska on suhteellisen yksinkertaista. Mutkissa ohittaminen on paljon näyttävämpää ja vaikeampaa.

No, ohitukset nyt ovatkin useimmiten jarrutuskilpailuja mutkiin, mutta en minä sitä kritisoikaan, vaan itse suoralla paahtamisen mielenkiintoisuutta. Sillä onko suora 600 metriä vai 1200 metriä ei ole muuta merkitystä kuin se, että jälkimmäisellä mielenkiinnoton jakso kestää pitempään.

Nykysäännöillä "imusta" ei ole juurikaan hyötyä. No, sen verran pidemmistä suorista on nykyisin apua, että nopeampi auto pääsee hitaammasta ohi, mihin se ei lyhyemmällä suoralla ehtisi, jos seuraava mutka on nopea. Tämä nyt on enemmän aerosääntöjen vika kuin ratojen.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
WebSlave sanoi:
Mistä kohdin? Kyllä se kuskien taito mitataan mutkissa eikä suorilla. Suoralla ei tapahdu mitään mielenkiintoista, paitsi silloin kun nopeampi auto ohittaa hitaamman. Eikä sekään ole kovin näyttävää, koska on suhteellisen yksinkertaista. Mutkissa ohittaminen on paljon näyttävämpää ja vaikeampaa.
mikki hiiri-radoilla ei tule noita ohituksia, kun ajovirheen jälkeenkin ehtii mutkasta hitaammin lähdettyään peippailemaan niin, ettei takaatuleva ehdi rinnalle tultaessa lyhyen suoran päässä olevaan mutkaan. Pitkät suorat mahdollistaisivat sen, jotta vähemmän virheitä tekevät (taitavammat) hiillostajat pääsisivät ohitse helpommin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kouvotsvoni sanoi:
mikki hiiri-radoilla ei tule noita ohituksia, kun ajovirheen jälkeenkin ehtii mutkasta hitaammin lähdettyään peippailemaan niin, ettei takaatuleva ehdi rinnalle tultaessa lyhyen suoran päässä olevaan mutkaan. Pitkät suorat mahdollistaisivat sen, jotta vähemmän virheitä tekevät (taitavammat) hiillostajat pääsisivät ohitse helpommin.
Suoralla ei saa peippailla. Ajolinjaa saa vaihtaa vain kerran. Toki pitkät suorat mahdollistavat rinnalle tulon paremmin, mutta ei siinä hirvittävästi ole kyse taidosta, vaan siitä kummalla on suoralla nopeampi auto. Talla pohjassa suurimmalla vaihteella ratti suorassa ei voi olla kovin vaikeaa ajaa. Lyhyemmillä suorilla se suoraa edeltävän mutkan ottotaito korostuu, pitkillä pääsee ohi "pelkällä autolla".
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
No tylsimmät kisathan viime aikoina on ajettu siellä Monzassa.
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Sellainen rata olisi hieno jolla olisi kaksi kilometria pitkä ylämäki jossa noustaisiin ylöspäin 450 metriä, eli 13 asteen nousu. Ennen sitä ylämäkeä olisi tiukka neulansilmä ja sitten autot lähtisivät kiihdyttämään siihen hurjaan ylämäkeen ja koneet olisivat kovilla. Sadekelillä kiihtyminen saattaisi olla melko hidasta. Sitten olisi neljän kilometrin rataosuus jolla tultaisiin alas tuo 450 metriä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
hannu^ sanoi:
Luulen, että useilla luokilla saadaan ihan pätevän näköistä kisaa suurimmalla osalla F1-radoista, joten kisailun näyttävyys on varmasti aika pitkälti kiinni itse autoista. Toisaalta jo autojen määrän lisääminen toisi automaattisesti äksöniä ainakin vähän enemmän. Sääntömuutoksia vaan kehiin ja lisää talleja!
Tätä minäkin olen pitkään hiljaa itsekseni miettinyt. Uuden A1GP-sarjan myötä tuo ajatus osoittautui oikeaksi.
Esimerkki 1 on Sepang, F1-kilpailu on yleensä ollut melko tylsä mutta A1GP:ssä johtopaikasta taisteltiin viimeiselle kierrokselle ja sijoitukset vaihtuivat tiuhaan. Esimerkki 2 on Durban: A1-autot suunniteltiin sellaisiksi että niillä pystyy ohittamaan missä vain. Durbanin katuradalla taisteltiin voitosta myös viimeiselle kierrokselle asti ja lopulta viimeiseltä sijalta lähtenyt Verstappen voitti koko kilpailun! Dubaissa sama juttu, tapahtumaa lähdöstä maaliin.
Ei F1 ratojensa puolesta väsyttävää TV-viihdettä ole, se johtuu autoista ja siitä että tallit tekevät autoista nopeita heittäen niihin näitä siipiä jotka sotkevat auton takana ilmavirrat kokonaan ettei vahingossakaan sitä voi seurata radalla :jaska:
Kun Mosley kerta haluaa näköjään tuhota F1-sarjan miksei ole mies keksinyt yksityyppirunkoon siirtymistä? Kaikille sama runko mutta oma moottori. Sillä tavoinhan hoidettaisiin tämäkin homma tyylikkäästi kotiin :rolleyes:
Tilke on syyttä saanut kritiikkiä "huonojen" ratojen suunnittelusta. Jos katsoo muita kuin F1-autoja kisaamassa Tilken suunnittelemilla radoilla voidaan sanoa herran onnistuneen ainakin Sepangin, Dubain ja Shanghain kanssa melko hyvin. Vielä kun saataisiin A1GP Turkkiin niin nähtäisiin miten hyvin siellä voi ohittaa, kun se ykköstenkin kohdalla vaikutti mielenkiintoiselta radalta...
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Nopeista mutkista ja pitkistä suorista: Eau Rouge on varmaankin vaarallinen, ja Kemmelin suora tylsä. Ne muodostavat kombinaation joka mittaa kuljettajan taitoa mieleestäni ERITTÄIN hyvin, eikä Spa olisi mitään ilman niitä.

WebSlave sanoi:
Nykysäännöillä "imusta" ei ole juurikaan hyötyä.
Imusta ei ole hyötyä? Autojen ilmanvastus on edelleen sitä luokkaa että yli 300km/h:n nopeuksissa 85 % tehosta halkoo tuulta ja 15% kiihdyttää vaunua. Mitä suurempi nopeus ja mitä pidempään sitä nopeutta ajetaan, sitä enemmän imusta hyötyy.

Nopeat täyskaasulla ajettavat osuudet pakottavat tiimit etsimään todellista kompromissia siipien suhteen, kun taas nykyään suuri osa radoista ajetaan maksimisiivillä.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Niin, koska sitä ei nykyautojen aerodynamiikalla juuri synny. Olisihan siitä hyötyä, jos sitä olisi.
Ei tuo imuefekti kyllä mihinkään ole maailmasta hävinnyt, vaikka nykyautot enemmän turbulenssia taakseen aiheuttavatkin. Ongelmana ohitustilanteiden suhteen on pikemminkin se, ettei toista autoa pysty seuraamaan tarpeeksi lähellä kaarteissa, jotta imuun pääsisi suorilla.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
Ei tuo imuefekti kyllä mihinkään ole maailmasta hävinnyt, vaikka nykyautot enemmän turbulenssia taakseen aiheuttavatkin. Ongelmana ohitustilanteiden suhteen on pikemminkin se, ettei toista autoa pysty seuraamaan tarpeeksi lähellä kaarteissa, jotta imuun pääsisi suorilla.
Myöskin sutimisenesto haittaa imuun pääsyä, kun edelläajava saa aina hyvät vauhdit suoralle eikä tee virhettä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
312T4 sanoi:
Vanha Monza ovaalilla terästettynä olisi kyllä varmaan aika mielenkiintoinen rata :ahem:
Jarrulla tarvitsisi käydä vain Lesmoihin ja Parabolicaan tullessa?
 
Ylös