Honda 2009 / Brawn GP

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sellanen lienee säännöissä kielletty, että ajattaisi kisoissa vain yhtä autoa?

En usko Hondan moottorin olleen huono, miksi olisi? Joten mersusta tuskin merkittävää hyötyä saa.
Tallien on pitänyt sääntöjen mukaan ajattaa kahta autoa vuodesta 1992 lähtien.

Honda on ollut moottoritehoissa perässä koko moottorijäädytyksen ajan ja se oli Renault'n ohella toinen moottorinvalmistaja, joka oli saanut luvan parannella omaa konettaan täksi kaudeksi jäädyttämisestä huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Aikamoinen yllätys olisi, jos Brawn buyoutin kautta Hondalle saataisiin jatkaja. Tuo kyllä toisaalta selittäisi sen, miksi Brawn tyrmäsi Eccelstonen avustushankkeen. Toteutuessaan tämä pelastussuunnitelma olisi tietysti erittäin tervetullut. Saa nähdä kuinka kauan tätä huhumyllyä voidaan pyörittää ennen virallista vahvistusta suuntaan tai toiseen.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Millä autolla "Brawn Honda" sitten ajaisi? Viime vuoden Hondan modatulla mallilla, tälle vuodelle kehitteillä olleella vai millä?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Toisaalta viimeisten kuukausien kehitystyön määrä on täysi arvoitus ja jos auto ei toimi laakista, on sitä varsin epätoivoista saada kuntoon ilman testejä.
Onko kauden aikana mahdollista kuitata talvella menetetyt kilometrit?

Eli oliko testirajoitus pelkkä kilometrirajoitus, vai sisältykö siihen se, ettei kauden aikana testata lainkaan vaikka talvelta jäisikin kilometrejä ajamatta?

Itse en siis tiedä vastausta.


PS: Itse uskon, että jos Brawn pyytää jotakin poikkeussääntöä heille (testikilometrit tms) niin moni talli kyllä luvan antaisi, jopa kaikki. Kaikkihan siihen tarvitaan, mutta uskoisin löytyvän sen verran ymmärrystä. Hyväksyttiinhän Williamskin aikoinaan sarjaan vaikka yhden tallin vastustaminen olisi lienee tuhonnut sarjaan mukaan tulon..
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Pitkälle on menty Stewart ajoista ja mitenkään erikoisen hyvin ei ole missään vaiheessa menny.

Stewart -> BAR -> BAR Honda -> Honda -> Brawn Mercedes?

No onneks heillä oli viime kausi aikaa kehitellä tätä tämän kauden voittaja-autoa. Mersun koneella pitäisi saada vielä parempaa tulosta aikaseks mut ne asiat mitkä mietityttää on vaihdelaatikko ja KERS?

KERSinhän piti olla pitkälle kehitetty ja lähes valmis mut sit tuli info, että Hondan käyttämän KERSin kehittelijä oli sama ku Ferrarilla ja Ferrarilla on ollut ongelmia KERSin kans. Joten kannattaisko tallin lähteä kauteen ilman kyseistä pellevehjettä? Mun mielestä todellakin kannattaa. Tässä vaiheessa kannattaisi keskittyä muun auton luotettavuuden ja nopeuden kehittämiseen vähillä testimäärillä.

Toinen on tuo vaihdelaatikko. Tuskin Hondan kehittelemä vaihdelaatikko ainakaan suoraan käy Mersun myllyyn ja onko ollut puhetta, että Mersu toimittaisi vaihdelootan Brawnin projektille? Käsittääkseni ei, voin toki olla väärässä?

Yks mikä myös mieitityttää, niin mitenköhän paljon autoa joutuu modifioimaan, jotta Mersun koneen saa optimaalisesti toimimaan?

No vaikka "varma" voittaja-auto jollain tapaa radalle saadaan, niin luulen luotettavuuspuolen olevan ilman KERSiäkin niin heiveröisen, ettei tällä tallilla ole kauden alkupuolella asiaa edes FI:n vauhtiin. Hyvä jos kauden alkupuoliskolla pääsevät jossain kisassa maaliin.

Toivottavasti olen väärässä ja Mersu toimittaa vaihdelootan ja jättävät suosiolla KERSin pois ja saavat voittaja-auton toimimaan :ahem:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Pitkälle on menty Stewart ajoista ja mitenkään erikoisen hyvin ei ole missään vaiheessa menny.

Stewart -> BAR -> BAR Honda -> Honda -> Brawn Mercedes?

No onneks heillä oli viime kausi aikaa kehitellä tätä tämän kauden voittaja-autoa. Mersun koneella pitäisi saada vielä parempaa tulosta aikaseks mut ne asiat mitkä mietityttää on vaihdelaatikko ja KERS?

KERSinhän piti olla pitkälle kehitetty ja lähes valmis mut sit tuli info, että Hondan käyttämän KERSin kehittelijä oli sama ku Ferrarilla ja Ferrarilla on ollut ongelmia KERSin kans. Joten kannattaisko tallin lähteä kauteen ilman kyseistä pellevehjettä? Mun mielestä todellakin kannattaa. Tässä vaiheessa kannattaisi keskittyä muun auton luotettavuuden ja nopeuden kehittämiseen vähillä testimäärillä.

Toinen on tuo vaihdelaatikko. Tuskin Hondan kehittelemä vaihdelaatikko ainakaan suoraan käy Mersun myllyyn ja onko ollut puhetta, että Mersu toimittaisi vaihdelootan Brawnin projektille? Käsittääkseni ei, voin toki olla väärässä?

Yks mikä myös mieitityttää, niin mitenköhän paljon autoa joutuu modifioimaan, jotta Mersun koneen saa optimaalisesti toimimaan?

No vaikka "varma" voittaja-auto jollain tapaa radalle saadaan, niin luulen luotettavuuspuolen olevan ilman KERSiäkin niin heiveröisen, ettei tällä tallilla ole kauden alkupuolella asiaa edes FI:n vauhtiin. Hyvä jos kauden alkupuoliskolla pääsevät jossain kisassa maaliin.

Toivottavasti olen väärässä ja Mersu toimittaa vaihdelootan ja jättävät suosiolla KERSin pois ja saavat voittaja-auton toimimaan :ahem:
Melkoista utopiaa puhua voittaja-autosta tässä vaiheessa. Vaikka saisivatkin autonsa radalle, niin samanlaista alisuorittamista on luvassa, kuin kaikkina aiempinakin kausina.

Ja vaikka auto olisi voittaja, niin kuskit eivät ole. Ajavat häntäpään sijoista, JOS ajavat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Stewart -> BAR -> BAR Honda -> Honda -> Brawn Mercedes?
BAR perustettiin Tyrrellin jäämistölle.
No onneks heillä oli viime kausi aikaa kehitellä tätä tämän kauden voittaja-autoa. Mersun koneella pitäisi saada vielä parempaa tulosta aikaseks mut ne asiat mitkä mietityttää on vaihdelaatikko ja KERS?
Additionally, Force India will have access to the McLaren's network of suppliers while McLaren will supply the team with gearboxes and hydraulic systems and will provide operational support. Force India also plans to fit its cars with a Kinetic Energy Recovery System (KERS) that is currently being developed by McLaren and Mercedes.
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/081110122606.shtml
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jep, Tyrrelhän se olikin :D

Voittaja-autosta on puhunut Brawn ja muu Hondan miehistö, en minä. Utopiaahan se, senhän tietää kaikki.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Additionally, Force India will have access to the McLaren's network of suppliers while McLaren will supply the team with gearboxes and hydraulic systems and will provide operational support. Force India also plans to fit its cars with a Kinetic Energy Recovery System (KERS) that is currently being developed by McLaren and Mercedes.
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/081110122606.shtml
Tuossa puhutaan kovasti Forcesta. Se mitä ihmettelin on, että saako Brawn mahdollisesti Hondan jäämistö tallin kärryynsä myös Mersulta muut tarvikkeet vai pelkän koneen?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuossa puhutaan kovasti Forcesta. Se mitä ihmettelin on, että saako Brawn mahdollisesti Hondan jäämistö tallin kärryynsä myös Mersulta muut tarvikkeet vai pelkän koneen?
:D Minkäs teet, kun Google tarjoaa Force Indiaa hakusanoilla Honda McLaren gearbox KERS.

Unohtui minultakin sitten oikea talli matkan varrella. ;)

-Edit- No niin, kävisikö tämä paremmin:

"It is also believed that Mercedes Benz, who have offered a full Engine, Gearbox and KERS system to the new team want a decision by next week about supply otherwise they will pull their offer."
http://f1fanatics.wordpress.com/2009/02/19/honda-could-still-disband-the-team-despite-new-interest/
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tämänhetkisten testirajoitusten mukaan testejä ei ajeta kauden aikana lainkaan. Siitä en mene ihan takuuseen, voisiko talli käyttää kiintiötään ajamalla muita enemmän perjantaisin. Joka tapauksessa tilanne elää vielä, sillä tallit ovat halukkaita ajamaan alkukaudesta KERSin kehitystestejä. Samoin on toki mahdollista, että talli saa ajaa testejä erityisluvalla.

Mitä tulee vaihdelaatikkoon ja KERSiin, niin talli tulee saamaan ne Mercedesiltä. Kyseessä on sen verran integroitu paketti, että tallin "oman" KERSin ymppääminen pakettiin olisi todella työläs prosessi (Hondan oli tietääkseni tarkoitus käyttää Magneti Marellin toimittamaa KERSiä, kun se nyt tulee käyttämään MES:n vastaavaa). Moottorin sovittamiseksi autoon tarvittavat muutostyöt on jo tehty. Toki joitain käytännön ongelmia esim. jäähdytyksen suhteen voi vielä ilmetä.
 

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Tuskinpa nyt mikään pääomistajuus/rahoitusvastuus Brawnille menee.
Joo, totta, ei ainakaan rahoitusvastuu. Tuskin Brawnikaan pystyy takaamaan rahoitusta yksinään, vaikka tiettävästi n. 5 miljoonan euron vuosipalkaa Ferrarin menestysvuosina nauttikin :D
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No niin, eli samat vermeet saa Brawn kärryihinsä ku Force.

Sit eiku veikkailemaan kummalla kulkee kovempaa, FI:llä vai Brawn-Mercillä?

Eli jo viime vuonna tehdylle "voittaja-autolle" vai juuri valmistuvalle Mersun kakkostallin kärryllä?

Kakkostallejahan nuo toisaalta ovat molemmat. Sinänsä mielenkiintoista, että Brawn on kovemman luokan Ferrari mies ja nyt on enemmän tai vähemmän pahimmna kilpailijan leivissä.

Jos modifiointi jäähdytyksen yms osalta menee Brawnin porukoilta ongelmitta, eivätkä keskity siihen KERS hommaan, niin kyllähän se voi hyvinkin olla kovempi paketti tuo Brawnin paketti ku FI.

Siellähän on nyt sit hyvällä tuurilla 6 Mersua kisailemassa 4 Ferraria ja Renaultia vastaan.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
En kylläkään nyt tuominnut muita kuskeja, vaan kerroin mielipiteeni näistä kahdesta hepusta :eek:
Pitää muistaa, että täällä Kimi-foorumilla täytyy Räikköstä kehua joka kommentissa. Kuuluu näihin kirjoittamattomiin sääntöihin. Hyvä KIMI!
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös