Honda RA107

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tuolla 360-hässäkällä saa kyllä todella hyvän kuvan autosta, siitä minne ilmavirtoja pyritään viemään. Liekkö vähän karsittu versio, jottei kilpailijat nyt ihan kaikkia jippoja näkisi. Ihan menettelevä kuvalaatu siinä mielestäni oli, ellei zoomannut lähemmäksi.

Itseasiassa pidän todella paljon Hondan muotoilusta ja ideoista auton aerodynamiikan suhteen. Keulakin -jota aiemmin morkkasin karseaksi töpökeulaksi, näyttää etu- ja takaviistosta varsin linjakkaalle, ja venturitunneli on hyvin luontevan oloinen, todellinen no-keel or anything else 4 that matter-ratkaisu. Auton musta pohjalevy on mielenkiintoinen -> ponttoonien etupuolen voimakkailla ulokkeilla haetaan selvästikin suurempia ilmamassoja kiertymään ponttoonien alapuolen kautta diffuusorille. Tämä ilmahan on sitten pois jostain, eli auton alta -> alipaine -> lisää downforcea. Samalla nuo ulokkeet myös pyrkivät siirtämään hieman ilmaa auto ohi. Miksi tällainen loistava ratkaisu ei sitten tunnu toimivan - niin oivalliselta kuin se näyttääkin, ja niin looginen kuin sen toiminta-ajatus onkin? Kieltämättä outoa, ja sitä ne varmaan Hondallakin pähkäilee.

Antakaa heille päiväksi Tombazis, niin tuo olis varmaan nopein auto ykkösissä. Meinaan, että uskon autossa olevan TODELLA paljon potentiaalia.

Vähän ihmetyttää, että miten tuota nyt niin hankala saada toimimaan. Simppeli ja kaunis auto, jonka muodoista huokuu upouuden tuulitunnelin mukanaan tuoma linjakkuus ja maksimaalisen downforcen hakeminen niin pienellä ilmanvastuksella kuin suinkin mahdollista.

edit. Typoja
 
Viimeksi muokattu:

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
formulastara sanoi:
Tuolla 360-hässäkällä saa kyllä todella hyvän kuvan autosta, siitä minne ilmavirtoja pyritään viemään...
Saanko kysyä formulastara, että opiskeletko aerodynamiikkaa vai heitteletkö arvioita ihan maalaisjärkeen ja päättelykykyyn luottaen?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
formulastara sanoi:
Vähän ihmetyttää, että miten tuota nyt niin hankala saada toimimaan. Simppeli ja kaunis auto, jonka muodoista huokuu upouuden tuulitunnelin mukanaan tuoma linjakkuus ja maksimaalisen downforcen hakeminen niin pienellä ilmanvastuksella kuin suinkin mahdollista.
Luulenpa, että Hondalla on ongelma saada renkaista sitä parasta irti ja siksi homma ei toimi! Kunhan oppivat renkaista enemmän, niin eiköhän homma ala toimia! Tosin siihen opetteluun menee tämä kausi, että ensi kaudella sitten :)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Misa1 sanoi:
Luulenpa, että Hondalla on ongelma saada renkaista sitä parasta irti ja siksi homma ei toimi! Kunhan oppivat renkaista enemmän, niin eiköhän homma ala toimia! Tosin siihen opetteluun menee tämä kausi, että ensi kaudella sitten :)
Se voi olla. Ongelmathan voivat liittyä uudenlaisiin ripustuksiin, kun on nyt pitänyt rengasmerkkiä vaihtaa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Zeiar sanoi:
Saanko kysyä formulastara, että opiskeletko aerodynamiikkaa vai heitteletkö arvioita ihan maalaisjärkeen ja päättelykykyyn luottaen?

No sanotaan nyt näin, että mulla oli näppini pelissä vallankumouksellisen Opel Kadett E:n kanssa(1984), jonka ilmanvastuskerroin oli luokkansa paras -> cw 0,30, GSI-mallissa 0,32 suurempien spoilereiden vuoksi. (Huom. Wikipediassa nämä luvut ovat virheellisesti väärin päin)
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
formulastara sanoi:
No sanotaan nyt näin, että mulla oli näppini pelissä vallankumouksellisen Opel Kadett E:n kanssa(1984), jonka ilmanvastuskerroin oli luokkansa paras -> cw 0,30, GSI-mallissa 0,32 suurempien spoilereiden vuoksi. (Huom. Wikipediassa nämä luvut ovat virheellisesti väärin päin)
Tähänkö sitten pitäs uskoa :eek:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Minulla henkilökohtaisesti on vakaa usko siihen, että autourheilussa koetut ratkaisut ovat tehneet siviiliautoista merkittävästi taloudellisempia ja sitä kautta vihreämpiä. Näin autourheiluun, ainakin huipputasolla, tehdyt satsaukset ovat tulleet kokonaisuuden kannalta moninkertaisesti takaisin.

Tietysti tällainen väite kaipaa hieman perusteluja, sillä sen verran monimutkaisesta asiasta on kyse. Mielestäni löytyy aivan selvä konkreettinen esimerkki mikä todistaa tai vähintäänkin tukee merkittävästi esittämääni väitettä.

Kehitystä pitää tarkastalla näissä asioissa pitkillä aikajänteillä ja seurata ns. megatrendejä. Otetaan esimerkiksi USA:n kilpa-autoilu 70-luvulla, energiakriisi 70-luvun lopulla ja sitten se tila, mihin USA:n autoteollisuus ajautui 80-luvulla ja josta se ei ole oikein noussut vieläkään. Ja tästä otetaan nimenomaa tekninen puoli.

1960-luvulla NASCAR oli USA:ssa nousemassa merkittäväksi autourheiluluokaksi johon GM, Ford ja Chrysler panostivat sellaisella satsauksella jota ei aikaisemmin oltu nähty missään. Tehtaiden insinöörit ja tuotekehittelyosastot tekivät merkittävää työtä uusien ratkaisujen hakemiseksi. Pian hyvinkin yksinkertaiset ja perinteiset työntanko V8-koneet kaasuttimilla oli korvattu HEMI-palotilalla, neliventtiilikansilla, polttoaineenruiskutuksilla yms. jutuilla jotka olivat tuolloin selkeästi tulevaisuuden juttuja. Tämä teknologia oli mullistavaa USA:ssa ja vielä varsin kokematonta teknologiaa suurille autonvalmistajille muuallakin. koneiden ominaistehot nousivat, niitten hyötysuhde parani.

NASCAR-kattojärjestö kuitenkin vihelsi pelin poikki tehojen ja kustannusten noustessa sfäärfeihin, kuten aina kun autotehtaan laittavat paukkuja peliin. Säännöt kielsivät tällaisen uuden teknologian ja piti siirtyä takaisin vanhaan. Kilpa-autoilun kannalta moinen uudistus oli ehkä parempi, mutta samalla se karkotti tehtaiden insinöörit pois kilpa-radoilta. Tästä meni muutama vuosi ja ensimmäinen öljykriisi iski. USA:n hallitus reagoi ja asetti tiukkoja rajoituksia polttoaineen kulutuksiin.

Tuohon aikaan oli totuttu juurikin näihin isoihin työntötanko V8-koneisiin kaasarilla. Hyvin vanhakantaista, tosin tehokasta tuotannon kannalta ja tehojakin saatiin mukavasti ulos. Ongelmaksi muodostui että hallituksen asettamiin rajoituksiin reagoitiin aivan kuin NASCAR:ssa. Eli palattiin takaisin vanhaan, piennettiin kaasareita, asennettiin saastelaitteita yms. jotka heikensivät moottoreiden hyötysuhdetta. Ei ollut riittävästi tieto-taitoa siitä kuinka oltaisiin voitu saada samat tehot ulos pienemmistä moottoreista pienemmällä kulutuksella niin että järjestelmät olisivat olleet luotettavia ja kaupallisesti järkeviä. Ja vaikka olisi ollut, eivät ostajat oikein luottaneet uuteen teknologiaan. NASCAR:ssakin mainostettiin tyyliin: "No complicated fuel injection systems, no complicated quad-cams-Just plain downdrought carburettor with V8". Koita siinä ilmapirissä myydä punaniskalle mitään uutta tekniikkaa. Toinen USA:n erittäin innovatiivinen autourheiluluokka Can-Am lyötiin myös maihin 70-luvun alussa sen jälkeen kun Jenkki-V8:t oli kohtuullisen monumenttaalisella Eurooppalaisella teknisellä ylivoimalla nuijittu suohon.

USA:n autoteollisuuden tuotteet eivät pystyneet enää kilpailemaan Japanilaisia ja eurooppalaisia vastaan. Kun sitten katsoo missä ympäristössä nämä tehtaat kilpailivat, niin on selvä että uusien teknologioiden haltuunottaminen oli paljon helpompaa ja johdonmukaisempaa. Autourheilu tuki niin teknistä kuin kaupallistakin puolta. Hieno tekniikka tarvii hyvän markkinoinnin.

Kun katsoo miten siviiliautojen tekninen kehitys on edennyt, niin jo 90-luvulla perheautojen moottorit muistuttivat monelta kohdin Cosworthin f1-konetta 80-luvun lopulta. Tietysti sylintereitä oli vain puolet, mutta esim. lohko oli alumiinia, polttoaineen suihkutus oli kaikissa, 4-venttiilikannet, matalahelmaiset männät jne. kaikki moottorin hyötysuhdetta parantavia tekijöitä. Ja kaikki asioita jotka oli koettu autourheilussa.

Voihan tähän päättelyketjuun esittää muitakin tekijöitä, niitä varmasti on, mutta mielestäni tässä on aika uskottavia asioita jotka osoittavat kilpailutoiminnan ja siviiliautojen välisen teknologia-yhteyden selkeästi. Vai miten noilla Chryslerillä, GM:llä ja Fordilla menee juuri nyt?
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Lisko sanoi:


Ei kyllä paljoa rumemmaks voi auto mennä:thumbfh:
Mielestäni se on kyllä erittäin hieno, eipähän sotke muihin autoihin! Ja kun keskeyttää, nii ei näy radan varrella nii hyvin kun MäkLada!
Kiva kun on tehty radikaalipäätös auton värin suhteen:ahem:
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Misa1 sanoi:
Luulenpa, että Hondalla on ongelma saada renkaista sitä parasta irti ja siksi homma ei toimi!
Ei tarvitse luulla, asia näin on. Hondan sivuilta tilannetta jonnin verran seuranneena tuossa syy kuulema miksi ei kulje.
Hitaita ovat olleet, mutta hiukan parannusta kylläkin näyttää tulleen..

Lutettavuus lienee ollut parhaimpaa tasoa, toisin kuin porukka on täällä uumoillut...
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
formulastara sanoi:
No sanotaan nyt näin, että mulla oli näppini pelissä vallankumouksellisen Opel Kadett E:n kanssa(1984), jonka ilmanvastuskerroin oli luokkansa paras -> cw 0,30, GSI-mallissa 0,32 suurempien spoilereiden vuoksi. (Huom. Wikipediassa nämä luvut ovat virheellisesti väärin päin)
:D :D :D :D :D :D :D
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Timppa78 sanoi:
Kiva kun on tehty radikaalipäätös auton värin suhteen:ahem:
Joo, ja on tästä mitä mieltä tahansa, niin paha on kiistää, etteikö uusi väritys herättäisi huomiota ja saisi aikaiseksi keskustelua. Johan sen näkee tälläkin forumilla, kun verrataan suomalaisittain erittäin mielenkiintoista Hondan uutuutta esim. Ferrarin ja Rellun vastaaviin...
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
roenick97 sanoi:
Lutettavuus lienee ollut parhaimpaa tasoa, toisin kuin porukka on täällä uumoillut...
Itseasiassa tämä voi pitää paikkaansa joten kuten, mutta kyllä luotettavuus on silti sitä tasoa että ei voi olla tyytyväinen, taitaa olla samalla tasolla BMW-Sauberin kanssa.
Nähtävästi talvitestien perusteella luotettavimmaksi autoiksi on noussut Renault ja yllätys-yllätys McLaren. Ferrari sitä vastoin on mielestäni muuttunut epäluotettavammaksi V8-aikakaudella verrattuna V10:n aikoina.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
azai sanoi:
Itseasiassa tämä voi pitää paikkaansa joten kuten, mutta kyllä luotettavuus on silti sitä tasoa että ei voi olla tyytyväinen, taitaa olla samalla tasolla BMW-Sauberin kanssa.
Nähtävästi talvitestien perusteella luotettavimmaksi autoiksi on noussut Renault ja yllätys-yllätys McLaren. Ferrari sitä vastoin on mielestäni muuttunut epäluotettavammaksi V8-aikakaudella verrattuna V10:n aikoina.
Niin 2000-luvun huippuvuosista ei Ferrarin luotettavuudella ole oikeastaan voinut olla kuin yksi suunta.
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
azai sanoi:
Itseasiassa tämä voi pitää paikkaansa joten kuten, mutta kyllä luotettavuus on silti sitä tasoa että ei voi olla tyytyväinen, taitaa olla samalla tasolla BMW-Sauberin kanssa.
Nähtävästi talvitestien perusteella luotettavimmaksi autoiksi on noussut Renault ja yllätys-yllätys McLaren. Ferrari sitä vastoin on mielestäni muuttunut epäluotettavammaksi V8-aikakaudella verrattuna V10:n aikoina.
Jees, jonnin verran ollaan samoil ajatuksilla :thumbup: .

Nyt en puhu hirveästi muista kuin Hondasta koska en ole hirveästi seurannut niidenkään touhua ja vielä vähemmän muiden tallien touhuja.
Hondan päivissä ei juuri ole ollut ns. tekniikka ongelmia, mutta kulkupuolen ongelmien kanssa ovat painineetkin sitäkin enemmän ja siitä johtuen on päiviä jolloin ovat voineet ajaa valitettavan vähän. (Säätöä säädön perään jotta auton kulku paranisi).
Kuten mainitsin aiemmin, rengas syyt ovat olleet yksi suurin tekijä,mutta kyllähän aero paketistakin valittamista täytyy löytyä..

No nyt kai on tulossa uusi "arvaus paketti" alkukauden kisoihin :D

No hope se meno hiukan myös sitten paranisi...

Tällä erää kuten Hondan sivuillakin kirjoitettiin, edellä ovat kaikki muut paitsi Red Bull & Toyota..
(Jämä talleja en laske mukaan).
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
azai sanoi:
Itseasiassa tämä voi pitää paikkaansa joten kuten, mutta kyllä luotettavuus on silti sitä tasoa että ei voi olla tyytyväinen, taitaa olla samalla tasolla BMW-Sauberin kanssa.
Mitähän testejä olet seurannut? Luotettavuus Hondalla on kyllä ollut hanskassa, ongelmat ovat suorituskyvyssä. Bemarilla asiat taas ovat juurikin päin vastoin.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Barrichello veti viimeisenä päivänä kuudenneksi nopeimman ajan. Heti Ferrareiden, Mäccien ja Renaulttejen jälkeen mutta jäi kuitenkin kaksi sekunttia Massasta parhaimmillaankin. Pessimistisiä ovat kauden alkuun suhtautuessa mutta eiköhän parannusta löydy kun Eurooppaan päästään. Tiukkaa silti tekee, BMW-Sauber ja Williams ovat varmasti edellä. Red Bullin ja ehkä Toro Rosson päihittämisen kanssa tekee jo tiukkaa.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Vakavasti ottaen Honda taistelee Toyotan kanssa pikku-Schumin sanoin mukaan kolmen pienimmän tallin kanssa keskenään. Aika vahvasti uskon ettei viime vuoden kaltaista tuuri voittoakaan tällä kaudella saavuteta.

Mutta toivotaan että Hondan tilanne paranee, jottei BMW rökittäisi täysin 10-0 Hondaa. Loppujen lopuksi tiukkaa kilvanajoa on toivottavissa kahden em.tallin välillä, kuten myös kahden sarjan legendaarisimman huipputallien Ferrarin ja McLarenin välillä :ahem:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
azai sanoi:
Vakavasti ottaen Honda taistelee Toyotan kanssa pikku-Schumin sanoin mukaan kolmen pienimmän tallin kanssa keskenään. Aika vahvasti uskon ettei viime vuoden kaltaista tuuri voittoakaan tällä kaudella saavuteta.

Mutta toivotaan että Hondan tilanne paranee, jottei BMW rökittäisi täysin 10-0 Hondaa. Loppujen lopuksi tiukkaa kilvanajoa on toivottavissa kahden em.tallin välillä, kuten myös kahden sarjan legendaarisimman huipputallien Ferrarin ja McLarenin välillä :ahem:
Kyl mä uskon vakaasti, että tuossa Hondan tekeleessä on enemmän potentiaalia kuin Toyotan. Toyotalla on vaan kokemusta Bridgestä enemmän, mutta kunhan Honda alkaa ymmärtämään nakkejaan, niin se on byebye Toyo.
 
Ylös