Honda RA107

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Lähde:TS/HK
Honda on aloittanut myös poliittisen hiostuksen talvitesteissä loistanutta BMW Sauberia vastaan. Nakamoton mukaan BMW ei voi käyttää MM-sarjassa viime vuoden siipiään, joilla ajoi talvitesteissä.

Rivien välistä voi lukea Hondan syyttävän BMW:n käyttäneen ns. joustavia siipiä. Nakamoton mukaan 2007-siivet hidastavat kilpailijaa parilla kymmenyksellä.
Onkos tällasesta kuulunut mitään muualla? Tuo vähän selittäisi sitä miten Bemari on noussut kärkitallien joukkoon mutta yllättäen viimeisenä testipäivänä tippui keskikastiin.

Onko tuossa edes kyse joustavista siivistä vai jostain muusta?
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Misa1 sanoi:
Onkos tällasesta kuulunut mitään muualla? Tuo vähän selittäisi sitä miten Bemari on noussut kärkitallien joukkoon mutta yllättäen viimeisenä testipäivänä tippui keskikastiin.

Onko tuossa edes kyse joustavista siivistä vai jostain muusta?
Tuon jutun mä luin jo ennen BMW:n etusiipi hässäkkää...
Jotain oli jollain muullakin tallilla valittamista bemarin takasiivestä...
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Misa1 sanoi:
Onkos tällasesta kuulunut mitään muualla? Tuo vähän selittäisi sitä miten Bemari on noussut kärkitallien joukkoon mutta yllättäen viimeisenä testipäivänä tippui keskikastiin.

Onko tuossa edes kyse joustavista siivistä vai jostain muusta?

Putosi keskikastiin viimeisenä testipäivänä? Yleensä testeissä kierrosajat vaihtelevat sen mukaan mitä testataan. Tuo Nakamoton kommentti kertoo lähinnä vain Hondan ongelmista eikä mistään muusta.
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Juzo sanoi:
Tuo Nakamoton kommentti kertoo lähinnä vain Hondan ongelmista eikä mistään muusta.
HÖPÖ HÖPÖ... Jos on laitonta, tottakai siitä mainitaan... Tais olla R.Dennis joka myös tuosta samasta asiasta huomautti taannoin... Eli McLarenilla ongelmia myös sit, just joo... :wink:
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
roenick97 sanoi:
HÖPÖ HÖPÖ... Jos on laitonta, tottakai siitä mainitaan... Tais olla R.Dennis joka myös tuosta samasta asiasta huomautti taannoin... Eli McLarenilla ongelmia myös sit, just joo... :wink:

Eipä tainnut huomauttaa... En tiedä miten se Hondan mielestä liittyy heidän tekemisiinsä vaikka Bemari testaisi kuinka laitonta autoa, tosin tässä tapauksessa autossa tuskin oli mitään laitonta.
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Juzo sanoi:
Eipä tainnut huomauttaa... En tiedä miten se Hondan mielestä liittyy heidän tekemisiinsä vaikka Bemari testaisi kuinka laitonta autoa, tosin tässä tapauksessa autossa tuskin oli mitään laitonta.
Kaikkihan ne huomauttelevat toisten osista mikäli ei ole laillisia, ei vain Honda.
Hondaakin kohtaan näitä syytöksiä on aiemmin tullut .
Tuppaa tosiasiat unohtumaan taaskin tämän asian tiimoilta ilmeisesti...
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Ei laittomien osien testaaminen kuitenkaan testeissä laitonta ole. Järkeä en sille tiedä, mutta kait se talli itse tietää sen sitten. Kisassa ja aika-ajossahan niitä sitten ei saa käyttää.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Barrichellon usko riittää uuteen Hondaan...tai sitten ei:doubtful:
Ruubenssi nimittäin kertoi että RA107 ei suinkaan ole huonoin F1-auto jolla hän on ajanut. Se nimittäin on edesmenneen Stewart tallin SF02 joka oli Alan Jenkinsin käsialaa. AUto kuulemma huomattiin jo ennen kauden alkua sudeksi. Täytyy kyllä sanoa että Jackie, Paul, Ford, Magnussen, Verstappen ja varsinkin Barrichello itse pitivät SF02 huonouden visusti julkisuudesta piilossa ainakin Montrealiin asti. Toisin kuin nyt Barrichello, Button ja Hondan johto ovat myöntäneet heti suoraan auton olevan susi. Viisasta? -Ovathan Hondan tavoitteet toki eri tasolla kuin Stewart-Fordin mutta molemmilla on menossa tavallaan vasta "se aina vaikeampi toinen kausi" (Tosin Stewartilla se oli sitä oikeasti). Honda otti ekan voittonsa kuitenkin viime kaudella ja asetti jälleen voitot tavoitteeksi kun taas Stewart taisi asettaa tavoitteekseen luotettavuuden ja ylittää viime kauden kuusi pistettä. Veikkaan ettei Hondankaan onnistu tavoitteessaan. Toivotaan nyt sentään että Honda ei Stewartin tavoin korvaa kakkoskuskiaan kesken kauden sillä tässä tapauksessahan Barrichello ei ole enää ykköskuski kuten vielä 1998. Mutta ainoa joka ei ole tainnut kritisoida tallin uutta autoa on testi kuski Klien joka kärkkyy Barrichellon paikkaa. Puhumattakaan Super Agurin kaksikosta.

No mutta Barrichello on kuitenkin positiivisena sillä hänen mukaansa Hondalla resusseja (kuten melkein kaikilla nykypäivän F1-tiimeillä:rolleyes: ) kehittää autoa kilpailukykyiseksi (jota Stewartilla ei ollut 10 vuotta sitten vaikka Ford tuki kuin vierasta sikaa ja sponsseja oli muutenkin:dunno: )
No Barrichellon mukaan Honda voi suunnitella vaikka uuden auton halutessaan, joten taitavat resussit olla kehittyneet 10 vuodessa, tai sitten Red Bull ei siihen pysty:confused: Mutta siihen ei kuulemma ole tarvetta sillä autossa on vielä paljon potentiaalia toisin kuin ilmeisesti Stewartissa aikoinaan...:p
Avauskisa oli kuitenkin aikamoinen 1998 toisinto Hondalta Fordin valinnoista 1998. Toranosuke Takagi piti usein pilkkanaan Tyrrell-Fordillaan, jos nyt ei Barrichelloa niin ainakin Magnussenia. Nyt avauksessa Barrichello pääsi juuri ja juuri Takuma Saton Super Agurin edelle sijalle 10. Jos Verstappen olisi ajanut 1998 Tyrrelillä olisi voinut olla Melbournen avauksessa silloin Tyrrellkin tehdastallin edellä mutta kun toisessa autossa porskutti Ruubenssin kaveri Ricardo Rosset.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
No kyllä Barrichellon positiivinen asenne autoon ja mahdollisuuksiinsa aina lupaavampaa on kuin Jenson Buttonin kitinät.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mikä siinä on, kun ei kulje?

Honda on ihan hukassa. Miten tuota autoa - joka selkeästi on Super Aguria, eli viime vuoden Hondaa aerodynaamisesti edistyksellisempi - ei saada toimimaan???

Beats me.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Eihän se tarvi kuin yhden suunnitteluvirheen oikeessa paikassa. Näitähän tapahtuu joka vuosi...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Hondan F1-tallin surkea menestys sai jatkoa Malesian GP:n aika-ajoissa, joissa Jenson Button oli 15:s ja Rubens Barrichello 19:s. - "Luonnollisesti olen hyvin turhautunut. Tiedämme millä suoritustasolla olemme ja teemme luonnollisesti parhaamme, mutta siitä huolimatta 15:s lähtöruutu on hyvin vaikea hyväksyä", Button kertoi Hondan tiedotteessa. Hänen mukaansa auton suoritustasolla ei ollut mahdollista saavuttaa parempaa tulosta. Toisessa aika-ajovaiheessa pito heikkeni entisestään.

Barrichello julisti Buttonin tavoin olevansa hyvin pettynyt. Erityisen harmissaan Barrichello oli siitä, ettei kova työ tuottanut tulosta. Autoon tehtiin perjantaina ja lauantaina lukuisia säätömuutoksia, mutta nopeus ei kohentunut.

www.sportti.com
Hondan F1-tallin Malesian GP:n aika-ajo ei sujunut lauantaina parhaalla mahdollisella tavalla. Jenson Button oli 15:s ja Rubens Barrichello jäi 19. ruutuun saatuaan aikaiseksi vain yhden nopean kierroksen.

- Aika-ajomme ei mennyt hyvin. Automme on huono, emmekä voi tehdä asialle mitään. Minun täytyi käyttää vara-autoa, joka ei ollut edes minun säädöissäni. Kaikki meni sähläykseksi. Lisäksi olimme myöhässä enkä ehtinyt ajaa kuin yhden kierroksen. Tunsin olevani kuin matkustaja, Barrichello manasi.

Barrichello totesi, että Hondan täytyy rauhassa selvittää täksi kaudeksi käyttöönotetun RA107-automallin ongelmat.

- Kaikkien pitää nyt rauhoittua. Meidän pitää palata Eurooppaan, istua alas ja ratkoa ongelmat. Olemme testanneet useita asioita, mutta mikään ei tunnu auttavan, brasilialainen harmitteli.

(MTV3-Reuters)
Vähän sääliksi kyllä käy. Eikä millään vara-autoilla oikein kärjessä voidakaan olla.

Mielestäni Honda voisi jättää parit seuraavat kisat kokonaan välistä ja keskittyä täysillä parantelemaan autoa (tai tekemään kokonaan uuden).
Potentiaalia Hondalla ja kuljettajillaan kyllä on vaikka kuinka paljon, mutta mutta... ehkä sitten syksyllä nähtäisiin taisteluja yksittäisistä voitoista, sitä toivon :thumbup:
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Vice sanoi:
Vähän sääliksi kyllä käy. Eikä millään vara-autoilla oikein kärjessä voidakaan olla.

Mielestäni Honda voisi jättää parit seuraavat kisat kokonaan välistä ja keskittyä täysillä parantelemaan autoa (tai tekemään kokonaan uuden).
Potentiaalia Hondalla ja kuljettajillaan kyllä on vaikka kuinka paljon, mutta mutta... ehkä sitten syksyllä nähtäisiin taisteluja yksittäisistä voitoista, sitä toivon :thumbup:

-buttonin ja barrichellon toiveista huolimatta veikkaan että ihan kohta rupee päitä putoilee...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Barrichello sai (Coulthardin lisäksi) nyt vielä lähtöruutua pudottavan moottorinvaihdosrangaistuksen, eli koko joukon hännille pudotaan.
Eivät kuulemma ehtineet vaihtaa vanhaa moottoria vara-autoon, jolla aika-ajoissa ajeltiin :dunno:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Hondalla ihmetellään edelleen syitä auton surkeuteen, ja Buttonin & Fryn mukaan syitä on useita.

Question: Jenson, explain the problems with the car at the moment, because obviously there are some fairly major issues. What can you say?
Jenson Button: It’s pretty simple really; we’re not quick enough. We’re not producing enough grip I suppose, for the drag. We can be reasonably quick in a straight line but the car is pretty difficult to drive and we can’t do a corner the same twice, pretty much, in a race. It is very difficult to be consistent. Or you can put a bit more downforce on and then we’re nowhere because we don’t have the straight line speed. So we’re a little bit stuck really. It is frustrating for everyone in the team, not just myself, but this is what we have at the moment. We just have to do the best job we can until we get something better.

Question: Is it better or worse on certain tracks? Better or worse in race conditions than in qualifying?
Jenson Button: It’s easier in qualifying because you just have to do it once but in the race it’s a much more difficult car to drive. We had a reasonable race in Malaysia from where we started on the grid, and Rubens did also, but I don’t think that really reflects our performance. I think that maybe other people didn’t have such a good race and we got the best out of what we had.

Question: Rubens has been complaining about stability under braking, as he was this time last year, but I understand it’s a different problem?
Jenson Button: It’s a slightly different problem! No, we are struggling with braking stability but that’s not the only thing. It’s very difficult to pinpoint one problem with the car. Under braking you have a stability problem at the rear, at the apex you have another problem and traction is not fantastic. But that’s what happens. Everything seems like it’s not working. It seems like the traction control is not the best TC that we’ve had and other parts of the car are the same. The package at the moment is not that great and as soon as we find more grip and downforce for the same sort of efficiency, I think all the other problems will fade away.

Question: Nick, what are the plans for curing the problems?
Nick Fry: It’s not really one thing unfortunately, as Jenson said. The car is just short of grip. It’s principally an aerodynamic issue although there are some mechanical changes we also want to make to the car. We will make some changes at Barcelona, principally a large number of aerodynamic parts. There will be more for Canada and we are in the process of testing those in the wind tunnel and elsewhere. There will be more after that, probably in Magny-Cours. I think it’s just going to be a series of rolling changes, if you like, rather than one change which is going to fix the problem.

Question: So rumours of a new car are greatly exaggerated?
Nick Fry: I think it depends on what you mean by a new car. There are large parts of the car where we don’t have any specially identified problem. The gearbox seems to work, the engine – with the exception of this afternoon – has been pretty reliable, the main part of the monocoque, albeit that we may have to alter things to make some changes to the aerodynamic shape. As far as we can tell, the rear suspension seems perfectly okay. We are going to have to change a reasonable amount. I wouldn’t call it a new car but it’s not going to be insubstantial either.


Taitaa Hondan pojilla olla kyllä aika lailla vielä tekemistä auton suhteen... saisivat kyllä tosiaan tehdä AIVAN uudistetun auton. Ja riskithän ovat paniikissa salittuja :D
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Button voisi suosista jättää aika-ajot väliin. Viimeinen ruutu/varikko odottaa joka tapauksessa.

Ellei sitten ole kiusaus lähteä höyryillä.....
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Nick Fry sanoi:
The gearbox seems to work, the engine – with the exception of this afternoon – has been pretty reliable, the main part of the monocoque
Eli ainut mikä toimii tyydyttävästi on laatikko sekä varauksin myös moottori ja kabiini... :confused:
Yllättävän vähän päällepäin Buttonia näyttää tilanne korpeavan - tuli pelattua ryssän rulettia tallin valinnassa ja näyttäisi ettei valittu arpa tällä kertaa voittanut :dunno:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Bahrainin GP:n perjantain 2. harjoitusjakson nopeimmat kierrosajat:
1. Kimi Räikkönen 1.33,527 33 kierrosta
2. Lewis Hamilton + 0,013 33
3. Robert Kubica + 0,205 37
4. Felipe Massa + 0,245 28
5. Fernando Alonso + 0,257 30
6. Alexander Wurz + 0,446 26
7. Nick Heidfeld + 0,549 34
8. Nico Rosberg + 0,662 34
9. David Coulthard + 0,832 32
10. Jarno Trulli + 0,839 33
11. Rubens Barrichello + 0,864 28
12. Heikki Kovalainen + 1,058 33
13. Anthony Davidson + 1,068 29
14. Mark Webber + 1,150 24
15. Giancarlo Fisichella + 1,269 34
16. Takuma Sato + 1,474 35
17. Vitantonio Liuzzi + 1,741 38
18. Ralf Schumacher + 1,900 29
19. Adrian Sutil + 2,055 31
20. Scott Speed + 2,160 34
21. Christijan Albers + 2,308 30
22. Jenson Button + 2,552 19

Ei mielestäni ollenkaan huono aika Barrichellolta, mutta taisivat ajaa höyryillä. Live Timingistä seurasin harkkoja, ja Barrichello oli hännillä vielä aika lopussa, sitten pamahti kympin tienoille. Lienee höyryillä kokeilleet.

Honda on kyllä oikeasti suossa, en olisi uskonut (enkä uskonut) ennen talvitestejä tai kauden alkua Hondan olevan nuin paska.
Sinänsä harmi, koska Hondalla selvästi olivat yrittäneet (mm ponttooni muotoilu) kaikkensa, mutta nyt vain ei osunut kohdalleen.

Ja McLaren kulkee vaikka ajavat "pari vuotta vanhalla" versiolla.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Black Leopard sanoi:
Button voisi suosista jättää aika-ajot väliin. Viimeinen ruutu/varikko odottaa joka tapauksessa.

Ellei sitten ole kiusaus lähteä höyryillä.....
En oikein näe syytä miksi kannattaisi jättäytyä pois aika-ajoista. Ei ole toistaiseksi merkkejä siitä, että olisi tulossa 10 sijan rangaistusta.

Ps. Perjantain harkoissa käytetään eri moottoreita kuin lauantaina ja sunnuntaina. Lauantaina ja sunnuntaina käytettävän moottorin on kestettävä kahden kisaviikonlopun ajan, mutta perjantaina käytettävissä ei ole tuota rajoitusta. Tuli tälle kaudelle tuollainen uudistus
 
Ylös