Huimimmat rallisuoritukset...

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ajattelin, että jokainen voisi laittaa jonkin pätkä-ajan ja yhden ralliajon, jota pitää kovimpana suorituksena.

PÄTKÄ-AIKA:

Marcus Grönholmin viimevuotinen pohja-aika 22.52 kilometrisellä Selonnetin lumi-/jääpätkällä oli käsittämättömän kova. Seuraavaksi nopein Mcrae hävisi 29 s ja kolmanneksi nopein Mäkinen 31 s. Kuvaavaa on, että vuorenseiniä ilman ajanmenetyksiä kolistellut Solberg jäi 37 s. Grönholmin keskinopeus oli 84.42 ja Mcraen 81.98.

RALLI:

Ari Vatasen ajo vuoden 1984 Monte Carlossa oli puhdasta hurmosta. Kaveri sai kisan puolessa välissä 8 minuutin aikasakon, mutta otti AJAMALLA kiinni rallin kolminkertaisen voittajan Walter Röhrlin. Tallikaveri Timo Salonen tuli maaliin 14 minuuttia Vatasen perässä ja vuoden -88 voittaja Bruno Saby jäi 20 minuuttia samalla autolla. Näihin aikoihin sisältyy vielä Vatasen 8 minuutin aikasakko!

<small>[ 10-01-2004, 14:58: Message edited by: Valde ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Hyvä avaus Valdelta!

Ainakin itselläni on jäänyt mieleen muutamia hienoja suorituksia takavuosilta. Nää ei ehkä ole pelkästään yksittäisiä pätkiä tai kokonaisia ralleja, mutta hienoja vetoja kuitenkin.

1) Didier Auriolin Monten ralli vuodelta 93 lienee yksi klassikkoja. Viimeisenä yönä Didi otti johtanutta Delecouria kiinni minuutin ja meni edelle. Takaa tullut Juha-pari Kankkunen-Piironen oli järkyttynyt Auriolin linjoista niin, että Piironen ihmetteli että kukahan tuon Auriolin suojelusenkeli on?

2) Tommi Mäkisen suoritus 99 San Remossa, missä hän nujersi Pösöllä ajaneen Panizzin parin pätkän aikana viimeisenä päivänä.

3)Australian rallin viimeinen päivä vuodelta 98, kun Mäkinen ja McRae ottivat toisistaan mittaa kahden päivän taktikoinnin jälkeen aivan tosissaan. Taistelu päättyi McRaen turborikkoon.

4)Mäkisen avaus Montessa 99, kun hän veti rallin ensimmäisellä ek:lla 40 sekunnin pohjat ja käytännössä ratkaisi rallin sillä suorituksella.

5) Juha Kankkusen hyppäys Ford Escortin rattiin Akropolisissa 97 liki kahden vuoden tauon jälkeen.

6)Markku Alénin Korsikan rallit Lancia O37:lla.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Valde:
Ajattelin, että jokainen voisi laittaa jonkin pätkä-ajan ja yhden ralliajon, jota pitää kovimpana suorituksena.

PÄTKÄ-AIKA:

Marcus Grönholmin viimevuotinen pohja-aika 22.52 kilometrisellä Selonnetin lumi-/jääpätkällä oli käsittämättömän kova. Seuraavaksi nopein Mcrae hävisi 29 s ja kolmanneksi nopein Mäkinen 31 s. Kuvaavaa on, että vuorenseiniä ilman ajanmenetyksiä kolistellut Solberg jäi 37 s. Grönholmin keskinopeus oli 84.42 ja Mcraen 81.98.

RALLI:

Ari Vatasen ajo vuoden 1984 Monte Carlossa oli puhdasta hurmosta. Kaveri sai kisan puolessa välissä 8 minuutin aikasakon, mutta otti AJAMALLA kiinni rallin kolminkertaisen voittajan Walter Röhrlin. Tallikaveri Timo Salonen tuli maaliin 14 minuuttia Vatasen perässä ja vuoden -88 voittaja Bruno Saby jäi 20 minuuttia samalla autolla. Näihin aikoihin sisältyy vielä Vatasen 8 minuutin aikasakko!
Vuosi oli kylläkin 1985, ei 1984. Peugeot 205 T 16 luokiteltiin vasta toukokuussa 1984. Toinen virhe on se että Walter Röhrl oli voittanut Monten tuolloin jo neljä kertaa, neljällä eri merkkisellä autolla. Ensimmäisenä Monten voittovuonna 1980 alla oli Fiat 131 Abarth, toisena 1982 Opel Ascona 400, seuraavana vuonna 1983 Lancia Rally 037 ja viimeisenä 1984 Audi Quattro A2.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
695
Pätkä:
Auriol Toyotalla Jyskälän TV-erikoiskokeella sinä vuonna kun keskeyttäneet saivat vielä pisteitä tuolta yhdeltä pätkältä. Tämä ajo näytettiin telkkarissa ja myös ohjaamon puolelta. Ihan hirvee vauhti ja uskomaton keskittyminen tohon yhteen pätkään ja sellainen repiminen oli mahdollista vain koska Didi oli yksi niistä jo keskeyttäneistä.
Ralli:
Vatanen Montessa 1984
- tai sitten Mikkola Jyskälässä Audilla oliko se nyt sitten 1983 (?), kun hän kiri ongelmien jälkeen Blonkan kiinni ja ohi.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
PÄTKÄ:
Kyllähän se on itelle toi Portugalin ralli 2001 missä Mäkinen päihitti Sainzin viimeisellä EK:lla mutavellissä ja nousi kisan voittoon.

RALLI:
Jyskälä 1996, olin kattomassa ja Mäkisen meno oli ihan vastustamatonta sinä(kin) vuonna.
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
829
Sijainti
JKL
JTH:
Pätkä:
Auriol Toyotalla Jyskälän TV-erikoiskokeella sinä vuonna kun keskeyttäneet saivat vielä pisteitä tuolta yhdeltä pätkältä. Tämä ajo näytettiin telkkarissa ja myös ohjaamon puolelta. Ihan hirvee vauhti ja uskomaton keskittyminen tohon yhteen pätkään ja sellainen repiminen oli mahdollista vain koska Didi oli yksi niistä jo keskeyttäneistä.
Ralli:
Vatanen Montessa 1984
- tai sitten Mikkola Jyskälässä Audilla oliko se nyt sitten 1983 (?), kun hän kiri ongelmien jälkeen Blonkan kiinni ja ohi.
Tuolla tv-pätkällä mielestäni Gardemeisterin kolmos aika oli huikempi. Ensimmäisethän pääsivät ajamaan kuivalla kelillä, sitten sade kasteli ek.n ja silti Gardemeister oli kolmas. Joten Garde ajo Seatilla ja ainakin osittain märällä ek.lla.
 

McMike

Guest
Oli vuosi 1982 tai -83, jolloin Hannu Mikkola huimisteli Quattrolla Ouninpohjalla sellaista vauhtia, että sanoi itsekin jälkeenpäin vauhdin jo välillä hirvittäneen näntä itseäänkin.
Muistaakseni kertoi autolla pystyttävän jo sellaisiin suorituksiin, että senaikaisella autojen kehityksellä tulee lähiaikoina vielä tapahtumaan jotain hirvittävää, ellei jotain rajoiutksia autojen rakenteleluun saada aikaan.
Oikeassa olikin.

Tuo Silloinen Ouninpohjan ajo Mikkolalta on jäänyt erityisesti mieleen. En vastaavaa suoritusta muista nähneeni missään muussa kilpailussa sen jälkeen. Meno oli käsittämättömän hurjaa.

Muistan myös Markku Alenin kamppailut nelivetoisia vastaan takavetoisella Lancialla -80 luvun alkupuolella. Alenin ajo tuolloin kohottaa hänet ehkä kaikkien aikojen parhaaksi takavetoisten kuljettajaksi kautta aikojen Ari Vatasen ohella.

Alenin vauhti ja ajolinjat olivat huikeaa katsottavaa tuolloin, kun hän kamppaili lähes tasaveroisesti nelivetoisia vastaan.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, Mikkolan suoritus Levike-Audilla Ouninpohjassa on rallihistorian suurimpia legendoja. Miten se juttu nyt meni, Mikkola oli telonut auton takajousitusta ja huollossa totesivat, että takapäähän pitää laittaa toiselle puolelle teräsjousi, kun titaanista tehdyt jouset oli loppu. Mikkola totesi että se on aivan sama mitkä jouset siellä on, nyt mennään niin kovaa kuin sielu sietää. Ouninpohjassa mentiin sitten äärirajojen yli. Mikkolahan on todennut tuosta ajosta, että ainoan kerran uransan aikana hän ikäänkuin katsoi omaa ajamistaan, niin selkärangasta motoriikka tuli. Audin siivekkeet painoivat auton tiehen kiinni sen lujemmin, mitä kovempi vauhti oli. Pätkän lopussa Mikkolan kartturi Arne Herz, joka ei muuten ollut koskaan kommentoinut Hannun ajoa mitenkään totesi, että jos joku tulee kovempaa, se saa minun ajohaalarit.

Markki Alénin ajo Lancian takavetoisella Br-ryhmäläisellä oli kanssa hieno. Sekin käytiin läpi siinä Jyskälän 50v juhlakirjassa. Siin Markku kertoi, että lupasi heidän olevan johdossa ensimmäisen päivän jälkeen. Kaikkiin paikkoihin mentiin pykälää isommalla vaihteella ja tuplahyppyjä mentiin täysillä. Se Lancia sopi tosi hyvin Markun käteen, minkä mies on itsekkin todennut!
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Vuosi oli 85, koska S1 tuli tuona vuonna. Mikkola torvelsi kait kisan alussa ulos -ilmeisesti samalla pätkällä kuin Toivonenkin- ja Audissa tais myös konepuolella olla ongelmia, joten kisa oli käytännössä menetetty. Hannu kuitenkin päätti ajaa Ouninpohjan niin kovaa kuin saattoi -hajosi auto sitten tai ei...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
No hyvin on samoja tuolla edellä mitä itselläkin mielessä pyori, etenkin noi:
-Vatanen 85 Montessa
-Mäkinen 99 San Remossa
-Mikkola 83 Jyskälässä

Mutta pyöri mielessä sellaisia suorituksia joita ei niin usein ole hehkutettu, pari tuon syntymäkaupunkini suuren pojan ajosuoritusta:

86 Timo Salonen sai Montessa nokilleen Toivosen Henkalta, rengasvalinnat meni vituralleen ja sitten loppui luonto ajaa enää kiinni. Tuli haukkujakin kunnolla, joten Ruotsissa oli Löysän aika näyttää. Ja näyttikin: kuudelle ekalle pätkälle pohjat ja upea johto, siinä olivat aivan paperia niin Henkka kuin Kankku tai Stigu. Sitten huollossa joku spede jätti öljynsuodattimen löysälle (heh) ja hyvin paloi seiskalla...

Sitten suoritus jota olen Salosen itsensä kuullut ääneen ihmettelevän Kaarlonkadun Simpukan kulmapöydässä: 80 Motogard Uudessa Seelannissa. Kakkosryhmän Datsun 160J:llä voitto vaikka vuoden nopein Walter Röhrl nelosryhmän 131 Abarthilla yritti kaikkensa. Ja kolmanneksi jäi Mikkola varsin uskomattomalla rallitykillä, MB 500 SLC:llä.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Jossain mielessä joukkoon kuulunee myös puolalaisen (miten Puolasta pääsi ajamaan ulkomaille tuolloin?)Sobieslaw Zasadan ajot 60-luvulla jolloin hän 650 ccm Steyr-Puchilla antoi sakujen parhaimmistolle turpaan.

Myös Esko Keinäsen suoritukset Skoda Octavialla 60-luvun alussa Montessa olivat kovia juttuja.
 

McMike

Guest
Muistui mieleen myös -70 alussa Jyskälässä ajaneet Trabanth-kuskit. Muistan hyvin sen jotenkin koomisen näyn kun kaksi ainakin kaksimetristä tukevatekoista äijää änkesi silloisen Trabanthin sisään (ei jäänyt ylimääräistä tilaa ratin ja penkin väliin) ja lähtivät sitten pätkille huimistelemaan.

Näky oli todellakin koominen. Pätkällä kyseiset rallihirmut eivät äänestä päätellen hidastaneet mutkiin tullessaan yhtään, vaan jatkoivat samoilla kierroksilla läpi mutkien ja nyppylöiden. Tosin vauhtikaan ei varmaan päätä huimannut.

Ajoivat kuitenkin koko kisan ja taisivat saada luokkavoitonkin. (tosin en tiedä, oliko ko. luokassa muita kilpailijoita)

Lisäksi ko. parit suorittivat itse autonsa huollot ja ajohaalarit muistuttivat lähinnä rasvamontusta juuri tulleen rasvarin haalareita.

Se oli sitä todellista kilpailuhenkeä ja huimia rallisuorituksia tavallaan.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Yksi kaikkien aikojen kovimpia temppuja on varmasti Henkka Toivosen viimeisen yön päättäväisyys ja siitä seurannut käsittämätön yritys Monte Carlossa 1986. Kun Casinon edestä lähdettiin niin Peugeotin Timo Salonen johti 33 sekunilla, kun katsoja oli kolhinut Henkan Lanciaa siirtymällä.

Sitten lähdettiin osuudelle jonka Henkka ja Sergio olivat aamun lumipyryssä kiertäneet läpi ja tiesivät mitä oli edessä. Madonnassa tuli turpiin vielä 14 sekuntia lisää, sitten Turinin ensimäisellä kieroksella ero kaveni kerralla 28 sekuntia ja kun siltä siirryttiin seuraavalle tilanne kääntyi Henri Pauli Toivosen eduksi.

Salonen sortui informaatiokatkokseen mekaanikkojen ja rengastoimittajan Michelinin miesten välillä. Eroa tuli kerralla 48 sekuntia ja kisa ratkesi siihen. Henri ajoi pohjat myös lopuille erikoiskokeille ja maalissa eroa oli 4 minuuttia ja 4 sekuntia. Henri oli viimeisenä yönä 4 minuuttia 37 sekuntia nopeampi kuin hallitseva maailmanmestari Peugeotin ykköskuljettaja Timo Salonen.

Maalissa toteutui käsittämätön suomalaisjuhla kun Lancian katolle kiipesi kolme onnellista suomalaiskuljettajaa. Heistä nuorimpana 29-vuotias Henri Toivonen, joka oli täyttänyt lapsuuden unelmansa voitttaa Monte Carlon Ralli


Kaksiikymmentä vuotta valoskandaalin avulla kisan voittaneen Pauli-isän voiton jälkeen. Se Monten voitto tuli suomeen todellisen Suomalais-kilpailun jälkeen. Markku Alén ja Henri Toivonen johtivat Lancian etujoukkoa ja Juha ja Timo Peugeotin vastaavaa.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Olikos toi Mäkisen San Remo voitto se, missä viimeiselle EK:lle lähdettiin Panizzin johtaessa 2 sekkaa ja Tommi repäisi vikalla pätkällä 22s pohjat? Muut tulivat tulosliuskalla siitä 22s jälkeen suht nipussa. Sitten vielä haastattelussa heti pätkän maalissa Tommi puhkui hikisenä, että "vittu jos sieltä joku kovempaa tulee niin saa sitten tulla tosi kovaa". Ei tullut.

Miten mää sotken tuon tapauksen aina Monteen ja jäiselle asfaltille?
 

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
Onko joku katsonut Henkka Toivosta käsittelevän dokumentin joka tuli josku 1991?

Siinä Alenin Markku muistelee vuoden 1985 San Remo-rallia.Jos muistan oikein vikalle pätkälle lähettäessä Henkka oli jotain minuutin perässä ja pätkän jälkeen Henkka oli männä Markun ohi puolellatoista minuutilla.Ja kyse oli kolmos sijasta!
Jotain tämmöistä hämärää muistan.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Rallimies sanoi:
Onko joku katsonut Henkka Toivosta käsittelevän dokumentin joka tuli josku 1991?

Siinä Alenin Markku muistelee vuoden 1985 San Remo-rallia.Jos muistan oikein vikalle pätkälle lähettäessä Henkka oli jotain minuutin perässä ja pätkän jälkeen Henkka oli männä Markun ohi puolellatoista minuutilla.Ja kyse oli kolmos sijasta!
Jotain tämmöistä hämärää muistan.
Täytyypä ihan tsekata Rallysportista pätkäajat, tuntuu hiukan kovalta ellei Markulla ole ollut jotain suuria vaikeuksia.

Henkasta on mulle jäänyt mieleen kaksi TV-koostetta, toinen heti pian "86 SkyChannelin tekemä ja toinen Ylen pari kertaa esittämä, ehkä "87 tai "88 Jyskälää edeltävänä päivänä ensi kertaa esitetty. Tuon brittijutun nimi saattoi olla He Would Have Been the King ja suomalaisen (olikohan Epidemin tekemä?) nimi oli Vauhdin surma tai Vauhdin turma.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Rallimies sanoi:
Siinä Alenin Markku muistelee vuoden 1985 San Remo-rallia.Jos muistan oikein vikalle pätkälle lähettäessä Henkka oli jotain minuutin perässä ja pätkän jälkeen Henkka oli männä Markun ohi puolellatoista minuutilla.Ja kyse oli kolmos sijasta!
Jotain tämmöistä hämärää muistan.
1985 San Remossa Henkka ajoi viimeiselle pätkälle 25sekunnin pohjat. Henkka ajoi viimeiselle seitsemälle EK:lle pohjat, aiemmat 36 pätkää oli ollut Röhrlin (29 pohjat) ja Salosen (9 pohjat) jäljessä selvästi, vain kerran oli Toivonen yltänyt toiseksi.

Rallycoursessa silloin tuoreeltaan on painotettu että Alen oli kiukkuinen ettei S4 luvatusti valmistunut San Remoon eikä ajofiilistä tuntunut löytyvän.
 
Ylös