Huipputallit ja kuskit tilastojen valossa

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Yksi luotettavuusparametri on tietysti koneen viritystaso, tai oikeastaan maksimi moottorikierrostaso. Mäkin kohdalla kuulee usein puhuttavan, että he yrittivät ottaa koneestaan enemmän tehoa kuin mitä siihen olisi varaa.

Olipa keskeytyksen syy mikä tahansa, maaliinpääsy pitäisi olla tärkeämpi prioriteetti kuin nopeimman kierroksen ajaminen.

Fastest Laps Per Driver
Driver Number of Fastest Laps
Michael Schumacher 54
Alain Prost 41
Nigel Mansell 30
Jim Clark 28
Mika Häkkinen 25
Niki Lauda 24
Juan Manuel Fangio 23
Nelson Piquet 23
Gerhard Berger 21
Damon Hill 19
Ayrton Senna 19
David Coulthard 18
Stirling Moss 18
Clay Regazzoni 15
Jackie Stewart 15
Alberto Ascari 13
Alan Jones 13
Riccardo Patrese 13
Jacky Ickx 12
Rubens Barrichello 11
Jack Brabham 11
Mario Andretti 10
Graham Hill 10
John Surtees 10
Denny Hulme 9
Ronnie Peterson 9
Jacques Villeneuve 9
James Hunt 8
Juan Pablo Montoya 8
Gilles Villeneuve 8
José Froilan Gonzalez 6
Dan Gurney 6
Mike Hawthorn 6
Phil Hill 6
Jacques Laffite 6
Carlos Reutemann 6
Ralf Schumacher 6
Michele Alboreto 5
Nino Farina 5
Emerson Fittipaldi 5
Carlos Pace 5
Didier Pironi 5
Jody Scheckter 5
John Watson 5
Jean Alesi 4
Jean Pierre Beltoise 4
Patrick Depailler 4
Kimi Räikkönen 4
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Kumpi olisi pahempi. Häkän pyörähdys, mutta jatko maaliin 10 s Schumin edellä, vai keskeyttää ylivoimaisesta johtoasemsta niin kuin silloin kävi.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Toi "Fastest Laps" tilasto on minun mielestäni todella mielenkiinto ja siitä voi tehdä vaikka minkälaisia päätelmiä.

Mielestäni Alain Prostin ja Michael Schumacherin oleminen kärkipaikoilla juuri tässä tilastossa on äärimmäisen helposti selitettävää. Molemmat kuljettajat hallitsevat kisataktiikan laatimisen paremmin kuin muut. Molemmilla on kyky säätää auto kisaan ja tehdä kisaviikonloppuna autolle ratkaisevia muutoksia. Ennenkaikkea, sekä Prost että Schumacher kykenevät ajamaan riittävän kurinalaisesti kisan aikana, että he eivät kuluta autojaan ja renkaita suurella bensakuormalla vaan osaavat säästää sitä. He ikäänkuin käyttävät auton potentiaalin parhaiten kisassa hyväksi. Prostin aikana tämä oli erilaista kuin nyt, mutta perusajatus on sama. Autosta otetaan kisana aikana sen maksimipotentiaali irti.

Nopeimpia kierroksia kannattaa verrata saavutettuihin paaluihin ja voittoihin. Jos kuskilla on merkittävästi enemmän paaluja kuin nopeimpia kierroksia kertoo mielestäni liiallisesta aika-ajoihin panostamisesta tai paremminkin kisasäätöjen ja strategian liian heikkosta hallinnasta. Mitä järkeä on panostaa aika-ajoihin kun pisteet jaetaan kisasta?

Nopein kierros ei tänä päivänä tietenkään ole mikään itseisarvo, mutta hyvin useasti kisan voittaja ratkaisee pelin juuri oikeaan aikaan ajoitetuilla kovilla kierrosajoilla. Näin oikein laaditun kisastrategian sivutuotteena tulee myös nopein kierros.

Jotta tuo edellä mainittu osoittautuisi täydeksi paskan puhumiseksi, niin joku voisi laittaa tilaston siitä, että kuinka monessa prosentissa kisoista kisan nopeimman kierroksen on ajanut voittaja. Samalla voisi tehdä tilaston siitä, kuinka usein paalumies on voittanut.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
jos siitä tiputtaa jo sen pari-kolme sekuntia niin ajaminen muuttunee luultavasti näennäisen leppoisaksi noilla ammattilaisilla
------------

Kyseiset herrat eittämättä keikkuisivat tuolla kärjessä joka tapauksessa, mutta pitää muistaa, että koska tilasto ei ole suhteellinen, on yksi syy näiden kuljettajien ylivoimaan tässä tilastossa myös heidän ajamnsa huimat kierrosmäärät.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Wins From Pole Per Driver
Driver, Number of Wins From Pole
Ayrton Senna 29
Michael Schumacher 28
Alain Prost 18
Nigel Mansell 17
Jim Clark 15
Juan Manuel Fangio 13
Mika Häkkinen 10
Alberto Ascari 9
Niki Lauda 9
Mario Andretti 8
Jackie Stewart 8
Damon Hill 7
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Keskeytykset ovat tallin lisäksi myös kuljettajan taidoista (arviokyvystä yms.) kiinni, mutta minusta Schumista voi ihan huoletta käyttää nimitystä Hannu Hanhi - varsinkin jos sen tekee pilke silmäkulmassa.

Näyttää tosin, että tällä kaudella Ms Fortuna on hiukan hyljeksinyt suosikkipoikaansa.

Tuli aikanaan tutkittua keskeytyksiä ja tuosta sigustani pääsee sinne. Jos jota kuta vielä kiinnostaa tai ei ole moista nähnyt.

ps. Minäkin olisin mielelläni Hannu Hanhi eli voittaisin mielelläni lotossa.

<small>[ 15-08-2003, 16:55: Message edited by: Formulanomi ]</small>
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Minä olen nähnyt myös aivan päinvastaisia arvioita noista nopeimmista kierroksista. Eli juuri oivallisen kisataktiikan ansiosta monet ovat tasaisen nopeita juuri siellä missä tarvitsee ja yksittäiset piikit jäävät puuttumaan. Nopeimman kierroksen ajanut taas saattaa tehdä sen "epätoivossaan" kun yrittää tavoitella edellä menevää muuten nopeampaa kuskia jolla on jatkuvasti pikkuisen reservissä.

No mikäs siinä kyllä mulle tuo pmv:nkin arvio kelpaa aivan mainiosti, Häkkisen Mikahan on tuossa all-time-listassa peräti viides vaikka alla oli auto jolla pystyi noihin nopeisiin kierroksiin vain suurinpiirtein neljä kautta. :cool:
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
pmv:
Toi "Fastest Laps" tilasto on minun mielestäni todella mielenkiinto ja siitä voi tehdä vaikka minkälaisia päätelmiä.

Nopeimpia kierroksia kannattaa verrata saavutettuihin paaluihin ja voittoihin. Jos kuskilla on merkittävästi enemmän paaluja kuin nopeimpia kierroksia kertoo mielestäni liiallisesta aika-ajoihin panostamisesta tai paremminkin kisasäätöjen ja strategian liian heikkosta hallinnasta. Mitä järkeä on panostaa aika-ajoihin kun pisteet jaetaan kisasta?
En paljon ulkoa muista tilastoja, mutta Sennan paalut taitaa olla 65? Ja nopeimpia kierroksia vain 19?!? Suhde on kyllä tosi ihmeellinen! Monty taitaa olla samaa sarjaa. Prostin suhde taitaa olla toisinpäin eli nopeimpia kierroksia enemmän kuin paaluja? No, Sennahan olikin "rämäpää" ja Prost "professori"!
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Vesku:
En paljon ulkoa muista tilastoja, mutta Sennan paalut taitaa olla 65? Ja nopeimpia kierroksia vain 19?!? Suhde on kyllä tosi ihmeellinen! Monty taitaa olla samaa sarjaa. Prostin suhde taitaa olla toisinpäin eli nopeimpia kierroksia enemmän kuin paaluja? No, Sennahan olikin "rämäpää" ja Prost "professori"!
Pole Positions Per Driver
Driver Number of Pole Positions
Ayrton Senna 65
Michael Schumacher 54
Jim Clark 33
Alain Prost 33
Nigel Mansell 32
Juan Manuel Fangio 29
Mika Häkkinen 26
Niki Lauda 24
Nelson Piquet 24
Damon Hill 20

Wins Per Driver
Wins Per Driver
Driver Number of Wins
Michael Schumacher 68
Alain Prost 51
Ayrton Senna 41
Nigel Mansell 31
Jackie Stewart 27
Jim Clark 25
Niki Lauda 25
Juan Manuel Fangio 24
Nelson Piquet 23
Damon Hill 22
Mika Häkkinen 20
Jos nyt yhdistellään hieman tilastoja kolmen herran kesken.

Driver, Numbers of pole, Fastest laps, Wins from pole, Total wins, Total starts
Ayrton Senna, 65, 19, 29, 41, 161
Michael Schumacher, 54, 54, 28, 68, 189
Alain Prost, 33, 41, 18, 51, 198

Tämän perusteella Senna olisi osannut rytmittää vauhtinsa parhammin koko kisaa ajatellen. Schumilla taas tuntuu vauhti olevan hyvin hanskassa, kun taas Prostilla taas huippukierroksen tekeminen kilpailussa tuntui olevan kohdallaan.

No, tämä on melko toivotonta analysointia. Kunpa Senna ei olisi mennyt kuolemaan niin "harmittomassa" kolarissa, tilastot olisivat todella erinäköiset. Tällainen kuljettaja analyysi on tietysti hankalaa siinä mielessä, että kalustot ja ovat olleet kuljettasilla niin erilaiset. 80 ja 90-luku olivat kyllä Williams/McLaren kulta-aikaa. Nyt olisi taas Williamsin aika iskeä mestaruuteen kiinni.

<small>[ 16-08-2003, 14:58: Message edited by: ml ]</small>
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
pmv:
Onneksi tämäkin keskustelu sai asiallisia käänteitä.
Asiakeskustelun saa aikaiseksi kirjoittamalla itse asiaa ja jättämällä virnuilijat kohottamaan keskustelun huumoritasoa.

Itseäni kyllä naurattaa tämä pateettinen Ferrari/Mäkki taistelu, mutta se kyllä kuuluu urheiluun. Nasun jääkiekkovertaus on aika raju homa-kuitti (suorastaan ala-arvoinen). MR saisi kehittää hyvän vastaiskun kaikkien riemuksi.

<small>[ 16-08-2003, 14:51: Message edited by: ml ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mitä Sennan ajamia kisoja muistan, niin ei hän mitenkään taitavasti vauhtiaan rytmittänyt kisan aikana. Senna oli aivan eri tyyppinen kuljettaja kuin Prost, joka mietti tarkoin strategian kisaan. Senna tavallaan hyökkäsi heti alussa(paalulta) ja sitten loppumatkan kruisaili kun takana olijat olivat jo kaukana. Joskus tämä ei toiminut, vaan Senna kohtasi ongelmia. Hyvä esimerkki oli Mexicon GP 90, jossa Senna menetti voiton ja jopa palkintosijan koska ei vaihtanut kertaakaan renkaita. Tässä kisassa Prost lähti ruudusta 13 ja oli koko viikonlopun keskittynyt kisasäätöjen tekemiseen. Homma kannatti ja Prost kuittasi todella ylivoimaisen voiton.

On hyvä muistaa, että Sennan ja Prostin aikakautena ei ollut välitankkauksia ja näin autot olivat keveimmillään kisan lopussa. Prost tajusi säästää autoa kisan alussa ja näin kisan lopussa auto oli kevyt, mutta jarrut ja renkaat olivat vielä hyvässä iskussa. Senna oli monesti "syönyt eväät" jo kisan puoleen väliin mennessä.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Tästä näkee sen, että tilastojen valossa on hyvin vaikeaa sanoa mitään todellisesta ajamisesta. Parhaimmin tämän rytmityksen näkisi vertaamalla ajettuja kierrosaikoja läpi kisan.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Vähän vaikeahan näistä tilastoista suuria linjoja on vetää. Mun mielestä kuitenkin tuo Senna-Prost akseli on aika selvä kuitenkin. Muitten osalta on vaikeampi sanoa mitään. Valtaosa voitoista kuitenkin on sellaisia tapauksia, missä kuljettaja ja tiimi on koko viikonlopun hyvin nopeita ja hallitsee selkeästi tapahtumia. Suurin osa tilastomerkinnöistä on juuri tuollaisista kisoita. Itse tykkään kuitenkin kuljettajista ja tiimeistä jotka pystyy kääntämään vaikealta näyttävän asetelman itselleen edulliseksi kisaviikonlopun aikana.

Jos noita tilastoja tutkii vielä vähäsen, niin itse ainakin panin merkille että Häkkisellä paaluja, voittoja ja nopeimpia kierroksia on suurin piirtein saman verran. Mika on itse todennut joskus, että jos pääsee lähdössä kärkeen ja repaisemaan parissa kierroksessa hyvän kaulan, on kärjessä helppo ajaa. Kuljettaja tuntee olevansa voittamaton. Tällaisia voittoja Mikalta nähtiinkin paljon. Ehkä tuo tilasto tukee Mikan näkemystä ihanteellisesta kisastrategiasta. Mikahan harvoin nousi voittoon jos esim. aika-ajot meni edes lievästi mönkään.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Jos katsonaan nykykuskeja (90- luvulta lähtien) paalulta voittoon, niin eipä listalla juurikaan muut juhli kuin Schumi.

Wins From Pole Per Driver
Driver Number of Wins From Pole
Michael Schumacher 28
Mika Häkkinen 10
Damon Hill 7
Gerhard Berger 5
Jacques Villeneuve 5
Rubens Barrichello 2
David Coulthard 2
Juan Pablo Montoya 2
Ralf Schumacher 1
Tässä listassa taas on paaluja ajaneet kuskit.
Pole Positions Per Driver
Driver Number of Pole Positions
Michael Schumacher 54
Mika Häkkinen 26
Damon Hill 20
Jacques Villeneuve 13
Gerhard Berger 12
David Coulthard 12
Juan Pablo Montoya 11
Rubens Barrichello 8
Ralf Schumacher 4
Jean Alesi 2
Heinz Harald Frentzen 2
Giancarlo Fisichella 1
Fernando Alonso 1
Kimi Räikkönen 1
<small>[ 16-08-2003, 18:49: Message edited by: ml ]</small>
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Tässä taas paalulta onnistuminen voittoon.

Driver Poles Wins %
M. Schumacher 54 28 52%
M. Häkkinen 26 10 39%
D. Hill 20 7 35%
J. Villeneuve 13 5 39%
G. Berger 12 5 42%
D. Coulthard 12 2 17%
J-P Montoya 11 2 18%
R. Barrichello 8 2 25%
R. Schumacher 4 1 25%
J. Alesi 2 0 0%
H-H Frentzen 2 0 0%
G. Fisichella 1 0 0%
F. Alonso 1 0 0%
K. Räikkönen 1 0 0%

<small>[ 16-08-2003, 18:42: Message edited by: ml ]</small>
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Observer:
Adam Cooper oli seurannut kisaa suurinpiirtein McLarenin varikkopilttuun yläpuolella ja kirjoitti että McLarenit olivat ainoita joiden varikolta lähtiessä maa oli järissyt(!) Ja arveli että kytkin ei yksinkertaisesti kestänyt kahta väkivaltaista varikolta lähtöä.
Ave !!!

Hajosiko Häkkiseltä nimenomaan kytkin Barcelonassa 2001. Jos näin on ei kaksi varikolta lähtöä ole rasittavuudessaan mitään verrattuna siihen ainoaan kisalähtöön jossa kytkintä toisaan kiusataan muuttamalla liika teho lämmöksi kytkimessä, ei renkaiden ja asvaltin välissä kuten varikolta lähtiessä.

Mä olen aina ymmärtänyt että todellinen syntipukki tosiaan oli joko luistonesto tai starttisysteemi, joka aihetti pahoja värähtelyjä voimansiirtoon, korkkasi stefan joko kampuran tai askin puolelta ja valutti öljyt kytkimelle.

Mä oisin aika varovainen arvioidessani konerikkojen syitä, etenkin kun arvioissa on aika tarkotushakuinen sävy. Ainoa suunnilleen varma seikka on, että edes tallin sisällä ei ole kuin kourallinen ihmisiä, jotka todella tietävät koneiden virityasteen ja odotettavissa olevan "elinajan", yksikään toimittaja ei asioista tiedä juuri juuta tai jaata.

- Oho -
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Oho:

Hajosiko Häkkiseltä nimenomaan kytkin Barcelonassa 2001. Jos näin on ei kaksi varikolta lähtöä ole rasittavuudessaan mitään verrattuna siihen ainoaan kisalähtöön jossa kytkintä toisaan kiusataan muuttamalla liika teho lämmöksi kytkimessä, ei renkaiden ja asvaltin välissä kuten varikolta lähtiessä.

Mä olen aina ymmärtänyt että todellinen syntipukki tosiaan oli joko luistonesto tai starttisysteemi, joka aihetti pahoja värähtelyjä voimansiirtoon, korkkasi stefan joko kampuran tai askin puolelta ja valutti öljyt kytkimelle.

Mä oisin aika varovainen arvioidessani konerikkojen syitä, etenkin kun arvioissa on aika tarkotushakuinen sävy. Ainoa suunnilleen varma seikka on, että edes tallin sisällä ei ole kuin kourallinen ihmisiä, jotka todella tietävät koneiden virityasteen ja odotettavissa olevan "elinajan", yksikään toimittaja ei asioista tiedä juuri juuta tai jaata.

- Oho -
Ilmaisimpas itseni huonosti. Siis kytkin ei kestänyt koska luistonesto ja starttisysteemi toi siihen aivan uusia rasitusmomentteja mitä ei aikaisemmin ollut olemassa. Öö eihän tuossa kone pamahtanut ja mitäs tarkoitushakuista tuossa oli? Minusta selitys että McLarenilla ei ollut vielä tuo elektroniikkapuoli oikein hallinnassa tuntuu aika uskottavalta kun muistellaan kaikkia niitä ongelmia mitä tuonkin tapauksen jälkeen oli. Mikan paras aikahan tuossa Espanjan aika-ajossakin tuli kun luistonesto oli käännetty minimiin. No tottakai tuo startti rasittaa kaikkein eniten kytkintä mutta Cooper oli observoinut vain noita varikolta lähtöjä ja ilmeisesti pystyi siitä tekemään empiirisiä arvioita. Lähteekös nuo muuten nykyään samalla tekniikalla pitstopeilta kuin ruudusta eli nappi pohjaan jne.?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
pmv:
Toi "Fastest Laps" tilasto on minun mielestäni todella mielenkiinto ja siitä voi tehdä vaikka minkälaisia päätelmiä.

Mielestäni Alain Prostin ja Michael Schumacherin oleminen kärkipaikoilla juuri tässä tilastossa on äärimmäisen helposti selitettävää. Molemmat kuljettajat hallitsevat kisataktiikan laatimisen paremmin kuin muut. Molemmilla on kyky säätää auto kisaan ja tehdä kisaviikonloppuna autolle ratkaisevia muutoksia. Ennenkaikkea, sekä Prost että Schumacher kykenevät ajamaan riittävän kurinalaisesti kisan aikana, että he eivät kuluta autojaan ja renkaita suurella bensakuormalla vaan osaavat säästää sitä. He ikäänkuin käyttävät auton potentiaalin parhaiten kisassa hyväksi. Prostin aikana tämä oli erilaista kuin nyt, mutta perusajatus on sama. Autosta otetaan kisana aikana sen maksimipotentiaali irti.

Nopeimpia kierroksia kannattaa verrata saavutettuihin paaluihin ja voittoihin. Jos kuskilla on merkittävästi enemmän paaluja kuin nopeimpia kierroksia kertoo mielestäni liiallisesta aika-ajoihin panostamisesta tai paremminkin kisasäätöjen ja strategian liian heikkosta hallinnasta. Mitä järkeä on panostaa aika-ajoihin kun pisteet jaetaan kisasta?

Nopein kierros ei tänä päivänä tietenkään ole mikään itseisarvo, mutta hyvin useasti kisan voittaja ratkaisee pelin juuri oikeaan aikaan ajoitetuilla kovilla kierrosajoilla. Näin oikein laaditun kisastrategian sivutuotteena tulee myös nopein kierros.

Jotta tuo edellä mainittu osoittautuisi täydeksi paskan puhumiseksi, niin joku voisi laittaa tilaston siitä, että kuinka monessa prosentissa kisoista kisan nopeimman kierroksen on ajanut voittaja. Samalla voisi tehdä tilaston siitä, kuinka usein paalumies on voittanut.
Yllättäen Sumifanit pitävät nopein kierros tilastosta. Tässä nyt vain on sellaisiakin asioita otettava huomioon Prostin kanssa, että Senna, jota vastaan Prost ajoi, ajoi tyylillä että otetaan heti ensi alkuun murskaavat ensimmäiset kierrokset jonka jälkeen voitto on ratkaistu, sitten ajellaan rauhassa maaliin. Senna teki niin jo pikkuformuloissa. Prost taas joutui ajamaan täysillä myöhemmin kisassa. Ja Sumista sen verran että ei hänen tyylinsä suinkaan renkaita säästele, päinvastoin. Hänhän jopa on joutunut käyttämään monesti kovempia renkaita kuin vastustajansa juuri tästä syystä. Mielestäni tässä nyt vain liian helposti "nähdään" mitä halutaan nähdä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
ml:
Tässä taas paalulta onnistuminen voittoon.

Driver Poles Wins %
M. Schumacher 54 28 52%
M. Häkkinen 26 10 39%
D. Hill 20 7 35%
J. Villeneuve 13 5 39%
G. Berger 12 5 42%
D. Coulthard 12 2 17%
J-P Montoya 11 2 18%
R. Barrichello 8 2 25%
R. Schumacher 4 1 25%
J. Alesi 2 0 0%
H-H Frentzen 2 0 0%
G. Fisichella 1 0 0%
F. Alonso 1 0 0%
K. Räikkönen 1 0 0%
Tämä on melko hämäävä lista. Mitä jos kuljettaja on niin "käsi" ettei saa paalua muuten kuin aivan ylivoimaisella autolla, jolla sitten onkin helppo ajaa voittoon. Tai toisin päin. Mielestäni tämä lista ei kerro oikeastaan mitään.

Mielenkiintoista nopeimmissa kierroksissa:

Fastest Laps Per Driver
Driver Number of Fastest Laps
Michael Schumacher 54
Mika Häkkinen 25

Nimittän Schumacherilla on sentään ollut kilpailukykyinen auto paljon enemmän kuin tuplasti sen ajan kuin Häkkisellä. Kuitenkin suhdeluku on noin 2/1.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Calvin:

Mielenkiintoista nopeimmissa kierroksissa

Fastest Laps Per Driver
Driver Number of Fastest Laps
Michael Schumacher 54
Mika Häkkinen 25

Nimittän Schumacherilla on sentään ollut kilpailukykyinen auto paljon enemmän kuin tuplasti sen ajan kuin Häkkisellä. Kuitenkin suhdeluku on noin 2/1.[/QB]
Ainakin viime vuonna Maikkelin ei tarvinnut -tunnetusti - vetää kuin kisan alussa 10- 15 kierrosta täysillä ja sitten vaan "körötella" maaliin voittajana autolla, jolla olisi pystynyt vetäisemään epäilemättä nopeimpia kierroksia. Jossakin loppukauden Rubensin voittamassa kisassa taisi Maikkeli antaa "näytön" vetäisemällä jonkun loppukierroksen pari sekunttia nopeammin?Montako nopeinta kierrosta Maikkelilla on vime vuodelta?
 
Ylös