Huipputallit ja kuskit tilastojen valossa

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
JaySee:
Vesku:
Montako nopeinta kierrosta Maikkelilla on vime vuodelta?
2002 Schumille kirjattiin nopein kierros seitsemässä kisassa.
No onhan noita aika monta! Mutta varmaan enempäänkin olisi ollut mahdollisuuksia, jos olisi joutunut ajamaan "täysillä" loppuun asti.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Calvin
Tämä on melko hämäävä lista. Mitä jos kuljettaja on niin "käsi" ettei saa paalua muuten kuin aivan ylivoimaisella autolla, jolla sitten onkin helppo ajaa voittoon. Tai toisin päin. Mielestäni tämä lista ei kerro oikeastaan mitään.
Olen samaa mieltä, aivan kuten aiemmissakin postauksissa, että tilastoista on suorastaan mahdotonta tehdä luotettavaa analyysiä kuskista. Tästä paalulta voittoon tilastosta näkee ainakin sen, että Schumi on ajanut paljon voittaja-autolla paalulta maaliin. Myös Bergerin korkea onnistumisprosentti on mielestäni lievä yllätys, samoin Damon Hillin. Damon Hilliä on arvosteltu hitaaksi ja onnettomaksi kuskiksi, silti hän on maailmanmestari ja ajanut ihan hyvällä prosentilla paalulta voittoon. On totta että ylivoimaisella autolla on helppo ajaa helppoja voittoja, mutta kyllä kuskinkin (tallin) pitää osaa ajaa ja säätää auto nopeaksi.

Barrichello, Couldhard ja Montoya ovat ajaneet tosi vähän paalulta voittoon. Se kertoo mielestäni siitä, että kisataktiikka ja nopeus eivät ole riittäneet kilpailussa (tietysti keskeytykset eivät näy tässä).

Vaikeaa on mitään varmaa sanoa ...

Mielenkiintoista nopeimmissa kierroksissa:

Fastest Laps Per Driver
Driver Number of Fastest Laps
Michael Schumacher 54
Mika Häkkinen 25

Nimittän Schumacherilla on sentään ollut kilpailukykyinen auto paljon enemmän kuin tuplasti sen ajan kuin Häkkisellä. Kuitenkin suhdeluku on noin 2/1.
Tarkotatko tällä sitä, että Schumin olisi pitänyt ajaa paljon enemmän nopeimpia kierroksia, koska hänellä on ollut niin kilpailukykyinen auto?

<small>[ 17-08-2003, 20:17: Message edited by: ml ]</small>
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Jos keskimäärin puolet autosta keskeyttää vuosittain ja herra Michael Schumacher ei ole ollut yleensä keskeyttäjien joukossa, niin uskallan väittää sen olevan jonkinlainen tilastollinen ihme. Jotkut voivat kutsua sitä tuuriksikin tai ehkä se on sitten sitä auton säästämistä oikeilla hetkillä. :)

Lähtöhässäkässä keskijoukosta lähtevät joutuvat kärkeä ja peränpitäjiä useimmin onnettomuuksiin. Jos aika-ajoissa pääsee kolmen parhaan joukkoon teoreettiset mahdollisuudet päästä maaliin kasvavat. Syitä tähän voi vain arvailla, mutta varmastikin lähdössä näillä on turvallisemmat asemat (takana otetaan enemmän riskejä...riippuen toki esim. kauden mestaruusasetelmista) ja sen lisäksi voitosta taistelevat tallit panostavat todennäköisesti enemmän kärkikuljettajiin niin taktisesti kuin teknisestikin.

Kommenttini perustui vuosia sitten tekemiini tilastoihin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jos noita tilastoja tutkii vielä vähäsen, niin itse ainakin panin merkille että Häkkisellä paaluja, voittoja ja nopeimpia kierroksia on suurin piirtein saman verran. Mika on itse todennut joskus, että jos pääsee lähdössä kärkeen ja repaisemaan parissa kierroksessa hyvän kaulan, on kärjessä helppo ajaa. Kuljettaja tuntee olevansa voittamaton. Tällaisia voittoja Mikalta nähtiinkin paljon. Ehkä tuo tilasto tukee Mikan näkemystä ihanteellisesta kisastrategiasta. Mikahan harvoin nousi voittoon jos esim. aika-ajot meni edes lievästi mönkään.
No lähes puolet Häkän voitoista on tullut muista kuin paaluista!? :rolleyes: Ja kaiken lisäks usein kävi siten että kalusto hajosi juuri silloin kun taktiikka olisi pedannut voiton jo vuosina 93-95! frown
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin no, eikö se Mika kuitenkin suurimman osan voitoista ottanut sellaisista kisoista, joissa lähtöruutu oli kahdessa ensimmäisessä rivissä. Yleensä Mika oli sitten kärjessä jo ensimmäiseen mutkaan mennessä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Noo juu, kahdesta ekasta rivistä voittoja ne on kaikki, lukuunottamatta ensimmäistä voittoa jolloin lähti kolmannesta rivistä!

Käsitin vain tuon jutun aluks niin, että paalulta Häkä olis voittanu suurimman osan kisoista? :eek:

Itseasiassa 20 voitosta 9 on otettu paalulta, 5 kakkossijalta, 4 kolmossijalta ja yksi nelossijalta startattaessa! Ja se yksi siis viitossijalta!

Häkältä puuttuu harmillisesti se mikä Schumilla on, eli viimeiseltä sijalta voittoon! Toki se pari kertaa on ollut lähellä!

Oliko se nyt Ranska(?) missä DC tuuppas Häkän ja sieltä sit nousi toiseks! Kisan muistaakseni voitti Frentzen Jordanilla, ajelemalla huuruilla kisan loppuun kun Häkä joutu vielä käymään varikolla!

Ja sit oli vielä joku toinen kisa missä häkä lähti loppu päästä ja nousi tyylikkäästi palkintopallille!
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Misa1:
Oliko se nyt Ranska(?) missä DC tuuppas Häkän ja sieltä sit nousi toiseks! Kisan muistaakseni voitti Frentzen Jordanilla, ajelemalla huuruilla kisan loppuun kun Häkä joutu vielä käymään varikolla!

Ja sit oli vielä joku toinen kisa missä häkä lähti loppu päästä ja nousi tyylikkäästi palkintopallille!
Itävallassa -99 tapahtui tuo tallikaverusten keskinäinen osuma. Häkkinen sijoittui siellä kolmanneksi Irvinen voittaessa. Samana vuonna Ranskassa Frentzen voitti ja Häkkinen sijoittui toiseksi. Sateisen aika-ajon vuoksi aika-ajosuoritukset ja lähtöruudukko olivat hieman poikkeuksellisia.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
pmv:
Mitä Sennan ajamia kisoja muistan, niin ei hän mitenkään taitavasti vauhtiaan rytmittänyt kisan aikana. Senna oli aivan eri tyyppinen kuljettaja kuin Prost, joka mietti tarkoin strategian kisaan. Senna tavallaan hyökkäsi heti alussa(paalulta) ja sitten loppumatkan kruisaili kun takana olijat olivat jo kaukana. Joskus tämä ei toiminut, vaan Senna kohtasi ongelmia. Hyvä esimerkki oli Mexicon GP 90, jossa Senna menetti voiton ja jopa palkintosijan koska ei vaihtanut kertaakaan renkaita. Tässä kisassa Prost lähti ruudusta 13 ja oli koko viikonlopun keskittynyt kisasäätöjen tekemiseen. Homma kannatti ja Prost kuittasi todella ylivoimaisen voiton.

On hyvä muistaa, että Sennan ja Prostin aikakautena ei ollut välitankkauksia ja näin autot olivat keveimmillään kisan lopussa. Prost tajusi säästää autoa kisan alussa ja näin kisan lopussa auto oli kevyt, mutta jarrut ja renkaat olivat vielä hyvässä iskussa. Senna oli monesti "syönyt eväät" jo kisan puoleen väliin mennessä.
Olen juuri lukemassa kirjaa Sennasta (Hilton: Ayrton Senna, vauhdin mestari), jossa häntä kuvataan erittäin analyyttiseksi kuljettajaksi. Kirjassa oli maininta mm. Sennan kyvystä huomioida 250 km/h vauhdissa edessä hitaasti ajava auto, joka kannatti kiertää mahdollisen öljyvuodon takia. Prost tuli hieman myöhemmin perässä eikä huomannut öljyvanaa.

1980-luvulla F1 autot eivät tehneet varikkotankkauksia, joten bensan kulutuksen kanssa piti olla hyvin tarkkana. Senna pystyi seuraamaan hyvin analyyttisesti bensan kulutusta kisan aikana, jota säästämällä hän joutui mitoittamaan joskus vauhtia.

Sennalle oli tyypillistä uskomattoman nopeat ensimmäiset kierrokset kylmillä renkailla, joilla hän veti kuuluisat kaulat muihin kumppaneihin, ja kruisaili rauhassa loppuun jos se vain oli mahdollista. Senna kävi myös hyvin analyyttisesti "lentäjän tarkistuslistan" mukaisesti päässään kaikki vaiheet tarkasti läpi, ennen kuin startti tapahtui. Sennalla oli tietysti myös tunteiden vallassa ajettuja järjettömiä kisoja, mutta ne olivat enemmän poikkeus kuin sääntö.

No, Sennasta on varmaan kirjoitettu tällä foorumilla loputtomasti, mutta ajattelin kommentoida muutamia itseäni puhutelleita kohtia.

Nyky F1-kuskeista harva osaa ajaa aivan täysillä heti alkumetreistä lähtien, tosin elektroniikka kompensoi varmaan melko paljon näitä puutteita. JPM taitaa olla hitaimmin syttyvä kärkikolmikosta (MS, JPM, KR), kun taas Schumi (parhaina päivinään) on pystynyt ajamaan heti karkuun muilta parhammin.

<small>[ 12-09-2003, 00:42: Message edited by: ml ]</small>
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Hyvä kirja. Pitiäisi olla samanlainen, mutta tapahtumat olisivat vuoteen 1994 asti.
 
Ylös