pmv:
Mitä Sennan ajamia kisoja muistan, niin ei hän mitenkään taitavasti vauhtiaan rytmittänyt kisan aikana. Senna oli aivan eri tyyppinen kuljettaja kuin Prost, joka mietti tarkoin strategian kisaan. Senna tavallaan hyökkäsi heti alussa(paalulta) ja sitten loppumatkan kruisaili kun takana olijat olivat jo kaukana. Joskus tämä ei toiminut, vaan Senna kohtasi ongelmia. Hyvä esimerkki oli Mexicon GP 90, jossa Senna menetti voiton ja jopa palkintosijan koska ei vaihtanut kertaakaan renkaita. Tässä kisassa Prost lähti ruudusta 13 ja oli koko viikonlopun keskittynyt kisasäätöjen tekemiseen. Homma kannatti ja Prost kuittasi todella ylivoimaisen voiton.
On hyvä muistaa, että Sennan ja Prostin aikakautena ei ollut välitankkauksia ja näin autot olivat keveimmillään kisan lopussa. Prost tajusi säästää autoa kisan alussa ja näin kisan lopussa auto oli kevyt, mutta jarrut ja renkaat olivat vielä hyvässä iskussa. Senna oli monesti "syönyt eväät" jo kisan puoleen väliin mennessä.
Olen juuri lukemassa kirjaa Sennasta (Hilton: Ayrton Senna, vauhdin mestari), jossa häntä kuvataan erittäin analyyttiseksi kuljettajaksi. Kirjassa oli maininta mm. Sennan kyvystä huomioida 250 km/h vauhdissa edessä hitaasti ajava auto, joka kannatti kiertää mahdollisen öljyvuodon takia. Prost tuli hieman myöhemmin perässä eikä huomannut öljyvanaa.
1980-luvulla F1 autot eivät tehneet varikkotankkauksia, joten bensan kulutuksen kanssa piti olla hyvin tarkkana. Senna pystyi seuraamaan hyvin analyyttisesti bensan kulutusta kisan aikana, jota säästämällä hän joutui mitoittamaan joskus vauhtia.
Sennalle oli tyypillistä uskomattoman nopeat ensimmäiset kierrokset kylmillä renkailla, joilla hän veti kuuluisat kaulat muihin kumppaneihin, ja kruisaili rauhassa loppuun jos se vain oli mahdollista. Senna kävi myös hyvin analyyttisesti "lentäjän tarkistuslistan" mukaisesti päässään kaikki vaiheet tarkasti läpi, ennen kuin startti tapahtui. Sennalla oli tietysti myös tunteiden vallassa ajettuja järjettömiä kisoja, mutta ne olivat enemmän poikkeus kuin sääntö.
No, Sennasta on varmaan kirjoitettu tällä foorumilla loputtomasti, mutta ajattelin kommentoida muutamia itseäni puhutelleita kohtia.
Nyky F1-kuskeista harva osaa ajaa aivan täysillä heti alkumetreistä lähtien, tosin elektroniikka kompensoi varmaan melko paljon näitä puutteita. JPM taitaa olla hitaimmin syttyvä kärkikolmikosta (MS, JPM, KR), kun taas Schumi (parhaina päivinään) on pystynyt ajamaan heti karkuun muilta parhammin.
<small>[ 12-09-2003, 00:42: Message edited by: ml ]</small>