Huonelämpötilasi?

Paljonko huonelämpötilasi on, onko sitä mahdollista laskea?

• Äänestäjiä yhteensä
    56

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Ei ole mittaria, mutta varmasti enemmän kuin suositukset. Yritän opetella elämään vähän viileämmässä, mutta olen uskomaton vilukissa.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Tuollaista lukemaa näyttää hyllyn päällä oleva mittari, olisko toi jotain 18 astetta:

Joni

Well-known member
Ei aavistustakaan. Yleensä on liian kuuma, paitsi talviaamuisin liian kylmä. Ja lattiat on aina niin kylmät, että villasukat on mun suosikkiasu. Pattereissa on sellaset säädinjutut, mutta en ole niiden vääntelyllä huomannut olevan vaikutusta muuhun kuin pattereista lähtevän melun määrään. Kaukolämpö siis on.
Noh sähän saat jo tarpeeks lämpöä sängyn alla piileksevisestä "pedostasi" :p

Asko S.

Tonttu
Sijainti
Tampere
22-23 taitaa olla normaali näin talvisin. Jaskasin vähän vastaukseni eli lämpöä ei voi alemmaksi pistää (paitsi avaamalla ikkunat, patterit on kylmänä), mutta asumismukavuuden puolesta lämpöä vois vähemmänkin olla.

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
19-20

Hyvin pärjää kun ei kekkuloi koko päivää pelkissä kalsareissa. Patterit ei ole ollu päällä vielä tänä talvena.

lfb

Flavio
Sijainti
Helsinki
Ei mitään hajua. Aika lämmin on ainakin välillä, ikkuna on usein raollaan myös talvisin.

WebSlave

Trackman
Eteisessä, jossa mittari, 22,5. Olohuoneessa, jossa lähinnä elän ja jossa erilaiset laitteet lämmittää luultavasti jonkin verran enemmän. Joskus on kyllä ollut jotain 24 astettakin.

Voisinko asua viileämmässä? Epäilemättä voisin, mutta kai se asumismukavuutta heikentäisi, koska haluan asua näin lämpimässä. Lämpökustannukset on vakiokuukausimaksu, joten henkilökohtaista säästöä en lämmönalennuksesta saisi. Maailma tietysti pelastuisi, mutta... ;)

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
joten henkilökohtaista säästöä en lämmönalennuksesta saisi. Maailma tietysti pelastuisi, mutta... ;)
Jep. En minäkään maailmaa pelasta alentamalla huonelämpötilaa asteella.
Omana lehmänä ojassa on lähinnä säästää hitunen lämmityskuluissa, joita tällaisessa vajaan 600 kuutiometrin sähkölämmitystalossa tulee sentään jonkin verran. Se säästetty 5 prosenttiakin on rahhoo, jolla voi sitten ostaa vaikkapa mukavia ja lämpöisiä olovaatteita.

Kompromissi mukavuuden ja mukavuudesta maksettavan hinnan välillä on vielä haussa. Olemmehan asuneet talossa vasta yhden talven, joten opettelua on vielä.
Eilen vasta säädin nuo termostaattimme käyttämään halvempaa yösähköä hyväkseen. Viimetalvi mentiin tasalämmityksellä. Saapa nähdä kuinka kuumaa nyt on aamuisin ja kuinka kylmää iltaisin.... Että tuleeko paluu vanhaan tasalämpöön takaisin.
Meidän alakerran lattiassa on tosin varaavaa massaa noin 34-35 tonnia, joten se ei kyllä jäähdy ihan nopeasti kun sen kerran lämpimäksi on saanut. Siinä mielessä tuo yölämpö toiminee ihan auttavasti.

Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Lämpötilojen alennustalkoot jakuvat.
Nyt pärjätään jo 1,5...2 astetta edellistalvea alhaisemmalla lämpötilalla.

Sähkönkulutus on laskenut edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta noin 15%, tosin syksykin on ollut huomattavan lämmin tänä vuonna.

Joni

Well-known member
107! :D Noh mä voin periaattees säätää sen varsinkin talvel tääl miten haluun. :ahem: kesäsinki ei yleensä nouse yli 25:den

Pietari

HarjunHerra
Sijainti
Etelä-Savo
Tässä taloyhtiössä on n. 25 astetta, eikä muutu vaikka itkisi. Itelle tää sopii kyllä hyvin. :ahem:

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Mulle kavis 21° tai vahemman, mutta vaimolla kun ei kylmasta tykkaa, niin meilla on about 24°, joka on liian lamminta mulle... :thumbfh:

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Mulle kavis 21° tai vahemman, mutta vaimolla kun ei kylmasta tykkaa, niin meilla on about 24°, joka on liian lamminta mulle... :thumbfh:
Oli sama, mutta hidas lämpötilan hivuttaminen alkaa tehota (nykyään on siis tuo 21):

OHO! :thumbup:
Aikamoista viileyttä osoittaa hän.

Meillä olisi vara laskea omasta puolestani sisälämpötilaa tuonne 21 kieppeille, mutta vaimon mielestä ei ole. Nykyään se pyörii tuolla 22,5...23 tienoilla.

WebSlave

Trackman
Lämpötilan laskun kestää paremmin, jos kasvattaa samalla henkilökohtaista eristekerrostaan. ;)

Tosin, syntyykö siitä pitemmän päälle säästöjä onkin sitten toinen juttu.