Huonoimmat mutkat F1-radoilla

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tällä sivustolla on ihan hyvin perusteltu listaus 10 huonoimmasta mutkasta F1:ssä.
http://richardsf1.com/2010/12/11/top-10-worst-corners-in-formula-1/
richardsf1.com sanoi:
Top-10 “Worst corners in Formula 1”

10. ‘Beirut’, Circuit de Catalunya (1994)
9. Turn 3, Hungaroring (1986-8)
8. La Piscine / Swimming Pool 2, Monte Carlo (2003-present)
7. Bus Stop Chicane, Circuit de Spa-Francorchamps (2007-present)
6. Acque Minerali Chicane, Imola (1980-94)
5. Eau Rouge Chicane, Circuit de Spa-Francorchamps (1994)
4. Bremskurve 2 / Ostkurve Chicane, Hockenheimring (1982-91)
3. Turns 9 & 10, Indianapolis (2000-7)
2. Lycee Chicane, Circuit de Magny Cours (1991-2003, and 2004-8)
1. New (nameless) chicane, Circuit de Catalunya (2007-present)
Itse olen kuitenkin jostain x-syystä pitänyt Magny Coursin loppuosan shikaaneista. Ennemmin olisin laittanut 1991 kisassa käytetyn Adelaide -neulansilmän jälkeisen shikaanin, joka oli vielä turhempi mitä Hungaroringilla 1986-1988 käytössä ollut silloisten 3-5 mutkien muodostama shikaani. Tuo Magny Coursin shikaani tuhosi Adelaide -neulansilmän jälkeiset ohitusyritykset melko tyystin.

Magny Cours 1991:

Onboard 1991: Riccardo Patrese
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Mulle tuli ensimmäisenä mieleen huonoista mutkista Monacon kutosmutkan käännös. Aivan liian tiukka ja hidas ykkösellä ajettavaksi. Sellainen pakkohyssyttelykäännös.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Barcelonan loppushikaani ja Abudhabin ensimmäinen shikaani tulevat ensimmäisinä mieleen huonoista mutkista. Molemmat helppoja ajaa ja läpi on vain yksi linja, eli täysiä turhakkeita.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mun mielestä toi Singaporen radan Singapore Sling mutka on huonoimpia. Ei siinä mitään järkeä.

Lisäksi Barcelonan radan viimeinen shikaani.
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Mulle tuli ensimmäisenä mieleen huonoista mutkista Monacon kutosmutkan käännös. Aivan liian tiukka ja hidas ykkösellä ajettavaksi. Sellainen pakkohyssyttelykäännös.
On muuten Hamiltonin lempimutka koko radalla. Ei se minustakaan kovin karmaiseva ole.

Hungagoringin uudehko ysikymppi vikalla sektorilla lienee yksi omista inhokeistani. Johtuen siitä, että mutkan edeltäjä oli huomattavasti parempi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Span uusi bussipysäkki on vähän outo valinta. Ehdottomasti paremmin onnistuneita uusia hidastemutkia, koska siihen pystyy ottamaan useamman kuin yhden linjan.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Span uusi bussipysäkki on vähän outo valinta. Ehdottomasti paremmin onnistuneita uusia hidastemutkia, koska siihen pystyy ottamaan useamman kuin yhden linjan.
Juu, se 2004-05 malli oli se heikoin niistä kolmesta joita on ajettu viime aikoina.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Mun mielestä toi Singaporen radan Singapore Sling mutka on huonoimpia. Ei siinä mitään järkeä.

Lisäksi Barcelonan radan viimeinen shikaani.
Singapore Sling on aivan loistava mutka! Erittäin haastava, kapea ajolinja ja jos vedät yhtään liikaa kanttarin päältä, niin hyvin todennäköisesti olet seinässä tai ainakin menetät reilusti aikaa. Top-10 mutkissa ainakin mun listalla. Kuskithan siitä valittavat, kun se on niin v-mäinen ja haastava.

Barcelonan shikaanista samaa mieltä.
Span uusi bussipysäkki on vähän outo valinta. Ehdottomasti paremmin onnistuneita uusia hidastemutkia, koska siihen pystyy ottamaan useamman kuin yhden linjan.
Vanha bussipysäkki oli legendaarinen, niin kai toi uus nähdään pyhäinhäväistyksenä. Hyvä ohituspaikkahan se kyllä on.

Korean radan 4-6 mutkat ovat aika hirveitä. Niin, ja Abu Dhabin kaikki shikaanit. (Oikeestaan koko rata...)
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Monacossa on huonojakin mutkia, mutta täytyy muistaa, että siellä raamit radalle on annettu valmiiksi eikä luovaan rakentamiseen ole hirveesti mahdollisuuksia. Eri asia nämä hehtaaripelloille rakennetetut tekeleet, jossa huonot mutkat ovat ainoastaan radansuunittelijan huonoutta eikä olosuhteiden pakosta tehtyjä ratkaisuja.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Tilkehän totesi kopioineensa Austinin radalle mielestään kalenterin hienoimpia mutkia, kuten mm. Silverstonen ässät, Istanbulin kasin ja Hockenheimin stadionsektorin.

Mikä ei kuulu joukkoon.... :rolleyes:

Kyalamissa ennen viimeistä mutkaa on ihan komea kuningasidea myös, se tarvitsee maininnan. Nyky-Nürren mutkat 2, 3 ja 4 on myöskin aika surullinen kompleksi.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Lisäisisin listaan Fujin Dunlop-shikaanin. Mutka lisättiin jälkeenpäin pakolla koska kierroksesta olisi tullut muuten liian nopea. Muutenkaan ne viimeiset kiehkurat eivät mitään suuria fiiliksiä aiheuta. Muuten kyllä ihan menevä rata.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Nykyratojen huonoimmat:

Catalunya: viimeinen shikaani (ja oikeastaan koko S3)
Monaco: uima-altaan toinen osa ja Rascasse, entisiin versioihin verrattuna surulliset raiskaukset
Spa: shikaani
Monza: T1-2
Korea: T5, miksi rata ei voi mennä suoraan T4:stä T6:een?
Yas Marina: koko rata... :eek: Hölmö T5-6 shikaani, hölmö T8-9 shikaani, turha pyörittely seuraavan suoran päässä, turhan monta mutkaa S3:ssa

Alkuperäisen postauksen kanssa olen kyllä eri mieltä Eau Rougen shikaanista, profiililtaan se oli yksi hienoimmista shikaaneista koskaan, ja olisi kelvannut varmaan monelle radalla sellaisenaan. Jos siis unohdetaan, minkä mutkan se korvasi, ja miten vaarallinen se oli (jarrutus suoraan kohti seinää).
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Tilkehän totesi kopioineensa Austinin radalle mielestään kalenterin hienoimpia mutkia, kuten mm. Silverstonen ässät, Istanbulin kasin ja Hockenheimin stadionsektorin.
Minusta Hocken stadion-osuus on tosi hyvä pyörittely, kun taas Austinin vastaava vaikuttaa hyvin paskalta eikä vastaa mitenkään esikuvaansa.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Hocken kapoisassa stadionsektorissa ei sinänsä mitään vikaa ole ja varmaan paras mahdollinen tapa tehdä tuommoinen neulansilmäyhdistelmä, mutta Austinin muuhun nopeaan rataprofiiliin ympättynä tuon tuoma efekti tuntuu samalta kuin jos Curva Grande vedettäisiin copypastella Monacoon.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Huonoimmat mutkat minun mielestä (ei eritysessä järjestyksessä):

Barcelona: Lopun shikaani, jos turva-alue on kerran liian pieni, niin eikö mitään mielikuvituksellisempaa olis keksinyt?
Valencia: Silta-osuus. Kinkki ennen jarrutusta vaikeuttaa ohitusyrityksiä. Ja kun mikkihiiri-mutkat saavat helposti porukan letkaan, yli ysikymppinen ennen suoraa varmistaa, ettei ohituksia nähdä ellei kärkiautolla ole renkaat lopussa.
Spa: Loppushikaani, turhan tiukka. Suzukan shikaani on osoitus, että ei shikaanin tarvitse koostua kahdesta yli 90-ast. käännöksestä ohituksien tarjoamiseen. Span shikaania pitäisi loiventaa, ja paras olisi vanha kunnon bussipysäkki (90-luvun versio), simuissa exitti oli mielenkiintoinen.
Korea: Shikaani, jonka Vettel viime vuoden aika-ajossa sisäänmenokierroksella oikaisi, nyt varmaan tiedätte?
New Delhi: Pääsuora on ehkä turhan lyhyt ohituksiin, T1 vois olla nopeampi Road America -tyylinen T1. Silloin ylämäkisweeppi (T2) ja hairpin (T3) olisi tietyllä tapaa mielenkiintoisempi, vaikka ohittaminen ei kyllä helpottuisi.
Abu Dhabi: Shikaani-hairpin-yhdistelmä ennen pitkää suoraa. Katsomon takia shikaani on pakollinen, mutta se voisi olla toisin päin, jolloin hairpin olis loivempi, ja nopeusetua olisi helpompi saada. Ja suorien välisestä shikaanista samat sanat kuin Span shikaanista.
Austin: Hocken stadionosuus tuntuu turhalta.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Huonoimmat mutkat minun mielestä (ei eritysessä järjestyksessä):

Austin: Hocken stadionosuus tuntuu turhalta.
Tuossa stadionosuudessa on lisäarvona sen näkyvyys katsomoihin ja tv-ohjauksessakin voi kikkailla että saa tavanomaista näyttävämpää materiaalia. Myös Monacon 6. mutka on samalla tavalla erikoinen. Ainakin ittellä ensimmäiset mieleen jääneet kuvat kisoista on kun autot kulkee kuin karusellissä rinnettä alas. Ei kilpailullisesti mitenkään merkityksellistä mutta hienon näköistä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Singaporen radan loppupäästä ainakin saisi noita mutkia poistaa. Se paikka jossa Piquet kolaroi, joutaisi pois. Tulisi radastakin nopeampi.
 
Ylös