Hyvää 140. syntymäpäivää, Marsalkka Mannerheim!

haju

Banned
Liittynyt
5.2.2006
Viestit
3208
Matxi sanoi:
Mun käsittääkseni Marski oli melkoinen naistenmies, vai muistanko historiankirjoituksia vallan väärin? Eli ainakaan homohan se ei varmuudella ollut, bi sen sijaan saattoi hyvinkin olla.
Eli jos miehellä on ollut naissuhteita, hän ei varmuudella voi olla homo? Millaisessa tynnyrissä olet kasvanut?
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
haju sanoi:
Eli jos miehellä on ollut naissuhteita, hän ei varmuudella voi olla homo? Millaisessa tynnyrissä olet kasvanut?
Hmm, kuulostaisi enämpi bisseltä kuin homolta. Sori, jos meni pointti ohi.
 

haju

Banned
Liittynyt
5.2.2006
Viestit
3208
Vellu sanoi:
Hmm, kuulostaisi enämpi bisseltä kuin homolta. Sori, jos meni pointti ohi.
Millaisessa tynnyrissä olet kasvanut? :wink:

Pointti oli se, että ei kaikki homomiehet heti syntyessään tiedä olevansa homoja. Ympäristön esimerkin mukaisesti naissuhteita voi hyvin esiintyä. Tästä paineesta huolimatta todellinen suuntautuminen lopulta ryöpsähtää esiin.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
bissetynnyrissä? No ehkei kuitenkaan. Mut edelleenkin särähtää korvaan tuo, että käytetään termiä 'homo', vaikka väitteet ja todisteet viittaa joko heterouteen tai biseksuaalisuuteen. Ehkei tuo nyt kuitenkaan ole se tämän asian ydin, joten tämän voi sivuuttaa olankohautuksella.
 

haju

Banned
Liittynyt
5.2.2006
Viestit
3208
Vellu sanoi:
bissetynnyrissä? No ehkei kuitenkaan. Mut edelleenkin särähtää korvaan tuo, että käytetään termiä 'homo', vaikka väitteet ja todisteet viittaa joko heterouteen tai biseksuaalisuuteen. Ehkei tuo nyt kuitenkaan ole se tämän asian ydin, joten tämän voi sivuuttaa olankohautuksella.
Vellu hei, Marski oli homo ja sillä sipuli. :D
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
No ehkä ollaan sitten asiasta eri mieltä. En koe tätä sellaiseksi, että voisin oikeasti sanoa juuta enkä jaata.

Itse pidän itseäni oikeakätisenä, vaikka olen joskus vasemmallakin kädellä kirjoittanut (hyvin huonosti--> en mielestäni ole kuitenkaan molempikätinen). Mikä on sun tulkintasi?
 

haju

Banned
Liittynyt
5.2.2006
Viestit
3208
Vellu sanoi:
Itse pidän itseäni oikeakätisenä, vaikka olen joskus vasemmallakin kädellä kirjoittanut (hyvin huonosti--> en mielestäni ole kuitenkaan molempikätinen). Mikä on sun tulkintasi?
Kuka on kiinnostunut sinun oikea tai vasenkätisyydestäsi - ei kukaan. Mutta kaikki sen sijaan janoavat tietoa, kumpi tärkeistä sormistasi on pitempi: nimetön vai etusormi? Tuo tieto ei tule ilmi keskustelukuvakkeestasi.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
haju sanoi:
Kuka on kiinnostunut sinun oikea tai vasenkätisyydestäsi - ei kukaan. Mutta kaikki sen sijaan janoavat tietoa, kumpi tärkeistä sormistasi on pitempi: nimetön vai etusormi? Tuo tieto ei tule ilmi keskustelukuvakkeestasi.
Tuskin sinäkään oikeasti haluat tietää noita sormien pituuseroja, vaikka kysytkin ja muuta väitätkin... Hienosti vältytty vastaamasta kysymykseen, joka olisi voinut paljastaa sinulta hyvinkin mielenkiintoisen logiikkaeron hyvinkin samankaltaisissa asioissa.

Mutta olkoon. En jaksanutkaan uskoa, että vapaaehtoisesti tuota kertoisit.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Ylen Sankia Priha sanoi:
Tässähän ei varsinaisesti ole mitään uutta tietoa. Aasian reissu oli nimenomaan tiedustelutehtävä, mitäs muuta varten upseeria moiselle reissulle laitettaisiin. Marski ujutettiin mukaan ranskalaiseen retkikuntaan joka halusi tehdä reissunsa Venäjän kautta. Retkikunnan ja Marskin tiet erosivat kuitenkin varsin pian rajan ylittämisen jälkeen. Todellinen tehtävä oli tarkkailla miten Kiinan uudistettu sotilaskoulutusjärjestelmä toimii ja tiedustella etenemisreittejä rajalta Pekingiin ja johonkin toiseen isoon kaupunkiin jota en nyt muista. Peitetarinaa ylläpitääkseen Marski keräsi tietoja paikallisesta kulttuurista, käsittääkseni kiinnostui asiasta aidostikin.

Raadollista ja raadollista.. se nyt taitaa vaan olla katsojan silmässä.
Juu, ei ollutkaan. Väitöstyö vain on siinä suhteessa mielenkiintoinen, että lienee Venäjällä ensimmäinen, jonka tutkimuskohteena on ulkomainen upseeri. Mannerheim hoiti annettua tehtävää ja hyvin hoitikin. Eihän siinä sinällään mitään.

Raadollisuuteen viittasin lähinnä siksi, että Suomessa on esiintynyt ihmisiä, jotka ovat nostaneet Mannerheimin huomattavan korkealle jalustalle, jonkinlaiseksi yli-ihmiseksi suorastaan. Lajityyppiin kuuluu, että mitään negatiivista palvonnan kohteesta ei haluta kuulla. Esim. Haminan kadettikouluaikaiset töppäilyt. Samaan piikkiin menee tämäkin, että sotilastiedustelumatka on haluttu nähdä jonkinlaisena tutkimusmatkailuna, irroitettuna ammatillisesta kontekstista.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Formulanomi sanoi:
Huh, huh...:rolleyes:

:nope:
Juuri näin. Analyyttiseksi, avarakatseiseksi ja tabuja rikkovaksi mainostettu keskustelu surkastui kovin nopeasti lapselliseksi inttämiseksi. Se kertoo kaiken myös itse substanssista.

Mutta eipä tämä yllätyksenä tullut ;)
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Törni sanoi:
Juuri näin. Analyyttiseksi, avarakatseiseksi ja tabuja rikkovaksi mainostettu keskustelu surkastui kovin nopeasti lapselliseksi inttämiseksi. Se kertoo kaiken myös itse substanssista.

Mutta eipä tämä yllätyksenä tullut ;)
anteeks.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Törni sanoi:
Juuri näin. Analyyttiseksi, avarakatseiseksi ja tabuja rikkovaksi mainostettu keskustelu surkastui kovin nopeasti lapselliseksi inttämiseksi. Se kertoo kaiken myös itse substanssista.

Mutta eipä tämä yllätyksenä tullut ;)
No mitään lapsellista väittelyä ei olisi syntynyt, jos kaikki olisivat sulattaneet intternetissä olleet "tutkimukset" ja myöntäneet, että homohan se marski oli.

Tässähän on taas sikäli menty ylilyönteihin, että samaan aikaan on sanottu että marskia palvotaan. Siis liikaakin jne. jne. Tällähän yritetään tietenkin vaikuttaa siihen, että olisi vaikeampi väittää vastaan. Ilman siis, että leimautuu vanhakantaiseksi militantiksi tms. :rolleyes: Ja kukapa sellaista haluaisi...siis mun lisäksi...:ahem:

Itse aiheesta sen verran, että Marskin seksuaalinen suuntautuminen on minulle ihan se ja sama (evvk). Saavutukset merkitsevät ja vaikuttavat enämpi (toki niissä saavutuksissa on asioita mitä voi kritisoida, eikä Marski itse ollut sodan aikana kaikki kaikessa. Päteviä tai ehkä vielä pätevämpiä assistenttejahan tällä oli suunnittelussa...toteutuksesta puhumattakaan).

Marskin persoonalla oli tietysti tärkeä osuus siinä millaisiin päätöksiin/toimenpiteisiin hän ryhtyi. En nyt ihan täysin tyrmää (loppujen lopuksi) Knoukkarin pohdiskeluja aiheesta.
Mutta sitähän me ei voida tietää, että vaikuttiko esimerkiksi Marskin mahdollinen homous hänen kykyynsä sotapäällikkönä. Jos mahdollinen homous olikin erät tai merkittävä tekijä, joka teki Marskista niin suuren sotapäällikön?
---
se miten tuohon aikaan ja siinä kasvuympäristössä homous olisi kasvattanut homon psykologista silmää: kykyä nähdä merkkejä vaikkapa miehissä, pelkoja yms. mitä enemmistön silmä ei ole kehittynyt huomaamaan.
Mutta niin kuin monet ovat kirjoittaneet ei tästä oletetusta homoudesta voi sanoa juuta tai jaata. Kaikki on mitä suurimmassa määrin spekulatiivista. Haju tuntuu olevan kovin varma asiasta. Liiankin...ja ehkä turhautui...ymmärretään nyt vähän häntäkin, vaikka tämä ymmärtäminen onkin pikkaisen hinttimäistä. :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Formulanomi sanoi:
Tässähän on taas sikäli menty ylilyönteihin, että samaan aikaan on sanottu että marskia palvotaan. Siis liikaakin jne. jne. Tällähän yritetään tietenkin vaikuttaa siihen, että olisi vaikeampi väittää vastaan. Ilman siis, että leimautuu vanhakantaiseksi militantiksi tms. :rolleyes: Ja kukapa sellaista haluaisi...siis mun lisäksi...:ahem:
Jos nyt minun möläytyksiin viittasit, niin tarkoitukseni ei ollut lainkaan tuo. Yritin vain viritellä analyyttisempää keskustelua, sikäli kun se nyt minultakaan onnistuu.:rolleyes:

Formulanomi sanoi:
Itse aiheesta sen verran, että Marskin seksuaalinen suuntautuminen on minulle ihan se ja sama (evvk). Saavutukset merkitsevät ja vaikuttavat enämpi (toki niissä saavutuksissa on asioita mitä voi kritisoida ja arvostella, eikä Marski itse ollut sodan aikana kaikki kaikessa. Päteviä tai ehkä vielä pätevämpiä assistenttejahan tällä oli suunnittelussa...toteutuksesta puhumattakaan).
Tästä olen hyvinkin samaa mieltä.
 
Ylös