Hyvää syntymäpäivää Senna

Polle

Well-known member

"...sain omin silmin ja korvin havaita jotain, mitä en ollut kenenkään nähnyt tekevän kilpa-autolla.
Aivan kuin hänellä olisi ollut neljä kättä ja jalkaa. Hän jarrutti, vaihtoi pienemmälle, väänsi rattia ja
pumppasi kaasupoljinta ja oli aivan sillä hilkulla, ettei auto riistäytynyt hallinnasta.

Kaikki tapahtui parissa sekunnissa. Hillittyään auton vauhdin ja löydettyään oikean vaihteen, hän yritti säilyttää ahtopaineen.
Kun turbossa nostaa jalan kaasulta, tehot häviävät tosi nopeasti. Hän saapui kohtaan, josta halusi lähteä mutkaan.

Auto ampaisi mutkaan niin röyhkeästi, että silmäni laajenivat. Sitten kaasua ja auto solahti mutkasta.
Se oli mestarillista autonkäsittelyä. En ollut ikinä nähnyt turboa ajettavan siten.

Aivojen kyky eritellä osatekijät ja yhdistää ne jälleen rytmikkäästi ja rinnakkain, se oli ainutlaatuinen kokemus ja etuoikeus nähdä."

-John Watson

Polle sanoi:

"...sain omin silmin ja korvin havaita jotain, mitä en ollut kenenkään nähnyt tekevän kilpa-autolla.
Aivan kuin hänellä olisi ollut neljä kättä ja jalkaa. Hän jarrutti, vaihtoi pienemmälle, väänsi rattia ja
pumppasi kaasupoljinta ja oli aivan sillä hilkulla, ettei auto riistäytynyt hallinnasta.

Kaikki tapahtui parissa sekunnissa. Hillittyään auton vauhdin ja löydettyään oikean vaihteen, hän yritti säilyttää ahtopaineen.
Kun turbossa nostaa jalan kaasulta, tehot häviävät tosi nopeasti. Hän saapui kohtaan, josta halusi lähteä mutkaan.

Auto ampaisi mutkaan niin röyhkeästi, että silmäni laajenivat. Sitten kaasua ja auto solahti mutkasta.
Se oli mestarillista autonkäsittelyä. En ollut ikinä nähnyt turboa ajettavan siten.

Aivojen kyky eritellä osatekijät ja yhdistää ne jälleen rytmikkäästi ja rinnakkain, se oli ainutlaatuinen kokemus ja etuoikeus nähdä."

-John Watson
Tästä tekstistä tuli jossain määrin mieleen Henkka Toivonen rallin puolelta. Heissä oli jotain samaa, enkä tarkoita nyt sitä, että kuolema tekee kuskista sankarin... Kyllä heistä olisi tullut sankareita ilman traakista kohtaloakin....

arzipuppy

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Ensimmäinen näkemäni kilpailu 1997: Ikävuosia kymmenen.

Minä mistään mitään tietämätön pissistyttö, joka olen noin koko elämäni seurannut formula Ykkösiä, kiinnostuin myös ajallani Sennasta. Jo hyvin nuorena luin Ayrtonista tehdyn elämänkerran, enkä muista siitä juurikaan mitään, kuin sen tunnelman, että luin jostakin hyvin erilaisesta ihmisestä.

Vuosia myöhemmin luin tuon erinomaisen kolumnin, joka on tänne kirjoitettu, Ayrtonin elämästä. Asiat olivat minulle tuttuja, mutta lyyhistyin silti ja itkin syvässä liikutuksen vallassa. Linkitin saman jutun myös ikäisilleni tytöille, jotka eivät olleet kuunaan edes kuulleet Ayrtonista. Vastaanotto oli tyrmäävä, lähes jokainen, joka sen oli lukenut, oli täysin itkun partaalla.

Minulle Senna ei ole hahmona henkilökohtainen. Hän on pikemminkin minulle ikoni ja Ykkösten imago, kasvot ja sielu. En voi kuvitellakaan sitä kipua, jonka hän on todellisuudessa jälkeensä jättänyt, jos jo minä pillitän joka ainoan youtubevideon kohdalla.

Ayrton Sennalla on ansaittu paikka ihmisten sydämissä. Eläköön hän niissä ikuisesti.

juhni

Banned
Tänään Senna täyttäisi 48 vuotta, jos hän eläisi vielä.

tommii

Well-known member
McVarikkonappi sanoi:
Kyllä heistä olisi tullut sankareita ilman traakista kohtaloakin....
Väität, ettei kolme F1-maailmanmestaruutta voittanut Ayrton ollut sankari ennen poismenoaan?

Leo

User
Sijainti
Aika ennen Imolan viikonloppua vaikuttaa niin viattomalta. Se oli ensimmäinen F1-kilpailu, jonka muistan nähneeni.

" Silti he jatkavat kilpailemista, kunnes kilpailu on ohi, ja voittaja on löytynyt. Sen jälkeen he suuntaavat taas uuteen kilpailuun " Champions Forever - The Formula One Drivers , dokumentti oli oikeassa jo yli kolmekymmentä vuotta sitten.

mariko

Well-known member
Tuli käytyä tamburellossa v.2001,juuri siinä kohtaa mihin Ayrtonin Williams osui.Myönnetään että pala nousi kurkkuun...ja onnittelut sinne korkeuksiin.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Onnea vaan legendalle!

Mies oli toisinaan täysi sika, joten minä en onnittele.
Teki kaikkensa ollakseen paras. Jos siat ovat sellaisia, niin haluan onnitella myös kaikkia maailman sikoja!

Edit: Toki myönnetään, että onhan esim. Schumacherissa hyvin paljon samoja elementtejä kuin Sennassa oli, mutta siitä huolimatta Schumilla on paljon enemmän "vihamiehiä" kuin Sennalla. Sennan huonot puolet unohtui kuoleman jälkeen.

JonnaPieni

Well-known member
Sijainti
JKL
Myöhästyneet onnittelut Suurelle Miehelle!

Senna oli kaikin puolin hyvin älykäs, parhaiten se kuitenkin näkyi radalla.
R.I.P.
Ilman Sennaa tuskin koskaan olisin formuloita alottanut seuraamaan. (melkein 10v pikkulikka olin, kun pahin tapahtui, mutta sitä ennen seurannut silmä kovana Sennan uraa 90-luvun alusta)

Ei oo elämä aina reilua. :frown: