Hyväksytkö AKT:n/Ahtaajien lakon?

Hyväksytkö lakon?

  • Kyllä hyväksyn

    Äänet: 13 19,4%
  • En hyväksy

    Äänet: 54 80,6%

  • Äänestäjiä yhteensä
    67

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Totta, siihen aikaan aina kun oltiin onnistuttu saamaan kilpailukyky täysin kuralle devalvoitiin.
Minusta tuntuu, että moni ei ole ymmäränyt devalvaation merkitystä. Sillähän palautettiin vientiteollisuuden kilpailukyky useitakin kertoja. Markan kellutuksen ja euroon liittymisen jälkeen devalvaatiota ei voi enää käyttää. Kilpailukyky on löydettävä muilla tavoin.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Minusta tuntuu, että moni ei ole ymmäränyt devalvaation merkitystä. Sillähän palautettiin vientiteollisuuden kilpailukyky useitakin kertoja. Markan kellutuksen ja euroon liittymisen jälkeen devalvaatiota ei voi enää käyttää. Kilpailukyky on löydettävä muilla tavoin.
Jep, ei muuta kuin otetaan mallia kiinalaisten ihmisoikeuksista ja tulotasosta.

...mutta niinhän me otetaankin, kun tulee nettisensuuria valtion toimesta ym. :D
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Jep, ei muuta kuin otetaan mallia kiinalaisten ihmisoikeuksista ja tulotasosta.

...mutta niinhän me otetaankin, kun tulee nettisensuuria valtion toimesta ym. :D
:D Sam todisti samantien, että devalvaation merkitystä ei tunneta tai tajuta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Minusta tuntuu, että moni ei ole ymmäränyt devalvaation merkitystä. Sillähän palautettiin vientiteollisuuden kilpailukyky useitakin kertoja. Markan kellutuksen ja euroon liittymisen jälkeen devalvaatiota ei voi enää käyttää. Kilpailukyky on löydettävä muilla tavoin.
Devalvaatiot pitivät myös Suomen korkotason korkealla ja nostivat ihan rapeasti tuontitavaroiden hintoja. Tämä taas aiheutti suuria palkankorotusvaatimuksia, jotka aiheuttivat tarpeen devalvoida.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Jep, ei muuta kuin otetaan mallia kiinalaisten ihmisoikeuksista ja tulotasosta.
Ei tässä tarvitse kiinasta mallia ottaa. Suomalaisten on vain tehtävä kaikkensa, jotta täältä kannattaa tuotteita ostaa. Mikäli ei kannata, niin millä rahalla kouluja, terveyskeskuksia, yms. pyöritetään. Suomi elää viennistä.

Toisin kuin moni luulee, tässä ei ole kyse tulonsiirrosta yksityisiltä ihmisiltä yrityksille. Suurin hyötyjä globaalista kilpailusta on kuluttaja, joka ostaa halvempia tuotteita. Hyvin näyttää suomessakin myyvän kiinalaistuotteet, joita halpahallit pursuavat.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Ei tässä tarvitse kiinasta mallia ottaa. Suomalaisten on vain tehtävä kaikkensa, jotta täältä kannattaa tuotteita ostaa. Mikäli ei kannata, niin millä rahalla kouluja, terveyskeskuksia, yms. pyöritetään. Suomi elää viennistä.
Sisälukutaitoa vähän kaipaisin. Täytyy vissiin jättää kielipuoliset ilmaukset väliin, kun tosikoitakin löytyy.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Ahtaajat saa painua vittuun. Palkkaeliitti itkee. Äijjät tienaa tuplasti mitä Suomessa keskimäärin. Omaa hautaa kaivaa kuten paperinukotkin.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Torniossa teräksen lastaus laivoihin käynnistyy/hoituu ahtaajien lakosta huolimatta.

Teräsyhtiö Outokummun mukaan työt Tornion tehdasta palvelevassa Röyttän satamassa ovat käynnistyneet uudelleen satamalakosta huolimatta.

Laivojen lastaus ja purkaminen hoidetaan alihankkijoiden avulla, yhtiö kertoo tiedotteessaan.

Järjestelyllä pystytään turvaamaan asiakastoimitukset ja raaka-aineiden tuonti. Osa asiakastoimituksista hoidetaan maantie- ja rautatiekuljetuksina Ruotsin kautta.

Outokummun mukaan yhtiö pystyy uuden järjestelyn avulla pitämään ferrokromitehtaan ja terästehtaan tuotannon käynnissä ja varmistamaan, että toimitukset asiakkaille tapahtuvat suunnitellusti.

Näillä näkymin lakosta aiheutuvat taloudelliset vaikutukset eivät muodostu merkittäviksi, Outokumpu arvioi.
Saamieni tietojen mukaan myös Raumalla lastataan pienimuotoisesti paperia UPM:n 'omassa rannassa'.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Satamaoperaattorit ry:n jäsenyritysten omistussuhteiden kautta saadaan ahtaajien lakosta vähän erilainen kuva. Kuvaava on esim Vuosaaren satamaa pyörittävän Stevecon omistus:
34,4 % Stora Enso
34,3 % UPM-Kymmene
19,1 % Finnlines
6,3 % Ahlström Capital
5,9 % Myllykoski
http://www.steveco.fi/fi/Stevecosta/Omistusrakenne

Tähän asti median välittämä väite on ollut se, että jokainen lakkopäivä aiheuttaa miljoonatappiot. Todellisuudessa sellun hinnan raju nousu sataa suoraan paperiyhtiöiden tilille. Tappion sijasta yhtiöt tekevät lakolla voittoa, kun "ylimääräistä" kapasiteettia saadaan karsittua. Sama temppu tehtiin pari vuotta sitten paperiteollisuuden 7 viikon työsulun kautta. Vastaa myös hyvin kysymyksene siitä, miksi pirussa Steveco ja kumppanit eivät laita Vuosaaren satamaa pyörimään Tornion esimerkin mukaisesti.

http://www.uusisuomi.fi/raha/87403-ahtaajien-lakko-he-voittavat

Outokumpu, jolle lakko ei Il Tempon edellisen postauksen lainauksen mukaan kustannuksia aiheuta on niin ikään niitä yhtiöitä, joilla on sanavaltaa kun Satamaoperaattorit ry:n kantoja määritellään.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös