Hyviä muistoja vuosien varrelta

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Nyt, kun uusi kausi alkaa, niin olisi mukava kuulla "vanhoista ja hyvistä" formulamuistoista viime vuosikymmeniltä. Jokin kuski, auto tai kisa jää kummallisesti aina muistiin muita parempana; vuosien satossa se sitten vielä kultaantuu uskomattoman mieluisaksi muistikuvaksi! Mitä löytyy!!!

Itseltäni löytyy seuraavia kultaisia formulamuistoja!

1. Jody Schekter ja Ferrari 312T4 vuonna 1979 - mahtavaa!!!

2. Kultaisenmustat Lotukset - tyyliä, jota ei enää ole!

3. Lapsuudenhämäristä siniset ELF-Tyrrelit

4. Senna paalulla - lähes aina 1980-luvun lopulla!

5. Turbomoottorit 1980-luvulla - Bemarin turbonelonen 1400hp

Että tämmöistä höpinää...:)
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
hyvät muistot!

Kaikkein kaunein muistoni Ykkösistä...
Tätä täytyy miettiä... olen seurannut Ykkösiä vuodesta '97 asti, joten olen varmaan siinä suhteessa "nuori fani."

Eräs muisto, joka jäi mieleeni,ei ole mikään ykkösten tapahtuma, vaan kuva, jonka löysin urheilulehdestä.
Kuva oli vuoden '99 Japanista, Suzukan osakilpailun jälkeen.
Kaksi fania istumassa auringonlaskussa Suzukan katsomossa.
Rata-alue on aivan autio, vain kaksi ihmistä katselevat aurinkoa, joka hehkuu punaisen oranssina....ja lippu aivan kuvan reunassa, jonka läpi kuultavat kirjaimet "Hakkinen."

"sanat eivät riitä kuvaamaan..."
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Johonkin mielen syövereihin on jäänyt nimi Senna... nimenomaan se 80 luvun loppu. Miksei 90 luvun alkukin. Silloin en niin tarkasti tuota menoa seurannut, mutta Senna oli kova juttu.
Sittemmin, seuraavat hyvät muistot on Häkkisestä, ensin silloin 93-94 vuosina (95 oli kyllä aika kaamea). Seuraavaksi 97, kun Mika alkoi päästä taas vauhtiin, kun otti uudelleen onnettomuuden jälkeen käyttöön vasemman jalan jarrutuksen ja taisteli voitoista... kunnes viimein sen sai.
Seuraavaksi mestaruus... ja toinen. 2000 taas taistelua mestaruudesta. 2001 Kimin huippusuoritus ekassa Sauber testissä (eikös se heti lyönyt Dinizin samana päivänä ajaman ajan?). Ja nyt viime kausi... eli eka voitto ja taistelu mestaruudesta.
Noista valiten parhaat oli kai Mikan eka voitto ja mestaruus, sekä Kimin eka kausi Sauberilla... kun sai myhäillä tyytyväisyyttään siihen, että oli uskonut sällin pärjäävän, vaikka jotkut kovin muuta väittivät.
Edes Kimin eka voitto ei ollut enää niin kova juttu, sillä se oli jotenkin vain ajan kysymys. Hieno hetki sekin, mutta ei ihan yllä parhaiden muistojen tasolle. Ihme juttu.

edittiä: niin jotenkin tuon Mikan ekan voiton arvoa nostaa se, että silloinkin uskoin, että onnettomuuden jälkeen mies nousee vielä. Mm. isäni kovin väitti, että ei tule kalua enää 95 Adelaiden jälkeen. No96 alku näyttikin vähän siltä, että paras vauhti puuttuu. 97 viimeistään sai alkaa myhäilemään tyytyväisenä :)
 
Viimeksi muokattu:

McMike

Guest
Ensimmäisinä formula muistoina on jäänyt F 1:stä mieleen sellaiset legendaariset kuljettajat kuin Jochen Rindt, Jack Brabham, Ronnie Petterson, Niki Lauda ja laudan paha onnettomuus, jossa Lauda oli vähällä menehtyä palavaan autoonsa.

Leo Kinnunen ajoi muistaakseni joskus yhden kerran F1 autolla, en muista ajoiko itse kisassa vai vaan testiajona.

Senna on varmasti kaikkien formulafanien tuntema, samoin Prost.

Sellaiset legendaariset merkit ovat myös mieleen jääneet kuten Lotus (harmi, ettei ole enää mukana), Tyrrell, Brabham.

Jackie Stewart on myös jäänyt mieleen pitkine hiuksineen aikansa formulamaailman blayboyna.
 

Olaus

Well-known member
Liittynyt
6.7.2000
Viestit
225
Sijainti
Monaco
Kaikkein ikimuistoisin asia mielestäni on Häkkisen ohitus Schumista ja samalla Zontasta vuonna 2000 ja samalla paluu MM-taistoon. Toinen yhtä mahtava tunne oli Häkkisen ensimmäinen voitto Jerezissä. Jotenkin tuntuu, että enää näitä samoja fiiliksiä ei saa F1:stä, vaikka kuinka haluaisi...
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Tämä suraava on enemmänkin uskomaton osoitus a) auton hallinnasta tai b) uskomattomasta tuurista
eli asiaan...
Kuskina oli M.Schumacher ja autona oli benetton, muistaakseni japanin rata, vuotta en muista lainkaan. Schumi tulee mutkaan "täysillä" eli aivan ylikovaa ja spinnaa 360 astetta. Mutkaan tulee aivan järkyttävä savu. Michael saa pyörimisen päättymään tosiaan tuohon 360 asteeseen ja aivan ihmeellä auton on vielä radan suuntaisesti :eek!: näkemättä yhtään eteenpäin kaasu pohjassa painaa savusta ulos. Vauhti ei tainnu laskea koko akana alle 100km/h
Jos joku muistaa paremmin paikan/ vuoden niin infoa...
 

zhoop

Well-known member
Liittynyt
5.2.2004
Viestit
100
Jaa.a, minulla ekat muistot formuloista on joskus kaudelta 98.
Elikkä tämmösiä muistoja löytyy:

1. Mikan eka mestaruus
2. Nurburgringin "ihme" kisa vuodelta 99, Herbert voitti Stewartilla, toinen Stewart eli Rubens Barrichello oli kolmas ja Jarno Trulli Prostilla toinen :eek!:
3. Suzuka 99, Mikan toinen mestaruus
4. Belgian GP 2000 Mikan upea ohitus 4 kierrosta enne loppua (ohitti M. Schumacherin ja kierroksella R.Zontan), Mikahan sen kisan lopulta voitti.
5. Kausi 2001, täydellistä ferrarin dominointia
6. Espanjan GP 2001, Mika jää viimeiselle kierrokselle
7. Kausi 2002, Ferrari dominoi vielä enemmän
8. Ranskan GP 2002, Kimi lähellä voittoa öljyläikkä pilasi voittoheeveet 5 kierrosta ennen maalia
9. Malesia 2003, Kimi nappaa ekan voittonsa
10. Brasilian GP 2003, täydellinen kaaos radalla siaitsi raju vesisade ja rata oli sen takia enemmänkin joki kuin kilparata, kisa lopetettiin Alonson "rajuun" kolariin ja voittoon ajoi Fisichella Jordanilla, Kimi oli toinen ja Alonso kolmas. Tuohon mennessä jo yli puolet autoista oli suistunut radalta melkein kaikki samassakohtaa (muunmuassa maailman mestari Schumacher)

Eli löytyyhän noita muistoja jonkunverran, sekä surullisia että iloisia :) :nope:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Parhaiten viime vuosista on mieleen jäänyt ainakin:

-Mikan mestaruudet
-Spa 2000
-Span startti 1998
-2001 ja 2002 Ferrarin ylivoima
-2003 Brasilia
-ja vielä Imola 1994 ja Häkkinen Adelaidessa 1995 (vaikka olinkin vielä aika pieni noiden tapahtuessa) :(
 

Mordax

Well-known member
Liittynyt
21.1.2004
Viestit
85
Sijainti
Kuopio
Minäkin olen seurannut ykkösiä vasta kaudesta 1998 alkaen, joten muistot alkavat vasta kultaantua kuluvien kausien aikana. Tässä muutama kisa tai tapahtuma, joka on jäänyt mieleen viime vuosituhannen lopulta:

-Monaco 1998, Mikan uran hienoimpia kisoja. Paalulta voittoon!
-Silverstone 1998, voitto vaihtui sateessa kakkostilaan. Schumi varikon kautta voittoon.
-Monza 1999, Häkkisen moka ekassa shikaanissa varasti valitettavasti median huomion siitä, että Salo ajoi Tifosoiden edessä kolmanneksi Ferrarilla.
-Malesia 1999, rankka kisa jonka lopputulosta sai odotella kauan. Juhlin Häkkisen toista mestaruutta liian aikaisin. Minua raivostutti ********sti se, että Ferrari pääsi taas kuin koira veräjästä!
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Imola 1994.

Isän kanssa katottiin se kisa mun opiskelija-asunnossa. Sen jälkeen kun oltiin viimeistä muuttokuormaa kuskaamassa sieltä pois, niin autoradiosta kuultiin Sennan kuolemasta... se kosketti meitä molempia yllättävän paljon ja tais isäkin salaa pyyhkäistä kyyneleen poskeltaan pois.


Mikan kaksi viimeistä voittoa, silverissä ja usassa. Varsinkin silverissä tehty ohitus schumista oli _todella hieno_ kokemus.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Ainninjoo, todellakin, yksi parhaimpia muistojani oli vuoden '98 Spa, missä Schumacher uhkasi vetäistä telkkaripäätä turpiin...
Schumacher juoksi siellä varikolla ja puuskutti kuin höyryveturi, enpä olis uskaltanu jäädä eteen seisomaan!
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
McMike sanoi:

Leo Kinnunen ajoi muistaakseni joskus yhden kerran F1 autolla, en muista ajoiko itse kisassa vai vaan testiajona.
Kinnunen ajoi yhden kilpailun Anderstorpissa 1974, tosin lähinnä järjestäjien ansiosta. Leksa olisi nimittäin karsiutunut, mutta koska oli urheiluautourallaan ehtinyt tekemään nimeä myös Ruotsissa, päätti järjestäjä päästää Kinnusenkin mukaan kilpailuun. Itse kilpailuhan loppui varsin lyhyeen, kun mekaanikko oli onnistunut toheloimaan sytytystulppien kanssa.


Jackie Stewart on myös jäänyt mieleen pitkine hiuksineen aikansa formulamaailman blayboyna.
Aika erikoinen muistikuva kun ottaa huomioon, että suurin osa formulavarikosta olisi ollut täysin varma Stewartin homoudesta, ellei Helen-vaimo olisi juossut koko aikaa perässä.

Tuo Temen muistelema tapahtui vuonna 1994, ratana ei kuitenkaan mielestäni ollut Suzuka olisiko peräti ollut Silverstone. Joka tapauksessa Schumcher pyörähti viimeisessä mutkassa, onnistui tekemään täydet 360 astetta ja jatkoi kierroksen loppuun. Kaiken lisäksi kierros olisi oikeuttanut tuon jälkeenkin kahdeksanteen ruutuun.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Bobakki sanoi:
Tuo Temen muistelema tapahtui vuonna 1994, ratana ei kuitenkaan mielestäni ollut Suzuka olisiko peräti ollut Silverstone. Joka tapauksessa Schumcher pyörähti viimeisessä mutkassa, onnistui tekemään täydet 360 astetta ja jatkoi kierroksen loppuun. Kaiken lisäksi kierros olisi oikeuttanut tuon jälkeenkin kahdeksanteen ruutuun.
Itselle ponkii jostain syvyyksistä mieleen Unkari tuon tilanteen tapahtumapaikaksi.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Bobakki sanoi:
Kinnunen ajoi yhden kilpailun Anderstorpissa 1974, tosin lähinnä järjestäjien ansiosta. Leksa olisi nimittäin karsiutunut, mutta koska oli urheiluautourallaan ehtinyt tekemään nimeä myös Ruotsissa, päätti järjestäjä päästää Kinnusenkin mukaan kilpailuun. Itse kilpailuhan loppui varsin lyhyeen, kun mekaanikko oli onnistunut toheloimaan sytytystulppien kanssa.
Eikös tuo Leksan kilpailu loppunut oikeasti polttoaineen loppumiseen? Leksa halusi ajaa muutaman kierroksen edes muiden kuljettajien vauhdissa, joten hän tankkasi bensaa vain muutamalle kierrokselle. Viralliseksi syyksi sitten ilmoitettiin sähkövika. Muistaakseni jossakin Vauhdin maailmassa Leksa kertoili tälläistä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Onhan noita hienoja muistoja. Itsellä aktiivinen seuraaminen alkoi vuonna 1989.

Hienoja kisoja on jäänyt vuosien varrella mieleen runsaasti. Jopa yksittäisiä viikonloppujakin.

Vaikea niitä on laittaa järjestykseen sen kummemmin. Tässä kuitenkin kisoja, joiden aikana pulssi on kohonnut huimiin lukemiin ja joitten jälkeen on tiennyt nähneensä jotain legendaarista.

Mexico City 1990 oli kyllä todella hieno viikonloppu. Sen seuraaminen Eurosportilta aika-ajoineen päivineen on jäänyt mieleen. Aika-ajoissa kärkeen meni Berger ja Patrese, Senna oli kolmantena. Mansellin aivan loistava aika-ajokierros, joka hakee näyttävyydessään vertaista. Prost oli vasta ruudussa 13. Kisan alkaessa Ferrarit rupesivat nousemaan ja lopulta tuli hieno kaksoisvoitto Prostin johdolla. Mansell taisteli Bergerin kanssa viimeisen kierroksen viimeisessä mutkassa huippuagressiivisella tavalla.

91 kaudelta on jäänyt mieleen Belgian Span osakisa. Johdossa aijoi monta kuskia. Mansell näytti vievän koko potin, sitten petti vaihdelaatikko. Alesi nousi johtoon koska ei käynyt varikolla ja jätätti vaihteistomurheista kärsinyttä Sennaa kunnes kone petti. Patrese oli tehnyt huimaa nousua kunnes hänelläkin tuli vaihteisto-ongelmia. Viimeinen Sennan uhkaaja oli Andrea deCesaris mutta häneltä petti kone kakkostilalla. Kisa päättyi sitten McLarenien kaksoisvoittoon, joka oli ainakin omasta mielestä aivan ansaitsematon. Pientä lohtua toi Benettonien 3. ja 4. sjia sekä Roberto Morenon ajama nopein kierros.

92 kausi on jäänyt mieleen suht tylsänä kautena jossa harvat kisat olivat jänniä. Espanjan sadekisa oli kuitenkin tapahtumarikas. Mansell oli paalulla ja musitaakseni Schumacher täysin uudella Benettonilla kakkosruudussa. Startissa Alesi nousi 8. ruudusta kolmanneksi. Tästä alkoi upea taistelu missä Senna, Berger ja Alesi ottivat yhteen oikein kunnollla. Huonostihan siinä kävi, Alesi spinnasi ja mies pilasi takarenkaansa pyöräyttäessään autoaan takaisin menosuuntaan. Puolessavälissä Alesi käy varikolla vaihtamassa uudet sadekelin renkaat. Mansell ja Schumacher olivat kärjessä. Alesin huima taka-ajo oli dramaattinen. Välillä mentiin kahva edellä niin että John Watsoniakin huimasi Eurosportin selostamossa. Alesi menetti lisäksi aikaa kierroksella jääneen Häkkisen kanssa spinnattessa. Lopussa Alesi ajoi kahdeksan sekuntia kovempia kierrosaikoja kuin Berger ja Senna, joka lopulta ajoi ulos. Maalissa Mansell, Schumacher ja Alesi olivat lopulta alle 10 sekunnin sisässä.

93 kaudelta on jäänyt mieleen lukuisat Sennan ja Prostin väliset taistelut. Hienoin kisa oli omasta näkökulmasta Estorilin kisa, missä Häkkinen teki paluun. Kisan alussa Alesi nousi johtoon huikealla liikulla ja häntä seurasi neljän auton rypäs. Takaa lähtenyt Damon Hill teki koko ajan huimaa nousua. Schumacher pääsi kärkeen aikaisen renkaanvaihdon ansiosta. Prost roikkui tiukasti perässä kun JJ Lehto ei tajunnut antaa Schumacherille luullen tätä Patreseksi. Alesin ja Häkkisen taistelu oli myös kovaa. Lopulta Schumacher voitti kisan ja Prost mestaruuden. Samana viikonloppuna Prost ilmoitti lopettavansa hieman yllättäen.

94 kaudelta on jäänyt paljon ikäviä muistoja. Paras kisa oli kuitenkin Suzukan sadekelin kisa. Olosuhteet olivat todella rajut. Hill ja Schumacher ottivat yhteen "agregate" kisassa, missä ajat laskettiin yhteen kahdesta eri lähdöstä. Brundlen ulosajo, missä ratatoimitsija loukkaantui oli pelottavan näköinen. Alesin ja Mansellin yhteenotto oli huikeaa seurattavaa in-car kamerasta. Hill voitti Schumacherin ja vei MM:n finaalikisaan jännittävässä tilanteessa.

95 Kaudella oli myös paljon jänniä kisoja. Henk. Kohta paras kisa taisi olla Nürburgringillä, missä otettiin paljon lähikontaktia mutta järjestettiin myös henkeä salpaava jännitysnäytelmä. Alesi oli noussut huikeaan johtoon onnistuneella rengasvalinnalla startissa. Märässä kelissä alkanut kisa kuivui niin, että Ferrari kykeni huikeisiin aikoihin slikseillä. McLarenit lähtivät myös slikseillä mutta he eivät saaneet renkaisiin yhtään pitoa. Alesi otti kontaktia Hillin kanssa joka menetti tilanteessa etusiiven. Jo aikaisemmin Hill ja Schumacher olivat ottaneet pientä kontaktia. Schumacher nousi 18 kierrosta ennen maalia Alesin kantaan, mutta joutui vielä tulemaan sisälle. Schumin huikea nousu oli mahtavaa seurattavaaja kolme kierrosta ennen maalia Benettoni meni Ferrarin ohi vastustamattomasti. Harmitti tietysti että oma suosikki ei voittanut kun ykkössija oli niin lähellä. Schumacher ajoi kuitenkin niin hyvin, että paremmuus oli selvä asia.

96 kaudelta on jäänyt mieleen myös runsaasti hyviä kisoja, mutta myös tylsää dominointia. Oma suosikkini tuolta vuodelta on Espanjan sadekelin kisa, missä Schumacher murskasi muut ottaen ensimmäisen voiton Ferrarilla. Schumi vei Ferraria kauniilla linjoilla ja upeissa luisuissa ollen 3-4 sekuntia Alesia nopeampi, joka ei hänkään ole huono sateella. Schumacherin ajamista oli hienoa katsoa, siinä ei ollut varmistelun makua. Kisan loppupuolella Ferrari rupesi käymään vain 9 sylinterillä, mutta se ei vauhtia juuri hidastanut. Tuo kisa oli upea näytös loistavasta autonhallinnasta.

97 kaudella ajettiin myös runsaasti hienoja ja dramaattisia kisoja. Paras muisto on Span sateinen kisa, missä Schumacher jälleen suorastaan nöyryytti muita. Hyvät ohitukset Alesista ja Villeneuvesta veivät kärkeen. Tämän jälkeen Schumacher teki alle kymmenessä kierroksessa 50 sekunnin eron toiseksi nousseeseen Giancarlo Fisichellaan.

98 kaudelta löytyy myös monta hyvää taistelua. Itselläni on parhaana kisana jäänyt mieleen Argentiinan kisa. McLarenit olivat voittaneet täysin ylivoimaisesti kaksi kauden ekaa kisaa ja Ferrarin/Schumacherin oli aloitettava voittaminen viimeistään täällä, mikäli mielivät taistella mestaruudesta. Good Year toi kisaan leveämmän eturenkaan mikä teki Ferrareista kilpailukykyisempiä. McLarenit johtivat alussa, mutta pienet vaihteisto-ongelmat jarrutuksissa päästivät Schumin johtoon. Coulthardin ohituksessa tuli kova kontakti, ja skotti spinnasi. Schumacherille oli laadittu kahden pysähdyksen taktiikka, Häkkinen ajoi yhden pysähdyksen taktiikalla. Brawn oli jälleen osunut oikeaan laskelmissa ja Schumi pääsi juuri johtoon toisen pysähdyksen jälkeen. Lopussa rupesi satamaan hieman ja Schumi lipesi ulos hiekalle mutta löysi tiensä takaisin radalle. Häkkinen oli jäänyt jo niin kauas, ettei kerennyt hyödyntämään tilannetta.

99 kaudelta nostisin minäkin esille sen Nürburgringin sadekisan. Se oli täysin ihmeellinen kisa, jossa saattoi tapahtua kaikkea.

2000 kaudelta on taas vaikea valita. Häkkisen ja Schumin yhteenotot olivat kyllä kaikki mainiota katseltavaa.Nürburgringin sadekisa oli jännittävä, samoin Imola. Span ohitus on nyt tietysti klassikko. Suzukan mestaruuden ratkaissut kisa oli myös hieno.

2001 kaudelta valitsin parhaaksi kisaksi Brasilian kisan, missä montoya löi itsensä läpi. Muitakin hienoja kisoja oli paljon.

2002 kaudelta on vaikeampi sanoa yhtään hienoa kisaa. Magny Coursissa voitto ratkesi myöhäisessä vaiheessa.

2003 kaudella oli myös paljon hienoja kisoja. Indianapolisin kisa oli tapahtumarikas ja siinä pelattiin korkeilla panoksilla. Sade mutkisti tilanteita, mikä on draaman kannalta aina hyvä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Unkari 95, oli se aika-ajo missä Schumacher spinnasi viimeisessä mutkassa ja jatkoi matkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut. Aikakin oli todella kova!
 

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Mullon sellanen muistikuva että Katayamakin teki samanlaiset jossain?
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
"Wanha" muistaa Keken(kin) mestaruusajon vuodelta 82!! Ylen lähetys yömyöhään USA:sta!
Ei sen arvoa silloin tainut kyllä tajuta!?
 

tykki-pete

Member
Liittynyt
7.2.2002
Viestit
23
Sijainti
KUOPIO / FINLAND
Vuodet kultaa muistot, mutta on asioita jotka ovat jääneet mieleen aivan erityisesti:

1) Keken 1. voitto Dijonissa -82; olin sairaalassa ea-polilla tulehtuneen polven takia, mutta niin vain piti könkätä katsiomaan urheiluruutua...

2) JPS-Lotukset; kaikkien aikojen komeimmat ja tyylikkäimmät F-1 autot

3) 6-pyöräinen Tyrrell

4) Kovat ruotsalaiset kuskit Petterson ja Nilsson (RIP)

5) Mikan eka voitto -97

6) Kun Coulthard ja M.Schumacher törmäilivät sadekisassa -98 ja M.Kyllönen villiintyi

7) Mika ja JJ eka kertaa yhdessä pisteille (muistaakseni JJ 3. ja Mika 5.)

8) Mika Salon upea ajo -99 Hockenheimissa

9) Ayrton Senna uransa alkupuolella Tolemanilla Monacossa
 
Ylös