Hyvinkään ampumisesta syytetty Eero Hiltunen saa syytteet kahdesta murhasta ja seitsemästä murhan yrityksestä. Ammuskelu tapahtui Hyvinkään keskustassa 25. toukokuuta.
Keskiviikkona julkaistun esitutkintamateriaalin mukaan hävitty leikkimielinen paini sai epäillyn pois tolaltaan.
"Raivon vallassa"
Syytetty oli ollut tuttavansa luona viettämässä iltaa ja juomassa olutta. Paikalle tuli kaksi muuta epäillyn koulukaveria ja kolme henkilöä, joita syytetty ei tuntenut.
Omien sanojensa mukaan tekijä joi noin 12 tölkkiä olutta ennen kuin he lähtivät kohti Hyvinkään keskustassa sijaitsevaa baaria.
Matkan aikana epäilylle tuli pientä kinaa yhden seurueeseen kuuluvan kanssa.
-Sanoin Eerolle ja xxx:lle, että ottakaa paini, että saatte sovittua. Eero vastasi, että ota sä paini mun kanssa, kertoi yksi Hiltuselle aiemmin tuntematon seurueen miesjäsen kuulusteluissa.
Hän kertoo heidän sopineen etukäteen, että painia ei oteta tosissaan, ja luovuttaminen tapahtuu taputtamalla.
- Aloimme painia ja päädyimme maahan. Otin Eeron käden Americaana-lukkoon ja kysyin, että luovutatko. Eero oli siinä vaiheessa todella vihainen ja karjui, että väännä paskaks käsi vaan, mies kertoi.
Hän kertoo Hiltusen rimpuilleen ja olleen raivon vallassa. Mies kertoo tilanteen lauenneen, kun seurue yhdessä rauhoitteli Hiltusta.
Hoki tappouhkausta
Painin jälkeen he jatkoivat matkaansa kohti Hyvinkään Alepubia.
Yksi seurueen jäsenistä kertoi kuulusteluissa Hiltusen tokaisseen matkan aikana "jotain päähän tai aivojen pellolle ampumisesta". Todistaja ymmärsi Eeron uhitelleen miehelle, jolle hän hävisi painin.
Hiltusen kaveri kertoo kuulusteluissa Hiltusen uhkailleen tappamisella heidän mennessään Ale Pubiin.
Hän kertoo Hiltusen toistelleen lausetta "mä tapan teidät kaikki" ja näyttäneen painikumppanille aseen latausliikkeitä.
- Se kuulosti minusta ihan hirveältä, koska Eero on mukava ja rauhallinen mies, todistaja sanoi.
Itki ravintolassa
Seurue saapui Alepubiin kello 22.52. Syytetty kertoi esitutkinnassa olleensa niin raivoissaan hävitystä painista, ettei hän tilannut itselleen mitään. Hän kertoi myös itkeneensä pubissa.
Hiltunen poistui pubista jo kello 23 ja lähti hakemaan aseita. Matkalla Hiltunen kertoo raivonneensa itselleen ääneen. Hän haki vanhempiensa luota asekaapista .22-kaliiperin pienoiskiväärin, kaksi 308-kaliiperin kivääriä, kaksi pienoiskivääriin sopivaa lipasta sekä aseisiin sopivia patruunoita. Yhteensä patruunoita oli 80.
Matkalla takaisin Hyvinkään keskustaan syytetty kaatui moposkootterillaan ja osa patruunoista sekä puukko putosi. Hän myös ampui kerran maastoon.
Omien sanojensa mukaan hänellä ei ollut mitään suunnitelmaa. Aluksi syytetty yritti mennä niin sanottuun kymppitaloon, joka sijaitsi Alepubin lähellä. Ovi oli kuitenkin lukossa. Tekijä huomasi tikkaat ja kiipesi niitä pitkin vieressä olevan talon katolle, jossa hän kävi makaamaan, jotta häntä ei huomattaisi.
Testamentti kaverille
Hiltunen kertoo maanneensa katolla noin vartin verran ja tähdänneen ihmisiä ennen ampumisia.
Ennen ampumista hän kirjoitti Facebookiin "Kivaa oli toverit" ja lähetti kaverilleen tekstiviestin, jossa lupasi tälle tavaroita. Kaveri ei ollut ollut mukana illan seurueessa. Epäilty myös soitti samalle kaverille tavaroista.
-Asia jäi minua hetkeksi vaivaamaan, minulla kävi mielessä, että olisiko hän tekemässä itsemurhaa, mutta en kuitenkaan keksinyt mitään syytä miksi hän haluaisi tehdä niin, todistaja sanoo.
Kaveri soitti vielä myöhemmin uudestaan Hiltuselle. Pian puhelun jälkeen syytetty alkoi ampua.
- Sitten katselin heitä pienoiskiväärin kivääritähtäimen kautta ja ajattelin, että voisin vielä lähteä pois tästä, Hiltunen kertoi poliisille kuulustelussa 27. toukokuuta.
Poliisi kysyi Hiltuselta tuolloin, mitä hän ajattelee teostaan.
- Niin typerä teko kuin vain voi olla. Kaikki ystäväväsuhteet ja kaikki meni tässä. Uhrien omaisten kannalta olen myös pahoillani tapahtuneesta.
Myöhemmin kuulusteluissa hän ei osannut kertoa mitään järkevää syytä teoilleen.
"Toivoin herääväni"
-Minun piti kostaa jollekin hävitty painiminen. Näköjään on ollut sitten sama kuka kostoni kohteeksi on joutunut.
Raivonsa ja kostonsa Hiltunen kertoo kohdistaneensa kaikkiin niihin henkilöihin, jotka ovat olleet lähellä sitä ravintolaa, jonne painikaveri jäi.
Ammuskelun jälkeen Hiltunen halusi päästä pois paikalta mahdollisimman kauas. Hiltunen pakeni katolta metsään, jossä hän rämpi aikansa ennen kuin kävi nukkumaan.
- Toivoin herääväni tilanteeseen, että koko asiaa ei olisi tapahtunutkaan.
Hiltunen kertoi kysyttäessä, ettei kyseessä ollut ensimmäinen kerta, kun hän halusi ampua jonkun.
Muistan, että erään väittelyn jälkeen raivostuin todella pahasti. Tämä tapahtui joskus vuosi tai 10 kuukautta sitten. Olin silloin netissä ja suutuin toisiin siellä kanssani keskustelleisiin ihmisiin. Olin silloin selvin päin. Kirjoitin silloin nettiiin haluavani ampua jonkun. Olin silloin Järvenpäässä koulussa, mutta tämä nettikeskustelu käytiin viikonloppuna ja olin siis kotonani. Vielä maanantaina koulussakin minulla oli paha olo, mutta sitten se siitä helpotti.
IL