markoj
Custom User
- Liittynyt
- 28.12.1998
- Viestit
- 38925
Onhan niitä tullut ja ne on tässä otsikossa jo käsitelty.No mitään lisä"laskuja" ei sitten ollutkaan...vaan budjetin mukaisia menoja. Hienoa.
Onhan niitä tullut ja ne on tässä otsikossa jo käsitelty.No mitään lisä"laskuja" ei sitten ollutkaan...vaan budjetin mukaisia menoja. Hienoa.
No oon mäkin siitä kirjoittanut (muistaakseni perustulotoikissa), mutta selvähän se on että tuollainen SATA-komitea ei voinut onnistua tehtävässään. Liikaa menetettäviä etuja...Noista perusturvasta ym. pienten tukien sekasotkuista ainakin jps oli aikaisemmin kirjoittanut, että koko järjestelmä pitäisi romuttaa ja tehdä kokonaan uusi. Itse olen samoilla linjoilla ja siksipä linkitän tuon Soininvaaran lähinnä SATA-komitean näkökulmasta kirjoitetun blogikirjoituksen.
http://www.soininvaara.fi/2010/03/04/likinako-vie-nakemyksen/
Veikkaan että kukaan ei ole eri mieltä sen kanssa että perusturvaa olisi uudistettava ja että SATA-komitea ei pystynyt siihen koska siellä oli edustettuna nykyiset eturyhmät.No oon mäkin siitä kirjoittanut (muistaakseni perustulotoikissa), mutta selvähän se on että tuollainen SATA-komitea ei voinut onnistua tehtävässään. Liikaa menetettäviä etuja...
Väestön ikääntymisen ongelma on huomattavasti laajempi kuin mitä SOKO:n postauksessa käsiteltiin. Eläkemenot on yksi asia. Sen lisäksi tulee merkittävästi pienenevät verotulot ja merkittävästi kasvavat terveydenhuoltomenot. Haasteita lienee muitakin eikä tätä kokonaisyhtälöä ole käsittääkseni kukaan 'ratkaissut. Toisilla on vahva usko siihen, että tänne tulee muulta työntekijöitä. Tämä voi kuitenkin jäädä uskomukseksi, sillä samoista työntekijöistä kisaa moni muukin ikääntymisen kanssa kamppaileva maa. Pitää myös huomioida, että mittava maahanmuutto voi aiheuttaa lisäongelmia muutenkin.Tuo väestön ikääntyminen on ongelma, ei kuitenkaan lähellekään niin iso kuin uskotellaan. Työntekijöitä pitää jossain vaiheessa tulla muualta, koska suomalaisista lisääntyy enää lähinnä kepulaiset ja niitä kai on jo tarpeeksi. Eläketulojen kasvu ei ole mm. SOKO:n tässä otsikossa maitsemista syistä mikään todennäköinen kriisin aihe.
Tätä asiaa on ajateltava hieman pidemmälle. Suomen ulkomaankaupasta menee n. 60%:ia EU-alueelle, joka on pahasti velkaantunut. Tämä tarkoittaa sitä, että myös suomalaistuotteita on ostettu aiemmin velaksi. Tätä kautta suomen kasvu on perustunut velalla kasvuun - vaikkei se olisikaan omaa velkaa. Nyt kun veloista aiotaan päästä eroon, niin kaupankäyntimahdollisuuksia on aiempaa vähemmän.Ei Suomen kasvu todellakaan ole velkaperustaista. Välillä otetaan velkaa ja sitten maksetaan.
En tiedä tuleeko mitään joukkotuhoa, mutta vähitellen hyvinvointiyhteiskunta häviää ellei jotain suunnanmuutosta tehdä. Koska isot muutokset vievät paljon aikaa, niin olisi parempi aloittaa ajoissa.. eikä vasta sitten, kun ollaan jo syvässä kriisissä (kuten Kreikka).Suomen velastakin oon jo puhunut. Yksityisten velkataakka ei oo kohtuuton, jos sitä sun ja jaskan pelkäämää joukkotuhoa ei tule, kuten olen itse mieltä.
Tässä onkin keskusteltu tulevaisuuden haasteista. Mikähän on valtionvelan tilanne vuonna 2020, jos mitään merkittäviä muutoksia ei tehdä vaan uskotellaan kaiken olevan niinkuin aina ennenkin.Suomen valtion velka ei oo oikeen millään mittareilla tai vertailuilla kovin kriittinen. Saahan siitä paniikkia tietysti repiä, mutta siinä ei mee ku terveys.
Voi olla aika vaikee kertoa kovin täsmällisesti ketä jostain valtion hallinnosta täsmälleen ottaen vois potkasta pellolle, kun organisaatioista ja työtehtävistä ei liene kovin täsmällisiä tietoja saatavilla ainakaan helposti. Oletan kuitenkin sieltä löytyvän melkosesti sellasiakin tyyppejä joitten poispotkimisesta ei huonontus kun niitten itsensä hyvinvointi. Myös noitten edellä mainittujen sosiaalitukien yksinkertaistamisella vois säästää, toki silloinkin se säästö tulisi porukan vähentämisestä, eikä välttämättä olis kauheen mittavaa. Ihan kunnon muutoksilla, ei vaan henkilöstössä vaan myös byrokratiassa jota ne pyörittää, eikä vaan nykysillä tehostamisilla saattas säästyä jo melkosia summia, ei ehkä miljardeja yhdessä vuodessa, mutta pitemmän päälle paljon. Etenkin kun saman tekis valtion lisäksi kunnissa ja kuntayhtymissä ja maakuntahallinnossa ja mitä kaikkia tasoja sitä onkaan Ely-keskuksineen. Ja sun sanojen mukaanhan sen säästön ei edes tarvis olla miljardeja.Jaskalta muuten edelleen selvittämättä miten se valtiontalous pitäs laittaa kuntoon. Olet esittänyt joitain viilauksia sinne tänne ja tehostamista porukkaa vähentämällä ym., mutta noilla ei miljardeja tienata tai säästetä. Pikemminkin näyttäs huonontuvan noilla opeilla.
Kattelin myös koko toikin suht läpi, enkä löytänyt vastausta.
Mun käsittääkseni valtio maksaa reilut puolet, työnantajat rapian osan ja kassan jäsenet noin 5 prossaa.Mitä järkeä esim. on siinä, että ansiosidonnaisen rahoittaa lähes kokonaan valtio, mutta sille päästäkseen pitää maksaa liitolle / kassalle rahaa?
Mitäs tämä ny tarkoittaa?Jaska se on kuin nykyhallitus, siirtää vastuun melkein kaikista asioista (tai vastauksista) tuleville hallituksille.
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=1511727&postcount=1125Mitäs tämä ny tarkoittaa?
Noista yksityisten kela-korvauksista kirjoitinkin aiemmin. Mitä sen poistosta seurais:
- Vakuutukset kallistuis (jee inflaatiota)
- Työterveyshuolto kallistuis (jee lisää kuluja firmoille)
- Harvemmilla ois varaa käydä yksityisellä (jee lisää asiakkaita jo nyt ylikuormitetulle julkiselle puolelle) ja (jee konkursseja yksityisellä puolella, tai vähintään irtisanomisia)
Hyvä ratkasu, eikö ?
Ehkä Kreikankin olisi pitänyt odotella vakaampia aikoja ennen kuin uudistuksia alkaa tekemään. Tai kysyä kansalta ovatko uudistukset ylipäätään tarpeellisia.Pääministeri Mari Kiviniemi (kesk) korosti ensimmäisessä puheessaan eduskunnalle vakauden merkitystä. Kiviniemi tähdensi keskiviikkona, että vakaissa oloissa yhteiskuntaa voidaan uudistaa parhaiten.
Hallitus on luvannut laatia kahdelle tulevalle vaalikaudelle ulottuvan suunnitelman julkisen talouden vakauttamiseksi.
Kiviniemi esitteli aamupäivällä eduskunnalle hallituksensa ohjelman. Puheessaan hän pitäytyi tarkasti viikonlopun hallitusneuvotteluissa laadittuun kannanottoon.
Vakauden ylläpitäminen on Kiviniemen mukaan yksi siihen, ettei Martti Hetemäen verotyöryhmän esitystä aleta toteuttaa tällä vaalikaudella.
Toinen syy päätösten lykkäämiseen on Kiviniemen mukaan se, että isompi veroremontti voidaan tehdä vasta, kun siihen on vaaleissa haettu kansan hyväksyntä.
Lähde:SDPSAKki 23.6.2010 12:06 vastaus nimimerkille: Aulis Kaakko
- Kommenteissa näyttää unohtuvan että pääomatulo on paitsi korvaus pääoman asettamisesta ja sen menettämisen riskistä, myös sen korko, sekä myös yrittämisen palkkaa.
Työpaikkojen synnyttämisen kannalta on käytännössä ja psykologisesti ratkaisevan tärkeää, miten valtioverottaja signaloi yrittäjille yrittämisen kannusteita - jos ensinkään, sillä yrittäjien vallassa on työllisyyden toteuttaminen tai sen toteuttamatta jättäminen !
- Nyt esitetty linjaus lyö todellisuudessa halolla päähän tavoitteita joilla luotaisiin lisää työpaikkoja, laajennettaisiin ja investoitaisiin. Vaikka näennäisesti yrityksen verotus kevenee, niin Hetemäen ryhmä käsitteleen "yritystä" niinkuin se olisi "yrittäjä". Tämä on perustavaa laatua oleva virhe.
Miksi yrittäjän kannattaisi investoida, kantaa lisää riskejä, tehdä enemmän työtä -joka jo nyt on puolitoistakertainen palkkatyöläisen panokseen verrattuna, jos valtiovalta siitä tarjoaa kiitoksena oikeuden saada entistä PIENEMPI osuus omasta työstää kertaalleen, tai jatkossa suorastaan kahteen kertaan verotettuna ? "Yritys" ei tee mitään elleivät yrittäjät näe sitä mielekkääksi, motivoivaksi ja kannustavaksi.
- Verotyöryhmä näyttää 70-lukulaiseen tyyliin edelleen härskisti mieltävän ja olettavan yrittäjät ja pk-kentän karjaksi, jota voidaan sekä lypsää että teurastaa, vajaan 10 vuoden välein tehtävillä verotuspolitiikan pelisääntömuutoksilla.
Todellisuudessa pelikenttä ja premissit ovat kuitenkin muuttuneet. Yrittäjistä myös iso osa on eläköitymässä ja lopettamassa, eikä kaikkien tilalle automaattisesti synny uusia. Toisaalta, EU ja euro on tulossa 80 km päähän Helsingistä. Liiketoiminnat ovat laajentuneet koko maailmaan. Internet on muuttanut bisneksien luonnetta ajasta ja paikasta riippumattomaksi. Pääoma heilahtaa napin painalluksella tuottoisampaan kohteeseen.
Yrittäjillä on nyt paremmat mahdollisuudet kuin koskaan tehdä radikaaleja, vaihtoehtoisia ratkaisuja liiketoimintansa uudelleenjärjestelyihin, myös Suomen ulkopuolelle, ja vaikka ihan piruuttaan kun ketutusaste menee kiehunnan puolelle.
- Suurta osaa yrittäjistä Hetemäen ryhmän esiintulot "potuttavat" ankarasti, vaikkakin tavallaan esitys on sikäli hyvä että se AVOIMESTI PALJASTAA JA ALLEVIIVAA sitä henkeä, mentaliteettia ja tavoitteita, joita poliittinen ja verotusvalta Suomessa on aina pyrkinyt toteuttamaan - ja joista se selvästi aikoo jatkossakin toteuttaa, kaikesta mahdollisesta nyt päälle kaadettavasta kuorrutuksesta ja takaisinvedoista huolimatta.
Hetemäen esitystä voi siis siltä osin "kiittää" avoimesta poliittisesta yrittämisen verolinjausten korttien paljastamisesta 2020-luvulle mentäessä. Se ei jatkossakaan lupaa mitään hyvää suomalaisen yrittämisen puolesta jatkossakaan. Syväänjuurrutettuna tavoitteena VM:ssä ja vasemmistopuolueissa tulee jatkossakin olemaan vain kiristysten esittäminen, joilla tuetaan mahoa järjettömäksi paisunutta menotaloutta - jota ei haluta supistaa.
- Myös pienten osakesijoitusten tuotot olisi pitänyt jättää koskematta. Tämä on valtaosalle osakesäästäjistä vanhuudenvara, jolla ennakoidaan supistuvaa julkista eläketurvaa, jossa valtio siis jatkossa tulee syömään sanansa ja pettämään ihmiset. Vähin mitä valtio voi tässä tilanteessa tehdä olisi sekä valtion edun ja ihmisten vastaisen hyvinvoinnin takia päinvastoin tukea ihmisten omarahoitteista säästämismenettelyä.
Tässäkin kohdassa verotyöryhmän esitys on siis tyly esimerkki siitä, miten SDPAK-lainen verovirkamieskoneisto "ottaa sieltä missä näköjään on otettavissa", lyhytnäköisesti, ja antamalla piutpaut kansakunnan työllisyydelle, eläkemenojen hoidolle, ja kansakunnan selviämiselle huomista pidemmällä tähtäimellä.
- Hetemäen työryhmän esitys on lähtökohdiltaan ja toteutukseltaan täydellisesti omaksutun, kateusperiaatetta korostavan sosiaalidemokraattisen dogman ja yhteiskuntakäsityksen "kukkanen" - todellisuudessa rikkaruoho.
Raportin laatijat eivät näytä haluavan ymmärtää, settä kansakunta keikkuu veitsenterällä ja että sen on paras ruveta viimeinkin tekemään työtä. Toisin kuin työryhmä haluaa uskoa, verotus ei ole mitään nollasummapeliä. Verotuksen avulla voidaan saada olennaisia muutoksia yhteiskunnan talousdynamiikkaan, ja sitä kautta aikaan kansakunnan kannalta win-win-tilanne jossa myös kipeästi kaivattu julkisen sektorin pöhötystauti päästäisiin puhkaisemaan.
Mutta tiellä parempaan ja muutokseen leijailee näköjään edelleen sosiaalidemokratian Mustakaapu vetämässä kohti "jakovarayhteiskuntaa".
Niin, ja jos Persut ja demarit pärjää (kuka nyt puhuu veronkorotuksia vastaan vaalityössään, varmaan kaikki???), niin sittenhän ei ole kansan hyväksyntää, joten veronkorotukset voidaan siirtää taas yhdellä vaalikaudella.Ehkä Kreikankin olisi pitänyt odotella vakaampia aikoja ennen kuin uudistuksia alkaa tekemään. Tai kysyä kansalta ovatko uudistukset ylipäätään tarpeellisia.
Kun Kiviniemen hallitus ei tee mitään, niin ei tule virheitäkään - ainakaan niin helposti. Ootellaan ja ootellaan.... jos maailma tästä sopeutuisi meidän menoomme!
Täsmälleen samaa mieltä. Siksi tämä lyhytnäköinen näpertely ja omista eduista kiinni pitäminen tuntuu niin turhalta.Sen ymmärtäminen, että talouden valtikka on siellä missä tavarat valmistetaan, on äärimmäisen vaikeaa.
Pääosa maailman tavaroista tehdään tällä hetkellä Kiinassa ja Kauko-Idässä.
Ainoa napanuora joka pitää läntiset teollisuusvaltiot mukana tässä pelissä tällä hetkellä ovat tuotemerkit ja markkinointikanavat.
Fiksu ymmärtää, että jatkossa länsimaissa määritellyt tuotemerkit ja standardit eivät merkitse idässä enään mitään.
Kaikki tämä tarkoittaa sitä, että jatkosssa brändit ja kaupallisuuden säännöt määritellään Kiinassa ja Kauko-Idässä.
Läntinen maailma on romahtamassa. Tilalle on tulossa uusi itäinen markkinamahti.
Moni on varmaan eri mieltä. Se on toki inhimillistä mutta tosiasioiden vastaista.