Hyvinvointivaltio 2.0
Kun niinkin yksinkertaisia asioita kuin tietokoneiden käyttöjärjestelmiä päivitetään vuosittain, mistä hallitus ammentaa sen uskon, ettei hyvinvointivaltiota tarvitse päivittää? Nyt vuotavassa hyvinvointivaltiossamme laitetaan paikkaa paikan päälle, ilman että mietitään, miksi järjestelmä vuotaa.
Ehkä ajatusvirhe johtuu siitä, että hallitus luulee erheellisesti nykyisten ongelmien johtuvan finanssikriisistä. Eivät johdu, kyseessä on koko maailmaa koskeva rakennemuutos, jonka seurauksena on finanssikriisi. Entisissä korkean elintason maissa väki vähenee ja vanhenee, josta seuraa samanaikaisesti sekä tuotantokyvyn, että kulutuskysynnän heikkeneminen. Teollistuvissa maissa sekä tuotanto että kysyntä kasvavat. Koko maailman taloudellinen rakenne on muuttumassa.
Suomen pitää hyväksyä käynnissä oleva muutos ja päivittää hyvinvointiyhteiskunta vastaamaan uutta tilannetta. Kaikkea sitä, mihin aikaisemmin luultiin olevan varaa, ei enää voida tarjota. Jotta pystymme edelleen huolehtimaan niistä, jotka todella yhteiskunnan tukea tarvitsevat, etuisuuksia on leikattava niiltä, jotka selviävät ilman. Joutilaisuus kohtuullisella elintasolla ei tulevaisuudessa voi enää olla yhteiskunnan tarjoama vaihtoehto työnteolle.
Mari Kiviniemen hallituksen esittämän ratkaisu painopisteen siirtämisestä työn verotuksesta energian ja kulutuksen verotukseen kuulostaa oikeudenmukaiselta, mutta ei ole sitä. Jokainen toimenpide, joka nostaa elämisen kustannuksia Suomessa vaarantaa teollisuutemme kansainvälistä kilpailukykyä. Vaarantaa, koska duunarin elinkustannusten nousu siirtyy ajan kanssa palkankorotusvaatimuksiin.
Kestävä ratkaisu, hyvinvointivaltio 2.0, tähtää siihen, että duunarin asuminen ja eläminen Suomessa tehdään halvemmaksi. Siksi energiaveroja ei saa nostaa. Siksi kannattamattomalle energiantuotannolle ei saa antaa tukea, ei sellaisten rakentamiseen eikä sellaisten pyörittämiseen syöttötariffien muodossa. Siksi kuntien kaavoitusmonopoli pitää poistaa. Siksi kiinteistöveroa ei saa korottaa, se johtaa vain korkeampiin yhtiövastikkeisiin ja vuokriin.
Verottamalla kansalaisia ankarammin me emme tästä selviä.Julkisen sektorin tuloista alle kaksikymmentä prosenttia kerätään progressiivisella tuloverolla. Loput kahdeksankymmentä prosenttia kerätään erilaisilla tasaveroilla. On selvää, että lisätulot, jos niitä tarvitaan, joudutaan keräämään tasaveroilla. Niiden korotukset iskevät lujimmin pienituloisiin.
Siksi hyvinvointivaltion päivityksessä tulee keskittyä julkisen sektorin tuottavuuden parantamiseen, kaikki tulonsiirrot pitää asettaa kyseenalaiseksi ja arvioida uudestaan niiden tarpeellisuus ja lisäksi suomalaiseen työhön kohdistuvaa arvonlisävero pitää eriyttää ulkomailta ostettujen tavaroiden arvonlisäverosta.
Vain hyvinvointivaltio 2.0 aikaansaa sen, että eläminen Suomessa halpenee. Jos hyvinvointivaltion käsitettä ei päivitetä, seurauksena on loputon veronkorotuskierre. Se nostaa kustannuksia elämisen kaikilla osa-alueilla ja tappaa teollisen toiminnan Suomesta.
sähän tulkitset tilastoja suorastaan kepumaisestiEli Suomessa on jo aika pitkälti tasavero ja nillittäminen progressiosta on aika turhaa.
Miten niin on selvää? Siellä taas joku wannabewhalroos masturboi mielikuvitusmaailmaansa. Isotuloisten verotuksen painottaminen on mahdollista ihan siinä missä pienituloistenkin. Pelkkiä poliittisia valintoja.Verottamalla kansalaisia ankarammin me emme tästä selviä.Julkisen sektorin tuloista alle kaksikymmentä prosenttia kerätään progressiivisella tuloverolla. Loput kahdeksankymmentä prosenttia kerätään erilaisilla tasaveroilla. On selvää, että lisätulot, jos niitä tarvitaan, joudutaan keräämään tasaveroilla. Niiden korotukset iskevät lujimmin pienituloisiin.
Ei se ihan noinkaan ole. Mikäli painotettaisiin ainoastaan suurituloisten veroja, niin he tienaisivatkin nettona vähemmän kuin keskituloiset.Miten niin on selvää? Siellä taas joku wannabewhalroos masturboi mielikuvitusmaailmaansa. Isotuloisten verotuksen painottaminen on mahdollista ihan siinä missä pienituloistenkin. Pelkkiä poliittisia valintoja.
Mikäs painotus se sellainen on suuremmilla tuloilla nettoaa vähemmän?Ei se ihan noinkaan ole. Mikäli painotettaisiin ainoastaan suurituloisten veroja, niin he tienaisivatkin nettona vähemmän kuin keskituloiset.
Jos 80% veroista kerätään tasaveroilla ja kolmannes menoista otetaan velkaa, niin ihan pikaisesti laskien en keksi miten vain suurituloisten verojen korotus riittää.Miten niin on selvää? Siellä taas joku wannabewhalroos masturboi mielikuvitusmaailmaansa. Isotuloisten verotuksen painottaminen on mahdollista ihan siinä missä pienituloistenkin. Pelkkiä poliittisia valintoja.
Kuka sanoi että budjetti pitäisi paikata vain suurituloisten veroja korottamalla? Toi tekstin kirjoittajahan nimenomaan väitti just päinvastaista sen kummemmin perustelematta. Että progressiivisia veroja ei ole mahdollista korottaa tai lisätä.Jos 80% veroista kerätään tasaveroilla ja kolmannes menoista otetaan velkaa, niin ihan pikaisesti laskien en keksi miten vain suurituloisten verojen korotus riittää.
Toki jos heitä verotetaan 5000% :sti niin ehkä sitten, mutta muuten.
Nimittäin valtio, kurimuksessa jo pitkään olleet kunnat ja muu julkinen sektori on ryhtynyt viime vuosina palkkajohtajaksi sekä hyvätuloisten joukossa että keskituloisten suuressa joukossa. Julkisen puolen korotukset ovat prosentteina moninkertaisia yksityisen sektorin nollalinjan palkkaratkaisuihin nähden.
....
Velkaantuva julkinen talous rahoittaa Suomessa ylisuuria palkkakuluja lisävelalla, jota rahoitetaan seuraavaksi lisävelalla, ja jota sitten rahoitetaan seuraavaksi ja seuraavaksi taas uudella lisävelalla?
Me ollaan monessa asiasta samaa mieltä. Esim. siitä että ollaan hyvää vauhtia menossa konkkaan. Ja että seuraavan presidentin tulisi olla kokoomuksesta.Pitäiskö tuo lukea että oot samaa mieltä mun kanssa? :eek!:
.. jo toista kertaa saman päivän aikana ollaan samaa mieltä, eikä kello ole edes 11ta. Mitä on käymässä ?
Ei muuta ku ilmiantamaan :thumbup:Me ollaan monessa asiasta samaa mieltä. Esim. siitä että ollaan hyvää vauhtia menossa konkkaan. Ja että seuraavan presidentin tulisi olla kokoomuksesta.
Äsken kävin Siiskosen leipomossa. Ostin kassin leipää. Ja kun hain santsikupin ja maksoin siitä, niin ostin vielä 6 ruissämpylää. Tyttö sanoi että ovat 90 senttiä kappale. Kun löi sitten kassakoneeseen, niin huomasi että hinta on noussut euroon. Totesin että halvalla selvittiin ruoan alv-alennuksesta, kun vaan 10 senttiä NOUSI hinnat. Aiheutti kevyttä hirnumista kassajonossa ja tytön punastumisen.
...jokainen yksityisellä sektorilla työskentelevä elättää bruttopalkallaan kahta muuta suomalaista. Näin emme voi jatkaa.
Jopa kehityksen veturiksi perustetun Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunnan nettisivujen ylläpito on unohtunut.
Strategioissa ja seminaareissa mitattuna Suomi on ehdottomasti maailman johtava tietoyhteiskunta. Strategioiden toimeenpanossa me olemme kuitenkin epäonnistuneet pahasti.
...
Siksi on tyydytty palaveroimaan neuvottelukunnissa.
Tietoyhteiskuntakehitys läpäisee toimialat, mutta kunnat, ministeriöt ja viranomaiset ovat vahtineet mustasukkaisesti omia tietojärjestelmiään ja tiedonhallintaprosessejaan.
...
Kansalaista sen sijaan ei voisi vähempää kiinnostaa, tuottaako jonkin palvelun kunta, kela, ely, avi, poliisi, verottaja vai maistraatti.
Kun Virossa toteutetaan meillä perustetaan työryhmä miettimään asiaa ja tekemään selvityksiä. Tulos on huonommin toimivat palvelut hitaammin.Virossa on päästy Suomea pidemmälle ainakin julkisen sektorin verkkopalvelujen tarjonnassa. Virossa kaikki julkisen sektorin palvelut on nyt saatavissa verkossa. Yksityisistä yleisölle tarkoitetuista palveluista noin 95 prosenttia on jo verkossa. Virossa yli 90 prosenttia kansalaisista täyttää veroilmoituksensa verkossa. Kannustimena verkon käyttäjä saa veronpalautuksensa tililleen viidessä päivässä.
Viro otti sähköisen äänestyksen käyttöön jo vuonna 2005 ensimmäisenä maailmassa, eikä mitään suurempia ongelmia ollut edes ensimmäisissä vaaleissa. Suomessa ei saatu edes yksiä kunnallisvaaleja kokeilukunnassa kunnolla läpi. Virossa kansalaisryhmiä koululaisista vanhuksiin on opetettu käyttämään verkkopalveluja jo kymmenen vuotta. Suomessa osa kansalaisista osaa verkkopalvelujen käytön hyvin, osa oikein huonosti. Viron on luonut suuren tuottavuuden nousun siinä, mistä Suomessa vasta puhutaan.
Ollaanhan siellä rakentamassa ilmaista wlan-yhteyttä kaikkialle. Täällä ei, ku Soner...elis...dn...
Tuettua toimintaa tuo on ainaskin. En kyllä löytänyt oikein kuin eestikeel-tekstiä tuosta, niin en tarkemmin tiedä miten homma toimii. Projektin missiona oli kuitenkin ollut ainakin pari vuotta sitten "ilmainen wlan kaikille"..Valtion toimesta? Moisesta en ole kyllä kuullut, sen tiedän että siellä suunnilleen torikahvilatkin tarjoaa ilmaisen WLAN:n, mutta sitä että valtion toimesta moista rakennettais en ole kuullu.