Hyvinvointi/pahoinvointivaltion tulevaisuus

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Jos julkisen sektorin menoja lisää, niin toivoisi sen edes tapahtuvan siten, että sillä autettaisiin kaikkien vähäosaisimpia. Niitä jotka ovat pudonneet toimeentulotuelle, jolloin lapsilisät, pikavipit, lasten rippilahjat, yms. lasketaan tuloksi. Ai niin, mutta köyhillähän ei ole neuvotteluvoimaa - lakkoon meneminen ei auta. Joten annetaan vain jo ennestään hyväosaisille palkakorotukset meidän kaikkien pussista.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Nyt kun Vihreät ovat juuri kritisoineet tuloerojen kasvusta, niin uskaltavatko ääenstää hallituksen luottamusta vastaan?:rolleyes: (Älä unta näe!)

Tuloerojen kasvu välikysymyksessä


Hallitus vastaa tänään opposition
välikysymykseen tuloerojen kasvusta.

Opposition mukaan tuloerojen kasvu
uhkaa pohjoismaista hyvinvointimallia,
jossa on laaja sosiaaliturva, kattavat
julkiset palvelut ja pienet tuloerot.

Välikysymyksessä vaaditaan muun muassa
pääomatulojen verokorotusta.

Opposition mukaan tuloihin sidottu
progressiivinen verotus on keventynyt
Suomessa. Samaan aikaan kunnallis- ja
energiaverot ovat kiristyneet ja
yhteiskunnan tuottamien palveluiden
hinnat ovat nousseet tuntuvasti.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Nyt kun Vihreät ovat juuri kritisoineet tuloerojen kasvusta, niin uskaltavatko ääenstää hallituksen luottamusta vastaan?:rolleyes: (Älä unta näe!)
Sehän voisi olla sopiva vaalitaktinen takinkääntö, tai sitten ei. Eiväthän nuo kait mitään päätä mistään, koska *vaalit*
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Vapaalle heittämäni käppyrä kotitalouksien säästämisasteesta. Lähinnä tuohon blogiin liittyen, jotta tuolla ostovoimalla ei ihme miten Suomessa eletään tilistä tiliin ja Saksassa jää säästöön.. ALVit, ruokakaupan oligopoli ja pitkät matkat vähän joka suuntaan lisäämässä tavaran toimituskuluja. Tarvitseeko sitä muita syitä?
Tuo kuljetuskulut on kanssa semmonen urbaanilegenda.

Aikanaan ostin TV:n Pixmaniasta, kotiin kuljetettuna 200€ halvempi kuin Suomesta kaupasta itse raahattuna. Kun TV makso 400€, niin ero on melkonen.

Melkein heti perään TV:ssä joku kauppias kertoi "ero selittyy kuljetuskuluilla". Meinasin laittaa hälle viestin, tilaa ne TV:t yksitellen asiakkaille, kotiinkuljetettuna, niin voit laskea hintoja.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Leikellääs ja liimataas päivän Hesarista.

Rahoitusasema vaikuttaa olennaisesti valtion velkakestävyyteen
Vakaa rahoitusasema ei poista Suomelta kestävyysvajeen ongelmaa.
Jussi Lindgren

Rahoitusasema vaikuttaa olennaisesti valtion velkakestävyyteen

Valtioiden velkaantumisesta ja velkakestävyydestä puhuttaessa keskustelu tuntuu harmillisesti rajoittuneen tuttuihin tunnuslukuihin, kuten valtioiden velkaan ja budjettialijäämään suhteessa bruttokansantuotteeseen.

Vähemmän huomiota on saanut kansantalouksien ulkoinen rahoitustasapaino. Esimerkiksi velkaantuneille euromaille eli Kreikalle, Irlannille, Portugalille, Italialle ja Espanjalle yhteistä on ollut pitkään jatkunut ulkoisen tasapainon heikkeneminen.

On perusteltua kysyä, mikä on koko kansantalouden kestävyys, mikäli sen ulkoinen nettorahoitusasema on perinteisten virtasuureiden, eli budjetin tulojen ja menojen ja vaihtotaseen, ohella pahemman kerran pakkasella.

Yrityksistä ja erityisesti pankeista puhuttaessa vieraan pääoman kustannuksen määräävät pitkälti vakavaraisuus ja maksuvalmius. Tämä nyrkkisääntö on hyvä muistaa myös valtioista puhuttaessa.

Virtasuureiden kuten vaihtotaseen ja budjetin perusjäämän ohella on syytä tarkastella myös julkisen talouden kokonaistasetta, eli julkisen vallan saatavien sekä velkojen ja sitoumusten suhdetta.

Suomen julkisen talouden merkittävin velkaerä ulkomaille syntyy valtion bruttovelasta, joka on nyt noin 77 miljardia euroa.

Suurin saatava ulkomailta syntyy Suomen työeläkerahastojen ja valtiokonsernin sijoituksista. Niiden arvo on nyt noin sata miljardia euroa.

Ilman työeläkeyhtiöiden sijoituksia kansantaloutemme ja erityisesti julkisen taloutemme ulkoinen nettorahoitusasema olisi merkittävässä määrin negatiivinen.

Valtiokonsernilla on kokonaisuudessaan rahoitusomaisuutta kassa mukaan lukien noin 50 miljardia euroa käypään arvoon arvostettuna (2009).

Suomen julkisen talouden ulkoinen kokonaistase on siis vahva, mutta tasetta rasittaa uhkaavasti julkisessa taloudessa oleva kestävyysvaje.

Kestävyysvaje syntyy menouran ollessa kestämätön pitkällä aikavälillä suhteessa nykytilaan. Suomessa kestävyysvajeen takana on pitkälti ikärakenteen muutos ja siitä aiheutuva ikäsidonnaisten menojen kasvu rakenteellisen alijäämän ohella.

Valtiovarainministeriö (vm) arvioi nyt kestävyysvajeen suuruudeksi noin viisi prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen. Viime vuoden aikana julkaistut ulkopuoliset arviot ovat olleet keskimäärin noin 0,5 prosenttiyksikköä vm:n arviota suurempia.

Jos sopeutus kohdistettaisiin pelkästään valtion menoille heti, se tarkoittaisi valtion menojen pysyvää tasokorjausta alaspäin noin 20 prosentilla nykytasoon verrattuna. Tämä ei ole vm:n politiikkasuositus, mutta esimerkki kuvaa tasapainotustarpeen suuruutta.

Kestävyysvaje voitaisiin vaihtoehtoisesti kuroa umpeen esimerkiksi noin viisi vuotta pidemmillä työurilla tai viiden prosenttiyksikön kokonaisveroasteen korotuksella. Tässä ei tosin ole huomioitu eri vaihtoehtojen mahdollisia vaikutuksia esimerkiksi talouskasvuun. Kestävyysvajeeseen liittyy siis epävarmuutta, mutta varmaa on, että se ei poistu ilman merkittäviä tasapainottavia toimenpiteitä.

Onneksi Suomen tilannetta helpottaa se, että kansantaloutemme nettorahoitusasema on positiivinen seuraten pitkällisestä vaihtotaseen ylijäämästä. Suomen luottoluokitus onkin tällä hetkellä paras mahdollinen (AAA).

Luottoluokituksen pysyvyys on tulevien poliittisten päätösten varassa ja edellyttää kestävyysvajeen hoitamista uskottavasti.

Kevään eduskuntavaalien jälkeisen hallituksen ohjelma on parhaan luottoluokituksen säilymisen näkökulmasta ratkaisevan tärkeä.

Kirjoittaja on finanssisihteeri valtiovarainministeriössä.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Uskokaa nyt kaikki ekonomistit ja muut asiantuntijat, että poliitikoilla ei ole vähäisintäkään aikomusta korjata asiaa (kestävyysvajetta, velkaantumista..). Ei ennen vaaleja eikä sen jälkeen. Nimittäin ei tule riittämään rohkeus eikä tahto. Kivempi olla kaikkien kaveri.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eikä välttämättä taitokaan riitä. Valitettavasti politiikkojen pyrkimys olla kaikkien kaveri aiheuttaa ajan kuluessa yhä pahemmat ongelmat.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Oikeasti tiedetään, että mitä pitää tehdä. Työryhmiä muodostetaan, koska ei haluta tehdä sitä mitä pitäisi. Se yksi parhaista keinoista paeta tai siirtää vastuuta eteenpäin. Ja siitä on tullut maan tapa. Tämänkin asian selvittämiseen varmaan tarvittaisiin työryhmä.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ulkoistamisesta on käyty Hesarissa depattia.

Osa yksi, yksityistäminen on pahasta
Markkina-ajattelu ei ole hyväksi palveluille

Julkisten palveluiden ulkoistaminen lisää kansalaisten eriarvoisuutta eikä lopulta tule yhtään halvemmaksi.

Pasi Ahola Pentti Arajärvi

Yksi suomalaisen poliittisen keskustelun perustavimmista mielipide-eroista koskee julkisen sektorin, erityisesti julkisen palvelutuotannon, tulevaisuutta.

Varsin paljon tilaa on saanut suuntaus, jonka mukaan on tärkeintä tai jopa välttämätöntä siirtää julkiset palvelut markkinoiden huolehdittaviksi. Väitettä on perusteltu tehokkuudella ja julkisen talouden kestävyysvajeella.

Ei ole mitään syytä, miksi julkinen sektori ei voisi tuottaa palveluja vähintään yhtä tehokkaasti kuin yksityinen.

Toki julkishallinnossa päätösten ja muutosten läpivienti on usein hitaampaa kuin markkinatoiminnassa. Tätä viivettä kutsutaan demokratiaksi ja oikeusturvaksi. Julkisen palvelun tehokkuus on myös ja ennen muuta kaikista huolehtimista, tasa-arvoa palvelujen saatavuudessa sekä tarvittaessa pitkäaikaisia ja pysyviä hoitosuhteita.

On paikallaan kysyä, mikä on palvelutuotannon tavoite. Jos päämääränä on lähinnä tukea elinkeinon harjoittamista eikä mitään muuta, ulkoistamisvimma on varmastikin aiheellinen. Jos taas tavoitteena on lisätä hyvinvointia, yhdenvertaisuutta ja osallisuutta, asia ei ole lainkaan niin yksinkertainen.

Vaikka palvelut toimisivat markkinatalouden ehdoilla, niihin käytettävissä olevat julkiset varat eivät kasva eurollakaan.

Markkinavetoisuuden ajatus perustuu siihen, että julkisen vallan suhteellinen osuus palvelujen kustannuksista pienenee ja palvelujen käyttäjälle siirretään suurempi taakka maksuosuudesta.

Lopulta tarjolla on markkinaehtoisesti tuotettuja palveluja maksukykyisille ja tasoltaan kehnoja julkisia palveluja niille, jotka eivät kykene maksamaan käyttämistään palveluista lisähintaa. Kansainväliset vertailut ovat osoittaneet, että tällainen järjestelmä on veronmaksajalle kalliimpi ja tuottaa heikompia tuloksia.

Julkinen sektori on vastuussa kaikista, mutta yksityinen voi usein valikoida. Epäonnistumiset tuppaavat jäämään julkisen sektorin huoleksi.

Tulisiko julkisen vallan pitää yllä sairaaloissa kriisivalmiutta ja yksityistää kiireetön hoito? Se tulisi kalliiksi, koska järjestelmät eivät tue toisiaan. Miten hinnoitellaan ehkäisevät toimet, kuten lapsen pitäminen sylissä? Vai annetaanko asioiden hoitua sekä inhimillisesti että euromääräisesti kalliimmin lastensuojeluna ja laitoshoitona?

Huomiota tulisi myös kiinnittää yksityistämisen oheiskustannuksiin. Kilpailuttaminen ja sen vaatima lisävalvonta maksavat, tuottajayrityksen omistaja tahtoo ehkä voittoa, ja lisäkustannuksia koituu palvelujen pilkkomisestakin. Kriisivalmius, ehkäisevä toiminta ja ympärivuorokautiset palvelut eivät taivu liiketoiminnaksi, mutta niitä tarvitaan.

Nykyinen politiikka ja julkisten resurssien leikkaaminen johtavat ylipäätään heikompiin mahdollisuuksiin tuottaa palveluja. Palvelujen antaminen markkinoiden hoidettavaksi ei pelasta julkista taloutta kestävyysvajeelta eikä miltään muultakaan.

Merkitystä ei ole vain sillä, kuinka vauras kansakunta on tai kuinka paljon se käyttää vaurauttaan esimerkiksi hyvinvointipalveluihin. Tärkeää on ennen kaikkea se, miten varat käytetään.

Pohjoismaisen hyvinvointivaltion on väitetty käyvän kuolinkamppailuaan ainakin jo 1970-luvulta saakka, mutta täkäläinen malli tuottaa edelleen paitsi talouskasvua myös tuloksia hyvinvoinnin saralla.

Muista maista saadut kokemukset eivät tue markkinapuheita. Kaikissa vauraissa länsimaissa sosiaali- ja terveysmenoihin käytetään noin 25 prosenttia bruttokansantuotteesta.

Vuonna 2008 Suomen luku oli 26,3 prosenttia, joka on alle EU:n keskiarvon. Euromääräisesti se pyörii kuitenkin noin viidessäkymmenessä miljardissa. Pääsy tämän potin osingoille olisi jo sinänsä ymmärrettävä motiivi julkisen palvelutuotannon alasajoon.

Hämmästyttävän vähällä keskustelulla on sivuutettu se, että yksityistämiselle voi olla raadollisempiakin tarkoitusperiä kuin tehokas verovarojen käyttö ja hyvinvoinnin lisääminen.

Markkinapuhetta seuraavan asiakasajattelun kehittyminen on julkisten palvelujen yhteydessä syytä pysäyttää.

Tällainen ajattelu perustuu siihen, että palvelun käyttäjä on asiakas, joka saapuu paikalle, ottaa palvelun vastaan, maksaa siitä ja lähtee pois. Ajatuskulku on hyvinvointivaltiolle täysin vieras: se sivuuttaa kokonaan demokratian ja yhteisvastuun sekä jättää oikeusturvan, rahoitusvastuun ja laadunvalvonnan yksilölle. Näiden yksityistämiselle on vaikea keksiä järjellisiä perusteita.

Palvelutuotannon tehokkuudessa, vaikuttavuudessa ja laadukkuudessa ei ole tavoitteina mitään väärää. Markkinasokeus ei silti ole mitenkään hyväksyttävä syy niihin pyrkimiseksi.

Julkisilla palveluilla, kuten koulutuksella, terveydenhoidolla ja sosiaalipalveluilla, tavoitellaan yksilön hyvinvointia, vapautta, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta. Voiton tavoittelu on alisteinen – tai jopa vieras – näille päämäärille, ei toisin päin.

Julkinen valta on toistaiseksi osoittautunut tulosten tuottamisessa leveäharteisimmaksi vastuunkantajaksi.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Osa kaksi, yksityistäminen on hyvä juttu.

Ulkoistamisen jälkeisiä kipuja

Matti Apunen matti.apunen@eva.fi Kirjoittaja on Elinkeinoelämän valtuuskunnan johtaja.

Jämsän Jokilaakson sairaalassa tehdyissä sappikivileikkauksissa ilmeni ongelmia. Seitsemällä potilaalla havaittiin leikkauksen jälkeisiä komplikaatioita.

Onko tämä valtakunnan uutinen?

Median mielestä kyllä, koska kyse oli yksityisen lääkärikeskuksen operoimasta sairaalasta. Se sai Jämsän sappitievaivoista väkevän todisteen, että yksityinen terveydenhuolto on vaarallista ja väärin.

Kun julkisen sektorin lääkäri tyrii, se on medialle kiistaton osoitus siitä, että terveydenhuollon säästöt ovat menneet liian pitkälle: lääkärin vieteriä venytettiin liikaa.

Kun yksityislääkäri erehtyy, sekin on osoitus siitä, että julkisen terveydenhuollon säästöt ovat menneet liian pitkälle, koska ihmiset jätetään "puoskarien" käsiin.

Mutta mitä Jämsässä oikein tapahtui?

Jokilaakson sairaalan toiminta siirtyi viime syyskuussa yksityisen Pihlajalinnan hoitoon. Se omistaa sairaalayhtiöstä 51 prosenttia, Jämsän kaupunki ja Keski-Suomen sairaanhoitopiiri loput. Sairaalaa pyöritetään samoissa tiloissa ja samoin välinein kuin ennenkin, yhteistyössä keskussairaalan kanssa.

Sappikivileikkauksia koskeneissa uutisissa sanottiin, että komplikaatioita esiintyi "viisi kertaa enemmän kuin normaalisti".

Jämsän sairaalan toiminnasta vastaavan Pihlajalinnan mukaan neljän potilaan vaivat poikkesivat tavanomaisista. Koska komplikaatioita esiintyy näissä leikkauksissa aina, "ylimääräisenä" voidaan pitää kahta tapausta. Ja koska potilaita oli vähän, ne nostivat komplikaatioprosentin 2,6:een.

Jos yksi tapaus olisi jäänyt puuttumaan, "skandaalimainen" komplikaatioprosentti olisikin ollut "hyvä".

Jämsä-uutisoinnin ydinajatus oli se, että yksityinen koheltaa ja julkinen siivoaa jäljet.

Vilkaistaanpa tilastoja.

Aikaisemmin Jämsä lähetti keskussairaalaan 82 potilasta kuukaudessa, ulkoistamisen jälkeen 38. Pihlajalinnan mukaan leikkausten määrä on kasvanut Jämsässä 147:stä 223:een – tehokkuus siis lisääntyi.

Entä laatu? Infektioiden määrä oli ennen vahdinvaihtoa 1,94 prosenttia, nyt 1,62 prosenttia. Vähennystä oli 17 prosenttia.

Kiinnostivatko nämä luvut mediaa? Eivät suuremmin. Ilahduttavan poikkeuksen teki Talouselämän Seija Holtari.

Ensihoidon vastuulääkäri Mikko Lintu Keski-Suomen sairaanhoitopiiristä selvitti Jämsän alueen päivystystä ja akuuttihoitoa. Hän totesi, että hoitohenkilökunnan osaaminen on hyvää tasoa: "Osa päivystäjistä on maakunnallista huippua ja osa aloittelevia päivystäjiä."

Ahaa! Aloittelijoita kumminkin.

Tilastot pilaavat tämänkin ilon. Aiemmin Jämsässä päivystävistä lääkäreistä lääketieteen kandidaatteja oli yli 20 prosenttia, nyt 9,6 prosenttia.

Ylöjärvellä taas selvitettiin yksityisten lääkäriasemien hintoja palveluseteliä varten. Yleisradio riemastui havaittuaan, että samasta suonikohjuhoidosta löytyi mojova hintahaitari. Koskiklinikan hinta oli 230 euroa, Pihlajalinnan 790 euroa ja Terveystalon 870 euroa.

Katsokaa nyt! Meille todistettiin, millainen Villi länsi tämä on!

Uutinen oli sinänsä paikkansapitävä. Useimmista jutuista vain puuttui asian ydin: tieto saman operaation hinnasta julkisella sektorilla.

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hinnaston mukaan suonikohjujen vaahtohoito maksaa aluesairaaloissa 750–895 euroa, minkä päälle tulee 89 euron potilasmaksu – maksimissaan siis 984 euroa.

Minusta hintahaitari oli mainio uutinen, vaikka kilpailijat epäilivätkin, että halvimman tarjouksen tehneelle Koskiklinikalle oli sattunut laskuvirhe. Palvelusetelin hinnaksi tuli 203 euroa. Veronmaksaja kiittää, ja Ylöjärven pappa hoidattaa kohjunsa halvimmillaan 27 euron omavastuuosuudella.

Tietenkin aina voi ulkoistaa huonosti ja saada aikaan taloudellisesti ja toiminnallisesti surkean tuloksen. Lahti teki aikoinaan niin ja sai kallista ja huonoa. Sitä ei voi eikä pidä puolustella.

Viime perjantaina tällä sivulla sosiaalidemokraattisen Kalevi Sorsa -säätiön Pasi Ahola ja Pentti Arajärvi tuomitsivat terveydenhuollon "markkina-ajattelun".

He myöntävät, että julkishallinnossa päätösten läpivienti on usein hitaampaa kuin markkinatoiminnassa. "Tätä viivettä kutsutaan demokratiaksi ja oikeusturvaksi", he kirjoittavat. Minun käsittääkseni tätä viivettä kutsutaan byrokratiaksi ja tehottomuudeksi.

Ahola ja Arajärvi etenivät ripeästi tuttuun perussyytökseen, jonka mukaan yksityinen poimii rusinat pullasta.

Jämsässä lääkärin olisi todella kannattanut poimia pari rusinaa. Koska hoitotakuu painoi sairaanhoitopiiriä, lääkäri otti nopeasti pöydälle hankalia tapauksia. Valikoimalla tilastot olisivat kaunistuneet ja sappitieuutiset olisivat jääneet tekemättä.

Ahola ja Arajärvi kiirehtivät antamaan demagogisen tyrmäysiskun ja vetosivat julkisen terveydenhuollon lämpimään sydämeen ja yhteisöllisyyteen: "Miten [yksityisellä sektorilla] hinnoitellaan ehkäisevät toimet, kuten lapsen pitäminen sylissä?"

Tampereen yliopisto ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tekivät asiakastutkimuksen, jonka kohteena olivat Pirkanmaan niin sanotun miljoonapiirin terveyskeskukset sekä Pihlajalinnan operoimat asemat.

Tutkimuksessa 60,1 prosenttia vastaajista antoi yksityiselle sektorille arvosanan "erinomainen", kun kysyttiin henkilökunnan kuuntelua ja kiinnostuneisuutta.

Julkisen sektorin terveyskeskuksille saman arvosanan antoi 46,3 prosenttia. Tutkimus osoitti myös, että yksityinen antoi potilaalle enemmän aikaa ja selvästi useammin lääkäri ja hoitaja olivat samoja kuin edellisellä kerralla.

Toimintaa mitattiin useilla eri kriteereillä – sylissäpito tosin puuttui. Taisitte jo arvatakin: yksityinen voitti jokaisen erän.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ulkoistamisessa on sekä hyviä että huonoja puolia, sinänsä ymmärrettävää kun näihin keskusteluihin oallistuvien kommentit on varsin yksisilmäisiä ja kannat lukkoonlyötyjä.

Mä en kertakaikkiiaan pysty ymmärtämään sitkeitä näkemyksiä, joiden perusteella yksityistämisellä saataisiin aina huonompia tai parempia tuloksia. Joskus saadaan joskus ei.

Muista maista saadut kokemukset eivät tue markkinapuheita. Kaikissa vauraissa länsimaissa sosiaali- ja terveysmenoihin käytetään noin 25 prosenttia bruttokansantuotteesta.

Vuonna 2008 Suomen luku oli 26,3 prosenttia, joka on alle EU:n keskiarvon. Euromääräisesti se pyörii kuitenkin noin viidessäkymmenessä miljardissa. Pääsy tämän potin osingoille olisi jo sinänsä ymmärrettävä motiivi julkisen palvelutuotannon alasajoon.
Merkittävin syy pienempiin kustannuksiin on alemmat palkat.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
"Nokia-yliopisto" voitaisiin perustaa esimerkiksi Oulun yliopiston yhteyteen.

- Nokian kanssa olisi neuvoteltava rahoituspaketti, joka yhdessä valtion panostusten kanssa voisi ylläpitää tätä tutkijayhteisöä, Vanhanen kirjoittaa Iltalehden blogissaan.

Hänen mukaansa tutkijayhteisö voisi tehdä vapaasti yhteistyötä muiden suomalaisyritysten kanssa, eivätkä kustannuksetkaan olisi mahdottomat.

- Esimerkiksi 500 tutkijan palkkaaminen - elleivät heti saa yrityksistä tarjouksia - kolmeksi vuodeksi ei olisi kustannuksiltaan suuri verrattuna siihen hyötyyn, jonka kokenut yhteisö saattaisi kansantaloudellemme tuottaa.

Vanhanen uskoo, että joukko todennäköisesti hajaantuisi erilaisiksi tutkijaryhmiksi, jotka työskentelisivät eri yritysten palveluksessa tai keksisivät uusia yritysideoita.
Ja mitähän nämä entiset symbian ja linux koodarit tekisivät konkreettisesti tuolla Nokia yliopistossa? Kuullostaa vain siltä, että yhteiskunnan taholle tuodaan lisää kustannuksia - ilman mitään järkevää syytä. Pois potkitut nokialaiset voinevat etsiä työtä, kuten muutkin työtä vailla olevat. Oulusta tai sen ulkopuolelta.
 
Ylös