Ilmailutoikki

Örfil

Guest
Esimerkiksi kun pääsi kone hiukan luisumaan kylki edellä jyrkässä kaarrossa ja opettaja veti sen takaisin vaakalentoon niin tuli 3 g:tä siitä.
Mulla on ollut kolme RC lennokkia (yksi niistä jo hautausmaalla) ja tuo kylkilento on tuntematon käsite. Olen lukenut siitä monet kerrat, mutta nuo mun lennokit lentää aina nokka edellä ja jos käännän sivuperäsintä, kone kallistaa ja kääntyy & kaartaa nätisti peräsimen suuntaan.

Sotakuskien jutut "potkaisin peräsintä ja kone kääntyi kyljelleen" on siksi mulla kokematta, koska en ole omilla koneilla tuota koskaan todennut. Toinen on peräsinohjattava, siiven V-kulma iso. Toinen myös siivekeohjattava, siipi täysin suora. Koskaan en ole kumpaakaan saanut kulkemaan kylki edellä eteenpäin :confused: Tätä on käytetty vauhdin hidastamisessa. Miksi mun lennokit ei toimi noin?
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24305
Sijainti
lappeen Ranta
Mulla on ollut kolme RC lennokkia (yksi niistä jo hautausmaalla) ja tuo kylkilento on tuntematon käsite. Olen lukenut siitä monet kerrat, mutta nuo mun lennokit lentää aina nokka edellä ja jos käännän sivuperäsintä, kone kallistaa ja kääntyy & kaartaa nätisti peräsimen suuntaan.

Sotakuskien jutut "potkaisin peräsintä ja kone kääntyi kyljelleen" on siksi mulla kokematta, koska en ole omilla koneilla tuota koskaan todennut. Toinen on peräsinohjattava, siiven V-kulma iso. Toinen myös siivekeohjattava, siipi täysin suora. Koskaan en ole kumpaakaan saanut kulkemaan kylki edellä eteenpäin :confused: Tätä on käytetty vauhdin hidastamisessa. Miksi mun lennokit ei toimi noin?
Oikeastaan käytin väärää termiä. Kone pääsi vajoamaan kun en vetänyt sauvasta tarpeeksi ja oli iso kallistuskulma. Tosin kyllä sen sivuluisuunkin sai, jalkaa ja kallistusta vaan eri suuntiin niin siinäpä se. Luisukulmat on vaan tuollaisella pitkäsiipisellä mopulla aika lievät toisin kuin esim. taitolentokoneilla. Lennokeista sitä ei ehkä muuten vaan oikein erota, että meneekö luisussa vai ei.

Tässä youtube-videossa näkyy hyvin koneen sivuluisu niin kauan kun kone tulee kohti kameraa (koneen nokka apaut suoraan kameraa päin vaikka näyttäisi kuvatun aika reilusti kiitoradan sivulta): Landing - Pitts Special S-2C
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Laittakaas pojat, kuten "Päivän piisi" toikissakin, aina linkkiä samalla :ahem: kun viittaatte johonkin mielenkiintoiseen tapaukseen.
Tuolla toisaalla, toikissa missä aloitettiin, tämän BA 009 lennon wikilinkin jo postasinkin, mutta laitetaan uudestaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_9

Löysin tuon silloin tuhkapilviuutisointia seuratessa ja tuli luettua mielenkiinnolla läpi. Parasta antia on kapteenin kuulutus:

Ladies and gentlemen, this is your captain speaking. We have a small problem. All four engines have stopped. We are doing our damnedest to get them under control. I trust you are not in too much distress.
Enpä osaa sanoa, mikä olisi oma reaktio tuollaiseen kuulutukseen matkustamon puolella viiniä hörppiessä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24305
Sijainti
lappeen Ranta
Parasta antia on kapteenin kuulutus:


Enpä osaa sanoa, mikä olisi oma reaktio tuollaiseen kuulutukseen matkustamon puolella viiniä hörppiessä.
Saattaisi viininhörppimisnopeus kasvaa. Ei toi ihan niin paha kuulutus vielä ollut kuin vitsissä, jossa lentäjä kuuluttaa: "Täällä lentäjä. Löytyykö koneesta lääkäriä?" Kuluu jonkin aikaa ja tulee kuulutus: "Täällä lääkäri. Löytyykö koneesta lentäjää?"
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Oon kyllä kateellinen niille, jotka osaavat oikeasti nauttia reittikoneessa istumisesta. Flight forumia joskus lukenut ja siellähän on näitä friikkejä, jotka käyvät jossain Japanin kentillä kääntymässä ihan vaan lentämisen ilosta. Samana päivänä lähtevät takaisin.

Mun kohdalla sanonta "tärkeintä ei ole määränpää vaan itse matka" ei pidä paikkaansa. Mieluusti kävisin pari kertaa vuodessa muilla mantereilla, mutta olen huomannut, että siinä puolentoistatunnin lentämisen jälkeen on pakko saada jotain lukemista muuten ajatukset on vaan perseen puutumisessa. Ruokaillessakin menee tietysti puoli tuntia nopeasti. Nousuissa ja laskuissa on oma viehättävyytensä, mutta ne maisemat alkaa aika nopeasti kyllästyttää. Jopa työmatkan maisemia katselen mieluummin (kuljen bussilla), vaikka ne näkee harvase päivä.

Mutta nopeudessaan lentäminen on ainutlaatuista. Noin neljä tuntia menee, kun tästä oman telkkarin äärestä olen saksalaisen hotellin ovella. Se on saman verran, kuin matka omalta ovelta vanhempien ovelle parin sadan kilometrin päähän muutamalla bussilla kuljettuna. Ja hintakin on parhaimmillaan sama.
 

Örfil

Guest
Tässä youtube-videossa näkyy hyvin koneen sivuluisu niin kauan kun kone tulee kohti kameraa (koneen nokka apaut suoraan kameraa päin vaikka näyttäisi kuvatun aika reilusti kiitoradan sivulta): Landing - Pitts Special S-2C
Ok, luulin että ollaan jossain 45 asteen kulmassa :D

Tuotahan ne mun lennokitkin tekevät, tosin se ei ollut tarkoituksellista ja korjasin sivuperäsimellä laskuun värkin suoraan.

Eli oikeaoppinen "kylkimyyry" tehdään polkaisemalla peräsintä ja samalla kallistamalla siivekkeillä vastakkaiseen suuntaan? Eteneekö kone silloin silti entiseen kulkusuuntaan?
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Ettet sekoita Delta-yhtiön tapaukseen, jossa DC-10:stä hajosi kakkosmoottori ja siitä lentävät osat rikkoivat kaikki kolme hydraulinesteputkea. Koneesta tuli siis käytännössä ohjauskyvyton, ja lentäjät onnistuivat ohjaamaan konetta vain (kaasulla) ykkös- ja kolmosmoottorin tehoja vaihtelemalla.

Tämä teki juuri näitä laajoja kaarroksia, ja lopulta pääsi melkein kiiradalle, mutta ei aivan onnistunut. Kuolonuhreja siis valitettavasti tuli siinä tapauksessa.
Löytyykö tuosta muuten mitään wikitietoo tai dokkaria ??? , kuulostaa kiinnostavalta tapaukselta .. .ite en nopealla googeloinnilla löytäny mitään infoa
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Ylivoimaisesti paras oma ilmailukokemus kaiken puoleen oli maankamaralla. 90-luvun lopulla siviilihenkilönä Ilmavoimilla työskennellessäni, Tikkakoskella luolassa, tehtiin reissu Kauhavalle Ilmasotakouluun ja pääsin kuin pääsinkin koettamaan Hawkin simulaattoria. Meitä oli seurueessa neljä siviiliä ja kaksi pääsi koettamaan tuota vekotinta. Onneksi olin toinen niistä.

Kyllä se tuntui pirun jännältä ja hauskalta. Kypärä päähän ja istumaan siihen autenttiseen ohjaamoon. Viereisessä huoneessa hommaa kapellimestaroinut ilmavoimien majuri, esimiehemme Tikkakoskelta, lateli mitä pitää tehdä että saa koneen ilmaan. Kaasukahva oli vasemmalla, sen muistan, siitä voimat päälle kiihdyttämään ja sitten kun lupa tuli niin ohjaussauvaa muniinpäin. Näin opasti.

Ilmassa, tai siis virtuaalisessa sellaisessa lentäessä tuli lisää ohjetta. Teepä nyt laakakierre, tai vaakakierre, mikä se nyt oli. Se tehdään näin ja ohjeistettiin. Kaikki tuntui ihan älyttömän helpolta. Ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia näissä tehtävissä. Rauhallisesti kun vaan kuunteli ja toimi niin oli täysin hallinnassa oli se leikki. Työkaverini lenteli ensin ja hänellä oli vähän enemmän aikaa siihen hommaan myös. Aikataululla kun mentiin. Saikin koettaa myös laskeutumista, mutta minulle siihen ei jäänyt tilaisuutta. Hän kyllä onnistui siinä niillä kuulokkeisiin tulleilla ohjeilla ja sai kehut vielä päälle. Majuri oli hieman yllättynyt. Hienosti tehty! Olin samaan aikaan hänen kanssaan siinä simulaation ohjaushuoneessa.

Minulle ei jäänyt aikaa siihen laskeutumiseen, jouduttiin katkaisemaan keskenkaiken lento, kun töihin piti lähteä jo. Mutta kokemus silti oli vähintäänkin mieleenpainuva.

Myöhemmin käytiin myös Pirkkalassa ja siellä ihailin Hornetin simulaattoria. Siihen tosin ei ollut minkäänlaista mahdollisuutta päästä kokeilemaan. Ei pienintäkään. Ihan eri jätkille tarkoitettu laite.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Hei, saatiin lisää uutisia tänne.

Kuubassa vakava lento-onnettomuus
julkaistu tänään klo 04:30, päivitetty tänään klo 07:25

Kuubassa 68 ihmistä kuljettanut lentokone on syöksynyt maahan. Vielä ei ole tietoa, onko kukaan matkustajista selviytynyt onnettomuudesta. Etsinnät ja raivaustyöt onnettomuuspaikalla jatkuvat. Kuuban valtiollisen television mukaan koneessa oli 61 matkustajaa ja 7 miehistön jäsentä. Matkustajista 28 oli ulkomaalaisia.

Paikallisviranomaisten mukaan lentomatkustajia ei ole tuotu sairaalahoitoon, joten toiveet eloonjääneistä ovat hiipumassa.

Kyseessä on Kuuban valtiolliselle lentoyhtiölle Aero Caribbeanille kuulunut potkuriturbiinimoottoreilla varustettu matkustajalentokone, joka oli matkalla Kuuban etelärannikolla sijaitsevasta Santiago de Cubasta kohti pääkaupunkia Havannaa.

Turmakone syöksyi maahan Guasimalin kylän lähellä Sancti Spíritusin provinssissa Kuuban keskiosassa.

AP, AFP, Reuters
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Hei, saatiin lisää uutisia tänne.
Saattaa olla hieman taikauskoista, mutta lento-onnettomuudet tulevat aina kolmen sarjoissa. Kolmas on tässä:

21 kuoli lentokoneen maahansyöksyssä Pakistanissa
05.11.2010 07:41

Pakistanissa kansainvälisen öljy-yhtiön vuokraama lentokone on syöksynyt maahan Karachin kaupungin lähellä.

Kaikki koneessa olleet 21 ihmistä saivat surmansa.

Viranomaisten mukaan kone syöksyi maahan pian sen jälkeen kun se oli noussut ilmaan Karachin kentältä. Valtaosan matkustajista uskotaan olleen pakistanilaisia, mutta tietoja tarkistetaan edelleen. Kone kuljetti öljy-yhtiö ENI:n henkilökuntaa.

Koneen kapteeni ehti ennen maahansyöksyä ilmoittaa lennonjohtoon, että koneen moottorissa oli vikaa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24305
Sijainti
lappeen Ranta
Ok, luulin että ollaan jossain 45 asteen kulmassa :D

Tuotahan ne mun lennokitkin tekevät, tosin se ei ollut tarkoituksellista ja korjasin sivuperäsimellä laskuun värkin suoraan.

Eli oikeaoppinen "kylkimyyry" tehdään polkaisemalla peräsintä ja samalla kallistamalla siivekkeillä vastakkaiseen suuntaan? Eteneekö kone silloin silti entiseen kulkusuuntaan?
Pitipä kokeilla FMS:llä (Flying Model Simulator) että miten homma hoituu. Kuvassa on siivekettä lievästi vasemmalle ja täys sivuperäsin oikealle ja lentosuunta kutakuinkin nuolen mukainen:
Näytä liitetiedosto 13514
 

Örfil

Guest
Saattaa olla hieman taikauskoista, mutta lento-onnettomuudet tulevat aina kolmen sarjoissa. Kolmas on tässä:
Jumalauta, olet havainnut saman asian :eek: :eek: :eek:
Arvaa laskenko onnettomuuksia ennen omia reissuja :thumbfh:
 
Ylös