Ilmailutoikki

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Reittikoneella matkustaminen on vähän kuin bussissa istuis. Nousut ja laskut on toki ihan vänkiä, mutta noin muuten varsin tylsää.

Hughes MD-500 (helikopteri) sen sijaan on vänkä ja jännä, varsinkin kun pilotti heittelee pop-upeja, liukuja sekä väistöjä ja vaihtaa asemaa latvojen alapuolella kiitäen. Siinä vähän vatsanpohjaa kutittelee.
 

Örfil

Guest
Se on vaan kokonaisuutena niin hanurista.
No höh.

Ikkunapaikalla on kiva seurata matkan edistymistä ja pilvien päällä on aina mahtavat maisemat. Mikä on hienompaa kuin nähdä Cumulus Congestus tai kunnon Cumulonimbus yläkantista törröttävän muun pilviverhon läpi. Ja siihen päälle auringonlaskut yläkantista, maan varjo auringonlaskussa, yölennot jne.

Meitsi on ainakin ihan haltioissaan "siellä ylhäällä". Se on kuin taidenäyttelyssä, paitsi "taideteokset" ovat aina ainutkertaisia.

Ens kerralla ota ikkunapaikka, 3 viiniputelia kerrallaan/per 2 tuntia lentoa ja sano sille vieressä istuvalle pisnesukolle että sun tarttee nyt seurata ilmatilaa etkä ehdi nyt höpöttää joutavia ;)
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jussi, se on vähän eri juttu kun matkustaa muutaman kerran vuodessa kuin muutaman kerran kuukaudessa.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Mehe viittilöinee lentomatkustuksen ikäviin terminaalivaiheisiin. Ensin autolla tai jollain muulla vehkeellä kentälle hyvissä ajoin, 2 h ennen lähtöä. Sitten jonotusta check in tiskille/automaatille/laukunluovutukseen. Tämän jälkeen hauskaa jonotusta turvatarkastukseen. Siellä munasilleen ja jälleenpukeutuminen.

Nyt voi hetken hengähtää, kunnes jonotetaan portilla koneeseen, koneen käytävällä, ahdetaan takki ja kapsäkki hyllylle ja sitten tönötetään. Punaviinit kaatuu liukkaalta pöydältä liukkaasta muovimukista syliin.

Itse matka voi olla aika tylsää, jos ei näe maisemia. Tulopäässä taas kohkaus laukkuhihnalle ryysikseen. Sitten jostakin portista ulos, ja bussin/taksin/metron/junan pyydystystä.

Pahassa lykyssä reitille osuu välilasku kera uuden turvatarkastuksen ja porttisählingin.

Joitain kertoja vuodessa tehden varmaan sietää, ja voi olla kivaakin. Mutta jos kuuluu työnkuvaan, niin tunnen aitoa sääliä näitä onnettomia kohtaan. Glamour lentomatkustuksesta on kadonnut jo aikoja sitten. Nykyään muistuttaa enämpi karjanajoa.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
No höh.

Ikkunapaikalla on kiva seurata matkan edistymistä ja pilvien päällä on aina mahtavat maisemat. Mikä on hienompaa kuin nähdä Cumulus Congestus tai kunnon Cumulonimbus yläkantista törröttävän muun pilviverhon läpi. Ja siihen päälle auringonlaskut yläkantista, maan varjo auringonlaskussa, yölennot jne.

Meitsi on ainakin ihan haltioissaan "siellä ylhäällä". Se on kuin taidenäyttelyssä, paitsi "taideteokset" ovat aina ainutkertaisia.

Ens kerralla ota ikkunapaikka, 3 viiniputelia kerrallaan/per 2 tuntia lentoa ja sano sille vieressä istuvalle pisnesukolle että sun tarttee nyt seurata ilmatilaa etkä ehdi nyt höpöttää joutavia ;)

Cunnilingus ja coitus on kans ihan jees.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Nimenomaan se prosessi nyppii kokonaisuutena. Paras osahan siitä onkin itse koneessa pönöttäminen.

En ole viimeiseen pariin vuoteen lentänyt kuin jotain 10 reissua, mutta sitä ennen ihan homona. Kiintiö täys. Ja vaikka jonkun verran pystynkin repimään iloa ja mielenkiintoa elämän pikkuasioista, niin tässä kohtaa lyö stopin.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Tuo onkin niitä mielenkiintoisimpia aiheita lentämisen fysiikassa. Siis kuinka matkustajakonettakin ohjataan ilman hallintajärjestelmiä. Se DHL:n Airbus, jota vedettiin ohjuksella siipeen 2003 on aivan huikee juttu.
Totta. Siinä siis tehtiin täydellinen lasku pelkästään moottoreilla ohjaamalla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Totta. Siinä siis tehtiin täydellinen lasku pelkästään moottoreilla ohjaamalla.
Täydellinen laskeutuminen kiitotielle. Mutta ohjailu maassa ei enää onnistunut ja kone ajautui kentän reunamilla olleen miinakentän kupeeseen. Onneksi ei kuitenkaan sattunut mitään pahempaa.

Mulla on työmaalla artikkeli tuosta kopioituna loosin seinällä.
 

Örfil

Guest
Laittakaas pojat, kuten "Päivän piisi" toikissakin, aina linkkiä samalla :ahem: kun viittaatte johonkin mielenkiintoiseen tapaukseen.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24305
Sijainti
lappeen Ranta
Yksi mielenkiintoinen tapaus matkustajaliikenteessä on Gimli Glider. Eli matkustajakoneesta loppui polttoaine kesken matkan ja koneella laskeuduttiin liitokoneena.

Itselläni on ollut moottoripurjehtijalupakirja 80-luvun lopussa ja ihan 90-luvun alussa. Viimeksi olen ollut itse ohjaten ilmassa keväällä -91. Tällä koneella:
Näytä liitetiedosto 13506
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24305
Sijainti
lappeen Ranta
Miksi et lennä enää?

Me tässä Andyn kanssa juuri pähkäillään lupakirjojen hankintaa tahoillamme.
Yks hiukan huvittavahkokin syy oli se, että tuossa Tuuliassa on sen verran matala istumakorkeus, että en voinut pitää istuintyynyjä kun osui pää kuomuun tyynyjen kanssa. Siinä sitten puutui perse noin kolmessa vartissa sitä paljon runsaasti, että mieluummin laskeutui kuin jatkoi lentoa.

Muutenkin homma vaan jotenkin jäi kun tarvitsi joka kevät uusia lupakirja ja käydä lääkärintarkastuksessa eikä se lentäminen mitenkään halpaakaan ollut. Lisäksi muistaakseni tarvittiin (ja tarvitaan?) tietty määrä lentotunteja vuodessa, että lupakirja yleensä pysyy voimassa. Edelleen sitten ainakin mun lentämiset alkoi olla sellaista samojen paikkojen kiertämistä tyyliin "Josko vaikka kotitalon ja muutaman tutun yläpuolella kävisi." Ja jossain vaiheessa tuttua lentoreittiä iski sitten se perseen puutuminen ja kova hinku takaisin maan pinnalle.

edit. Tuolla jossain toisessa toikissa olleesta glide ratio termistä. Ainakin prjelentohommissa käytetään nimitystä liitoluku ja se voi avoimen luokan koneissa olla yli 60.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Muutenkin homma vaan jotenkin jäi kun tarvitsi joka kevät uusia lupakirja ja käydä lääkärintarkastuksessa eikä se lentäminen mitenkään halpaakaan ollut. Lisäksi muistaakseni tarvittiin (ja tarvitaan?) tietty määrä lentotunteja vuodessa, että lupakirja yleensä pysyy voimassa.
Siis sulla oli moottorikonelupakirja?

Missä hinnoissa se pyöri tuolloin? Ja muut kulut (eriteltyinä) per vuosi suhteutettuna lentotunteihin?

Met ollaan tässä tuota purjelentoasiaa pyöritelty Andyn kanssa ja mulla on ollut mielessä myös mopu-lupakirja.

Andy kävi tutustumiskurssin viime syksynä Nummelassa jonka minä paskapää missasin ja siksi käyn saman kurssin ensi keväänä Kaanaassa jotta varmistan että fysiikka kestää lentämisen. Mulla kun on noiden nasaalielinten suhteen tehty operaatioita ja tarttee varmistaa että ne kestää nopeat paineen vaihtelut ettei henkeään riskeeraa kuskina. Suunnistajana toimiminen ei haittaa, siinä lienee ok pyörtyä välillä ;)

Mutta fakta on se että ilmaan on päästävä. Pelotti tai ei ja oli rahaa tai ei. Kerran täällä eletään ja tuo elementti on koettava omakätisesti ennen maahanpanijaisia. Tästä ei tingitä.

Katsotaan kumpi täältä saa kyrpäräkamerakuvaa ensiksi ilmaelementistä. Andy missas yhden tilaisuuden jo pahasti: olisit muistanut kysyä kameraa multa lainaksi ;)

Mutta fakta on että jos ja kun aika koittaa, niin siitä kesästä eteenpäin kartit jää taka-alalle ja moottoripyörä on seisontavakuutuksessa niinä kesinä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24305
Sijainti
lappeen Ranta
Siis sulla oli moottorikonelupakirja?

Missä hinnoissa se pyöri tuolloin? Ja kulut per vuosi suhteutettuna lentotunteihin?

Met ollaan tässä tuota purjelentoasiaa pyöritelty Andyn kanssa ja mulla on ollut mielessä myös mopu-lupakirja.

Andy kävi tutustumiskurssin viime syksynä Nummelassa jonka minä paskapää missasin ja siksi käyn saman kurssin ensi keväänä Kaanaassa jotta varmistan että fysiikka kestää lentämisen. Mulla kun on noiden nasaalielinten suhteen tehty operaatioita ja tarttee varmistaa että ne kestää nopeat paineen vaihtelut ettei henkeään riskeeraa kuskina. Suunnistajana toimiminen ei haittaa, siinä lienee ok pyörtyä välillä ;)

Mutta fakta on se että ilmaan on päästävä. Pelotti tai ei ja oli rahaa tai ei. Kerran täällä eletään ja tuo elementti on koettava omakätisesti ennen maahanpanijaisia.
Mopulupakirja oli. En muista hintaa, mutta jotain 40-50 lentotuntia sen lentämisestä taisi kertyä ja lentotunnin hinta oli 150 markkaa. Olisko jotain 7500 mk ehkä ollut.

Ihan kivoja oloja tuli toisinaan. Esimerkiksi kun pääsi kone hiukan luisumaan kylki edellä jyrkässä kaarrossa ja opettaja veti sen takaisin vaakalentoon niin tuli 3 g:tä siitä. Oli jotenkin oksettava olo sen jälkeen. Myöhemmin kun oli jo lupakirja, kokeilin kolmen g:n kaartoa ilman vajoamisia, niin ei se silloin enää missään tuntunut. F-ykkösissähän tulee tuollaiset kolme geetä ja enemmän sivusuunnassa (lentokoneessahan g:t tulee enimmäkseen pystysuunnassa) hyvinkin usein, niskat on kovilla siinä kyllä.
 
Ylös