Ilmailutoikki

Örfil

Guest
Riittävän kauaksi kun päästää niin helposti tulkitsee koneen asennon just vääräksi ja siinä kuluu sen verran aikaa että salaattia syntyy. Multa meni aikoinaan yks liidokki säpäleiksi kun irtosi toinen siipi kesken hinauksen. Jäi sentään akku, vastaanotin ja servot ehjiksi.
Kerron "kokemuksen" kun voi liipata tätä turmaa: eli vikan kerran kun ajoin liidokin v. 2011 (220 cm kärkiväli) ketoon niin lähemmässä tarkastelussa huomasin että korkeusvakaajan työntötangosta oli servokiekon ruuvi sekä servo pompannut pois akselilta eli joko se oli a) hajonnut törmäyksessä (epäilen suuresti) tai b) olin unohtanut laittaa sen ruuvin paikalleen tangon säätöjen jälkeen. Siinä mielessä liippaa lentoturmaa että oma konekin kippas yhtäkkkiä ja lakkas tottelemasta ohjausta kokonaan => korkeusperäsin oli irti ohjaavasta servosta. Sitä edelsi se että kone lakkas tottelemasta korkeusperäsintä. Vaikka koneen saisi oikaistua sivuperäsimellä (ns. "vastajalalla") niin keulapa sojottaa edelleen alas.

Ihmetyttää kyllä tuo hyppyoven aukeamattomuus.

Ainakin silloin aukeaa ihan helposti kun koneen runko ehjä ja stabiilissa lentotilassa.
Tuo on aika heppoisen näköinen liukuovi ja jos kone kieputtaa, runko vääntyy millinkin niin sehän on jumissa.
Mieleen tulee meidän kasvihuoneen ovi, samanlainen taipuisa plexi/aluhäkkyrä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Kerron "kokemuksen" kun voi liipata tätä turmaa: eli vikan kerran kun ajoin liidokin v. 2011 (220 cm kärkiväli) ketoon niin lähemmässä tarkastelussa huomasin että korkeusvakaajan työntötangosta oli servokiekon ruuvi sekä servo pompannut pois akselilta eli joko se oli a) hajonnut törmäyksessä (epäilen suuresti) tai b) olin unohtanut laittaa sen ruuvin paikalleen tangon säätöjen jälkeen. Siinä mielessä liippaa lentoturmaa että oma konekin kippas yhtäkkkiä ja lakkas tottelemasta ohjausta kokonaan => korkeusperäsin oli irti ohjaavasta servosta. Sitä edelsi se että kone lakkas tottelemasta korkeusperäsintä. Vaikka koneen saisi oikaistua sivuperäsimellä (ns. "vastajalalla") niin keulapa sojottaa edelleen alas.
Hankala tilanne varsinkin jos liidokissa on koko "takasiipi" ohjaavaa peräsintä eli ei ole erikseen korkeusvakaajaa ja -peräsintä. Saattaisi olla paljon vakaampi jos olisi vakain myös, toisaalta korkeusohjaus olisi kankeampi sitten myös.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Jälkiviisastelen. Uutisoinnin mukaan pilotin oven saa laukaistua kokonaan pois, jolloin koneesta pääsee ulos. Miksi hyppyovessa ei ollut koko oven poistavaa hätälaukaisua? Entisen ilmavoimien koelentäjä Jyrki Laukkasen mukaan syöksykierteessä moista liukuovea on mahdoton saada auki.

Laukkanen on lentänyt ko pudonneella koneella koelennot ja piti sitä hyvänä ja vakaana koneena.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Tarkoitus oli sivusta kuvata, mutta ajauduin hässäkässä kuitenkin ihan alapuolelle. Äänet oli kyllä komeat. Vieressä oli isänsä harteilla pikkupoika joka tunnisti jok' ikisen koneen välittömästi niiden esiinilmaannuttua. Ärsyttävä kakara.







 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Vasen on mun mielestä Hurricane.
Samaa katselin kanssa ensiksi, mutta taitaa olla joku apaut IX-versio Spitfirestä. Noi "katkaistut" siivekärjet hämää jonkun verran.

edit. Taitaakin noita clipped wingejä olla melkein versiosta kuin versiosta, eikä jostain tietystä tyyppinumerosta lähtien :confused:.

tämmönen pariskunta lienee siellä kuvassa:
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Ens viikonloppuna olisi se Jämi Fly In.

Jos tietyt reunaehdot täyttyvät, vois lauantaina siirtyä viettämään sinne ilmailuhenkistä päivää.
Makkaraa, kahvia ja pullaa sekä konemalleja, joita ei ole koskaan ennen nähnyt. Äijäpäivien aatelia :cool:

Kelikin näyttäis suosivan rohkeaa.
 
Ylös