Ilmainen työharjoittelu

Örfil

Guest
Onko tästä tietoa, että onko tällaisia tapauksia 1, 10, 100 vai 1000 per vuosi? Jotain kättä pitempää kaipaan luettavaksi.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Mutta pitäiskö siitä saada joku raha vai ei?

Itse en ole joutunut ilmaisiin töihin koskaan ja kuitenkin työni oppinut. Nykymeininki on mennyt joidenkin ahneiden firmojen ja persaukisten koulujen takia ihan mahottomaksi.
Pitäisikö koulussa opiskelemisesta (istumisesta) maksaa?

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Olen ollut elämäni aikana melko jetsulleen vuoden verran palkattomana työharjoittelijana: Ok, ok, kahdesta harjoittelusta sain opintotukea ja kolmannesta työmarkkinatukea.
Mutta en mä kokenut sitä mitenkään huutavaksi vääryydeksi että 2/3 ne eivät johtaneet työllistymiseen ko. yrityksissä.

jjv

Arschloch
Mä olin yhteensä 5 kuukautta työharjoittelussa tehtaassa amisaikoina. Luottamusmiehet piti huolen etten mitään vakanssia siellä ilmaiseksi hoida, joten ajankulukseni kuljeskelin muitten perässä, kokeilin jotain työtehtäviä, enimmäkseen lueskelin lehtiä. Mitään vastuuta ei ollut mistään. En mä tuollaista työkokemukseksi laskisi enkä siitä CV:ssä mainitsisi. Sain sentään ilmaisen lounaan ruokalasta eikä ollu kiirettä syömisellä.

jjv

Arschloch
Pitäisikö koulussa opiskelemisesta (istumisesta) maksaa?
Joitakin isoja firmoja löytyy joilla on vielä omat koulut ja niissä saa palkkaa teoriaopiskeluajaltakin. Niissä saattaa olla palkallista työharjoittelua 70% ajasta. Valtio kouluttaa myös muutamiin ammatteihin tuolla tavalla, esim. viranomaisia. Ne onkin sitten tehokkaita koulutuksia, tullimieheksi puolessatoista vuodessa, veturinkuljettajaksi 9 kuukaudessa jne. Moniin vähemmän vaativiin duuneihin joutuu opiskelemaan 3 vuotta, josta palkatonta työharjoittelua varmaan puoli vuotta(?) Vois kuvitella, että esimerkiks parturi-kampaajan sais koulutettua aika paljon lyhyemmässäkin ajassa.

jjv

Arschloch
Ongelmana tutkintojen suorittamisaikojen lyhentämisessä olisi, että siinä säästyisi rahaa. Eli se olisi yhtä kuin koulutusleikkaus.
Aijaijai *pthyi* ruma sana.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Minusta työharjoittelu (alan vaihtajat ja/tai nuoret) on positiivinen asia. Ja harjoittelija sinällään saattaa jopa hyötyäkin harjoittelujaksostaan vaikkei palkkaa saisi, eikä siis palkattaisikaan.

Kuitenkin sellaiset tilanteet, jossa joku yritys tai esim. valtio/kunta ottaa harjoittelijoita halvaksi/ilmaiseksi työvoimaksi on tietenkin väärin. Jos siis ei ole tarkoitus palkata, niin ko. firman/valtion/kunnan puolelta tuo on selkeää hyväksikäyttöä ja ko. työn teettäminen saattaa estää todellisen työllistymisen tai johtaa jopa irtisanomisiin ja tätä en todellakaan pidä hyvänä asiana. Vähän vaikeata hahmoittaa kuinka yleistä tämä on?

Itselläni on nyt näköalapaikka esim. työkokeiluun + palkkatyöhön ja näissäkin on em. tyyppisiä havaintoja jo tehty.

Vilperi

Välimallin jätkä
Sijainti
Tampere
Minkähän koulutusasteen harjoitteluista puhutaan? Mun mielestä joku amatsun ekan tai tokan vuoden harjoittelu on ihan itsestäänselvästi palkaton. Ipanat asuu kotonaan, joten elinkustannukset ovat olemattomat ja usein noista ei mainittavaa hyötyä ole työnantajallekaan. Harjoittelun päätteeksi sopivan kokoinen stipendi ja kaikki on tyytyväisiä.

Kolmannen asteen koulutuksen harjoitteluita en ole itse edes ajatellut tekeväni palkatta. Kesto on opiskelujen ajalta sen 5 kuukautta ja ei kyllä perse kestäisi olla tuota aikaa ilman sisäänpäin tulevaa kassavirtaa. Lisäksi työtehtävät ovat usein jo vaativampia kuin ensimmäisen tai toisen asteen koulutuksessa, joten kyllä niistä korvauksen maksaminen on paikallaan. Tänään itse asiassa oma ikuisuusprojektini kolmannen asteen koulutuksen loppuunviemisessä nytkähti sen verran, että allekirjoitin kolmen kuukauden määräaikaisen sopparin oman alan firmaan ja noiden suorittaminen onkin sitten ainoa asia mikä enää seisoo meikäläisen ja valmistumisen välissä.

Örfil

Guest
"Palkattoman" työn kaikkinaisen kieltämisen sijaan lähtisin paikkaamaan pieniä, mahdollisia puutteita järjestelmässä. Lisäksi uskon että tässä toikissa nyt puhutaan "palkattomasta" monelta eri kantilta ja eri tapauksista, joten ei saa nyt yleistää tapauksia keskenään. Tuon leipomojutun voi nyt unohtaa aivan kokonaan minään "yleisenä vallitsevana tilanteena". Jone voisi avata mikä oli tämä palkaton, miten se liittyi opiskeluun, mitä oli sovittu ja mikä oli lopputulema eli mitä jäi sovitusta toteutumatta, jos jäi.

Se että ammattikoululainen saa työharjoittelupaikan ilman palkkaa, on hyvä asia, jotta pääsee näkemään ja kokeilemaan tulevaa ammattiaan käytännössä. Etenkin jos se liittyy siihen, että saa paperit ulos koulusta. Se ettei saa tehdä kytkentöjä loppuun, on selvä juttu, koska ei ole vielä valmis ja tarvittavat luvat puuttuu (näin kai oli tilanne?). Jos oli luvattu palkallinen paikka ja sitä ei tulekaan, johtuu jostain muusta kuin siitä, että systeemi on huono.

Itse olisin edelleen valmis ilmaistöihin, kunhan saisi jonnekin jalan oven väliin ja näyttämään ettei tässä sentään vielä olla mikään vanhuspappa. Välillä iskee epätoivo ja pettymys, mutta ei se auta. Ei tämä ole kenenkään "vika" tai että "elämä on epäreilu", asiat nyt vaan on näin ja sillä sipuli.

Tänäänkin heräsin aamuyöstä, ja aloin pohtimaan tilannetta ja ei siinä uni enää tullutkaan. Mutta runsaalla kahviannoksella ja pitkällä juoksulenkillä sekin asia taittuu pois mielestä pois tykkänään - ainakin hetkeksi :ahem: Jos joku asioihin voi vaikuttaa, niin se olen minä itse, muiden piikkiin en voi asiaa laittaa.

Antsa Rieppo

Well-known member
Sijainti
Purukiellossa
Enpä sen enempää aio tätä avata. Paska systeemi, joka tekee Suomeen työttömiä. Sekä opiskelijoiden että 'työllistettävien' osalta. Varsinkin kaupanalalla on näitä härskejä hyväksikäyttäjiä, sen olen omin silmin nähnyt ja kuullut myymäläpäällikön asialla vielä kehuskelevan. Koska on asiakkaani en anna tarkempia tietoja.

Ei nuori pääse elämän alkuun työttömänä. Nopeasti alkaa syrjäytyminen. Vanhuspapoilla on perheensä ja asuntonsa, nuo jäävät vanhempiensa hoteisiin elätettäväksi, kun ei voi saada ansiosidonnaista.

Tämä tästä. Jatkakaa kuka jaksaa.

Örfil

Guest
On valitettavaa, että olet tällaisia ihmisiä kohdannut. Mutta en nyt lähtisi tätä siltikään yleistämään kaikkiin Suomen yrittäjiin.

Esimerkki: vaimo aloitti ystävänsä kanssa oman liikkeen nyt tämän kuun alussa. Kuten edellisessäkin paikassa, jossa oli palkkatöissä, aikovat ottaa paikallisista oppilaitoksista harjoittelijoita töihin/työkokeiluun ja mitä nyt näitä juttuja olikaan. Pääsääntöisesti sieltä tulee ihmisiä, jotka eivät juurikaan pysty tekemään ammattitaitoisen ihmisen duunia, joita voisi laittaa sellaisenaan myyntiin. Hommat ovat lähinnä avustavia tehtäviä. Joka päivä pitää tällaiselle henkilölle keksiä järkevää tekemistä eli se sitoo varsinaisesta työajasta osan jo pelkästään siihen.

Suoranainen rahalla mitattava hyöty on plus miinus nolla, jollei jopa negatiivinen, mutta tätä kautta haluavat tarjota tilaisuuden kokeilla alaa ja lähes poikkeuksetta kaikki ovat olleet tyytyväisiä. Kumpikin näistä yrittäjäneidoista on itsekin tätä kautta alalle päätyneet, joten haluavat jatkaa tätä perinnettä.

Jos harjoittelijalle pitäisi maksaa täysi palkka, paikkaa ei voisi tarjota, koska se tarkoittaisi suoranaista persnettoa heille.

Pointti tässä on se, että tällainen työntekijä voi jatkaa opiskelujen jälkeen vakipaikan etsintää statuksella "omaan työkokemusta alalta opintojeni lisäksi" sen sijaan että hakisivat töitä statuksella "osaan asioita teoriassa, en ole tehnyt mitään käytännön työelämässä".

markoj

Custom User
Kyllähän siinä mieli mettä keittää, kun olet kymmenisen vuotta tehnyt työtä ja saanut siitä työehtosopimuksen mukaista palkkaa ja joudut kortistoon, kun työsi siirtyy alihankkijan (säätiö joka tarjoaa kuntouttavaa työtoimintaa ym.) hommiin. Sitten TE-toimisto laittaa sinut tekemään entistä työtäsi 9e/pv korvauksella. Tiedän itse näitä tapauksia ja saamieni tietojeni mukaan vastaavia löytyy joka puolella Suomea. Suomi nousuun!

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
On valitettavaa, että olet tällaisia ihmisiä kohdannut. Mutta en nyt lähtisi tätä siltikään yleistämään kaikkiin Suomen yrittäjiin.

Esimerkki: vaimo aloitti ystävänsä kanssa oman liikkeen nyt tämän kuun alussa. Kuten edellisessäkin paikassa, jossa oli palkkatöissä, aikovat ottaa paikallisista oppilaitoksista harjoittelijoita töihin/työkokeiluun ja mitä nyt näitä juttuja olikaan. Pääsääntöisesti sieltä tulee ihmisiä, jotka eivät juurikaan pysty tekemään ammattitaitoisen ihmisen duunia, joita voisi laittaa sellaisenaan myyntiin. Hommat ovat lähinnä avustavia tehtäviä. Joka päivä pitää tällaiselle henkilölle keksiä järkevää tekemistä eli se sitoo varsinaisesta työajasta osan jo pelkästään siihen.

Suoranainen rahalla mitattava hyöty on plus miinus nolla, jollei jopa negatiivinen, mutta tätä kautta haluavat tarjota tilaisuuden kokeilla alaa ja lähes poikkeuksetta kaikki ovat olleet tyytyväisiä. Kumpikin näistä yrittäjäneidoista on itsekin tätä kautta alalle päätyneet, joten haluavat jatkaa tätä perinnettä.

Jos harjoittelijalle pitäisi maksaa täysi palkka, paikkaa ei voisi tarjota, koska se tarkoittaisi suoranaista persnettoa heille.

Pointti tässä on se, että tällainen työntekijä voi jatkaa opiskelujen jälkeen vakipaikan etsintää statuksella "omaan työkokemusta alalta opintojeni lisäksi" sen sijaan että hakisivat töitä statuksella "osaan asioita teoriassa, en ole tehnyt mitään käytännön työelämässä".
Niinpä.

Örfil

Guest
Kyllähän siinä mieli mettä keittää, kun olet kymmenisen vuotta tehnyt työtä ja saanut siitä työehtosopimuksen mukaista palkkaa ja joudut kortistoon, kun työsi siirtyy alihankkijan (säätiö joka tarjoaa kuntouttavaa työtoimintaa ym.) hommiin. Sitten TE-toimisto laittaa sinut tekemään entistä työtäsi 9e/pv korvauksella. Tiedän itse näitä tapauksia ja saamieni tietojeni mukaan vastaavia löytyy joka puolella Suomea. Suomi nousuun!
Mutta nämä ja "ilmaispaikat" yrityksissä eivät ole sama asia.

Eikä näitä voi yleistää, tuskin minuakaan ollaan laittamassa takaisin Nokialle 9 e/tunti. Voin lyödä tuosta vaikka koko omaisuuteni vetoa. Jos tuollaista sattuu kuntasektorilla (?), vika on kuntasektorin puolella, ei systeemissä yleensä.

markoj

Custom User
Mutta nämä ja "ilmaispaikat" yrityksissä eivät ole sama asia.

Eikä näitä voi yleistää, tuskin minuakaan ollaan laittamassa takaisin Nokialle 9 e/tunti. Voin lyödä tuosta vaikka koko omaisuuteni vetoa. Jos tuollaista sattuu kuntasektorilla (?), vika on kuntasektorin puolella, ei systeemissä yleensä.
Yksityinen yritys tuossa ulkoisti toimintaa säätiön pyörittämälle työpajalle. Montako tapausta pitää olla, että voi yleistää?

Voisin nimeltä mainita ainakin kolme yritystä, jotka käyttää härskisti hyväkseen harjoittelijoita. Eräs kahden omistajan puulaaki, jossa lisäksi 2-4 harjoittelijaa ympäri vuoden. Ei palkattua työvoimaa. En käsitä miten TE-hemmot antaa vuodesta toiseen homman jatkua.

Örfil

Guest
Montako tapausta pitää olla, että voi yleistää?
Sovitaan vaikka että 20% tapauksista, niin alkaa olla jo iso luku. Näitä lukuja pitää aina verrata kokonaisuuteen.

10 tapausta 1 000 000:sta ei ole paljoa, mutta 10 tapausta 11:sta on jo helkkarin paljon.

markoj

Custom User
Näitä tapauksia löytyy joka ainoasta Suomen kunnasta. Parhaiten asiaa on tutkiskellut nk. Uuninpankkopoika Sakari Timonen. Lue hänen blogista lisää. Toki kuten sanottua, suurin syyllinen on kunnat, joilla meininki on osin täysin hävytöntä, mutta yksityinen puoli tekee myös parhaansa hyötyäkseen ilmaisesta työvoimasta. Ja miksi ei tekisi, kun se mahdollisuus on annettu.

Ja koita nyt olla ottamatta itsees kaikkea kokkareiden tai elinkeinoelämän arvostelua, kun tässäkin asiassa eniten syyllistetään kuntia ja poliittisia päättäjiä.

Örfil

Guest
En ole ottanutkaan.

Keskustellaan asioista rauhassa, mutta faktojen kera. Siksi niitä lukuja haluaisin nähdä. Jos kyseessä on iso ongelma, siihen pitää ilman muuta puuttua. Olen tästä täysin samaa mieltä, väärinkäyttöä ei tule sallia.