Indianapoliksen aika-ajot

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Lintu sanoi:
Esiaika-ajoissa yleensä ajetaan mahdollisimman vähäisellä bensamäärällä jotta saataisiin hyvä lähtöpaikka ratkaisuaika-ajoon. Sen jälkeen autoon tankataan bensaa kisaa varten jolloin autosta tulee painavampi ja kierrosajat luonnollisesti heikkenevät :D
Toisaalta esiaika-ajoissa usein vältetään riskejä ja sen takia ajat ovat olleet heikompia.

Melbourne:
Montoya 1.25,226
M Schumacher 1.24,408
Sepang
Alonso 1.33,193
M Schumacher 1.33,074
---
Sakhir
R Schumacher 1.29,968
M Schumacher 1.30,139
Imola
Montoya 1.19,805
Button 1.19,753
Barcelona
Montoya 1.15,574
M Schumacher 1.15,022
Monte Carlo
R Schumacher 1.14,483
Trulli 1.13,985
Nürburgring
Sato 1.27,691
M Schumacher 1.28,351
Montreal
R Schumacher 1.12,441
R Schumacher 1.12,275
Indianapolis
Barrichello 1.09,454
Barrichello 1.10,223

Kuudesti paaluaika on ollut siis kovempi kuin ensimmäisen aika-ajon nopein.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
kristian.s sanoi:
Schumille jotain ongelmia kisassa ja Rubensille voitto - ero MM:ssä kutistuisi kuuteen pisteeseen. Mitenköhän tiimi suhtautuisi kaksinkamppailuihin tuossa tilanteessa?
Tätä minäkin olen pohtinut... Epäonnea Schumille parissa kisassa ja kaksi voittoa Rubensille: Hoblaa! Brassi nousisi MM-kärkeen! Olisi siinä Ferrarilla sitten keplottelemista, että saisi Schumin takaisin kärkeen... Tai sitten ei... :mad:
 

Keke ruusperi

Member
Liittynyt
29.8.2000
Viestit
23
Alkaa tämä F1 olla yhdenlaista pelleilyä, kun suurin mielenkiinto on siinä ajaako Ferrarin miehet tosissaan kilpaa toisiaan vastaan. Kanadassakin kaikki Ferrarilla selittelivät, että ihan oikeasti pojat ajoivat kilpaa keskenään ja oikeasti Rubens yritti ohitusta. Alkaa olla kunnon urheilu ja kisailu kaukana tästä lajista. Turha mielestäni on selitellä, että onko järkevää satsata toiseen kuskiin, jotta mestaruus varmistuisi. Montako mestaruutta tässä pitää vielä varmistaa Suumahherille hyvissä ajoin ennen viimeisiä kisoja, jottei menisi Sumille liian jännittäväksi viimeiset kisat.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Itse aika-ajosta jäi tärkeimmät osat näkemättä mutta lähtöjärjestys ei paljoa kisalle lupaile. Ferrarit ajavat kisassa mitä todennäköisimmin kaksoisvoittoon, järjestys saattaa kyllä olla tällä kerralla Barrichello-Schumacher, sen verran hyvin on Rubensilla tänä viikonloppuna kulkenut. Button lienee kolmas ellei Sato onnistu ajamaan ehjää kisaa. Kimi on aika varmasti pisteillä jos tekniikka kestää.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
FO110K sanoi:
aika noloo Heidfeldille, 0.228sek nopeempi ku Pantano joka sentään on rookie ja pelkkä maksukuski :thumbup:
Pantano on lahjakas kuljettaja. Ei välttämättä mikää "uusi senna" mutta teki hyvää työtä pikkuformuloissa.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Olisko Barrichellosta sittenkin mestariksi? Aikaisemmin olen sanonut, että ei. Mies on ollut säännöllisesti hitaampi kuin Schumi. 2002 ja 2003 mies oli monesti yhtä nopea, joskus jopa nopeampi kuin Schumi. Tänä vuonna se ei ole onnistunut millään, Barrichellon vauhti on ollut suhteessa tallikaveriin suorastaan ala-arvoista. Mutta jos Rubens tänään voittaa ja Schumille ongelmia, niin tie on auki mestaruuteen saakka. Siinähän riittäisi Maranellon pojilla ihmeteltävää. Todennäköisesti Rubenssille tulee kuitenkin tänään hämäriä "jarruongelmia". Ja Schumi vie voiton kera homohypyn. Myös ykköskuskin asema takaa Schumille helpon mestaruuden.

Mielenkiintoinen vääntö kotimaisissa medioissa. Kullan Turun Sanomat spekuloi Ferrarin olevan liikkeellä muita raskaammalla autolla, kahden pysähdyksen taktiikalla. MTV3 taas uutisoi Ferrarin olevan "agressiivisella" kolmen pysähdyksen taktiikalla "mitä todennäköisemmin".
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Barrichellolla on aina muutama loistava viikonloppu kaudessa. Tämä on nyt kauden ensimmäinen. Mikäli voitto tulee, ei jatkoa ole kuitenkaan odotettavissa seuraavassa kisassa... :D Mutta 1-2 voittoa loppukaudella.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Zep sanoi:
Barrichellolla on aina muutama loistava viikonloppu kaudessa.
Tällä kaudella jos nähtäisiinkin viime vuoden Silverstonen toisinto. Rubens meni sellaista kyytiä ja teki niin monta ohitusta että jopa Michaelin luulisi ihailleen sitä.

No, tässä kisassa Takun lähtö kiinnostaa eniten. Kimikin voi parantaa lähdössä muutaman sijan.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Kisassa Rubens taitaa olla ensimmäinen varikolle menijä, joten se siitä sitten. No, vielä on toivoa..

Sais FIA sallia tiimien ottaa eri sponsoreita molemmille autoille, silloin jäis nää tallimääräykset vähemmille sponsorien suutumisen uhalla.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
belated sanoi:
Kisassa Rubens taitaa olla ensimmäinen varikolle menijä, joten se siitä sitten. No, vielä on toivoa..

Sais FIA sallia tiimien ottaa eri sponsoreita molemmille autoille, silloin jäis nää tallimääräykset vähemmille sponsorien suutumisen uhalla.
Kyllä se olisi sponsorisopimuksiin kirjattu jutta että kuka voittaa. Ihan niinkuin Rubensin sopimukseen ;)
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
No en nyt Rubensin alkukauden vauhtia ala-arvoiseksi sanoisi. Useissa aika-ajoissa vain 0.2 Schumia jäljessä ja ne isot tappiot (Barcelona, Nyrre) johtuivat lähes kokonaan eri polttoainakuormasta; muuten Rubens olisi ollut ihan Schumin kannassa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Bobakki sanoi:
Piolan palsta joko Autosportissa tai VM:ssä taisi olla. Muutenkin tuntuu, että kun Kimi kerran parhaimmillaan pystyy viemään auton kuin auton vähän korkeammallekin, niin yritetään pienellä riskillä satsata siihen.
Jaa, no jos lähde oli Piola niin silloin on kyllä kyseessä arvaus, ei muuta. Jostain syystä nämä italialaiset "ekspertit" Piola ja Filisetti ovat kovia poikia esittämään omia arvioitaan, unohtaen mainita että ne ovat kuitenkin vain omia arvioitaan tai arvauksia. Mihinkään faktaan moinen väite ei kyllä perustu. Olisin kyllä erittäin yllättynyt jos Kimi olisi saanut erilaisen moottorin kuin David. Ihan siksi että kaikki moottoripäivitykset mitä Mersu on tällä(kin) kaudella tehnyt ovat olleet pitkän aikavälin kehityksen tulosta (kun eivät kykene nopeampaan reagointiin, valitettavasti) ja olleet tiedossa yleisemminkin jo kauan ennen kuin niitä on radalla nähty. Tässä valossa olisi kummallista jos olisivat rakentaneet vain yhden moottorin uusien speksien mukaan. Ei toki mahdotonta, mutta nämä Piolat ja Filisettit ovat kyllä sikäli epäluotettaviksi osoittautuneet että ihan heidän sanaansa en usko. Jos vastaava tieto olisi ollut esim. joltain kovan luokan saksalaiselta toimittajalta, jotka ovat yleensä hyvin perillä Mersun ja Mäkin kehityksestä, sitten tietoon voisi uskoakin. Mutta kuten sanottu, ei tuo mahdotonta ole, arvelisin vain olevan Piolan oma arvaus.

Edit: Mainittakoon vielä että kyllä Piola osaa hyvin piirtää, ainoastaan hänen tulkintansa ovat epäilyttäviä. Muistuttaisin vaikkapa hänen kommenteistaan MP4-18 ja MP4-19 autoista (mm. Autosport) piirroksiensa yhteydessä. Mm. eipä huomannut ettei auto tuota riittävästi downforcea. Ei sitä tietysti kukaan muukaan voi varmasti tietää pelkästään ulkonäön perusteella, alleviivaapahan vain sitä että kyseessä on vain miehen oma arvaus.

Editin edit: Vielä sellainen jutska, että jos moottoreissa olisi todella autojen #5 ja #6 välillä eroa, niin luulisi että siitä olisi kuultu jo muistakin lähteistä kuin vain Piolalta.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllä minä ainakin luottaisin tuohon Piolaan aika paljon. Kyllä se kaveri on f1-piireissä todella luotettavana pidetty tekniikan asiantuntija. Mm. Patrick Head on todennut Piolan olevan lähes ainoa toimittaja jonka kanssa voi suvereenisti keskustella f1-auton tekniikasta. Ja mitä noita Piolan palstoja lukee, niin kyllä niistä tulee täysin selväksi se mikä on toimittajan omaa spekulaatiota ja mikä on todennettu tiimiltä. Toki Piolan pääasiallinen homma on kertoa autojen teknisistä muutoksista. Ja niistähän juttua tulee täysin suvereenisti.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Calvin sanoi:
Jaa, no jos lähde oli Piola niin silloin on kyllä kyseessä arvaus, ei muuta. Jostain syystä nämä italialaiset "ekspertit" Piola ja Filisetti ovat kovia poikia esittämään omia arvioitaan, unohtaen mainita että ne ovat kuitenkin vain omia arvioitaan tai arvauksia.
Täytyypähän vaan sanoa, että joko et ole Piolan juttuja itse lukenut tai sitten mulla on aivojen tilalla kokkareista kaurapuuroa. Piola ei koskaan esitä omia arvioitaan eri ratkaisujen toimivuudesta, vaan pyrkii kertomaan, mihin niillä pyritään. Esimerkiksi tuo "eipähän huomannut, ettei auto tuota tarpeeksi downforcea". Ihmehän se on kun Piola ei ikinä esitä tuollaisia arvauksia. Pitipähän kaivaa se lehti (VM 6/04) esille, suora lainaus:

"McLaren sai kaivatun evoluutioversion (Espanjaan) Mercedeksen moottorista. Ainoa yksilö annettiin Räikköselle ja Coulthard joutui tyytymään vanhaan koneeseen."
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Samoilla linjoilla kuin pmv. Filisettiä ja Piolaa ei pidä sekoittaa toisiinsa, sillä jälkimmäinen on aivan toisella planeetalla kuin ensimmäinen mitä tulee ammattitaitoon. Ilmeisesti tämä Filisetti on joku köyhän miehen eli köyhän lehden :D Piola...

Mitä tulee moottoreiden eroihin, niin ainahan niitä on tallin sisällä ollut. En tiedä josko nykyään olisi jo laadun tarkkailussa päästy sille tasolle, että moottorit olisivat identtisiä, mutta kyllä ainakin ennen ollaan tiedetty mikä mukana olevista moottoreista pitäisi olla se paras. Ja moottoritoimittajalla on yleensä ollut politiikka siitä kenelle se paras moottori menee...

Saton ja Hondan suhde on niin vankka, etten ihmettelisi vaikka Saton moottorit paukkuisivat juuri sen takia, että eroavat Buttonin myllystä. Vaikka Honda kuinka väittää toista. Pitää kuitenkin muistaa kuskin kansallisuus ja kenen rahoilla ura kotimaassa aloitettiin...
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Valde sanoi:
No en nyt Rubensin alkukauden vauhtia ala-arvoiseksi sanoisi. Useissa aika-ajoissa vain 0.2 Schumia jäljessä ja ne isot tappiot (Barcelona, Nyrre) johtuivat lähes kokonaan eri polttoainakuormasta; muuten Rubens olisi ollut ihan Schumin kannassa.
Valdella on kova tarve arvostaa aika-ajo vauhtia hyvän kuskin mittariksi! Eiköhän ne kisat ole ennenkin voitettu olemalla nopea itse kisassa.:idea:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Bobakki sanoi:
Eipä ole muuta kuin arvauksia, tuonne Ameriikan rundille ei toki hirveästi uutta tarjoillakaan.
Enää ei tartte arvailla tai sitten DC on harvinaisen lojaali kaveri kohta entistä työnantajaansa kohtaan.

DAVID COULTHARD
“I was reasonable happy with the balance of the car in the first run. We didn’t make any changes between sessions, so I was a little bit surprised when the car felt different. I got out of shape in the corners and used more traction control which just soaks up the time. It will be a tough race tomorrow, and a lot will depend on track temperature.”
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Rubensin aika-ajo suoritusta nostaa nyt se että selvisi tämän olleen isommalla polttoainekuormalla liikenteessä kuin tallitoverinsa. Ja lähde taitaa olla joku F1-forumin uutisista.
 
Ylös