Indianapolis GP 2007

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Mickey sanoi:
Ei voi kun ihmetellä näitä ignore listojen kanssa pelleileviä, eikö pää kestä keskustelua ja erilaisten mielipiteiden vaihtoa :confused:
Jos ei kestä, niin kannattaa laittaa ignoreen kaikki muut paitsi itsensä ja mieliluvituskaverinsa, niin keskustelu on mukavaa ja aihepiiri hauskaa :D Vaikka kieltämättä väilllä juupasvänkäeipäs on väsyttävää...

Jos tuota kisaa vielä analysoisi, niin olihan se pitkästä aikaa viihdyttävä lukuisine ohituksineen ja ohitusyrityksineen. Fisiltä kovaa yritystä, jos ei muuta... Jos laitetaan nykyautot tiukan mutkan jälkeen lentokenttäsuoralle, niin alkaa näemmä ohituksetkin onnaamaan :p

Hienointa oli kuitenkin nähdä vilaus sitä vanhaa Kimiä, vaikka surkean ja "munattoman" alun jälkeen näytti huonolta, niin paikkasi ajamalla tuon alun, mutta ihan täydellisyyteen ei vielä päästy. Positiivista kuitenkin tuo nopein kierros, josta päästään kokonaisuutena plussan puolelle. Näistä ei kuitenkaan ylimääräisiä pisteitä jaella. Kuten ei reilusta pelistäkään tai tallin eteen näkemisestä. Niillä on kuitenkin merkitystä siinä miten talli näkee tulevat kisat. Veikkaan että seuraava kisa on käännepiste Ferrarin sisällä, jolloin hallinta siirtyy Kimille. Nyt oltiin jo lähellä ja kun matkaa Massaan ei ole pisteissä paljoa, niin Massan selkäranka vääntyy ja henkinen alamäki alkaa. Tai se on puheiden perusteella alkanut jo, kun keskustelu kääntyy aina Kimin voittamiseen... Se ei tee hyvää Ferrarille.

Mclaren on voittonsa ansainnut ja uskon nyt vahvasti, että Hamilton jatkaa sensaatiomaista kauttansa MM-tittelin voittoon saakka, jos vaan säilyy ratissa ja ei tule mitään katastrofeja kauden aikana (vrt. Schumi). Ihmeitä täytyy tapahtua, jos McLaren vallasta vielä suistaan.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Overhouse sanoi:
Kuljettajakaksikko? Miten pystyt sanomaan, että tuolla autolla joku muu olisi parempi, kuin nämä kaksi? Varmasti vikaa on kuskeissakin, mutta sanoisin silti, että suurin ongelma on se, että McLaren kulkee lujempaa kuin Ferrari.
No jos katsot näitä kolmea edellistä kisaa joissa McLaren on dominoinut. Monacossa McLarenille ehkä olikin nopeampi auto, mutta Ferrarin todellinen iskukyky jäi näkemättä Räikkösen ajovirheen takia. Kanadassa molemmat autot juuttuivat ruuhkaan ja muutenkin taktiikat menivät pieleen turva-auton takia ja sen lisäksi Massa vielä hankki hylkäyksen. Indyssä Kimi olisi kierrosaikojen perusteella pystynyt vastaamaan McLarenin vauhtiin toisin kuin Massa, mutta kisa kaatui taas ruuhkiin.

McLarenin kuljettajakaksikko on taas paljon tasaisempi nopeuden puolesta eikä tee läheskään niin paljon virheitä.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Oberfeldwebel sanoi:
Joka kielii helposti ajettavasta autosta.
No tuskinpa Hamilton tai Alonso olisi Monacon aika-ajossa vetänyt kaiteeseen tai Kanadassa ajanut punaisia päin, vaikka autona olisikin ollut Ferrari.

Joka tapauksessa Kimi olisi pystynyt haastamaan McLarenit kisavauhdin puolesta Indyssä ja Massa oli taas selvästi hitaampi. McLarenilla taas molemmat kuskit osaavat ajaa kovaa. Tietysti joku voi ajatella, että McLaren on täysin ylivoimainen auto ja sen takia Hamilton ja Alonso pärjäävät, mutta itse uskon McLarenin kuljettajien olevan parempia kuin Massa, jolla muuten sattuu olemaan enemmän pisteitä kuin Kimillä.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Juzo sanoi:
No tuskinpa Hamilton tai Alonso olisi Monacon aika-ajossa vetänyt kaiteeseen tai Kanadassa ajanut punaisia päin, vaikka autona olisikin ollut Ferrari.

Joka tapauksessa Kimi olisi pystynyt haastamaan McLarenit kisavauhdin puolesta Indyssä ja Massa oli taas selvästi hitaampi. McLarenilla taas molemmat kuskit osaavat ajaa kovaa. Tietysti joku voi ajatella, että McLaren on täysin ylivoimainen auto ja sen takia Hamilton ja Alonso pärjäävät, mutta itse uskon McLarenin kuljettajien olevan parempia kuin Massa, jolla muuten sattuu olemaan enemmän pisteitä kuin Kimillä.
Tää menee mulla nyt jossitteluksi, mutta menkööt. Ei Massalla välttämättä ois enemmän pisteitä jos Kimiltä ei ois Espanjassa tekniikka pettäny, tai Monacossa os tehny sitä virhettä. Itse asiassa, uskon, että jos Kimi ei ois tehny Monacossa sitä aika-ajo virhettä, ois Kimi ollu 3 ruudussa. Ja sitä kautta kisassaki kolmas. :idea: Mutta turha niitä enään on ruikuttaa...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
IceManFani sanoi:
Tää menee mulla nyt jossitteluksi, mutta menkööt. Ei Massalla välttämättä ois enemmän pisteitä jos Kimiltä ei ois Espanjassa tekniikka pettäny.
Tai Massalta Australiassa :rolleyes:
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
IceManFani sanoi:
Tää menee mulla nyt jossitteluksi, mutta menkööt. Ei Massalla välttämättä ois enemmän pisteitä jos Kimiltä ei ois Espanjassa tekniikka pettäny, tai Monacossa os tehny sitä virhettä. Itse asiassa, uskon, että jos Kimi ei ois tehny Monacossa sitä aika-ajo virhettä, ois Kimi ollu 3 ruudussa. Ja sitä kautta kisassaki kolmas. :idea: Mutta turha niitä enään on ruikuttaa...
mutta päätit kuitenkin ruikuttaa? :thumbfh:
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
mh_84 sanoi:
Veikkaisin että Alonso olisi halunnut tiimin käskevän päästää hänet Hamiltonin ohi. Oli kevyemmällä autolla siinä vaiheessa.
Näinpä
MTV3 sanoi:
Fernando Alonso kurvasi pääsuoralla voimakkaasti kohti McLarenin varikkomuuria Yhdysvaltojen GP:n 40. kierroksen alussa sen jälkeen, kun tallikaveri Lewis Hamilton oli edelliskierroksella estänyt hänen ohitusyrityksensä.

McLarenin toimitusjohtaja Martin Whitmarsh myönsi, että tällä ajoliikkeellä Alonso halusi viestittää siitä, että hänen pitäisi nopeampana päästä tallikaverinsa edelle.

- Hän lähetti sillä viestiä Lewisin suuntaan. Kuljettajat tekevät ajoittain sellaista, Whitmarsh sanoi Pitpass.comin mukaan.

Alonso kuittasi tilanteen kisan jälkeen sanomalla, että hän vain halusi jäähdyttää autoaan ja jarrujaan ajettuaan pitkään Hamiltonin takana.
Viesti Hamiltonille, niinpä niin. Taisipa tallin suuntaan lähteä viestiä. Kyllä Kiminkin pitäisi alkaa itkemään tallille.. :idea:
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Juzo sanoi:
No tuskinpa Hamilton tai Alonso olisi Monacon aika-ajossa vetänyt kaiteeseen tai Kanadassa ajanut punaisia päin, vaikka autona olisikin ollut Ferrari.

Joka tapauksessa Kimi olisi pystynyt haastamaan McLarenit kisavauhdin puolesta Indyssä ja Massa oli taas selvästi hitaampi. McLarenilla taas molemmat kuskit osaavat ajaa kovaa. Tietysti joku voi ajatella, että McLaren on täysin ylivoimainen auto ja sen takia Hamilton ja Alonso pärjäävät, mutta itse uskon McLarenin kuljettajien olevan parempia kuin Massa, jolla muuten sattuu olemaan enemmän pisteitä kuin Kimillä.
Hamilton oli osunut Monacossa useamman kerran kaiteeseen kilpailun aikan, eikä auto hajonnut. Totesi tuon itse lehdistötilaisuudessa.
Kimi osui kerran ja heti auto hajalla, huonoa tuuria vai onko McLaren noin paljon Ferraria kestävämpi.
Positiivista kuitenkin, että kuten totesit Kimi olisi pystynyt haastamaan McLarenit vauhdissa
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Make79 sanoi:
Hamilton oli osunut Monacossa useamman kerran kaiteeseen kilpailun aikan, eikä auto hajonnut. Totesi tuon itse lehdistötilaisuudessa.
Kimi osui kerran ja heti auto hajalla, huonoa tuuria vai onko McLaren noin paljon Ferraria kestävämpi.
Kimi taisi kolauttaa hieman kovempaa sen osumansa.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Wilpuri sanoi:
Kimi taisi kolauttaa hieman kovempaa sen osumansa.
Niin, paha sanoa. Näin kyllä tilanteen, mutta en ole aivan varma osuiko Kimi ollenkaan seinään vai ajoiko vain pelkän jyrkkäreunaisen kanttikiven yli? :confused:
Kuitenkin muistan sen tilanteen missä Hamilton ryskäsi ihan tosissaan pitkin seiniä, kun selostajatkin alko heti hehkuttaan et nyt hajos Hamitonin pirssi, mut ei hajonnu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Make79 sanoi:
Niin, paha sanoa. Näin kyllä tilanteen, mutta en ole aivan varma osuiko Kimi ollenkaan seinään vai ajoiko vain pelkän jyrkkäreunaisen kanttikiven yli? :confused:
Kuitenkin muistan sen tilanteen missä Hamilton ryskäsi ihan tosissaan pitkin seiniä, kun selostajatkin alko heti hehkuttaan et nyt hajos Hamitonin pirssi, mut ei hajonnu.
Katsoin Kimin mokan useaan otteeseen nauhalta ja myös kuva kuvalta. Valitettavasi otos on hieman epäselvä, koska kamera samalla zoomaa voimakkaasti lähemmäs. Mutta mielestäni auto(n keula) ei niin rajusti heilahda sivulle pelkästä kanttarin ylityksestä, vaikka siinä kohdassa suht korkea kanttari olikin. Omasta mielestäni Kimi siis osui sisäreunan kaiteeseen.

Lewisin osumia en muista, mutta ilmeisesti ne ovat tapahtuneet enemmän seinän suuntaisesti
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
WebSlave sanoi:
Katsoin Kimin mokan useaan otteeseen nauhalta ja myös kuva kuvalta. Valitettavasi otos on hieman epäselvä, koska kamera samalla zoomaa voimakkaasti lähemmäs. Mutta mielestäni auto(n keula) ei niin rajusti heilahda sivulle pelkästä kanttarin ylityksestä, vaikka siinä kohdassa suht korkea kanttari olikin. Omasta mielestäni Kimi siis osui sisäreunan kaiteeseen.

Lewisin osumia en muista, mutta ilmeisesti ne ovat tapahtuneet enemmän seinän suuntaisesti
Kiitos, sehän selittääkin miksi Kimillä hajosi, sillä silloinhan Kimin on täytynyt osua seinään aika jyrkässä kulmassa. Kuvasta sitä ei tosiaan oikeen nähnyt.
Mielestäni Hamilton ajoi seinään samankaltaisessa shikaanissa kuin Kimi, tosin kuitenkin vasta itse shikaanin jälkeen suoralla.
Ajautui leveäksi oikeanpuolen eturengas edellä seinään, loivassa kulmassa nimenomaan enemmän seinän suuntaisesti, suhteellisen kovalla nopeudella.
Eikä ainakaan ollut mikään hipaisu vaan sellainen kolahdus, että itsekkin katsoin et nyt tais jäädä leikki kesken.
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
azai sanoi:
Mutta edelleen yksinkertainen pointtini on se että jos kuski häviää tallikaverilleen, ei tulokseen voi olla tyytyväinen. Yksinkertaista!
Ja varsinkin jos palkka sattuu olemaan kymmenkertainen tallikaveriin nähden :wink:.




Mielestäni Räikkösen olisi pitänyt pystyä ohittamaan Massa pehmeillä renkailla tai ainakin saamaan aikaan kunnollinen ohitustilanne, kuten Alonso. Vaikka Alonso ajoi toisella stintilla samanlaisilla renkailla kuin Hamilton, niin sai aikaan loistavan ohitustilanteen, vaikka Hamilton oli vahva koko kisan aikana. Räikkönen taas tuntui olevan koko kisan aikana selvästi Massaa nopeampi.
Esim. ensimmäisellä stintillä Hamilton sai kasvattua riittävän välimatkan Alonsoon ja säilytettyä sen varikkokäyntejä silmällä pitäen.

Tosin Hamilton sanoi renkaidensa menneen rakoille toisella stintillä kovilla ajettaessa (näillähän oli kovat renkaat toisella stintillä?), muutenkin Hamilton tuntuu olevan heikompi kovilla ajettaessa ja olihan Hamiltonilla joitakin kierroksia enemmän bensaa sillä hetkellä.
Täysin ansaittu voitto Hamiltonille.:thumbup: :thumbup: :thumbup:


Jos vertaa Alonsoo, niin Räikkönen ei taida olla kovin vahva toisen auton perässä ajettaessa. Alonso sekä Renaultilla että Mclarenilla ajaessa on pystynyt hyvin ajamaan edessä ajavan perässä ja pääsemään iskuetäisyydelle, vaikka ei olisikaan kovinkaan merkittävästi edessä ajavaa nopeampi. Johtuneeko se sitten Alonson aliohjaavasta ajotyylistä?
Vai osaako Alonso vain ajaa maksimaalisen hyvin tällaisissa tilanteissa, että pystyy pysymään lähellä edessä ajavaa, vaikka edessä ajavan auto kuinka aerodynaamista pitoa söisi?


WebSlave sanoi:
Hamilton on venyttänyt MM-pistekaulan 10 pisteeseen, mikä tarkoittaa sitä, että nyt hänellä on jo varaa tehdä se kauan odotettu ensimmäinen iso virhe kisassa. Alonso pääsee korkeintaan tasoihin.

Kun nyt muiden rookien kohdalla on puhuttu totutteluajasta, niin ilmeisesti Lewis käytti siihen viisi ensimmäistä kisaa, ja kun homma alkoi toimia, niin tulostakin alkoi syntyä. Kanadassa ja USA:ssa paalulta voittoon. Aiemmat palkintopallisijat olivat vain niitä harjoitteluisuorituksia.
Aivan. Hamiltonin paras kisa suhteessa Alonsoon on edelleen Bahrain ja nyt kun päästään tutuille radoille Eurooppaan, niin heh heh :)... Tosin hivenen hirvittää mistä Hamilton enää saa kaivettua lisää vauhtia suhteessa Alonsoon, koska tuntuvat kumpikin ajavan niin maksimaalista vauhtia. Eli miten lähes täydellistä ajoa voi vielä parantaa?
No, kyllähän niissä radoilla on joka puolella niitä viimeisiä senttejä.
Ajoittain USA:n GP:ssä Alonso yritti niin vimmatusti päästä Hamiltonin luo, että ajoi yhdessäkin mutkassa sisäreunan kanttarien lisäksi jo vähän ruohikonkin puolella ;).

Jotkut puhuvat, että Hamiltonille tulee vielä niitä heikkoja kisoja ja menestys ei voi jatkua katkeamatta. Mutta itse miellän, että Hamiltonin "heikko" kisa oli nimenomaan Malesiassa ja siitä ei voi kuin nousta ajamalla. Tottakai Hamiltonille tulee teknisiä ongelmia ja muita sattuman oikkuja, mutta ajaminen siitä vain paranee (Suurella todenn.).


Istaria sanoi:
Katottiinkohan me samaa kisaa? Siinä kisassa mitä minä katsoin oli Räikkönen ainakin hyvin moneen otteeseen jo pidemmän aikaa jossain 0.4 sekunnin päässä Massasta, ja sen lähemmäksi ei varmaan juuri enää pääse ellei halua pistää autoja toistensa päälle tai vierekkäin...
Olen pannut merkillä tämän jo kun Alonso ajoi Renaultilla ja Kimi Mclarenilla.
Kun ihmettelin tätä jokunen 1 vuosi sitten, joku sanoi että Renautin autossa on parempi mekaaninen pito suhteessa Mclareniin ja huonompi aerodynaaminen pito, jonka vuoksi edessä ajava ei niin paljoa Rellua häiritse
Mutta niin vain Alonso pystyy Mclarenillakin hyvin seuraamaan edessä ajavaa ja saamaan hyvän ulostulon mutkasta.

Tämä on täyttä faktaa ainakin minulle :).
 
Viimeksi muokattu:

Istaria

Well-known member
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
292
Sijainti
QuakeNet
Meleren~ sanoi:
Jos vertaa Alonsoo, niin Räikkönen ei taida olla kovin vahva toisen auton perässä ajettaessa.
Katottiinkohan me samaa kisaa? Siinä kisassa mitä minä katsoin oli Räikkönen ainakin hyvin moneen otteeseen jo pidemmän aikaa jossain 0.4 sekunnin päässä Massasta, ja sen lähemmäksi ei varmaan juuri enää pääse ellei halua pistää autoja toistensa päälle tai vierekkäin... :p
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Meleren~ sanoi:
Jotkut puhuvat, että Hamiltonille tulee vielä niitä heikkoja kisoja ja menestys ei voi jatkua katkeamatta. Mutta itse miellän, että Hamiltonin "heikko" kisa oli nimenomaan Malesiassa
En äkkiseltään muista, että Hamilton olisi Malesiassa tehnyt mitään suuria virheitä. Ainakin hän kepitti Massan kahteen otteeseen tämän ohitusyrityksessä. Sen sijaan Australiassa, ensimmäisessä kisassaan Lewis kyllä kävi nurmikon puolella useampaankin otteeseen, mutta piti homman hanskassa toisin kuin Heikki, joka myös ensimmäisessä kisassaan mokaili astetta enemmän.
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
WebSlave sanoi:
En äkkiseltään muista, että Hamilton olisi Malesiassa tehnyt mitään suuria virheitä. Ainakin hän kepitti Massan kahteen otteeseen tämän ohitusyrityksessä. Sen sijaan Australiassa, ensimmäisessä kisassaan Lewis kyllä kävi nurmikon puolella useampaankin otteeseen, mutta piti homman hanskassa toisin kuin Heikki, joka myös ensimmäisessä kisassaan mokaili astetta enemmän.
Ei hän tehnytkään, vaan siellä Hamiltonin vauhti suhteessa Alonsoon taisi olla hitainta kuin missään muussa kisassa..
vai pitikö Hamiltonin tallin määräyksestä hidastella Ferrareita, että Alonso pääsisi karkuun :wink: .

En muuten laske varsinaiseksi virheeksi lievää lipeämistä radalta, ellei siinä hajota autoaan tai menetä liikaa aikaa,
Vaan lasken sen äärirajojen hakemiseksi:wink:.

Heikin kisa oli Autraliassa melkoinen floppi.
 
Ylös