Indy 500 (2007) - Kiistatta maailman hienoin autokilpailu!

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Indianapolis 500. Hienoin auto-kisa mitä on???

No ihan varmasti!


Resepti:

Otetaan yli 30 autoa, laitetaan ne n.3,2KM pitkälle ovaaliradalle…..
Vauhdit parhaimmillan yli 370KM/h, kolme autoa rinta rinnan.
Ennen kilpailua on yli 10 kuljettajaa joilla on aidosti mahdollisuus voittoon.
Vaaramomentti on valtaisa : kilpailun historiassa on saanut surmansa enemmän kuljettajia kuin Pudasjärven vanhainkodissa kautta historian.
Kolme seksikästä naiskuljettajaa mukana (D. Patrick, S. Fisher, M. Dunno)
G-voimat ja mahdollinen kuumuus saa näyttämään monet F1 kisat lasten leikiltä.
Miltä tuntuisi ajaa kaarteeseen 350 km/h, kun betoniseinä näyttää tulevan vastaan??
500 mailia kysyy kestävyyttä niin autoilta kuin kuskeiltakin. Kolme tuntia kilvan ajoa.
Paikalla n. 400 000 katsojaa.
Ensimmäinen kilpailu v. 1911. Historian siivien havinaa.
Maailmanlaajuisesti voittajat muistetaan yhtä hyvin kuin F1 maailmanmestarit.
Loistavaa taistelua koko kilpailun ajan, rinta rinnan.
Yleensä voittaja ratkaistaan viimeisellä kierroksella.


Ja ne tietämättömät jotka kuvittelevat Indyn tapaisella ovaalilla ajamisen olevan helppoa, niin toivon teidän vielä opettelevan syvemmin lajin saloja : Indianapolisin ovaalin kaikki neljä HUIPPUNOPEAA kaarretta ovat hieman erilaisia, eikä ajaminen todellakaan ole mitään köykäistä sunnuntai ajelua mummolaan.
Jo takasuoralla puhaltava tuuli tekee ajamisesta yleensä äärimmäisen vaikeaa : Kuvitelkaa itsenne autoon joka kulkee 380 km/h, ja johon tuuli yllättäen tarttuu….
Kuvitelkaa itsenne autoon joka kulkee 370 km/h, ja jonka molemmin puolin on kilpailija lähestyttäessä radan viimeistä mutkaa, kilpailun viimeisellä kierroksella….


Maailman hienoin autokilpailu, Indianapolis 500 v.2007 : 6.5.2007 – 27.5.2007.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ovaali sanoi:
Indianapolis 500. Hienoin auto-kisa mitä on???
Ennen kilpailua on yli 10 kuljettajaa joilla on aidosti mahdollisuus voittoon.
On tuo matematiikka aina ollut huono, mutta miten Ganassin ja Pensken kuljettajista saa yli kymmenen kaveria? Wheldonille saa taas käydä jotain eriskummallista, mikäli voitto tällä kertaa lipeää käsistä. Tämä arvio siis jo toukokuun alussa. Kiitti Tony...
Kolme seksikästä naiskuljettajaa mukana (D. Patrick, S. Fisher, M. Dunno)
Dun no... Yksi on lahjaton kiukkupussi, toinen öljyrahoilla etenevä tikittävä aikapommi (kanssakilpailijoiden mielestä) ja kolmas oikeasti osaa ajaa, mutta on sarjan kolmannessa kastissa tiiminsä puolesta. Ihan kiva.
G-voimat ja mahdollinen kuumuus saa näyttämään monet F1 kisat lasten leikiltä.
Paikalla n. 400 000 katsojaa.
Yleisesti on tiedossa että tuo 400 000 on kuvitteellinen luku. Istumakapasiteettia kyllä riittää, mutta ei radan sisälle millään mahdu 150 000 ihmistä. Ei ainakaan enää 2000-luvulla moottoriradan rakentamisen jälkeen. Sitten täytyy ottaa myös huomioon, että kisapäivänä katsomoissa on viime vuosina ollut tyhjää ilmaa. 90-luvun alkupuolella tyhjiä penkkejä ei nähty. Kiitti Tony...
Maailmanlaajuisesti voittajat muistetaan yhtä hyvin kuin F1 maailmanmestarit.
Buddy Lazier, Eddie Cheever ja Buddy Rice. Kiitti Tony...
Loistavaa taistelua koko kilpailun ajan, rinta rinnan.
Yleensä voittaja ratkaistaan viimeisellä kierroksella.
Indyssä? Luojan kiitos ei. Joskus voittaja tosin järjestetään pari kuukautta kilpailun jälkeenkin a'la Bobby Unser 1981 ja myöhemmin PT vuonna 2002. Kiitos vielä Tonylle jälkimmäisestä...
Ovaali sanoi:
Kuvitelkaa itsenne autoon joka kulkee 380 km/h, ja johon tuuli yllättäen tarttuu….
Mieluiten en kuvittele. Siinä käy kuitenkin näin: Historialla on nimittäin siivet

Robin Millerin sanoin: - Put the Jack Daniel's down and call back later :rolleyes:
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
CARTer, olet tietysti oikeassa siinä että Ganassi ja Penske miehet ovat ennakkosuosikkeja, ja että Wheldon on se kuski joka tulee lyödä.

Mutta, lähes kuukauden mittainen valmistelu antaa luonnollisesti mahdollisuuksia myös muille : Autoja on aikaa säätää huonommassakin tiimissä, ja koska kyseessä on kuitenkin yksityyppiluokka, niin autot voivat päätyä hyvinkin tasaväkisiksi.

Wheldon, Dixon, Hornish Jr, Castroneves, Kanaan, Franchitti....

Toisaalta, en olisi hirveän yllättynyt jos voittaja löytyy joukosta : Marco Andretti, Michael Andretti(!), Vitor Meira, Tomas Schekcter, Scott Sharp.....

Kun mainitsin että Indy voittajat muistetaan yhtähyvin kuin F1 mestarit, niin siinä toki hiukan liioittelin.......vai liioittelinko?!? :rolleyes:
Noh, sehän tietysti riippuu ihan siitä missäpäin asiaa kysytään. (Monen mielestä harmiksi) USA on osa maailmaa. Iso osa.

Se on kylmä tosiasia että IndyCar sarjan mestaruus ei paljoa paina. Mm. Wheldon ja Marco Andretti ovat avoimesti ilmoittaneet kauden ykköstavoitteekseen 500mailin voittamisen - yhteispisteistä ei niin väliä.

Niin, Indy 500 taitaa merkitä Indy-sarjalle vielä enemmän kuin Ferrari merkitsee Formula Ykkösille. :rolleyes:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ovaali sanoi:
Wheldon, Dixon, Hornish Jr, Castroneves, Kanaan, Franchitti....
Franchittia lukuunottamatta mielenkiintoisia ja nopeita nimiä. AGR:n Kanaan voi varikkotaktiikan onnistuessa (ja muiden epäonnistuessa) haastaa Pensken ja Ganassin, mutta ihmetekoja en häneltä odota. Punakone jyllää.
Ovaali sanoi:
Toisaalta, en olisi hirveän yllättynyt jos voittaja löytyy joukosta : Marco Andretti, Michael Andretti(!), Vitor Meira, Tomas Schekcter, Scott Sharp.....
Minä olisin. Michaelin kannalta olisi edistystä mikäli poika uskaltaisi ajaa IRL-autolla edes yhden kilpailun puoleenväliin. AGR:llä on kuukausi aikaa säätä auto oikein ja sitten pilata se kilpailupäivän aattona. Tuntuu olleen trendi tänä vuonna...
Onko Panther Racing vielä pystyssä? Matsuuran ottaminen jenien toivossa tuhosi tämän pikkutiimin karman ja ei ole hyvin mennyt sen jälkeen... Georgen Schekcter ja kohta-RLR:n-tallipäällikkö Sharp? Herttinen :rolleyes:
Ovaali sanoi:
Kun mainitsin että Indy voittajat muistetaan yhtähyvin kuin F1 mestarit, niin siinä toki hiukan liioittelin.......vai liioittelinko?!?
Noh, sehän tietysti riippuu ihan siitä missäpäin asiaa kysytään. (Monen mielestä harmiksi) USA on osa maailmaa. Iso osa.
Kolme nimeä: Lazier, Cheever ja Rice :doubtful:
USA on iso osa maailmaa, mutta Indy ei enää ole iso osa USA:ta. Kiitti Tony, sadat tuhannet TV-kanavat ja internet...
Ovaali sanoi:
Niin, Indy 500 taitaa merkitä Indy-sarjalle vielä enemmän kuin Ferrari merkitsee Formula Ykkösille.
No löytyihän se totuuden siemenkin! Ilman Indy 500-kilpailua ei olisi IRL-sarjaa. Ei TV-rahoja, ei katsojia, ei Penskeä, ei talleja, ei hypeä, ei rahaa eikä Tony Georgea alkuunkaan. Ilman Ferraria F1:ssä olisi vielä Monacon GP, Toyota, Honda, Mercedes, BMW ja tietysti Bernard.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Toivottavasti Al Unser Jr. tulee kilpailuun selvinpäin.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Indyssa oli eilen avauspäivä. "Rookie & Refreshment Day". Radalla oli yhteensä vain seisemän kuljettajaa. Nopeimpana Michael Andretti, 353,77 km/h.


Aikapommiksi nimetty Milka Duno läpäisi Rookie testin ihan vaivatta. Keskituntinopeus parhaalla kierroksella 344,53 km/h.

Tytsy sanoi suorituksensa jälkeen seuraavaa :

""I understand now why drivers say Indianapolis is the most difficult track in the world. Everything happens so quick, so fast. You have to be precise in every corner. All four corners are different. You have to drive with so much concentration and focus and so precisely."


Rookie testit jatkuvat vielä tänään. Tiistaina rata on avoinna kaikille halukkaille.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Ovaali sanoi:
Indianapolis 500. Hienoin auto-kisa mitä on???

No ihan varmasti!


Resepti:

Otetaan yli 30 autoa, laitetaan ne n.3,2KM pitkälle ovaaliradalle…..
Vauhdit parhaimmillan yli 370KM/h, kolme autoa rinta rinnan.
Ennen kilpailua on yli 10 kuljettajaa joilla on aidosti mahdollisuus voittoon.
Vaaramomentti on valtaisa : kilpailun historiassa on saanut surmansa enemmän kuljettajia kuin Pudasjärven vanhainkodissa kautta historian.
Kolme seksikästä naiskuljettajaa mukana (D. Patrick, S. Fisher, M. Dunno)
G-voimat ja mahdollinen kuumuus saa näyttämään monet F1 kisat lasten leikiltä.
Miltä tuntuisi ajaa kaarteeseen 350 km/h, kun betoniseinä näyttää tulevan vastaan??
500 mailia kysyy kestävyyttä niin autoilta kuin kuskeiltakin. Kolme tuntia kilvan ajoa.
Paikalla n. 400 000 katsojaa.
Ensimmäinen kilpailu v. 1911. Historian siivien havinaa.
Maailmanlaajuisesti voittajat muistetaan yhtä hyvin kuin F1 maailmanmestarit.
Loistavaa taistelua koko kilpailun ajan, rinta rinnan.
Yleensä voittaja ratkaistaan viimeisellä kierroksella.


Ja ne tietämättömät jotka kuvittelevat Indyn tapaisella ovaalilla ajamisen olevan helppoa, niin toivon teidän vielä opettelevan syvemmin lajin saloja : Indianapolisin ovaalin kaikki neljä HUIPPUNOPEAA kaarretta ovat hieman erilaisia, eikä ajaminen todellakaan ole mitään köykäistä sunnuntai ajelua mummolaan.
Jo takasuoralla puhaltava tuuli tekee ajamisesta yleensä äärimmäisen vaikeaa : Kuvitelkaa itsenne autoon joka kulkee 380 km/h, ja johon tuuli yllättäen tarttuu….
Kuvitelkaa itsenne autoon joka kulkee 370 km/h, ja jonka molemmin puolin on kilpailija lähestyttäessä radan viimeistä mutkaa, kilpailun viimeisellä kierroksella….


Maailman hienoin autokilpailu, Indianapolis 500 v.2007 : 6.5.2007 – 27.5.2007.
Eikös Daytona 500 ole vieläkin isompi juttu. Indyn voittajia en kyllä usko monenkaan muistavan amerikkaa lukuunottamatta. Formulat ovat enempi globaali. Kyllä arvostan ovaalikisojakin (tullu ajeltua simulaattorilla) todella herkkää touhua, mutta ajoteknisesti ovaalikisat ovat kyllä yksitoikkoisia. Muita "isoja" legendaarisia kisoja ovat tietysti, Monacon GP ja ralli, Dakar, ja sitten vielä LeMans 24h.
 
Viimeksi muokattu:

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
CARTer sanoi:
Dun no... Yksi on lahjaton kiukkupussi, toinen öljyrahoilla etenevä tikittävä aikapommi (kanssakilpailijoiden mielestä) ja kolmas oikeasti osaa ajaa, mutta on sarjan kolmannessa kastissa tiiminsä puolesta. Ihan kiva.
Et tainnut lukea ihan oikein. Siis KOLME SEKSIKÄSTÄ NAISKULJETTAJAA mukana.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Tänään Indyssä päästiin jo ihan kunnolla kiinni toimintaan : Radalla oli 25 kuljettajaa. Tämä oli siis ensimmäinen kaikille avoin testi. (Kilpailuhan ajetaan 27.5)

Päivän nopeimpia :

1. Dan Wheldon 362,14 km/h (kierroksen keskituntinopeus) Aika : 39,9868
2. Helio Castroneves 362,02 km/h Aika : 40,0007
3. Tomas Scheckter 361,68 km/h Aika : 40,0386
………
6. Danica Patrick 361,15 km/h
………
12. Michael Andretti 359,19 km/h
……..
18. Milka Duno 353,71 km/h


Mielenkiintoista oli, että Tony Kanaan kokeili päivän aika sekä Danica Patrickin että myös toisen tallitoverinsa, Marco Andrettin autoja.
Tässä nopeimmat ajat tuosta kokeilusta:

1. Tony Kanaan 361,42 km/h (Tonyn oma auto)
2. Danica Patrick 361,15 km/h
3. Tony Kanaan 359,57 km/h (Marco Andrettin auto)
4. Marco Andretti 359,19 km/h
5. Tony Kanaan 358,10 km/h (Danica Patrickin auto)
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Tänään päästiin ensimmäisen kerran tänä vuonna alle 40 sekunnin :

1. Dan Wheldon 39, 7543 (364,85 km/h)

Wheldon kuittasi päivän nopeimmasta ajasta muutaman tuhat dollaria palkkiota.
Mies oli selvästi nopein, ja brittiä lienee erittäin vaikeaa lyödä Toukokuun aikana. Hämmästyttävän tasaista ja tappavan nopeaa on Wheldonin vauhti ollut tämän kauden ovaali sessioissa. Selitystä tälle on vaikea antaa, ja tämä mystiikka kuuluu tietysti kiehtovana osana tähän lajiin.

Keskiviikkona 18 kuljettajaa ylitti 220 mailin (=354 km/h) keskituntinopeuden, mutta Wheldon oli ainut joka pääsi alle tuon 40 sekunnin.

Homma jatkuu taas huomenna. Kaikki sessiot nähtävissä ilmaiseksi www.indycar.com sivustolla – lehdistötilaisuuksia myöten. Kannattaa tsekata.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Mediaprofeetta sanoi:
ajetaanko näillä samoilla autoilla myös CART-sarjaa? Vai onko Indycar ja ChampCar eri asia?
IndyCar (=IRL) ja ChampCar (=CART) ovat nykyisin kaksi aivan eri asiaa. :) Itseasiassa, ovat olleet jo vuodesta 1996. Siihen asti jenkeissä oli vain yksi-suuri-ja-hieno formula sarja.

ChampCarissa ei nykyisin ajeta enää lainkaan ovaaliradoilla, kun taas IndyCarissa ovaalikisoja on kauden aikana 12. (+5 katu-moottori-rata kisaa)

IndyCar Ja ChampCar ovat nykyisin molemmat yksityyppiluokkia, mikä luonnollisesti kertoo omaa kieltään sarjojen hyvinvoinnista : Kaikki ymmärtävät ettei edes Usa:han mahdu kahta isoa formulasarjaa, etenkin nyt kun Nascar on siellä niin suosittua.
Sarjojen takaisin yhdistymisestä on paljon puhuttu, mutta se tullee viemään vielä vuosia.

Sarjojen autot ovat toisistaan poikkeavia. ChampCarin auto on Panozin valmistama, jossa Cosworthin n.750 hevosvoiman turbo-moottori. Renkaat Bridgestone.
IndyCarin valmistaa Dallara, moottorit toimittaa Honda (vapaastihengittävä). Firestonen donitsit. Heppoja n.650.
Molemmat formulat painavat suunnilleen saman verran (n.700kg ilman kuskia)


Joskus aikaisempina vuosina on käynyt niin, että jotkin isoimmista ChampCar tiimeistä ovat hankkineet kaluston Indy 500 kilpailuun, ja ajatteneet siinä ChampCarissa normaalisti kilpailevaa kuskiaan. Tämä on hyvin mahdollista esim. sen vuoksi, että itse Indy 500 kisan valmistelut kestävät radalla kokonaiset kolme viikkoa : On erilaisia harjoituksia, aika-ajo päiviä jne. Näin kilpailuun voi osallistua hyvin myös ikäänkuin puun takaa, vaikka etulyöntiasema on tietysti aina niillä jotka kiertävät Indy sarjaa vakituisesti.

Tämän vuoden IndyCar sarjassa on parikymmentä vakituista autoa, mutta Indy 500 kisan lähtöviivalle tulee 33 autoa.
Näistä yksikään ei kuitenkaan tällä kertaa tule ChampCarin puolelta. Harmi sinänsä, sillä olisihan se hienoa nähdä Bourdais + pari muuta ajamassa Indyssä.



www.indycar.com
www.champcarworldseries.com
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Torstain (10.5) nopeimmat :

1. Scott Dixon : 364,32 km/h
2. Danica Patrick : 364, 21 km/h
3. Dan Wheldon : 363,97 km/h
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Mielenkiintoinen aamupäivä Indyssä. Peräti 10 kuljettajaa alitti 40sekunni rajan. Nopeimpana jälleen Scott Dixon (39,7398s). Danica Patrick on myös hyvässä vedossa, jälleen toiseksi nopein aika (39,7601s).

Tähän asti nähdyn perusteella uskalla väittää olevani oikeassa : Dan Wheldon on edelleen ehdoton ykkössuosikki, mutta myös suurimpien suosikkien ulkopuolelta voi löytyä mahdollisia yllättäjiä.
Mm. Patrick ja Tomas Scheckter (TS tänään 4. nopein. Aika vain 0.0548s Dixonin parhaasta) ovat osoittaneet erinomaisen lupaavaa vauhtia, kun taas esim. Penske kuskit eivat ole vielä esittäneet mitään erikoista.

Noh, edessä on vielä pitkä matka kilpailuun, mutta jo huomenna lauantaina on vuorossa Pole Day : Päivän nopein lunastaa paalupaikan 27pvä ajettavaan kilpailuun.
Muut lähtöpaikat selviävät vasta myöhemmin ajettavissa aika-ajoissa.

Paalupaikalle Dixon tai Wheldon, siltähän se näyttää. Toisaalta, jos oi-niin-kaunis Danica saa esim. takasuoralla hiukan myötätuulta avukseen, niin tiedä mitä tapahtuu…
Myös jo aiemmin mainittu Scheckter on valmiina yllätykseen.
 
Viimeksi muokattu:

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Perjantaina loppupäivän aikana Dixon vielä paransi vauhtiaan : 39, 6184. (365,51 km/h) Tämä on tähän asti toukokuun nopein aika. Uusiseelantilainen petasi itselleen näin ennakko suosikin aseman, kun huomenna lähdetään ratkaisemaan Pole Day päivän nopeinta.
Siis tosiaan, huomisen nopein lähtee paalulta itse kisaan. Muita lähtöpaikkoja ei sen sijaan vielä jaeta. Ne määräytyvät myöhemmin ajettavissa varsinaisissa aika-ajoissa.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Jos jotain kiinnostaa, niin tämän päivän paalukisaan on tarjolla harvinaisen makoisaa herkkua : IndyCarin kotisivuilta voi seurata koko päivän tapahtumat suorana lähetyksenä, live timingin kera. Eikä siinä kaikki : http://sports.espn.go.com/rpm/news/story?series=1&id=2809164 osoitteesta on mahdollisuus seurata autojen telemetriaa koko päivän ajan! Nähtävissä mm. nopeudet, g-voimat, kierrosluku, kaasun asento....

Ja tämä kaikki ihan ilmaiseksi! Suosittelen! :)
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
No niin. Pole Day oli nyt lauantaina. Toisin kuin sanoin aiemmin, niin paalun lisäksi kymmenen muuta (parasta) lähtöpaikkaa jaettiin jo tänään. Eli; 11 parasta lähtöpaikkaa jaettiin jo tänään.

Loput 22 lähtöpaikkaa jaetaan myöhemmin.

Capich??? :) :) :)


OK.

Indy 500 kilpailun lähtöjärjestys, 11 parhaan osalta :

1. Helio Castroneves (paalu!) BRA
2. Tony Kanaan BRA
3. Dario Franchitti GBR
4. Scott Dixon NZL
5. Sam Hornish Jr. USA
6. Dan Wheldon GBR
7. Ryan Briscoe AUS
8. Danica Patrick USA
9. Marco Andretti USA
10. Tomas Scheckter RSA
11. Michael Andretti USA
 
Ylös