Indy 500 (2007) - Kiistatta maailman hienoin autokilpailu!

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Mitä tulee otsikkoon niin en henkilökohtaisesti pidä Indy 500:aa mitenkään maailman kiistatta hienoimpana autokilpailuna. Ovaalirata se vain, kunnon vaihtelevammat moottoriradat lyövät tuon 100-0.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Cmoney sanoi:
Mitä tulee otsikkoon niin en henkilökohtaisesti pidä Indy 500:aa mitenkään maailman kiistatta hienoimpana autokilpailuna. Ovaalirata se vain, kunnon vaihtelevammat moottoriradat lyövät tuon 100-0.
Hehehehee.

Noh, nämä ovat tietysti makuasioita.

Itse olen siinä ihan samaa mieltä ettei ole hienon moottoriradan voittanutta, ja olenpa vielä ihan aidosti pinttynyt F1 fani.....

Mutta, rakastan myös kovasti muunlaista formula-kilpa-autoilua, ja olenpa sitä mieltä edelleen että Indy 500 on hienoin kisa maailmassa.

Indyn ovaali rata on hieno : 3,2 km pitkä erittäin haastava rata, joka muistuttaa muodoltaan jääkiekkokaukaloa. Neljä mutkaa; jokaisessa g-voimat 3,5geetä. Kun ajetaan kilpailussa 200 kierrosta, tietää tämä (keltaiset liput unohtaen) 800 kertaa 3,5geetä. Huippunopeudet n.380km/h.

Siinä erottuvat jyvät akanoista.


Kannatan Indycar 2005 (ps2) pelin hankkimista hyvän g-shock ratin kera, niin selviää ettei se ovaalilla ajaminenkaan ole ihan niin helppoa kuin uskoisi.....
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Eikö Indyn ovaali ole n. 4 km?

Ja onhan se vaativa kilpailu mutta itse siis koen sen tylsäksi seurata:)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
YLE:n teksti-tv:tä lukemalla sai kyllä sen käsityksen että kisa olisi ajettu viime sunnuntaina, mutta lapsikinhan sen tietää että varsinainen kisapäivä on toukokuun viimeinen sunnuntai eli Memorial Day,
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
pmv sanoi:
YLE:n teksti-tv:tä lukemalla sai kyllä sen käsityksen että kisa olisi ajettu viime sunnuntaina, mutta lapsikinhan sen tietää että varsinainen kisapäivä on toukokuun viimeinen sunnuntai eli Memorial Day,
En mää vaan tienny
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Voi Diatlovich-raukkaa. NFLkään ei anna Indylle enää mitään arvoa :p :(
FOX Sports sanoi:
Paul Diatlovich, the primary owner of PDM Racing, said he had asked permission to paint Jimmy Kite's No. 18 car in the Colts team colors - dark blue and white - with a message on the car's sidepod that read simply "Go Colts."

Indianapolis officials nixed it because of sponsorship concerns.

"I'm extremely upset with the narrow-minded, pinheaded leadership of the Colts team and the NFL," said Diatlovich, who lives in the city. "It's inexcusable. All we're trying to do is say thank you."
---
We wanted to keep the excitement of the Super Bowl going, but, obviously, they didn't want to do that," he said. "I really don't understand it."
Koko uutinen
Toisaalta, kukapa haluaisi nimensä sekoitettavan PDM:n kaltaiseen pahasti alirahoitettuun one off-tiimiin... Tämänkin tempauksen tarkoitus oli varmaan vain kerätä rahaa paikallisilta ja kuka ties vaikka myydä The Colts -auto eBayssä. Sikäli mikäli Diatlovich ja PDM oikeasti omistaa oman kalustonsa...
Mitäköhän seuraavaksi? Vision-autojen kylkiin ilmestyy "IndyVision" ? :wink:
 
Viimeksi muokattu:

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Kuten sanonta kuuluu : On kahdenlaisia ovaalikuljettajia - Niitä jotka ovat ajaneet seinään, ja niitä jotka tulevat ajamaan seinään.

Viimeeksi, Milka Duno koki tämän karun sanonnan todenmukaisuuden : http://www.youtube.com/watch?v=y6YI391Ijo4


Hyvä ettei Venezuelalais kaunotar loukannut mitenkään itseään.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Mediaprofeetta sanoi:
Ajetaankos muuten Indy-autoilla muita ratoja kuin pelkkää ovaalia?
Viisi kisaa seitsemästätoista ajetaan moottori - ja katuradoilla :)

Ylhäältä lukien :
1) St.Petersburgin katurata, joka käyttää hyväkseen myös paikallista pienlentokenttää.
2) Watkins Glenin satumainen moottorirata. Pitempi versio. Huikea rata, eräs parhaista maailmassa.
3) Mid-Ohion upea, erittäin haastava moottorirata. Rata täynnä nyppylöitä ja sokeita mutkia.
4) Sears-Pointin uskomaton moottorirata. Suuret korkeuserot, nopeita mutkia.
5) Detroitin haastava katurata. Pomppuinen, ja alusta vaihtelee asfaltista sementtiin.





 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Hei Ovaali, jos eksytään puhumaan IRL:n katu- ja moottoriradoista täällä niin Detroitin ratakartta on ainakin väärin. Pensken porukka sai luvan käyttää tuota lyhyempää versiota eli mikä näkyy harmaana.
On se vaan kumma miten jotkut eivät koskaan opi. Vuoden -96 sadekisassa ratavarikko vilisi rottia ja osa oli veden alla, koska viemärit eivät vetäneet. Muutenkin rata oli lievästi sanoen kapea ja MotoTownissa jos missä on vaikea ohittaa...
Mutta Penske on Penske.

Tämän vuoden Indianapolis 500 -ajossa on muuten mukana kolme Andrettia, kun Michael Andrettin serkku John palaa hieman hataroiden edenneen Panther Racingin kolmantena kuljettajana Brickyardille. Sponsorina Johnilla on NASCARista tuttu Camping World ja numerona - vain numerona muiden joukossa - historiallinen 33.

Historialla tuntuu muutenkin olevan tärkeä rooli, sillä Pensken kolmas auto on maalattu aivan Rick Mearsin Pennzoil-aikojen väreihin ja PJ Jones, Parnelli Jonesin vanhin poika ajaa isänsä vuoden 1967 STP-specialin mukaan maalatulla autolla, mutta ilman STP:n logoja. :rolleyes:
Voi kun näkisi joskus Alex Gurneyn Eaglen ratissa Brickyardilla :frown:
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341


Tuossa on tarkalleen ottaen rata, jossa ajetaan.

Kyseessähän on saarella sijaitseva rata (Belle Isle) Montrealin GP radan tyyliin. Suurin osa radasta on normaalisti peitossa hiekan ja siirrettävien nurmimattojen alla, mutta kilpailuviikonlopuksi ne revitään pois radan päältä. Aikamoinen urakka siinäkin.

Tuo aiemmin postittamani ratakartta Detroitista on hiukan "vanhentunut". (harmaa pätkä tosiaankin käytössä)
Kyseessähän on näin suomalaisittain hiukan surullinen rata, sillä JJ Lehto keskeytti siellä CART kilpailunsa v.1998 - ajettavuusongelmiin vedoten.
Muutenkin Lehto lyttäsi radan sanoen sitä kilpailukelvottomaksi, lähinnä juuri sen takia, että alusta vaihteli betonista asfalttiin.
En usko että Carl Hogan tykkäsi Lehdon keskeytyksestä, ja viimeistään tuolloin edesmennyt möhömaha alkoi kosiskella Castronevesiä meidän Jyrkimme paikalle. :dunno:

Sears Pointissahan käytetään S (esses) mutkien jälkeistä shikaania, joka näkyy piirroksessa myös harmaana.
Tämä on sinänsä ymmärrettävä ratkaisu turvallisuuden tähden, mutta shikaani rikkoo mielestäni muuten täydellisen radan ärsyttävällä tavalla.




Btw, eilisen päivän nopein Indianapolisissa oli tämän näköinen kuljettaja :

 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei liity mitenkään kiistatta maailman hienoimpaan autokilpailuun (Modet hoi?) mutta pakkohan sitä on tehtävä mitä parhaiten osaa :doubtful:
Ovaali sanoi:
Suurin osa radasta on normaalisti peitossa hiekan ja siirrettävien nurmimattojen alla, mutta kilpailuviikonlopuksi ne revitään pois radan päältä. Aikamoinen urakka siinäkin.

Yritetääs uudestaan. Penskelle tulee kyllä aikamoinen urakka tuon paikan remontoinnissa. Robin Miller kuvaili paikkaa jo CARTin aikaan kaatopaikaksi, josta tiimit halusivat karata mahdollisimman nopeasti, mutta kun kulkuyhteydetkin ovat mitä ovat..

Penskehän haki kaupungilta puolitoista miljoonaa dollaria, jotta saarella voitaisiin ajaa IRL-kilpailu. Kaikki jotka muistavat 96:n tapahtumat tietävät että rahaa Belle Isleen saakin palamaan runsaasti, mutta kai kaupunki sen on sitten Penskelle velkaa sillä suurimmaksi osaksi hänen ansiostaan Super Bowl XL pelattiin Detroitissa.

Tuo ylempi ratakartta oli käytössä vuosina 98-2001, kun CART yritti saada radalle edes yhden potentiaalisen ohituspaikan. En voi ymmärtää miksi gIRL ei sitä käytä... CART Lite pelkää häviävänsä historian kummituksille? :D

Tässä on kuitenkin yksi hyvä syy kaivaa arkistoista kaikkien rakastaman Juan Pablo Montoyan paalukierros vuodelta 1999. Linkki
Mielestäni yksi modernin ajan upeimmista tempuista oikealla kilpa-autolla.
En usko että Carl Hogan tykkäsi Lehdon keskeytyksestä, ja viimeistään tuolloin edesmennyt möhömaha alkoi kosiskella Castronevesiä meidän Jyrkimme paikalle. :dunno:
Jälleen ei liity mitenkään mihinkään, mutta voin vakuuttaa ettei tuo voisi olla kauempana totuudesta. Ja ainakin minua jäi harmittamaan ettei Hogan voittanut Castro-Nevesin kanssa 1999. Monia muita vaikuttajia lähtisin kyllä nimittelemään - kuten viestissä hyvin esillä ollutta miljonääriä - mutta Carl Hoganin kaltaista fania, joka menetti omaisuutensa ja lopulta terveytensä kilparadoilla en alentuisi kutsumaan halventavalla tavalla miksikään :frown:
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Hmm. Sanottakoon se, ettei "möhömaha" ole mitenkään loukkaava sanonta sieltä mistä minä olen kotoisin (Siriukselta). Minulla on tyttöystävä joka on ns. pyöreämpää sorttia, ja hänkin käyttää joskus muista mielellään samaa ilmaisua. Se kertoo jotain.
Silti,olen sitä mieltä ettei Hoganin terveyttä vienyt niinkään hänen rakkautensa moottoriurheiluun, vaan pikemminkin rakkaus paikalliseen nakkikioskiin.

No joo. Hoganin kunniaksi on sanottava esim. se, että hän ajatti aikanaan mielestäni kaikkien aikojen toiseksi kauneinta kilpa-autoa. (vuoden 98 CART auto jota Lehto ajoi oli mielestäni silmiä hivelevän kaunis, kaikessa yksinkertaisessa värityksessään.)

Ja se kaunein kilpa-auto kautta aikojen???
Noh, se oli Forsythen taivaansininen Reynard vuosina 98-99.

Toki kilpa-autoja on kauniita paljon muitakin, mm. 50-60 luvun Ykköset, mutta silti....



Ja vielä, IndyCarin kotisivuilla pyörii taas suoraa kuvaa Indy 500 kisan harjoituksista. Sinne kaikki, hus hus. :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kun Indianapolisin historiasta ja kauniista autoista nyt kerran puhutaan niin mielestäni on suoranainen ihme ettei tämä roadster ole koskaan Kaunein auto-listoilla parhaimpien joukossa.

Parnelli Jonesin Agajanian Mercury Marauder numero 98 ja sen taivaallinen väritys tässä vuodelta -63 jolloin Jones voitti kilpailun Lotus-kuljettaja Jim Clarken ja A.J. Foytin nenän edestä.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Tänään saatiin vihdoin ensimmäinen loukkaantuminen Indyssä (ei niin että olisin sitä sen enempää *innolla* odottanut - lähinnä pelonsekaisin tuntein ) : Ranskalainen Stephan Gregoire ajoi seinään kevyen näköisesti, mutta mieheltä murtui käsittääkseni selästä jotain pientä. Pääsee sairaalasta jo huomenna, mutta kilpailuun osallistuminen on vaakalaudalla.

http://www.indycar.com/multimedia/videos/player.php?v=570 (Explorer)


Päivän nopein kuljettaja oli Scott Dixon (353,96 km/h). Dan Wheldon toinen, ja Darren Manning kolmas.
 
Viimeksi muokattu:

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Daytona on isompi juttu kuin Indy. Ja muutenkaan Indy ei ole arvostettu muualla kuin amerikassa. SAma pätee Daytonaan.

Indy 500 ei ole hienoin autokilpailu, koska se ei ole ajoteknisesti tarpeeksi haastavaa ollakseen hienoin.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
L4z! sanoi:
Daytona on isompi juttu kuin Indy. Ja muutenkaan Indy ei ole arvostettu muualla kuin amerikassa. SAma pätee Daytonaan.

Indy 500 ei ole hienoin autokilpailu, koska se ei ole ajoteknisesti tarpeeksi haastavaa ollakseen hienoin.
Daytona 500 ei ole jenkeissä isompi kilpailu kuin Indy 500, katsotaan sitä sitten miltä kantilta tahansa. Syynä tähän on lähinnä Indy 500 kilpailun huomattavan paljon syvempi historia. Nascar sarjana on tietysti valovuosien päässä IndyCarin suosiosta.

Usan ulkopuolella Indy 500 peittoaa tunnettavuudessaan Daytonan kepeästi.


Mitä ajo teknisyyteen tulee, niin se ei ole mielestäni mitenkään erityisen oleellista. Jos pelkästään sillä perustellaan maailman hienointa autokilpailua, niin voitonhan voisi jonkun mielestä viedä vaikka Nakkilan vaikeissa maastoissa ajettava junioreiden ralli sm-osakilpailu.

Mitä tulee taistelupariin (teknisesti) Indy 500 - Monacon F1 GP, niin siitä voidaan olla montaa mieltä.
Omasta mielestäni se että ajetaan 500 mailia 365km/h lasissa, rengas rengasta vasten kovien g-voimien vallitessa, betoniseinän vaaniessa kaiken aikaa vain metrien etäisyydellä, on kovempi juttu kuin ajaa katuradaksi sileäpintaisella Monacon radalla, kaikenmaailman apuvälineiden auttaessa kuljettajaa läpi kilpailun.
Ja kuka tahansa asian kokenut voi sanoa esimerkiksi, että TEKNISESTI mm. Macaon F3- kilpailu on HUOMATTAVASTI vaikeampi kuin Monacon F1 kisa.

Mutta joo, nämä ovat makuasioita tietenkin, joista on kiva kinastella. :)


ps. Indy 500 on kiistatta maailman hienoin autokilpailu. :tongue:
 
Ylös