Indy 500 (2007) - Kiistatta maailman hienoin autokilpailu!

L4z!

Well-known member
Ovaali sanoi:
Mutta joo, nämä ovat makuasioita tietenkin, joista on kiva kinastella. :)

ps. Indy 500 on kiistatta maailman hienoin autokilpailu. :tongue:

Nimenomaan mukava kinastella ja samalla sitä alkaa itsekin katsomaan jotain kisaa eri kantilta.

http://www.forbes.com/2007/01/30/sports-brands-superbowl-biz-cz_ps_0131mvse.html

Tuossa on lista most valuable sport events. Siellä mainitaan Daytona ja Monaco GP. Eihän tuo tietenkään tarkoita mitään, mutta onpahan jotain väitteeni tueksi.

CARTer

Well-known member
Ovaali sanoi:
Daytona 500 ei ole jenkeissä isompi kilpailu kuin Indy 500, katsotaan sitä sitten miltä kantilta tahansa. Syynä tähän on lähinnä Indy 500 kilpailun huomattavan paljon syvempi historia.
Kelpaako tämä kanttikivi? Viime vuoden katsotuimma TV-urheilutapahtumat maailmassa tämän porukan mukaan...

Lähdekriittisenä täytyy todeta vitosen ja kuutosen välillä olevan valovuosien mittainen kuilu. Idea kuitenkin tullee selväksi.

Otetaan tarkasteluun nämä kaksi pahaa poikaa:

Daytona 500 - The Great American Race
2007 FOXilla 10.1/20 tarkoittaa suomeksi 17 miljoonaa katsojaa (FOXin mukaan)
2006 NBCilla 11.3/23
2005 FOXilla 10.9/23

Indianapolis 500 - The Greatest Spectacle in Racing aka Kiistatta maailman hienoin autokilpailu!
2007 ABC:llä ?
2006 ABC:llä 5.0/14
2005 ABC:llä 6.5/18

Sinällään surullista että Danicamanian ollessaan huipussaan Indyn pre-race lähetystä katsoi enemmän kuin sarjan ensimmäisiä osakilpailuja.
Georgen suunnitelma siis onnistui: Indy on nyt suurempi kuin sarja, joka siellä ajaa. Lopettaisi vaan koko sarjansa ja olisi 2000-luvun USAC, mutta asiansa osaavalla porukalla.

Ja minä en todellakaan halua lähteä kinastelemaan tv-luvuista, mutta täytyyhän asiat laittaa perspektiiviin. NASCAR ja Daytona (sama firma) ovat peitonneet Indyn ja koko formula-autoilun Amerikassa. Ja tämä tulee Champ Car - ja pitkäaikaisen Indy-fanin näppäimistöltä :(

Omasta mielestäni se että ajetaan 500 mailia 365km/h lasissa, rengas rengasta vasten kovien g-voimien vallitessa, betoniseinän vaaniessa kaiken aikaa vain metrien etäisyydellä, on kovempi juttu kuin ajaa katuradaksi sileäpintaisella Monacon radalla, kaikenmaailman apuvälineiden auttaessa kuljettajaa läpi kilpailun.
Kyllä minäkin pidin Michiganin, Poconon ja myöhemmin Fontanan kisoista, mutta niistä ei taideta pahemmin puhua? Parasta kisailua kuitenkin nähtiin Phoenixin ja Milwaukeen lyhyillä ovaaleilla, mutta ei niistäkään ole paljon tarvinnut toisia haastaa. -Onko siellä suomalaisia? Ei ole.. -No sitten se ei ole ajoteknisesti tarpeeksi haastavaa :frown:
Usan ulkopuolella Indy 500 peittoaa tunnettavuudessaan Daytonan kepeästi.
Tämän voisi jo uskoakin, koska se ei ole mitenkään Kuningas Georgen ansiota. Lisäksi maailman näyttämöllä NASCARilla menee aikaa ennen kuin se pääsee juntti-leimastaan eroon. Säännöillä kikkailut ja niiden muuttaminen ei sitä toki paranna, mutta kyseessähän on enemmänkin autonäytös tai "autopaini" kuin kilvan ajo...
Nascar sarjana on tietysti valovuosien päässä IndyCarin suosiosta.
Perun äskeisen. Tämä viimeisestään syö kaiken uskottavuuden. Aika taitavasti pyöritelty lause :D
L4z! sanoi:
Indy 500 ei ole hienoin autokilpailu, koska se ei ole ajoteknisesti tarpeeksi haastavaa ollakseen hienoin.
Ihan noin vaan yleisestä kiinnostuksesta kysyisin, että onko Indy koskaan ollut mielestäsi hienoin autokilpailu? Se kun hyvin pitkälti ratkaisee tavan jolla kommenttiasi luen. Kiitoksia etukäteen.

L4z!

Well-known member
Vielä niistä G-voimista, niin ei varmana ole ovaalikisat samanlaista höykytystä kuin Formulat. Barcelonassakin lähes joka jarrutuksessa mentiin yli 4G. Sen sijaan ovaalilla, G voima on tasainen eikä höykyytä.

L4z!

Well-known member
PekPoy sanoi:
Mikä autokilpailu mielestäsi ansaitsee tuon tittelin?
Yksi mitä arvostan urheilumielessä on Neste oil Rally Finland. Siitä puuttuu Monacon glamour, mutta on hyvin arvostettu kuskien puolelta. Ja se on "aidosti" hieno kisa ihan vain pelkästään kisana, ilman kulisseja ja historiaa.

Ovaali

Well-known member
Tässä tämän hetkinen tilanne....22 ekaa paikkaa on siis jo jaettu - 11 viimeistä vielä jakamatta.
Näyttää siltä että lopulta vain yksi putoaa pois, sillä jäljellä on enää 12 ilmoittautunutta joilla ei ole aika-ajo aikaa.

Täytyy myöntää etten ole aivan varma siitä, pystyykö kukaan enää edes teoriassa liittymään tähän kilpailuun pyrkivien joukkoon....aikaahan ei ole enää paljon jäljellä.

On ollut suuri ilo seurata valmistautumista tähän hienoon näytelmään. Kaikista haastatteluista joita olen nähnyt tai lukenut, loistaa selvästi läpi kaikkien (erityisesti kuljettajien) suuri innostus ja jännitys tapahtumaa kohtaan. Ihmiset ovat silminnähden innoissaan, elävät kilpailu kuukaudessa joka solullaan, jännittävät, ja ennenmuuta myös nauttivat siinä sivussä elämästään.
Tarttuvaa innostusta!

Jan Magnussenkin sen jo aikanaan totesi : "Amerikkalaisilla on (kilpa-autoilussa) ärsyttävän hyvä tapa yhdistää urheilullisuus, show ja elämästä nauttiminen."

Meinaa näin ankeana suomipoikanakin joskus melkein kateeksi käydä tuota amerikkalaista mentaliteettia, se myönnettäköön. :jaska:

CARTer

Well-known member
Ovaali sanoi:
On ollut suuri ilo seurata valmistautumista tähän hienoon näytelmään. Kaikista haastatteluista joita olen nähnyt tai lukenut, loistaa selvästi läpi kaikkien (erityisesti kuljettajien) suuri innostus ja jännitys tapahtumaa kohtaan. Ihmiset ovat silminnähden innoissaan, elävät kilpailu kuukaudessa joka solullaan, jännittävät, ja ennenmuuta myös nauttivat siinä sivussä elämästään.
Tarttuvaa innostusta!
Piti jo kuun alussa kysäistä sinulta että oletko IRL:n Suomen markkinointipuolen uusin vahvistus, kun sen verran hämärää hypetystä tämän kilpailun ympärille on luotu. En uskaltanut tehdä sitä silloin enkä siis uskalla kysyä nytkään :rolleyes:

Indyssä on tänään Bump day ja suureksi hämmästykseksi paikalle on saatu kalustoa, joka oikeasti voi tiputtaa muita ulos kilpailusta :eek!: Tiedän, kaikelle on ensimmäinen kerta...
Vielä on siis mahdollista että Marty Roth ja Milka Duno lähetetään kotiin, mutta jälkimmäisen dumppaamista Tony ei varmaankaan hyväksy eli saas nähdä miten tässä käy. Jos Duno joutuu liipasimelle niin A.J. ei varmasti istuta ketään #41:teen, koska kummipoika tahtoo venezuelalaisrahat. Roth kai on "vapaata riistaa."

Kyllä on paljon päässyt Indy rupsahtamaan. Katselimme kaverini kanssa vanhoja kuvia ja ennen oli Indy täynnä katsojia koko kuukauden ja niistä neljä päivää ylitse muiden. Avauspäivä, paalupäivä, bump day ja tietenkin itse kilpailupäivä, mutta ei enää. Tämän vuodenkin kuvista paistaa tyhjä alumiini ja mainitsemastasi innostuksesta ei kyllä ole rippeitäkään jäljellä. Kuljettajat ja tiimit tietenkin ovat "innoissaan" sillä jälleen kerran yli puolet ruudukosta ovat Indyn one-offeja eli Tonyn pankkitililtä kaivettuja tiimejä. Maksetaanhan amerikkalaisessa jalkapallossakin cheerleadereille :eek:
Party atmosphare on kuitenkin todella kaukana.

Ovaali

Well-known member
No siinä se taitaa nyt loppujen lopuksi olla - vuoden 2007 Indy 500 kilpailun lopullinen lähtöjärjestys.
Älkää välittäkö tuosta Marty parasta joka on joutunut kuplan sisää. Tämä johtui vain siitä että vanhan miehen keuhkot eivät enää tahtoneet jännäämistä kestää, joten mies päätettiin pistää happipalloon lepäämään, kaikkien pällisteleväksi.

Mutta, Mara pääsi kuin pääsikin kisaan mukaan. Mies oli hiukan tuhma pudottaessaan PJ Jones nimisen miehen pois kisasta, mutta miehen oli tehtävä mitä miehen oli tehtävä.

Ai jai sentään. Nyt se jännitys sitten alkaa toden teolla vasta kasvamaan. Tulossa on jännä viikko, ja täytyykin käydä huomenna ostamassa iso kasa Serlan ihanan pehmeää vessapaperia, sillä sillä on lähipäivinä luvassa paljon käyttöä. Jännävessoja kenties jopa 12 per päivä??! Kuka tietää!!

Enää yksi harjoitus päivä (perjantaina), ja sitten se koittaa.....Kyllä, hyvät naiset ja äijän käppyrät :

SUNNUNTAINA 27.5.: *INDIANAPOLIS 500 - KIISTATTA MAAILMAN HIENOIN AUTOKILPAILU!*

Voi huisi kun jännittää. En tiedä kuinka selviän. En tiedä missä olen. En tiedä kuka olen.

"Ladies and Gentlemen.....Start your.....TÖÖT TÖÖT!!!!!!

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Ovaali sanoi:
ps. Indy 500 on kiistatta maailman hienoin autokilpailu. :tongue:
Hip hei, täältä löytyy yllättäen joku joka kiistää;)
Se siitä kiistatta -jutustasi :)

Ovaali

Well-known member
Ensinnäkin on sanottava, että edellinen postini tänän aiheeseen olkoon hyvä esimerkki siitä, ettei kenenkään, varsinkaan minun, kannata kirjoitella tänne mitään minkäänlaisen huumaisaineen vaikutuksen alaisena.

Toisekseen, ole täysin kyllästynyt koko kirjoitteluun. Hieman väärin ja turhan provosoidusti nimetystä thredistäni huolimatta perimmäisenä tarkoituksena oli kuitenkin haalia kasaan edes pari muuta asiasta innostunutta; lämmittelemään kilpailua hyvässä ja kiinnostavassa hengessä.

Valitettavasti tämä ei minulta eikä muiltakaan nyt oikein onnistunut.

Itse olen ollut aiheesta erityisen innoissani sen vuoksi, että tämä on ihka ensimmäinen kerta kun pääsen seuraamaan Indy 500 kilpailua oikein kunnolla. Aikaisempina (muutamana vuotena) olen joutunut tyytymään pelkästään live timingiin, normaaliin netti uutisointiin, sekä naurettavan heppoisiin videokooste pätkiin Indyn kotisivuilla.
Tänä vuonna Indyn kotisivut ovat näyttäneet päivittäin monen tunnin live kuvaa Indystä, joka on saanut tunnelman pysymään erityisen lämpimänä. Toiseksi, kiitos täksi vuodeksi hankkimani Viasatin, pääsen seuraamaan kilpailun ihan suorana lähetyksenä.
Aikaimpina vuosina en ole kisaa nähnyt – en edes jälkikäteen ladattuina torrentteina.

Sunnuntain kisaa olen odottanut vesi kielellä jo pitkää, enkä anna enää typerän ja lapsellisen kirjoittelun laskea tätä herkullista odotuksen tunnelmaa.
Ihmeellistä kyllä, minulla on sittenkin parempaa tekemistä kuin puolustella jatkuvasti sitä, miksi minä pidän tätä kyseistä kilpailua maailman hienoimpana.

Niin se kuitenkin on, edelleen. Minusta Indy 500 on hienoin kisa maailmassa. Ajatellaan aiaa vaikka sitten niin, että jos minä itse olisin huippu-luokan kilpa-autoilija (oikeasti, enkä pelkästään päivä unissani), niin tämä on kilpailu johon haluaisin osallistua paljon enemmän kuin mihinkään muuhun kilpailuun. Paljon enemmän.

Palataan asiaan ehkä myöhemmin – muiden aiheiden merkeissä.

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Juup, rauhaa maahan:) On tuo varmasti hieno ja suuri tapahtuma jonka fiiliksen aistii varsinkin paikan päällä komiasti. Minusta suuret hehkutuksesi kenties vähän kärsivät uskottavuudessa jo kun niinkin simppelin seikan, kuin radan pituuden ilmoitit väärin. Sehän on siis n. 2,5 mailia (4km) 2:n sijaan (3,2km). Ei se turhaan ole 500 mailin kisa 200:ssa kierroksessa.

500

Well-known member
Vilunkia Indyssä

Muutama talli yritti huijata Indianapolisissa käyttämällä metanolia etanolin jatkeena. Tarkoitus oli saada lisää tehoja koneeseen, mutta Hondan insinöörit huomasivat tämän ennen aika-ajoja. IRL ei sponsorointisyistä suostu paljastamaan näiden tiimien nimiä.

http://www.speedtv.com/articles/auto/indycar/37531/

WebSlave

Trackman
Ovaali sanoi:
Itse olen ollut aiheesta erityisen innoissani sen vuoksi, että tämä on ihka ensimmäinen kerta kun pääsen seuraamaan Indy 500 kilpailua oikein kunnolla.
Sama juttu, Viasatin ansiosta. Tai olen ehkä saattanut joskus muinoin nähdä yhden tai pari kisaa Eurosportilta.
Niin se kuitenkin on, edelleen. Minusta Indy 500 on hienoin kisa maailmassa.
Indyn glooria on valitettavasti kahtiajaon jälkeen pahasti hiipunut. IRL ei ole minua koskaan suuremmin innostanut, vaikka muutama vuosi sitten sitä tulikin tiiviisti seurattua Live Timingin ja nettiselostuksen (muistaakseni) kautta. Silloin meillä oli kavereiden kesken IRL-veikkauskisa, jota pyöritin.

Minä kyllä nostaisin hienoimmaksi kisaksi Le Mansin 24h, mutta toisaalta ensisijaisesti kuitenkin menisin katsomaan F1-kisoja, F1-fani kun olen.

CARTer

Well-known member
500 sanoi:
Muutama talli yritti huijata Indianapolisissa käyttämällä metanolia etanolin jatkeena.
Itseasiassa vain yhdestä autosta löytyi etanolin - minkä piti olla 98 prosenttista - seasta 27 prosenttia metanolia. Talli oli Dreyer&Reinbold, jolla on kisassa kolme autoa. Luonnollisestikaan Barnhart ei tallia voi sulkea kilpailusta, sillä silloin Indyssä olisi vain 32 autoa. Itse syyllinenkin on löydetty ja se oli tietämätön eli luultavasti Yasakawan auton mekaanikko. Michael Waltripilla ja Toyotalla ei ilmeisesti ollut tilanteen kanssa mitään tekemistä. :p
IRL sakotti tallia ja DRR maksoi Hondalle moottorille aiheuttamansa vahingot japanilaistehtaan muistutettua kuka Indyssä oikeasti merkitsee :D

PDM sitten karsiutui kilpailusta. Melkein sääliksi käy Paul Diatlovichia, joka kiinnitti talonsa saadakseen auton Amerikan suurimmalle tähdelle Jimmy Kitelle! Siis kaikista kuljettajista hän luotti Jimmy Kiteen ja sitten vielä antoi Kitelle ikivanhan Panozin, jonka jo ennen kuun alkua tiedettiin olevan vastaantulija. Jotkut vain eivät koskaan opi... Ja tämän epäonnistumisen piti olla vielä Indianapolis Coltsin väreissä? :yuck:

500

Well-known member
Joo, sattuuhan noita "vahinkoja" kuten nyt Dreyer&Reinboldille tuon metanolin kanssa. Todennäköisesti halusivat kokeilla kepillä jäätä ennen aika-ajoja kun tiesivät ettei rehellisin konstein ole mitään jakoa Penskeä, Ganassia ja AGR:ää vastaan. Selitys ainakin ontuu. Minkä ihmeen takia talli pitäisi Indyn varikolla viimevuotisia polttoainekanistereja?

Panther Racingin uusin omistaja:

Onko hän se salainen ase jonka voimalla Vitor Meira Indyn voittaa?

Archtur

Well-known member
Sijainti
*
All right, kisa käynnissä ja sopcastin kautta voi katsella.. Eipä vielä ole suurempia onnettomuuksia ollut, jotain pieni klikkauksia varikolla

Archtur

Well-known member
Sijainti
*
CARTerin oma suosikki :wink: kuski Milka Duno teki sitten tuttavuutta Indianapoliksen radan betoniaitaan.