Inteliltä tulossa "AMD:n tappaja"

Asko S.

Tonttu
Sijainti
Tampere
Petri Piira sanoi:
Mulla on ton Indy-pelin ohjekirja vielä, jos kyseessä on tuo Papyruksen peli. Vajaa 10 sivua oikean kisan voittajia (joka samalla toimi kopiosuojauksena) ohjekirjassa. Itse kisahan voitettiin ajamalla vahingoittumattomalla autolla väärään suuntaan...
Ja peli meni jumiin ku törmäs viimeseen kilpailussa mukana olevaan vastustajaan. *klik* :thumbfh:

OT...

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Nimimerkki Coolaler Xtremesystems-foorumilta on rääkännyt kiitettävästi omaa Conroe-prossuaan. Hänellä on käytössä 5-steppingiä (tämä on siis myyntiin tuleva versio) oleva X6800 2.93GHz prossu, mikä on se kallein näistä. Hän pääsi Tower 120-ilmajäähyllä [Suomessa kustantaa hulppeat 50€] yli 4GHz luokkaan ja nestemäisellä typellä jäähdyttäessä vedettiin yli 5.26GHz kellotaajuus taululle. Kun tietää miten kovia Conroet ovat kellotaajuus/teho-suhteessa niin vetävät kyllä uskomattomia testituloksia.

E6600 [350€] sekin on kellottunut älyttömästi, varsinkin tuolla 5-steppingillä mikä myyntiin tulee. Silläkin pitäisi kellittyä yli 1GHz:n verran, tuolla Tower 120:llä. Kun AMD:n FX-62 jää jalkoihin kun pelataan vakiokelloilla, niin kun molempia on kellotettu äärimmilleen, niin FX-62 jää vielä karkeammin jälkeen.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Lisää huonoja uutisia AMD:lle:
Intel aikaistaa tulevien neliytimellisten Kentsfield-prossujen julkaisua. Ennen tuo aikataulu oli luokkaa Q1 2007, mutta nyt Kentsfieldit tulisivat jo joulukuussa. Ei kovin kauaa kestä Conroen valtakausi ;).

Kun taas AMD on siirtämässä julkaisuajankohtiaan myöhäisemmäksi: Brisbane(X2) ja Spartan (Sempron) tulevat Q1 2007, kun niiden piti tulla joulukuun ensimmäisellä puoliskolla.

Lisäksi K8L-prossujen julkaisu on siirtynyt Q1 2007 -> Q2 2007. Yksi ongelma tulee emolevyistä: Kyseinen prossu käyttääkin AM3-kantaa ja noita emoja ei saada nopeammin ulos :D..

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Kellotustestejä Allendalella.

Nyt Anandtech meni sitten kokeilemaan Allendale-prossujen ylikellottamista käyttäen niiden vakiotuulettimia (!!)

Eli E6300 (180-200€) ja E6400 (220-230€) olivat testipenkissä olleet prossut. E6300 toimii vakiona 1.86GHz tasolla ja vastannee AMD:n X2 5000+ prosessoria. Tuossa testissä se oli saatu toimimaan karvan alle 2.6Hz tasolla. Tuolla kellotaajuudella se päihittää lievästi Conroe-ytimellisen E6600:n joka toimii vakiona 2.4GHz tasolla [maksaa sen 320-350€].

E6400 toimii vakiona 2.1GHz tasolla ja se oli saatu vakiotuulettimella hyrräämään 2.9GHz tasolla, jolloin se toimi nopeammin kuin E6700, joka maksaa yli 500€.
----

Tosin siinä mielessä epärehellinen testi, ettei esim. E6600 tai E6700 prossuja ylikellotettu. Myyntiin menevä versio E6600:sta nimittäin on sekin kohtuullinen kellottumaan. Vakiocooleri-testejä en ole nähnyt, mutta hyvällä ilmajäähyllä se kellottuu tyyliin 2.4GHz->3.5GHz. Mainittakoon, että kalleimmat Conroet, eli X6800-malliset toimivat 2.93GHz tasolla ja maksavat sen 1000€.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
AMD:n suunnalta on tullut hieman lisää tietoa liittyen K8L-prossuihin. Nimittäin K8L-serveriversio (Deerhound-ytimellinen) tulee kuluttamaan 65W virtaa maksimikäytössä. Se on erittäin hyvin kun muistaa, että kyseisessä prossussa on neljä ydintä. Eli yhtä ydintä kohti tehonkulutus on jotain 16-17W :D.

Mainittakoon, että tuo ei ole kovin kaukana nykyisten Conroe-prossujen kulutuksesta, vaikka nuo ovat vain kahdella ytimellä varustettuja. Kentsfieldit tulevat periaatteessa olemaan 2xConroe ja virrankulutukseltaan suunnilleen sen mukaisia.
---

Katotaan nyt.. jouluna pitäisi olla ensimmäiset testikappaleet liikenteessä. Nythän AMD on jo saanut valmiiksi 65nm arkkitehtuurilla tehtyjä prossuja. Kuvien perusteella kyseessä ei olisikaan pelkkä valmistusarkkitehtuurin pienennys. Virrankulutushan näillä Brisbane-halpisprossuilla (valmistuskulut pienemmät) on todella hyvä ja X2-prossuja nähdään pian alle 20W:n virrankulutuksella. Sellanen voisi olla jo hyvä mediakoneprossuksi.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Tässä testailen Intel Core 2 DUO E6300 1,86GHz:tä Gigabyte GA965-DS3 emolla [Muisteina 2x A-Data Vitesta DDR2-800MHz DDR2. Jäähynä on Sonic Tower ja siinä Liebermannin 12cm hiljainen tuuletin. Nyt tuli pienimuotoinen seinä 2,97GHz tasolla, mutta lämmöt pysyvät alhaisina; lisää volttia vain kehiin :).

Nyt jo kellottunut 60% alkuperäiskelloihin nähden. Prosessori maksoi saksassa 150€ ja nyt tämä alkaa pikkuhiljaa vastaamaan tehoiltaan X6800-prossua, jolla onkin hintaa jo n. 1000€..

On nää Allendaletkin aivan älyttömiä kellottumaan.
---

Olisi pitänyt ottaa parempi emolevy tuohon; homma stoppaa 3,04GHz tasoon mikä on sekin pirun hyvä. Varsinkin kun Allendale-prossujen teho/mhz-suhde on parempi kuin Athlon64 X2-prossujen [ Tuo E6300 on vakiokelloilla 1,86GHz tehokkaampi kuin X2 4200+ vakiokelloilla 2,2GHz].

Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Itse hankin E6400 prosessorin. Sinänsä tuo prosa on jo niin tehokas, että ainakin 3DMarkissa prosessorin kellottaminen ei vaikuttanut tulokseen juuri mitenkään. Näytönohjaimena toimiva ASUS Geforce 7900 GT TOP 256MB on pullonkaulana. :rolleyes:

Anyway, Oblivion IV toimii loistavasti. :thumbup:

Olen erittäin tyytyväinen prosessoriin. Muutenkin mielenkiintoista aikaa tämä, milloin noista ytimistä aletaan niitä tehoja riipiä irti, varsinkin kun prosessorivalmistajat alkavat selkeästi kasvattaa ydinmääriä. :alppu:

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Alan Wake ja Crysis taitavat olla ensimmäisiä pelejä joita on turha kokeilla yksiytimellisillä prossuilla, kun ovat monisäikeisiä. Alan Wake käynnistyy kyllä yksiytimellisillä hyperthreading-tuella varustetuilla prossuilla [esmes tietyt Pentium 4:t], mutta prossu jää kehittelijöiden mielestä totaaliseksi pullonkaulaksi tuossa tapauksessa.

Mikäs siinä; oli vain ajan kysymys koska monisäikeisiä pelejä alkoi tulemaan nyt kun moniytimellisiä prossuja alkaa olemaan jo kiitettävästi ja kun kaksiytimellisiäkin myydään jo alle 85 eurolla [Pentium D805].
---

Core 2 Duo ja 150€ maksaa.. ei todellakaan paha hinta tuosta prossusta.

Saas nähä mitä kehitys tuo tullessaan. Intel demonstroi tässä pari päivää sitten 80-ytimellistä prossua, tosin tuollaisia heidänkään mukaan ei nähdä ihan heti penttiperuspenttien koneissa, ehkä viiden vuoden päästä. IBM tosin omaa 1025-ytimellisen prossun.

Sais tulla Kentsfieldit ja varsinkin AMD:n Barcelona-prossut..tulisi hieman tehokkaampi kilpailutilanne.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Talvella tai viimeistään keväällä vois pikkuhiljaa harkita kaksytimelliseen siirtymistä. Itteasiassa näin jälkikäteena jatellen olen pirun tyytyväinen, etten menny vuosi sitten, kun ensimmäisen kerran ryhdyin harkitsemaan koneen päivitystä, ostamaan mitään 64-bittistä yksiytimellistä. Tähän asti on pärjätty vanhalla 32-bittisellä varsin mukavasti, mutta kaipa senkin tien pikkuhiljaa alkaa lähennellä loppuaan. Ikävä tossa vaan on se, että vaihdon yhteydessä joudun päivittämään emon ja prossun lisäksi muyös muistin (DDR) ja näytönohjaimen (AGP). Jo etukäteen olen päättänyt myös hankkia uuden kunnollisen kotelon tuon vanhan tornikotelon tilalle. Muutoin ihan hyvä kotelo, mutta jäähdytyksen suhteen ei järin tehokas.

Vaatii kyllä taas pirusti paneutumista asiaan, koska mä olen rehellisestisanottuna pikkasen tipahtanu noiden uusien prossujen myötä kehityksen kärryiltä (ts. en yksinkertaisesti ole jaksanu seurata tilannetta). Mitäs Rusina ammattimiehenä sanoo, Intel vaiko Amd, ja miksi ja mikä malli (sopiva prossun hinta olis jossain parinsadan tienoilla, saa tietty olla halvempikin :D, hirveen paljoo enempää en viittis investoida rautaan, joka kuitenkin on vuoden kulutta vanhaa) Vai kannattaako venailla jotain tiettyä lähiaikoina (sanotaan nyt vaikka n. puolen vuoden sisällä) ilmestyvää hilavitkutinta?

Mitä itte myös pidän suhtkoht tärkeänä asiana, on päivitettävyys eli ts. en pitäis pahana asiana sitä, että lautaan olis vielä puolentoistavuodenkin kuluttua mahdollisuus ostaa järkevä prosessori voi onko noi ajat jo taakse jäänyttä elämää AMD:nkin osalta? Intelillähän noi kannat on vissiin tupannu aina vaihtumaan uuden prosessorisukupolven myötä?

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Parilla sadalla eurolla jos ostat, niin hanki esim. E6300 [150€] ja sitten säästä rahat parempiin muisteihin ja emolevyyn. Ylikellottaminen on helppoa ja sillä saa ihmeitä aikaan [Oma E6300 toimii tällä hetkellä tehokkaampana kuin Core 2 X6800 [maksaa sen 1000€].

Puolen vuoden säteellä en usko, että tulee mitään ihmeen hyvää hilavitkutinta. Tässä 1-2kk päästä tulee Inteliltä Kentsfield-neliytimelliset prossut, mutta ainakin aluksi tulee pelkästään näitä Extreme Edition-sarjan prossuja eli hintaa on yli 500€. Tiedä sitten koska tulee noita hieman kannattavamman hintaisia versioita.
--

Jos nyt ostat C2D-yhteensopivan emolevyn, pitäisi sillä ainakin noiden C2Q-prossujen toimia moitteetta. AMD:ltä tulee mahdollisesti hyvä prossuvaihtoehto 2007 toisella neljänneksellä. Jos vertaillaan A64 X2 vs. C2D ja A64 X4 vs. C2Q..niin varmaa on ainoastaan se, että jälkimmäisessä vaihtoehdossa AMD pärjää paremmin kuin ensimmäisessä.

Nuo AMD:n neliytimelliset desktop-prossut tulevat AM3-kannalle. Onneksi kuitenkin AM3-kannallinen prossu toimii moitteetta ja ongelmitta AM2-emolevyssä. AM3-kannallisiin emolevyihin saa tulevia DDR3-muisteja kiinni, AM2-emoihin DDR2-muisteja. Mielenkiintoisesti AM2-prosessori ei toimi AM3-emolevyllä [johtuen siitä, ettei nämä AM2-prosessorit tue DDR3-muisteja.

---

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Olenko mä ymmärtäny oikein, että tällä hetkellä sä kallistuisit lähinnä Intelin kannalle?

Tai no ilmeisesti olen, koska et kai sä muuten olis ittelles Intelia hankkinu :rolleyes:

Tuskin nyt heti kättelyssä mitään neliytimellistä sentään menisin ostamaan :eek:

E6400:n ja E6300:n ero ei näyttäis olevan kuin vajaa pari kymppiä, joten kaipa mä tällä hetkellä tuon E6400:n ostaisin. Lähtis halvimmillaan alle 190 eurolla, E6300 maksaa täällä halvimmillaan snadisti yli 170 euroa. Asuksesta on hyviä kokemuksia, joten kaipa mä Asuksen ottaisin tulevaisuudessakin. Noita Asuksen DDR2-mallejakin vaan on kuutisenkymmentä erilaista 775-sokkelille, otappa niistä sit selvää :eek!: :eek!: :eek!:

ASUS P5B Deluxe Wifi, P965 näyttäis päällisin puolin ok:lta, mutta hintaa on aika reippahasti. Yli 180 euroa :dunno:

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Ehkä sun OP kannattaa laittaa tuossa hintaseurannassa se doitslandi vaan hakuehdoksi ;)...Siellä esim. tuo E6300 maksaa sen 150€ [Itävallasta tilattaessa postikulujen voisi luulla olevan paljon pienemmät kuin Suomesta..]. Siihen päälle esim. Gigabyten tää P965-DS3 emolevy 125€. Kohtuulliset muistit vielä ja menee yli 3GHz.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Rusina sanoi:
Ehkä sun OP kannattaa laittaa tuossa hintaseurannassa se doitslandi vaan hakuehdoksi ;)...Siellä esim. tuo E6300 maksaa sen 150€ [Itävallasta tilattaessa postikulujen voisi luulla olevan paljon pienemmät kuin Suomesta..]. Siihen päälle esim. Gigabyten tää P965-DS3 emolevy 125€. Kohtuulliset muistit vielä ja menee yli 3GHz.
Yllättävän suuret ne postikulut vaan tuppaa olemaan (toki jos tilaa samantien enemmän, niin postikulujen osuus jää pieneksi) ja maksamaankin joudut useinmiten ennakkoon, mistä en suoraansanottuna hirveesti diggaa. Jos tulee ongelmia tulee, niin joudut tappelemaan saksalaisten kanssa mailin ja hupelimen välityksellä. Mieluummin maksan vähän enemmän, kyse ei kuitenkaan ole mistään hirveistä summista, ja käyn hakemassa suoraan putiikista täällä Wienissä, jossa noita edullisempiakin firmoja on useampia. Gigabyteä mulle ei oo koskaan ollu, en sitten tiedä tuleeko jatkossakaan olemaan :D Tossa sun mainitsemassa Gigabytessä ei taida olla firewireä, jota mä tarvitsen enkä viittis erillisenä korttina ostaa.

Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
OoPee sanoi:
Olenko mä ymmärtäny oikein, että tällä hetkellä sä kallistuisit lähinnä Intelin kannalle?

Tai no ilmeisesti olen, koska et kai sä muuten olis ittelles Intelia hankkinu :rolleyes:

Tuskin nyt heti kättelyssä mitään neliytimellistä sentään menisin ostamaan :eek:

E6400:n ja E6300:n ero ei näyttäis olevan kuin vajaa pari kymppiä, joten kaipa mä tällä hetkellä tuon E6400:n ostaisin. Lähtis halvimmillaan alle 190 eurolla, E6300 maksaa täällä halvimmillaan snadisti yli 170 euroa. Asuksesta on hyviä kokemuksia, joten kaipa mä Asuksen ottaisin tulevaisuudessakin. Noita Asuksen DDR2-mallejakin vaan on kuutisenkymmentä erilaista 775-sokkelille, otappa niistä sit selvää :eek!: :eek!: :eek!:

ASUS P5B Deluxe Wifi, P965 näyttäis päällisin puolin ok:lta, mutta hintaa on aika reippahasti. Yli 180 euroa :dunno:
En ole varma tuosta P5B Deluxesta, mutta itse ostin levyksi perus-karvalakki-P5B:n ja tämä emolevy ei vastannut odotuksia parilta osalta.

A) Vaikka valmistajan sivuilla mainitaan lankun tukevan RAID 0 ja 1, niin käytännössä RAID tuki löytyy vain yhden sisäisen ja yhden ulkoisen levyn välillä (tai mahd. sisäisen IDE-levyn kanssa, tästä en ole aivan varma, kun en IDE-levyjä omista).

Lisäksi noissa SATAII ajureissa ja piritisarjoissa oli jotain hämärää jostain en vieläkään ole saanut kunnolla selkoa, että millä nopeudella ne toimii.

Lisäksi neljästä DDR2-paikasta tukee Dual Channelia ainoastaan kaksi kappaletta.

Omituinen emolevy ja vaikka hintaa oli yli 160 euroa, ei silti ollut kunnon tukea RAID:lle, jonka oletin tuon luokan lankuista löytyvän oletuksena.

Saatan rakennella tuosta emolevystä jossain vaiheessa halvemman kokoonpanon ja ostan tähän nykyiseen uuden lankun. En jaksanut alkaa tappelemaan Verkkokaupan kanssa käyttöön otetun tuotteen palautuksesta.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Toi RAID-ongelma on mulle aikalailal samantekevää, koska en usko, että tulevaisuudessakaan viittin ryhtyä RAID:ia käyttämään (tosin mistäpä sitä koskaan tietää), mutta sen sijaan toi Dual Channel-jutska vois jo häirittäkkin, olkootkin että ens alkuun varmaan ostaisin kaksi zipaletta yhden gigan muisteja ja olisin tyytyväinen ainakin vuoden ellen pidempäänkin, sitten kun haluais ostaa kaks gigaa lisää, niin tolla alkais jo olla merkitystäkin.

Tohon SATA II-asiana on vaikee ottaa kantaa, kun ei tuosta oikein selvinnyt, että mistä varsinaisesti on edes kyse? :confused:

btw. Pikaisen googletuksen perusteella deluxe tukis RAID:ia paremmin.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
En ole RAID-asiaan vielä aivan 100% paneutunut, mutta parin googletuksen jälkeen sain käsityksen, että ko. (karvalakki)lankun BIOS näyttää tukea Intelin omalle RAID-piirille, vaikka ko. lankulta ei koko piiriä edes löydy. P5B-mallissa on käytetty kolmannenosapuolen JMicron RAID-piiriä, joka on PEE AA ÄS KOO AA.

Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Niin ja ellen ihan väärin muista, niin kyllä, tuo Deluxe malli sisältäisi Intelin oman RAID-piirin.

Itselläni on myös 2kpl 1GB DDR2 800MHz Dual Channel muistia, joten tuohon lankkuun en Dual Channelia saakaan enemmän mahtumaan, tai sitten joudun vaihtamaan muistit.

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Dominic sanoi:
Itselläni on myös 2kpl 1GB DDR2 800MHz Dual Channel muistia, joten tuohon lankkuun en Dual Channelia saakaan enemmän mahtumaan, tai sitten joudun vaihtamaan muistit.
Tuo on pikkasen persiistä, olkootkin että sen dual channelin antama etu lienee vain muutaman prosenttiyksikön luokkaa tai näin ainakin oli vielä noissa 32-bittissä AMD-lankuissa. Pikaisella kuukletuksella en saannut selville onko tilanne sama Deluxe-mallissa.

Yhden asian vois vielä liittää tohon sun listaas. Vaikka deluxessakin on paikat kahdelle näytönohjaimelle (sli), niin se ei sitä virallisesti tue. Toisaalta tuokin on asia, joka oikeesti lienee mulle ihan samantekevää, koska tuskin tulen kahta näytönohjainta ostamaan, siitä huolimatta tietysti olis kiva pelata varman päälle.

Muutoin tuo P5B Deluxe on kyllä saanut testeissä, ainakin niissä parissa, jotka pikaisesti lukaisin, todella hyvät arvostelut. Hinta vaan on aika kova.