Buonasera!
Sardinian saarelta ei ole aiemmilta reissuilta mitään riemukkaita muistoja liiemmin jäänyt. Nyt korjaantui tilanne kertaheitolla. Kisa meni todellakin yli odotusten, tavoitteena kun oli ajaa ainoastaan varmat pisteet Italian soramestaruussarjaa (Trofeo Rally Terra) ajatellen. Eipä sarjan voiton varmistumiseen ollut varautunut kukaan muukaan, tiimin väki oli kahta mekaanikkoa lukuun ottamatta kotimatkalla, kun ajoimme podiumille Porto Cervossa. Tilanne kuulemma paikataan tulevaisuudessa… :ahem:
Reitti oli uusiutunut positiiviseen suuntaan, sillä Oristanon lähistöllä ajetut uudet pikikset olivat miellyttävä kokemus. Lisäksi vanhoja Sardinian klassikoita Monte Lerno, Monte Olbia, Terranova ja uusi Loelle/Crastazza yhdistelmä nimeltään Coiluna oli kunnostettu, joten puitteet olivat myös reitin osalta onnistuneet. Monte Lernon legendaarista hyppyriä ei nyt valitettavasti ajettu. Tiestö on erittäin vaativaa, kuten useat suistumiset heti avauspätkällä osoittivat. Ralli oli kilpailuna ultra mielenkiintoinen, sillä Hänninen-Meeke-Andreucci-Kopecky virittivät kunnon taistelun podiumin miehityksestä. Juho ja Mikko hoitivat homman hienosti kotiin, ammattimiesten ottein.
Meidän kisamme oli hyvin kaksijakoinen. Kaksi ensimmäistä pätkää ajoimme rallia, joista toisella meni yksi asfalttiristeys pitkäksi. Luonnollisesti siiman takana oli katsojia runsaasti, eikä väki meinannut aluksi millään tajuta, ettei se kilpuri nyt enää mitenkään sinne käännökseen taitu. Tulihan siellä onneksi viime hetkellä liikettä, mutta hiukan kannattaa miettiä ihan kotomaan kisoissakin, mihin katsomaan asettuu. Jos vaikka jarrut pettävät, ei siinä paljoa ole tehtävissä. Ensimmäisen lenkin jälkeen huollossa totesimme erojen olevan niin suuret takana tuleviin, että päätimme ajaa varman päälle, koska jaossa oli kaksinkertaiset pisteet Italian sorasarjassa. Yleiskilpailusijoitus oli toisarvoinen juttu. Sellainen varman päälle ajaminen on vaan todella hankalaa, koska ajamisesta puuttuu se luonnollinen rytmi. Tämän myötä myös nuotin lukemisen rytmittäminen vaikeutuu ja se ei vaan ole hauskaa ajaa 70–80% vauhdilla. Teemu antoi yhden pätkän maalissa ralliradiolle aikas asiallisen kommentin: “I’m trying to drive clever, but have you ever seen a clever rally driver??”
Sarjan mestaruus varmistui yllättäen viimeisellä pätkällä, kun pisteissä lähinnä ollut Mauro Trentin joutui keskeyttämään tekniikkamurheisiin. Näin ollen kenelläkään ei ole edes teoreettisia mahdollisuuksia päästä pisteissä ohitsemme, vaikka kaksi kisaa on vielä ajamatta ja viimeisestä kisasta tulee pisteet kertoimella 1,5. Sarja meni kokonaisuutena yli odotusten, Conca d’Orosta Teemu nappasi yleiskilpailun kakkossijan Lukan Mikon kanssa, joka tuurasi meikäläistä muiden työasioiden estettyä viikon varoitusajalla tulleen kisareissun. San Crispinosta otimme yleiskilpailun voiton ja seuraavasta Rally Adriaticosta TRT voitto ja yleiskilpailun neljäs sija lämmitti kovasti mieltä, koska kyseessä oli Italian mestaruussarjan (CIR) osakilpailu, emmekä jääneet Bassosta(yk3.) kuin 6,8s. Sardiniasta tuli siis TRT:n toinen sija, kun Andreucci vei korkeimmat pisteet, eli sijoitukset olivat 2-1-1-2. Ainakin sarjan seuraavan kisan ajamme vielä, joka on viikko juhannuksen jälkeen ajettava Rally di San Marino. Kyseessä on taas myös CIR osakisa, joten hiukan kutkuttelisi lähteä ajamaan yleiskilpailun sijoista, nyt kun ei tarvitse enää varmistella…
Kolme kuukautta sitten, kun Italian Subaru Cup peruttiin, ei meillä ollut mitään tietoa, ajaisimmeko tänä vuonna yhtään mitään. Maaliskuun lopulla ajoimme yhden pienen kisan Pohjois-Italiassa, jonka jälkeen tuli viikon varoitusajalla kutsu Conca d’Oroon, jonka jälkeen San Crispinoon jne. Asiat voivat muuttua yllättävällä tavalla, yllättävänkin nopeasti, kunhan tulee tulosta.
Jos muuten sattuu joskus vahingossa osumaan matka Italiaan, kannattaa katsoa rallylink.it sivustolta, josko samoilla kulmilla olisi vaikka ralli. Kisoissa on hieno tunnelma ja kalusto asiallista, CIR kisoissa on 20–30 S2000 kilpuria, TRT kisoissa 10–15 S2000 peliä + iso liuta muita kurnuttimia, TRA (Trofeo Rally Asfalto) kisoissa kymmenkunta WRC-autoa + S2000 + S1600 kikottimia. Historic kisat ovat sitten aivan oma lukunsa, siellä on S4 Deltaa, 037 Lanciaa (joita oli myös Sardinian historic-kisassa useampia) ym. kutkuttavia laitteita. Kaikkiaan Italiassa ajetaan tänä vuonna 173 rallia, Suomessa vastaava luku on 38. Kisoja saattaa olla Italiassa yhtenä viikonloppuna 3-7, eli hyvällä tuurilla voi satunnainen matkailijakin osua ”vahingossa” paikalle…
Tanti saluti