IRC: Sardinia

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
IRC:a pöristellään viikonloppuna Sardiniassa. Vakikaartin lisäksi rallin mielenkiinnosta vastaavat MM-sarjassa ensimmäisen voittonsa ajanut Sebastien Ogier Pösöllä, P-G Andersson ännäläisellä Mitsulla ja Teemu Arminen Subarulla. Andreas Mikkelsen ajelee kisan ainoaa s2000:sta Fiestaa. Eiköhän noilla miehillä hyvä kisa saada aikaan.

Sarjan pistetilanne kärjen osalta:

1. Juho HANNINEN ŠKODA 32 pt.
2. Guy WILKS ŠKODA 25 pt.
3. Jan KOPECKÝ ŠKODA 25 pt.
4. Kris MEEKE PEUGEOT 15 pt.

Kuvaa Sardiniasta näkee ainakin Eurosportilta - luvassa pitäisi olla kattavinta rallin livetelevisiointia sitten Monten. Lähetysajat Telkku.comin mukaan lauantaina klo 9.30 ja klo 13.00, sunnuntaina klo 9.30 ja klo 12.45.

http://www.ircseries.com/
http://www.rallyitaliasardegna.com/
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lisäksi Burcu Cetinkaya aloittaa IRC-uransa Sardiniassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kova on kato. EK2:lla (käytännössä ensimmäisellä) Ogier, Wilks ja Mikkelsen jäivät pätkälle. Andersson vaihtoi renkaan ja Cetinkaya ajoi ilman vasenta takarengasta maaliin. Hänninen reilu 15 sek. kärjestä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Guy Wilksiltä murtui kaksi selkänikamaa lauantain ensimmäisen erikoiskokeen ulosajossa. Sairaalasängystä tavoitettu britti on todella pettynyt, koska hänellä oli omasta mielestään loistava lähtöpaikka päivään ja hän itse teki virheen. Toivottavasti Skoda UK:n kaveri kuitenkin saadaan mahdollisimman pian takaisin pätkille ja pikaista paranemista siis hänelle.

Eurosportin ranskalaistoimittaja esitti muuten jälleen loistavaa tilannetajua ja fiksuja kysymyksiä, kun päivän ensimmäiselle maalialueelle rullasi kolmantena Saudi-Arabian Yazeed Al-Rajhi:
Toimittaja: Was it difficult to open the road today?
Al-Rajhi: Very slippery... And shit...
Toimittaja: And the heat also?
Al-Rajhi: Heat?
Toimittaja: The weather?
Al-Rajhi: Yeah. It's too hot... :rolleyes:

Kuuden erikoiskokeen jälkeen rallia johtaa niukasti Paolo Andreucci. Italialainen ilmoitti itseluottamusta uhkuen jo kuluneella viikolla, että hän aikoo voittaa tämän rallin. Peugeot-toveri Meeke on toisena ja Hänninen kolmantena.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Andreucci putosi kolmanneksi. Hermostuneen näköisesti ajoi. Veikkaan et italialainen ajaa tänään vielä ulos.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Toiseen kertaan ajettava live-pätkä alkaa just. Ja Hänninen johtaa!
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Hieno tuo kymppipätkän alkuosa, vauhdikasta menoa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Se paikka alussa, jossa ne nypyt on olis Suomessa ihan mustanaan katsojia. Eipä näy italialaisia hirveesti kiinnostavan.

Hienoa tätä on seurata. Melkein maistuu pöly omassakin suussa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
No niin nähtiin rallin ratkaisu suorassa lähetyksessä!

Eli Meeke kaatoi ja keskeytti.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18371
G Dettori pyllähti kylelleen puuta vasten mitsullaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siinä oli katsojiakin vieressä. Eivät sitten työntäneet autoa pyörilleen. Tosin en mä tiedä kuinka kovaa se siihen puuhun törmäsi.
Kyllä Dettori lopulta ajoi pätkän maaliin, 21 min. kärjestä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Hieno voitto Hänniselle, Meeken ulosajo oli live-lähetyksen dramatiikkaa 'parhaimmillaan'.

Samalla reitillä (ei kaikki EK:t) ajettiin historic-kisa, jossa Jari Latvala oli kolmas ja luokkavoittaja, edellään kaksi Porschea.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Erittäin viihdyttävää settiä tämä ralli. Lisäksi Arminen käsittääkseni vaihtoi rauhallisemmalle asenteelle, koska hänellä oli kai mahdollisuus varmistaa tässä rallissa Italian sora sarjan mestaruus, jonka hän käsittääkseni nyt nappasi?
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Buonasera!

Sardinian saarelta ei ole aiemmilta reissuilta mitään riemukkaita muistoja liiemmin jäänyt. Nyt korjaantui tilanne kertaheitolla. Kisa meni todellakin yli odotusten, tavoitteena kun oli ajaa ainoastaan varmat pisteet Italian soramestaruussarjaa (Trofeo Rally Terra) ajatellen. Eipä sarjan voiton varmistumiseen ollut varautunut kukaan muukaan, tiimin väki oli kahta mekaanikkoa lukuun ottamatta kotimatkalla, kun ajoimme podiumille Porto Cervossa. Tilanne kuulemma paikataan tulevaisuudessa… :ahem:

Reitti oli uusiutunut positiiviseen suuntaan, sillä Oristanon lähistöllä ajetut uudet pikikset olivat miellyttävä kokemus. Lisäksi vanhoja Sardinian klassikoita Monte Lerno, Monte Olbia, Terranova ja uusi Loelle/Crastazza yhdistelmä nimeltään Coiluna oli kunnostettu, joten puitteet olivat myös reitin osalta onnistuneet. Monte Lernon legendaarista hyppyriä ei nyt valitettavasti ajettu. Tiestö on erittäin vaativaa, kuten useat suistumiset heti avauspätkällä osoittivat. Ralli oli kilpailuna ultra mielenkiintoinen, sillä Hänninen-Meeke-Andreucci-Kopecky virittivät kunnon taistelun podiumin miehityksestä. Juho ja Mikko hoitivat homman hienosti kotiin, ammattimiesten ottein.

Meidän kisamme oli hyvin kaksijakoinen. Kaksi ensimmäistä pätkää ajoimme rallia, joista toisella meni yksi asfalttiristeys pitkäksi. Luonnollisesti siiman takana oli katsojia runsaasti, eikä väki meinannut aluksi millään tajuta, ettei se kilpuri nyt enää mitenkään sinne käännökseen taitu. Tulihan siellä onneksi viime hetkellä liikettä, mutta hiukan kannattaa miettiä ihan kotomaan kisoissakin, mihin katsomaan asettuu. Jos vaikka jarrut pettävät, ei siinä paljoa ole tehtävissä. Ensimmäisen lenkin jälkeen huollossa totesimme erojen olevan niin suuret takana tuleviin, että päätimme ajaa varman päälle, koska jaossa oli kaksinkertaiset pisteet Italian sorasarjassa. Yleiskilpailusijoitus oli toisarvoinen juttu. Sellainen varman päälle ajaminen on vaan todella hankalaa, koska ajamisesta puuttuu se luonnollinen rytmi. Tämän myötä myös nuotin lukemisen rytmittäminen vaikeutuu ja se ei vaan ole hauskaa ajaa 70–80% vauhdilla. Teemu antoi yhden pätkän maalissa ralliradiolle aikas asiallisen kommentin: “I’m trying to drive clever, but have you ever seen a clever rally driver??” :D

Sarjan mestaruus varmistui yllättäen viimeisellä pätkällä, kun pisteissä lähinnä ollut Mauro Trentin joutui keskeyttämään tekniikkamurheisiin. Näin ollen kenelläkään ei ole edes teoreettisia mahdollisuuksia päästä pisteissä ohitsemme, vaikka kaksi kisaa on vielä ajamatta ja viimeisestä kisasta tulee pisteet kertoimella 1,5. Sarja meni kokonaisuutena yli odotusten, Conca d’Orosta Teemu nappasi yleiskilpailun kakkossijan Lukan Mikon kanssa, joka tuurasi meikäläistä muiden työasioiden estettyä viikon varoitusajalla tulleen kisareissun. San Crispinosta otimme yleiskilpailun voiton ja seuraavasta Rally Adriaticosta TRT voitto ja yleiskilpailun neljäs sija lämmitti kovasti mieltä, koska kyseessä oli Italian mestaruussarjan (CIR) osakilpailu, emmekä jääneet Bassosta(yk3.) kuin 6,8s. Sardiniasta tuli siis TRT:n toinen sija, kun Andreucci vei korkeimmat pisteet, eli sijoitukset olivat 2-1-1-2. Ainakin sarjan seuraavan kisan ajamme vielä, joka on viikko juhannuksen jälkeen ajettava Rally di San Marino. Kyseessä on taas myös CIR osakisa, joten hiukan kutkuttelisi lähteä ajamaan yleiskilpailun sijoista, nyt kun ei tarvitse enää varmistella…

Kolme kuukautta sitten, kun Italian Subaru Cup peruttiin, ei meillä ollut mitään tietoa, ajaisimmeko tänä vuonna yhtään mitään. Maaliskuun lopulla ajoimme yhden pienen kisan Pohjois-Italiassa, jonka jälkeen tuli viikon varoitusajalla kutsu Conca d’Oroon, jonka jälkeen San Crispinoon jne. Asiat voivat muuttua yllättävällä tavalla, yllättävänkin nopeasti, kunhan tulee tulosta.

Jos muuten sattuu joskus vahingossa osumaan matka Italiaan, kannattaa katsoa rallylink.it sivustolta, josko samoilla kulmilla olisi vaikka ralli. Kisoissa on hieno tunnelma ja kalusto asiallista, CIR kisoissa on 20–30 S2000 kilpuria, TRT kisoissa 10–15 S2000 peliä + iso liuta muita kurnuttimia, TRA (Trofeo Rally Asfalto) kisoissa kymmenkunta WRC-autoa + S2000 + S1600 kikottimia. Historic kisat ovat sitten aivan oma lukunsa, siellä on S4 Deltaa, 037 Lanciaa (joita oli myös Sardinian historic-kisassa useampia) ym. kutkuttavia laitteita. Kaikkiaan Italiassa ajetaan tänä vuonna 173 rallia, Suomessa vastaava luku on 38. Kisoja saattaa olla Italiassa yhtenä viikonloppuna 3-7, eli hyvällä tuurilla voi satunnainen matkailijakin osua ”vahingossa” paikalle…

Tanti saluti
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Onnittelut täältäkin ja kiitoksia mielenkiintoisesta raportista.

Vaikuttaa myös siltä, että Italia on oikea ammattikatsojan paratiisi. Käsittämätön rallitarjonta, kenties paras kansallinen tarjonta missään?
 
Ylös