Ison-Britannian GP kaudella 2021. 16.7-18.7.2021 Silverstonen radalla. Paluu kuninkuusluokan juurille.🏆🏁🏎🇬🇧

Silverstonen rata on muuttunut vuosien saatossa. Kumpi rataversio on parempi mielestäsi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    32
  • Äänestys suljettu. .

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
798
Ison-Britannian GP 16.-18.7.
Pe:
1. vapaat harjoitukset klo 16.25, aika-ajot sprinttikisaan klo 19.55
La: 2. vapaat harjoitukset klo 13.55, sprinttikisa klo 18.25
Su: Iso-Britannian GP klo 16.55, ennakkotunnelmat klo 15.55

Formula-1-Britannia-01.jpegbritanniangpformula1-01.jpeg500px-Circuit_Silverstone_2011.svg.pngCircuit_Silverstone2.svg.png500px-Evolution_of_Silverstone_Grand_Prix_Circuit_1949_to_present.png
1280px-Silverstone_Circuit,_July_2,_2018_SkySat_(cropped).jpg


Formula 1 palaa siis viikonloppuna synnyinsijoilleen. Juuri Isosta-Britanniasta ja Silverstonen radasta kaikki aikanaan alkoi.

Silverstone Circuitilla ajettiin kautta aikain ensimmäinen Formula 1 -sarjan MM-osakilpailu vuonna 1950. Kilpailun voitti silloin Giuseppe 'Nino' Farina Alfa Romeollaan. Olisipa Alfa Romeo nykyään yhtä suorituskykyinen, kuin vielä -50- luvulla oli. Rataa käyttävät muun muassa Formula 1, Formula 2, FIA WEC, Superbike, Britannian Superbike, Britannian vakioauto- ja Britannian Formula 3 -sarjat. Radalla on ajettu vuodesta 2010 alkaen Britannian MotoGP -kilpailu. Silverstonessa on aikaisemminkin ajettu ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaruussarjaa, viimeksi vuosina 1977–1986.

Silverstone Circuit on rakennettu toisessa maailmansodassa käytetyn RAF Silverstone -sotilaslentokentän paikalle, ja siitä muistuttaa Hangar Straightiksi nimetty suora. Rata oli pitkien suoriensa takia pitkään yksi Formula 1:n nopeimmista radoista. Rataa onkin muutettu 1980-luvun jälkeen monta kertaa turvallisuussyistä. Suomalainen Formula 1 -kuljettaja Jyrki Järvilehto oli menettää henkensä ajettuaan rajun kolarin testeissä vuonna 1994.

JJ. Lehdon onnettomuus:

Rataa pidennettiin vuonna 2010 5,9 kilometrin mittaiseksi. Uutta areenaosuutta käytetään sekä MotoGP- että Formula 1 -kilpailuissa.
Radan nykyinen lähtöruudukko sijaitsee Lillingstone Dayrell with Luffield Abbeyn kunnassa Aylesbury Valen hallintopiirissä Buckinghamshiressa ja radan entinen lähtosuora sijaitsee Silverstonen kunnassa South Northamptonshiren hallintopiirissä Northamptonshiressa.

Eniten voittoja Silverstonen radalta on Formula 1 -sarjassa Lewis Hamiltonilla, yhteensä seitsemän voittoa.

Suomalaisen kansallisuuden omaavista kuljettajista Silvestonessa F1-kilpailun ovat voittaneet Keke Rosberg kaudella 1978, Mika Häkkinen kaudella 2001, Kimi Räikkönen kaudella 2007, sekä Nico Rosberg kaudella 2013. Silverstone ja Monaco ovat radat, joilla Isä ja poika Rosberg ovat kumpikin siis voittaneet F1-kilpailun. Ja kaikki edellämainitut ovat siis maailmanmestaruuden lisäksi voittaneet sekä himoitut Monacon GP:n että Silverstonen voittopokaalit. 🏆 Voiko autourheilija paljon muuta enää toivoakaan uraltaan?

Valtteri Bottas on ollut toinen Silverstonessa kaudella 2014 Williamsilla ja kausilla 2017, että myös 2019 Mercedeksellä. Kolminkertainen hopeamies siis Bottas Silverstonessa.

Viikonloppuna kokeillaan myös uutta kisaformaattia ensimmäistä kertaa, kun lauantaina on sprintti-kisa.
Perjantaina ajetaan yhdet tunnin mittaiset harjoitukset ja nykyformaatin mukaiset aika-ajot, joissa ratkaistaan lähtöruudut lauantain sprinttiin. Aika-ajojen rengasvalinnat eivät vaikuta sprintin rengasvalintoihin, jotka ovat kaikille kuljettajille täysin vapaat. Lauantaina ohjelmassa on toiset tunnin mittaiset harjoitukset ennen sprinttirykäisyä, jolla on Silverstonen radalla mittaa 17 kierrosta.
Sprintin kolme parasta kuittaavat itselleen MM-pisteitä (3–2–1), ja maaliintulojärjestys määrittää samalla lähtöjärjestyksen sunnuntain kilpailuun. Sprintin voittaja saa tilastoihin tililleen paalupaikan.

Keke Rosbergin voitto kaudelta 1978.
international-trophy-race-for-formula-1-grand-prix-cars-at-silverstone-ERTD2T-01.jpeg


Mika Häkkisen voitto kaudelta 2001.
4275-speed3_b-jpg-350x434-01.jpeg

Kimi Räikkösen voitto kaudelta 2007.
finnish-formula-one-driver-kimi-raikkonen-of-scuderia-ferrari-shows-DB06KX-01.jpeg

Nico Rosbergin voitto kaudelta 2013.
images-01.jpeg

Bottas vs Hamilton taistelu voitosta kaudella 2019:

Silverstonessa on nähty myös dramaattisia kisoja historian saatossa. Kuten Mika Häkkisen ja Michael Schumacherin voittotaisto kaudella 1998. Rubens Barrichellon ja Kimi Räikkösen voittotaisto kaudella 2003. Michael Schumacherin loukkaantuminen kovavauhtisessa ulosajossa jarrujen petettyä kaudella 1999. Sekä Jarno Trullin dramaattinen ulosajo kaudella 2004, josta mies kuitenkin onneksi selviytyi pelkällä säikähdyksellä. Schumacherin ja Hillin kolari kaudella 1995. Kolmen suuren kuljettajan Schumacherin, Sennan ja Prostin taistelu kaudella 1993. Unohtamatta Mansellin ja Piquet:n taistelua kaudelta 1987, sekä Keke Rosbergin paalupaikkaa kaudelta 1985. Sehän oli pitkään keskinopeudeltaan nopein paalupaikka-aika.

Paljon on siis Silverstonessa tapahtunut historian aikana. Tämä on oikein, sillä onhan laji syntynyt täällä Britanniassa.

Häkkinen vs Schumacher kaudella 1998 alla:

Barrichello vs Räikkönen kaudella 2003 alla linkissä:
https://youtu.be/5ORqDNmtFPY

Michael Schumacherin ulosajo kaudella 1999:

Jarno Trullin onnettomuus kaudella 2004 alla linkissä:
https://youtu.be/Ox-rtpdWYIs

Schumacher vs Hill:

Schumacher vs Senna vs Prost;

Mansell vs Piquet:


Keke Rosbergin paalupaikka kaudelta 1985:


Nautinnollista F1-viikonloppua kaikille foorumilaisille.🏁🏆🏎
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
798
Tuli näköjään epähuomiossa tuohon äänestykseen laitettua kumpaakin vaihtoehtoa kaksin kappalein. Enkä saa enää niitä ylimääräisiä poistettua. Jospa käytettäisiin vain niitä kahta ylempää palkkia/vaihtoehtoa, ja jätetään alimmaisena olevat huomiotta. Ajatus on kuitenkin selvä 😃
 

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
122
Tuli näköjään epähuomiossa tuohon äänestykseen laitettua kumpaakin vaihtoehtoa kaksin kappalein. Enkä saa enää niitä ylimääräisiä poistettua. Jospa käytettäisiin vain niitä kahta ylempää palkkia/vaihtoehtoa, ja jätetään alimmaisena olevat huomiotta. Ajatus on kuitenkin selvä 😃
liian myöhäistä
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3721
En osannut valita, joten äänestin kolmea vaihtoehtoa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
260
Hyviä historianostoja Dieselmoottorilta 👍 Omiin muistoihini ovat jääneet Mika Häkkisen huonosti päättyneet voitontavoittelut kolmena perättäisenä vuonna. 1997 hajosi moottori johtoasemasta kun kierroksia oli enää kourallinen jäljellä. 1998 käteen jäi kakkossija sillä tuomariston sekoilun myötä kilpailun voittanut Schumacher sai kärsiä 10s stop&go rangaistuksensa vasta maalilinjan ylitettyään, lienee ainut kerta lajin historiassa :unsure: 1999 kilpailu täysin hallinnassa kunnes huonosti kiinnitetty takarengas karkasi omille teilleen. Oi aikoja.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
798
Hyviä historianostoja Dieselmoottorilta 👍 Omiin muistoihini ovat jääneet Mika Häkkisen huonosti päättyneet voitontavoittelut kolmena perättäisenä vuonna. 1997 hajosi moottori johtoasemasta kun kierroksia oli enää kourallinen jäljellä. 1998 käteen jäi kakkossija sillä tuomariston sekoilun myötä kilpailun voittanut Schumacher sai kärsiä 10s stop&go rangaistuksensa vasta maalilinjan ylitettyään, lienee ainut kerta lajin historiassa :unsure: 1999 kilpailu täysin hallinnassa kunnes huonosti kiinnitetty takarengas karkasi omille teilleen. Oi aikoja.
Joo. Itsekin muistan nämä. Kaudella 1997 Häkkinen oli monta kertaa johdossa, kunnes tekniikka petti. Ja Silverstonen GP yksi näistä.

Tässähän tämä kaikessa karmeudessaan on:

Ja tässä tämä Häkkisen kauden 1999 tilanne Silverstonessa, josta mainitsitkin:

No onneksi Häkkinen sen Silverstonen GP:n lopulta kuitenkin voitti kaudella 2001. Ei näin jää mitään hampaankoloon. 😊 Häkkinen itse sanoi aikanaan, että voitti ne GP:t, mitkä halusi. Nosti esille Monacon GP:n, Britannian GP:n ja USA:n GP:n. Kaikki nämä onnistui voittamaan urallaan 👍
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
798
Kuninkaallisen ilmavoimien asema Silverstone tai yksinkertaisesti RAF Silverstone on entinen kuninkaallisten ilmavoimien (RAF) asema , paikkaa käytetään nyt Silverstone Circuitina . Se ulottuu Northamptonshiren ja Buckinghamshiren rajalle ja on nimetty läheisen Silverstonen kylän mukaan. Se on 10 mailia Northamptonista lounaaseen, 17,9 km Milton Keynesistä (Buckinghamshire ) länteen ja 22,4 km itään Banburysta ( Oxfordshire , Englanti), ja se avattiin vuonna 1943 toisen maailmansodan aikana .

Silverstonen aluetta vuonna 1942. Nykyään alue siis moottoriratana.
220px-RAF_Silverstone_1945.png

Ensimmäinen Alfa Romeon käyttämä F1-auto, jolla myös voitettiin kautta aikain ensimmäinen F1-kilpailu. Paikka oli tietenkin Silverstone. Melkoisesti on tekniikka mennyt eteenpäin ja F1- autot muuttuneet noista ajoista.
250px-Alfa-Romeo-159-(1951).jpg
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1389
Zak Brownilla korona. Plus kahdella muulla McLarenilla.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
968
Kuulostaa aika paskamaiselle kuskien kannalta tuo, että säätöihin ei voi enään tehdä mitään muutoksia perjantain qualin jälkeen.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
409
Kuulostaa aika paskamaiselle kuskien kannalta tuo, että säätöihin ei voi enään tehdä mitään muutoksia perjantain qualin jälkeen.
Samaa mieltä luulisi että FP2 asti saisi tehdä säätöjä autoon. Nyt pitäisi tunnin aikana säätä auto sekä aika-ajoihin että kisaan. Pahimmallaan viikonloppu voi olla pielessä tunnin jälkeen. Ei olla nyt ihan miettitty loppuun asti näitä muutoksia.

En tiedä miten tämäkin ongelma on ratkaistu en ole nyt hetkeen seurannut uutisia.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
507
Muistaakseni kytkimen osia sai nyt vaihtaa, mutta osien täytyy olla identtisiä vaihdettavien kanssa ja ne täytyy tarkistuttaa teknisen puolen tuomareilla ennen vaihtoa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3693
Kovasti ihmetyttää miksi he ajatavat FP2:n jos autoa ei voi tämän aikana säätää??
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3693
Tämän jutun kukaan saavat työstää autoja FP2:ssa, mutta tämän jälkeen autot ilmeisesti Park Ferme-alueelle.


Tallit saavat työskennellä autojen kanssa muutaman tunnin myös lauantaiaamuna. Normaalina kisaviikonloppuna mekaanikot saavat hioa säätöjä pelkästään perjantaina noin kahdeksan tunnin ajan. Nyt kaikki ylimääräinen aika on supistettu pois.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
843
Samaa mieltä luulisi että FP2 asti saisi tehdä säätöjä autoon. Nyt pitäisi tunnin aikana säätä auto sekä aika-ajoihin että kisaan. Pahimmallaan viikonloppu voi olla pielessä tunnin jälkeen. Ei olla nyt ihan miettitty loppuun asti näitä muutoksia.
Minä taas luulen että nimenomaan on mietitty ja tarkoitus onkin että autot eivät kaikilla ole täydellisiä.
 
Ylös