Istanbulin rata

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
Mitä mieltä radan profiilista?
Rata kiertää poikkeukselliseti vastapäivään.
Keskipitkiä suoria on melko paljon, ei ole yhtä todella pitkää suoraa:

:alppu:
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Meleren~ sanoi:
Mitä mieltä radan profiilista?
Rata kiertää poikkeukselliseti vastapäivään.
Erilainen, se on positiivista. Tosin olennaisempi ominaisuus Turkissa on radan korkeuserot, jota ei pelkästä profiilista näe.
Vastapäivään ajetaan myös Imola ja Interlagos.
Keskipitkiä suoria on melko paljon, ei ole yhtä todella pitkää suoraa
No, luulisin, että se kinkillä kahteen osaan jaettu pitkä takasuora kyllä vedetään kokonaisuudessaan kaasu pohjassa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
WebSlave sanoi:
Erilainen, se on positiivista. Tosin olennaisempi ominaisuus Turkissa on radan korkeuserot, jota ei pelkästä profiilista näe.
Vastapäivään ajetaan myös Imola ja Interlagos.

No, luulisin, että se kinkillä kahteen osaan jaettu pitkä takasuora kyllä vedetään kokonaisuudessaan kaasu pohjassa.

Mikä on kinkki?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Mikä on kinkki?
engl. "kink" mutka.

Jostain syystä rata-autoilussa käytetään tätä nimitystä kahden suoranpätkän välissä olevasta alle 90 asteen (käytännössä yleensä alle 45 asteen) mutkasta. Loiva mutka siis, joka kuitenkin on selväpiirteinen kulma, "polvi", eikä pyöreä kaarre.
 

pikkumies

Member
Liittynyt
27.7.2005
Viestit
20
Enpä osaa onko tuo rata sitten hyvä vai huono, mutta aina on mukava katsoa kisaa uudessa ympäristössä.
 

jarkkom

Well-known member
Liittynyt
4.7.2005
Viestit
50
Hmm, en ole koskaan F1-autolla ajanut, mutta tuntuisi siltä, ettei tämä rata tule olemaan kenenkään kuskin mieluisa rata profiilinsa puolesta. Onko tuossa edes yhtään ajettavaa mutkaa (ehkä T9)?. Ainakin senverran vaikealta näyttää, että GP2 :ssa kuskit erottuvat tulokkaista ;) jos ne junnut nyt tuolla edes ajaa?

ps. niin, tämäntyyliset radat kai sitten on sitä mitä F1 kaipaa...

ps2. kaikki jarrutuksetkin on suoraan... ihme t*ss*posket...
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Lähtösuoran jälkeen on heti tyly 90 mutka jossa on helppo ajaa lähtökolari :)
Tosin jos tohon piirrokuvaan on uskominen siellä näyttäisi olevan asfalttia?

Mutkia saisi olla vähemmän 4, 8 ja 12 (tai 11, merkitty oudosti kuvaan, toisiksi viimeinen) veks niin olisi vauhdikkaampi, varsinkin toi 12 olisi hieno 10-11 puoliympyrä pääsuoralle tultaessa.
 

zhoop

Well-known member
Liittynyt
5.2.2004
Viestit
100
Mielestäni tuo Turkin rata on sellainen että tuossa ei pääse ohi kunnolla. Paikkoja ei yksinkertaisesti ole riittävästi. Veikkaisin että radan ainoat ja parhaat ohituspaikat tulevat olemaan mutkat 1,6 ja 10... En tietenkään ole mikään expertti ja tuo on vain oma arvioni.

Kuten yläpuolella joku jo mainitsikin että kiva nähdä kisa uudessa ympäristössä, se toki on kiva, mutta toivottavasti ei nähdä "uutta Hungaroringiä". Mielestäni Tilken suunnittelemat radat ovat lähes kaikki täysin surkeita, onhan ne toki moderneja, mutta niistä puuttuu ohituspaikat. Eli toisinsanoen kukaan ei enää nykypäivinä pysty suunnittelemaan samanlaisia legendaarisia ratoja kuten pitkä Span rata vai vanha Nurburgring. Tilken luomista radoista paras lienee tuo uusi Hockenheim, tosin siinnäkin poistettiin monta hyvää paikkaa kun vanha kunnon Hocke mentiin pilaamaan. Toisaalta nykyisellä rengassäännöllä vanha Hockenheim on (tai olisi) hengenvaarallinen rata.

Edit: Ja tietenkin on kiva nähdä onko Tilken suunnittelema Turkin rata Kiinan rataakin hienompi sillä Kiinan radan (tai oikeastaan sen radan rakennelmista) on vaikeampi rakentaa enää parempaa.
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Aiemmin kun oli puhetta hyvistä radoista, hakuin Tilken tasaisia "hengettömiä" tuottamuksia. Turkin rata on siitä hieno, että korkeuseroja löytyy - on hiukka enemmän ihan oikean radan näköinen.

ps. Muualla (esim. formula1.com) kurvien numerointi on loogisempi, kaikki 14 mutkaa kun on numeroitu. Sen lisäksi Formula1.com mukaan ratakin on hiukka erilainen, mutka 2 on siellä pyöreämpi ja tuossa aiemmin piiretty mutka 5 onkin siellä kaksi mutkaa.

Ihan mielenkiintoiselta näyttää, mutka 2 ja 7 (puhutaan nyt ton mmjj:n kartan perusteella) on tuollainen pitkä aika nopea, 2>3>jarrutus 4:seen vaikuttaa aika hauskalta veivaukselta, 8 nyt on pakollinen tilke-mutka, 10>12 vaikuttaa ihan kivalta shikaanin tyyliseltä.

Jos 9.mutkaan jää kivasti kumia, niin ohitus 10-mutkaan on se paras paikka. Jos rata on oikein liukas, tulee ongelmia seurata 9. läpi. Periaatteessa 1.mutkaankin on hyvä paikka, mutta suora on kohtuu lyhyt sinne. 8-mutkaan ei varmaan pääse ohi, nopea 7 on sellainen, ettei ihan lähellä varmaan kykene seuraamaan. 6-mutka voisi olla hyvä autolle jolla suoranopeutta ei ole niin paljoa, mutta mmjj:n laittama ratamuoto ei oikein toimi siinä. F1-comissa oleva kulmikkaampi versio avaa ohituspaikan (ei tosin kovin hyvää) myös tuonne.

Mutta, ihan tervetullut lisä näiden tasaisen aavikkoratojen keskelle.

ps. Varikkostoppi näyttäisi nopealta tuon perusteella - elleivät rakentele mitää shikaania sinne.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Jos tuon 9-mutkan voi ajaa lappu lattiassa, toisen auton perässä turbulensseista piittaamatta, niin mutka 10 on loistava ohituspaikka. Ensin hidas mutka (8) jonka jälkeen "suora" jonka voi ajaa ihan kiinni toisessa tai jopa rinnalla, ja sitten kova jarrutus, jossa voi viimeistellä homman. Mutta huonolla tuurilla tietenkin tuo ysi on sellainen, että perässä ajaessa jää jälkeen kun downforce katoaa... :(
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ainiin, sellanen ylläri-ohituspaikka voisi olla mutkaan 4 (mmjj-kartan mukaan). Tuota on hiukka vaikea arvioida, kun ei ole oikeaa mittakaavaa, mutta jos arvioin oikein, niin 3:sen ulostulon joutuu jättämään aika sisälle jotta 4:seen saisi hyvän linjan ulkoa. Perässä ajava voisi sitten viskata kovalla vauhdilla vierelle tohon nelosmutkan keskikohtaan ja siten pääsisi ohi.
 

jarkkom

Well-known member
Liittynyt
4.7.2005
Viestit
50
Kuten jo aikaisemmin yritin sanoa, näitä ratoja ei ole tehty ohittajille, vaan jonossa-ajelijoille...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Totaalisen persoonaton paskarata. Enpä usko että kuskit tykkää. Juurikin tollasia Tilkemäisiä muka-hienoja mutkia eikä yhtään nopeaa mutkaa tyyliin spa. En laske tuota yhtä "kinkkiä" kunnolliseksi pitkäksi nopeaksi mutkaksi.

:yuck:

edit: Siis oikeesti, uskoisin että ihan itsekin kynällä piirtäen saisi persoonallisempaa (esim hieman suzukatyyppistä) aikaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös