Istanbulin rata

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
lfb sanoi:
Mutta asfaltti pois turva-alueilta, jotta kuski todella kärsisikin virheestä :mad:
Toisaalta kuskit ottaisivat enemmän riskejä> enemmän ohituksia, kun ei tarvisisi pelätä, auton jäämistä radan varteen ja ajan tuhlausta niin paljon.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
300 SLR sanoi:
:D :D Kiitos, pelastit päivän.. Entisenä Seinäjokisena allekirjoitan täysin :thumbup: Kyllä paskaa kasaamallla saa vaikka "vuoren" aikaseksi.
Moon syntyperäänen seinäjokinen, vaikka suku onkin jostain kaukaa irästä :wink:

Meleren~ sanoi:
Toisaalta kuskit ottaisivat enemmän riskejä> enemmän ohituksia, kun ei tarvisisi pelätä, auton jäämistä radan varteen ja ajan tuhlausta niin paljon.
Juu. Tuohan se taisi olla toinen perustelu turvallisuuden ohella, kun noita hiekkaesteitä ruvetiin muuttamaan asvaltiksi. Jostain syystä toi ei kyllä tunnu pitävän paikkaansa. Tai ainakaan mä en ole huomannut fykkösissä juurikaan tapahtuvan ohitusyrityksiä, jossa lipsuttaisiin pitkälle tuonne turva-alueelle... Pikkuformulaluokissa, joissa nuoret pojat (ja miksei tytötkin) vääntää innolla ja vielä hieman vailla arvostelukykyä, tuollaista tapahtuu jatkuvasti. Niissä luokissa tosin tungettaisiin riskillä ohi vaikka siellä radan ulkopuolella odottaisi mitä tahansa :)

Jotenkin vain tuntuu, että ohituksien määrään ei ole radalla juurikaan osuutta niin kauan, kun autot ovat äärettömän kalliita, niiden aerodynamiikka ei mahdollista ajamista toisen perässä nopeissa mutkissa ja "ohitukset" on hoidettavissa varikolla... Siitä miten tuohon saataisiin muutos, ei mulla ole aavistustakaan, mutta tällaisena sarja on varsin tylsä - etenkin kun autojakin on surkean vähän.
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
Otto Hokkanen sanoi:
Jotenkin vain tuntuu, että ohituksien määrään ei ole radalla juurikaan osuutta niin kauan, kun autot ovat äärettömän kalliita, niiden aerodynamiikka ei mahdollista ajamista toisen perässä nopeissa mutkissa ja "ohitukset" on hoidettavissa varikolla... Siitä miten tuohon saataisiin muutos, ei mulla ole aavistustakaan, mutta tällaisena sarja on varsin tylsä - etenkin kun autojakin on surkean vähän.
Eikös se Downforcen alentaminen 10 %:iin ole vieläkin tulossa 2008 sääntöpaketissa, vai onkohan FIa:n poikien mielipiteet jo muuttuneet Autoyht. vastustuksesta.

Mutta siihenhän olisi yksi vaihtoehto tämä Downforcen siirtäminen etu- ja varsinkin takasiivestätä venturikanaviin( Onks se muuten venturi vain ventturi, Webslavelle tiedoksi :rolleyes: :rolleyes: ) auton alle.

Siinäkö sitten edessä ajavan auton alta tulisi ilmaa eikä Downforce vaarantuisi??
Mitään ongelmaa tässä vaihtoehdossa?


Olisiko jollakin nyt valaista tätä Downforce-asiaa ja Ventturikanavia ym.....? :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Meleren~ sanoi:
KYllä hyvältä näyttää. Paras ohituspaikka selvästi nopean 9 skinkin jälkeinen mutka 10 edellyttäen tietenkin, että 9 pystyy ajamaan täysiä, myös ihan perässä oleva. Ja suoraa edeltävä shikaani on hyvän hidas ja sellainen, josta pystyy hyvällä linjalla kiihdyttämään ulos nopeasti.
Eikös rata todellisuudessa ole melko leveä, joten jos on samantyylinen kuin Nurburgringin kaasupohjamutka niin hyvä on.

Neulansilmäkin tarjoaa kuitenkin ohituspaikan, vaikka suoraa edeltävä mutka aukeaakin nopeaksi. Pääsuoraltakin hätätilanteessa löytyy, kohtalaisen hidas shikaani siinäkin.

Mutka 4 tosiaan tarjoaa hyvän mutka-ylläri-ohituspaikan, Hyvällä downforce-asetuksilla, toinen pystyy hyvin
yllättämään ja toisaalta, jos peittelet, toinen voi hakea ja pelata itselleen hyvät ajolinjat seuraavaan mutkaan ja neulansilmäsuoralle.
Nuin pitää ohituspaikkoja luoda.
Mainitaan vielä mutka 3. siinääki voi saada aikaan ohituspaikan.

Kaikenkaikkiaan näyttää todella hyvltä. :thumbup:
Kyllähän tuo kinkki menee helposti kaasu pohjassa, oli toisen perässä tai ei. Eli mutkassa 10 ohitukset tulee. En kyllä usko, että mutkassa 4 nähdään ohituksia.

Tuo mutka 7 on todella vaikea. 3-osainen apex. Se on TODELLA vaikea. Tämä kyllä näyttää ja kuulostaa parhaalta Tilken radalta. Pitää heti kokeilla GP3:lla tätä. ;)

Mulla tuli sellanen olo tästä radasta heti, että se olis vielä parempi toiseen suuntaan ajettuna.
-Mutka 6 olisi kiristyvä eikä avautuva, eli vaikeampi jarruttaa. Avautuvasta on vaikea kiihdyttää, mutta luistonesto hoitaa sen.
-Mutka 5 olisi myös hankala jarrutuspaikka.
-Lähtösuoran päässä saattaisi pystyä ohittamaan.
-Takasuoralle olisi vielä helpompi seurata edellä ajavaa.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
mh_84 sanoi:
Kyllähän tuo kinkki menee helposti kaasu pohjassa, oli toisen perässä tai ei. Eli mutkassa 10 ohitukset tulee.
En kyl menisi sanomaan ihan noinkaan, katsopa tätä valokuvaa.. Kinkki on paljon tiukemman näköinen mitä noissa epävirallisissa piirrustuksissa:



Tuskin siinä kovin paljoa tarvitsee nostaa, mutta vähä kuitenkin. Mielenkiintoinen mutka kuitenkin, kuten tuo 3-4:n apexin mutkakin. :thumbup: Rata näyttää tuossa kuvassa hieman nopeemmalta mitä ensimmäisten piirrustusten perusteella ajatteli. Lopun shikaanikiemurtelu taas näyttää aivan hirvittävältä, mitähän Mr. Tilke & porukat ovat ajatelleet? :thumbfh:
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308


Ei taida sittenkään kaasupohjassa pystyä ajamaan, en tiedä. :(
 
Viimeksi muokattu:

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Jos lusikka lattiassa eka jamppa sen vetääkin, niin takanatulevan täytyy jokatapauksessa jättää jo jonkinverran eroa - ei tuossa iskuetäisyydelle taida päästä. Penteles. Kyllä toi näyttäis jo aerodynamiikkaa vaativan jossain ~270km/h nopeuksissa....
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
mh_84 sanoi:
Tuo mutka 7 on todella vaikea. 3-osainen apex. Se on TODELLA vaikea.
Tuollainen moniosainen mutka näyttää hankalalta paperilla, mutta kun se ajetaan yhtenä mutkana, niin eikai tuossa ongelmia ole. Mutkaan tulo kyllä näyttää aika jännältä. Eli kyllä tohon vähän joutuu hakemaan linjoja.

Itselleni hankalin olisi mutka 3-4, tuollaisessa mutkayhdistelmässä on aika hankala tuntea kuinka paljon ensimmäisessä mutkassa kannattaa hidastella jotta toisessa mutkassa saa ajan takaisin. Niillä on tietysti telemetriat noissa formuloissa, ja osaavat vissiin ajaakin.

Hiukan kuvista näyttäs että mutka 9 on hiukka kallistettu, pitääkö paikkaansa?
 

Laareni120

Banned
Liittynyt
11.6.2005
Viestit
766
Sijainti
Karjalohja
Meleren~ sanoi:


Ei taida sittenkään kaasupohjassa pystyä ajamaan, en tiedä. :(

en tiedä näyttää vähän siltä että jos "kinkkiä" lähestytään tuolta "sisä"laidasta niin saattas varmaan onnistuakkin sen täysillä ajo :dunno: :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllähän tuo kuitenkin lähes ajettavalta tuo rata näyttää, nyt kun ilmakuvasta katsoo + olin pahalla tuulella kun teilasin radan täysin. Täytyy vain toivoa että "kinkissä" voi ajaa edellä ajavaa lähellä. Muuten tuolla radalla ei juuri ohitella...
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Hemmetti kun pistää vihaksi nuo asfaltoidut turva-alueet. Tämä ensimmäinen kisaviikonloppu Turkissa on varmaan ihan jännä ja tilannerikas kun kerran rata on kaikille uusi, mutta sitten kun rata on tulevina vuosina kaikille tuttu, näyttää jo pahemmalta. Asfalttialueet (virheiden vaikutus olematon)+ohituspaikkojen puute=f'n boring.
 

mikromanageri

Well-known member
Liittynyt
3.8.2005
Viestit
65
epeli sanoi:
Hemmetti kun pistää vihaksi nuo asfaltoidut turva-alueet. Tämä ensimmäinen kisaviikonloppu Turkissa on varmaan ihan jännä ja tilannerikas kun kerran rata on kaikille uusi, mutta sitten kun rata on tulevina vuosina kaikille tuttu, näyttää jo pahemmalta. Asfalttialueet (virheiden vaikutus olematon)+ohituspaikkojen puute=f'n boring.
olen täysin samaa mieltä
 

supersonic69

Well-known member
Liittynyt
25.7.2002
Viestit
80
Sijainti
Tampere
Lyödään nyt lusikka tähän soppaan..
Tästäkin radasta saisi hyvän poistamalla muutaman väkisin tehdyn mutkan
mutta sitten se olisi näitten fian seniilien mielestä liian vaarallinen (ts.mielenkiintoinen).
Mutkat 2,3 ja ehkä jopa 4 ja 5 voi heivata johonkin huitsin vi**uun tyyliin..



Semmosta..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tiedä onko se ollut Tilken mielessä, mutta ehkä tarkoituksena on ollut luoda "kompromissisäätöjen" rata. Jotkut voivat korostaa suoranopeutta, toiset taas ajettavuutta mutkissa. No, jos aika-ajo 2006 muuttuu ajettavaksi eri säädöillä kuin kisa, niin säätöjen erot pienenevät.

9-mutka voi myös olla tarkoituksellisesti "uskaltaako vetää täysillä vaiko ei". Ohitusten kannalta se voi olla huono, mutta mittaa vähän kuskien kanttia. Toisaalta, jos downforce-säännöt muuttuvat, muuttaa se myös tuon mutkan ajettavuuden.
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Kaasu pohjassa menee helposti :)

Sikäli mielenkiintonen rata, ja osittain näyttäis olevan kuskille vittumaisia mutkia jos auto on huonoissa säädöissä, mutta mielenkiintosta.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
!?!?!?!

En kyllä usko, että kyseinen kurvi ajetaan yli 300 km/h! :nope:
 
Ylös