Istanbulin rata

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
edit: Siis oikeesti, uskoisin että ihan itsekin kynällä piirtäen saisi persoonallisempaa (esim hieman suzukatyyppistä) aikaiseksi.
Kun se oliskin niin helppoa, että voisi vaan piirtää profiilin paperille. Tossakin on kuitenkin aika paljon rajotuksia sen suhteen, että mitä voi tehdä, ihan maastonmuotojen ja käytettävissä olevan tilan takia. Esimerkiksi Spassa tai Suzukassa annetaan aika paljon anteeksi noin turva-alueiden suhteen verrattuna siihen, mitä nykyradoille on pakko tehdä.

Vähän typerää haikailla jonkun vanhan Nordschleifen ja Span perään kun kaikille on selvää, miksei niillä ajeta. Toisaalta taas on ehkä vähän kummallista väittää, ettei Tilken radoilla olisi lainkaan ohituspaikkoja kun ne kuitenkin tulevat Span, Monzan ja Interlagosin jälkeen ohitustilastoissa jos en vallan väärin muista. Mielestäni nuo radat eivät ole lainkaan niin huonoja kuin täällä väitetään, mutta ihan liian samasta muotista kyllä. Vaihtelua tarvittaisiin.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kyllä Tilken radat hyviä ovat olleet. Huonoimmat radat ovat kyllä olleet nämä Aidat ym mikkihiiret.
 

Jansku

Member
Liittynyt
29.7.2005
Viestit
12
mä samaa ihmettelin aluksi, onhan se aika kumma juttu!
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Tilken suunnittelujen huono puoli on juuri samankaltaisuus. Lisäksi sinne on tehty "väkinäisiä" ohituspaikkoja. Eli siis pitkä suora jonka molemmissa päissä tiukka mutka. Eli jarruta-kiihdytä-jarruta. Sellaista "soljuvaa", ajettavaa rataa ei Tilke ole mielestäni tehnyt. Ja sen lisäksi luulisin että pienien korkeuserojen tekeminen olisi onnistunut ilman suurempia ongelmia.

Eli kaivattaisiin vain joku muu sinne mukaan ettei radoista tulisi niin samankaltaisia. Ja lisäksi sääntömuutoksia joilla saataisiin lisää ohituksia - ei tarvitsisi suunnitella ratoja ohitusten mukaan.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ei hyvä, jokamutkassa asfalttialue pelastustienä. Kyllä siellä hiekkaa on olla joka pompottaa niinkuin fisichellalle kävi hungaroringilla!!!
 

jyrkiboy

Active member
Liittynyt
15.6.2005
Viestit
44
Sijainti
UK
Minusta nayttaa etta mutka nr 1 on paras ohituspaikka.Suoraa edeltava mutka on kokoelma hitaita kaannoksia,ja suoran jalkeen tiukkamutka,eli siis on mahdollista seurata edella ajavaa lahella,menna imuun ja otta jarrutuksessa.

Olen jostain lukenut etta korkeus erot ovat aika huimat,perati 43m.

Odotan mielenkiinnolla.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Aina tämä sama valitus näistä radoista. Mielestäni Tilken suunnittelemat radat ovat ainoita joissa on jo radan suunnitteluvaiheessa mietitty ohittamista nykyisillä f1-autoilla. Kuten Williamsin tekninen johtaja Sam Michael on todennut, niin nykyisillä autoilla ainoa realistinen ohituspaikka on sellainen, että pitkän suoran alussa ja lopussa on tiukat mutkat. Jos pitkän suoran alussa on nopea mutka, siinä ei voi seurata edellä ajavaa kovin lähellä.

Tämä ongelma on Silverstonessa, jossa Stove voisi olla ohituspaikka, vaikka ei ole hidas, mutta kun suoralle johtaa Beckets-mutkayhdistelmä. Sama vika on Barcelonan pääsuoralla. Suzuka on sellainen rata mikä on jouheva ja ajettava, mutta siellä ohittaminen on täysin mahdotonta paitsi ehkä riskillä shikaanissa. Siihenkin edeltää ääreisnopea R130 mutka. Samoin Magny Coursissa Adelaide-neulansilmä on vaikea paikka nopean Estoril-kaarteen takia.

Ohitusten kannalta vaikeita on lisäksi Melbourne, Imola, Unkari ja Monaco. Näillä radoilla ei ole riittävän pitkiä suoria, jotta imuefektiä pääsisi käyttämään. Samoin jarrutukset ovat liian lyhyitä että rinnalle siirtymistä voisi edes miettiä.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Ihan ok tuo näyttäis olevan, aika vaikea kaikkia kuitenkaan nykyään on miellyttää - nopeat, ajettavat mutkat pakottaa kuskit jättämään rakoa edellä ajavaan, joten nuo tiukahkot hitaammat mutkat voivat antaa mahdollisuuden päästä lähemmäs hitaampaa kuskia. Toivottavasti ysi mutkassa on tilaa mennä lappu tiskissä rinnakkainkin, koska kovin lähellä edellä menevää se ei siedä ajaa.

Ja juu, turva-alueet hiekaksi, tosin kaatovaara niissä olisi vissiin niin suuri ettei ole oikein hinkua tehdä niitä.

Pointti on se että hienot pitkät nopeat mutkat tekevät nykyautoilla ajamisesta juurikin sitä jonossa ajamista, kun taas tiukka mutkayhdistelmä-pitkä suora-jarru tiukkaan mutkaan antaa mahdollisuuden päästä lähelle, jopa ohi. Pahaa pelkään tosin että mutkat kutonen ja seiska saattavat pakottaa jättäytymään niin kauas taakse että suoralla ei pääse rinnalle. Kasimutkaan tullessa vauhdit kuitenkin yli 300km/h, saavatpahan ainakin kokeilla G-voimia oikein kunnolla!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Ja sen lisäksi luulisin että pienien korkeuserojen tekeminen olisi onnistunut ilman suurempia ongelmia.
Tilke suunnittelee radan sille tontille, joka hänelle osoitetaan. Jos se on tasainen, se on tasainen, eikä sille hirvittävästi ole tehtävissä. Shanghaihin Tilke tosin suunnitteli keinotekoisia korkeuseroja, mutta ei mistään tekomäistä kovin kummoisia voi rakentaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Siis oikeesti, uskoisin että ihan itsekin kynällä piirtäen saisi persoonallisempaa (esim hieman suzukatyyppistä) aikaiseksi.
Piirrä ihmeessä, skannaa ja lähetä vapaalle puolelle kaikkien riepoteltavaksi. ;)
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
WebSlave sanoi:
Tilke suunnittelee radan sille tontille, joka hänelle osoitetaan. Jos se on tasainen, se on tasainen, eikä sille hirvittävästi ole tehtävissä. Shanghaihin Tilke tosin suunnitteli keinotekoisia korkeuseroja, mutta ei mistään tekomäistä kovin kummoisia voi rakentaa.
Jopa Suomen kaltaisessa pikkumaassa onnistutaan moottoriteistä tekemään tasaisia mäkiseen maastoon. Miksei siis lyhyelle F1-radalle onnistuttaisi tekemään muutamaa nyppylää?

Turva-alueista sen verran että olen jo kauan ihmetellyt näitä rengaskasoja radan varrella. Eikö nykytekniikalla oikeasti pystytä tekemää vaikka vaahtomuovin kaltaista materiaalia (esim 5m paksu) joka pystyisi pysäyttämään yli 300 km/h tulevan auton turvallisesti? Kun Shumi loukkasi jalkansa tuossa viitisen vuotta sitten, auton sulkelsi rengasvallin läpi tai alle aivan liian helposti.

Tuollainen turva-aine mahdollistaisi myös hiukka pienemmät turva-alueet ja siten hiukka lisää vapauksia suunnitteluun. Ja olisihan se turvallisempaa kuskeillekin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Otto Hokkanen sanoi:
Et ilmeisesti ole tutustunut Jouppilanvuoreen.
En, mutta eiköhän sekin ole luonnonmäki, jota on jälkikäteen korotettu keinotekoisesti. Sellainen on kyllä minunkin kaupungissani.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Jopa Suomen kaltaisessa pikkumaassa onnistutaan moottoriteistä tekemään tasaisia mäkiseen maastoon. Miksei siis lyhyelle F1-radalle onnistuttaisi tekemään muutamaa nyppylää?
Se on lähinnä kustannuskysymys. Moottoritiellä on vähän enemmän käyttöä kuin moottoriradalla.

Turva-alueista sen verran että olen jo kauan ihmetellyt näitä rengaskasoja radan varrella. Eikö nykytekniikalla oikeasti pystytä tekemää vaikka vaahtomuovin kaltaista materiaalia (esim 5m paksu) joka pystyisi pysäyttämään yli 300 km/h tulevan auton turvallisesti?
Ilmeisesti vedellä täytetyt rengaskasat on todettu paitsi kustannustehokkaiksi, myös vaimennusominaisuuksiltaan hyviksi. Asiaa on varmasti tutkittu.
 
Viimeksi muokattu:

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
mmjj sanoi:

KYllä hyvältä näyttää. Paras ohituspaikka selvästi nopean 9 skinkin jälkeinen mutka 10 edellyttäen tietenkin, että 9 pystyy ajamaan täysiä, myös ihan perässä oleva. Ja suoraa edeltävä shikaani on hyvän hidas ja sellainen, josta pystyy hyvällä linjalla kiihdyttämään ulos nopeasti.
Eikös rata todellisuudessa ole melko leveä, joten jos on samantyylinen kuin Nurburgringin kaasupohjamutka niin hyvä on.

Neulansilmäkin tarjoaa kuitenkin ohituspaikan, vaikka suoraa edeltävä mutka aukeaakin nopeaksi. Pääsuoraltakin hätätilanteessa löytyy, kohtalaisen hidas shikaani siinäkin.

Mutka 4 tosiaan tarjoaa hyvän mutka-ylläri-ohituspaikan, Hyvällä downforce-asetuksilla, toinen pystyy hyvin
yllättämään ja toisaalta, jos peittelet, toinen voi hakea ja pelata itselleen hyvät ajolinjat seuraavaan mutkaan ja neulansilmäsuoralle.
Nuin pitää ohituspaikkoja luoda.
Mainitaan vielä mutka 3. siinääki voi saada aikaan ohituspaikan.

Kaikenkaikkiaan näyttää todella hyvltä. :thumbup:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Verrattuna muihin Tilken ratoihin tämä näyttää kyllä heikoimmalta. Hyvänä puolena se, että rata kierretään vastapäivään, ihan vaihtelun vuoksi. Mukava nähdä kuitenkin ensimmäinen kunnollinen korkeuseroja sisältävä Tilke-rata.

Asfalttiset turva-alueet ovat muuten mielestäni ok, mutta asfaltti ei saisi alkaa suoraan radan reunalta, vaan välissä pitäisi olla jonkun verran ruohoa. Onhan välillä nähty sekin, että asfalttisia turva-alueita hyödynnetään ratana (esim. A1-Ringin eka mutka vuonna 2003 tai Nürrellä Mercedes Arenalta vanhalle radalle johtava mutka)
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
WebSlave sanoi:
Se on lähinnä kustannuskysymys. Moottoritiellä on vähän enemmän käyttöä kuin moottoriradalla.
Mutta väittäisin että normi radan budjetti on suurempi kuin 5 kilsaa moottoritietä

Ilmeisesti vedellä täytetyt rengaskasat on todettu paitsi kustannustehokkaiksi, myös vaimennusominaisuuksiltaan hyviksi. Asiaa on varmasti tutkittu.
Ehkä on tutkittu, mutta tuskinpa nuo mitään hyviä on. Kyllä 30 vuoden aikana jotain kehitystä olisi pitänyt tapahtua. Vertaus juurin Shumin onnettomuuteen, tuossakin paikassa olisi olla varaa laittaa kymmeniä metrejä erilaisia hidasteita.

5 metriä (ei senttiä) on ehkä hiukan vähän kovinpiin vauhtikohtiin. 300km/h -> 0 aiheuttaisi noin 70 G:n hidastuvuuden. 10metriä kamaa tiputtaisi hidastuvuuden jo varsin toimivaan, 35 G:hen. Tosin harvassa kohtaa formulan nopeus voi olla 300 km/h ratavalliin iskeytyessään.

Tässä muuten taitaa olla oikea pohjapiirros. Huomaa erot mutkassa 2 ja 5-6.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Suhteellisen syheröinen rata, pari mutkayhdistelmää olisi ehkä voinut korvata nopeammalla vaihtoehdolla, mutta rata näyttää silti ihan suhteellisen hyvältä. Tuskin tuolle alueelle paljon parempaa rataa olisi pystynyt väsäämään.

Mutkat 7 ja 9 vaikuttavat varsin mielenkiintoisilta, joskin luulisin tuon ysin olevan helposti kaasu pohjassa ajettava. Korkeuseroja pitäisi olla suhteellisen paljon, mikä on aina hyvä asia.

Mutta asfaltti pois turva-alueilta, jotta kuski todella kärsisikin virheestä :mad:

Edit: Mutkien numerot siitä ensimmäisestä kartasta
 
Viimeksi muokattu:

300 SLR

Well-known member
Liittynyt
15.8.2000
Viestit
316
Sijainti
Oulu
Otto Hokkanen sanoi:
Et ilmeisesti ole tutustunut Jouppilanvuoreen.
:D :D Kiitos, pelastit päivän.. Entisenä Seinäjokisena allekirjoitan täysin :thumbup: Kyllä paskaa kasaamallla saa vaikka "vuoren" aikaseksi.
 
Ylös