Antsa Rieppo
Well-known member
Varmaan voisi nuo Kimi eläkkeelle-jutut keskittää vaikka tuonne Ferrari-toikkiin, eikä kisatoikissa kertoilla mutuja, jotka ei liity kisaan mitenkään.
FIA kumosi vastaväitteet Bottaksen startista – "Poikkeuksellista täsmällisyyttä"
Kansainvälinen Autoliitto FIA halusi selventää lähdön sääntöjä Valtteri Bottaksen tykkistartin jälkeen.
Bottas otti Itävallassa fantastisen lähdön ja äänekkäimmin sitä piti varaslähtönä kakkosruudusta lähtenyt Sebastian Vettel.
Kisan tuomaristo kävi tilanteen läpi, mutta Bottasta ei rangaistu ja hän ajoi maaliin voittajana.
Mainos (uutinen jatkuu alla)
FIA selvensi kisan jälkeen, että varaslähtöjen paljastamiseksi käytössä oleva systeemi on ollut erittäin luotettava jo parinkymmenen vuoden ajan. Autoille on sallittu pieni liikahdus viimeisen punaisen valon syttymisen ja valojen sammumisen välillä. Syynä on se, että kuljettajien täytyy hienosäätää kytkintään lähtöä varten.
– Tämän päivän tapauksessa Valtteri Bottas ei ylittänyt tätä todella pientä rajaa ennen kuin lähtö tapahtui. Yksinkertaisesti sanottuna: hän teki poikkeuksellisen täsmällisen ja onnekkaan ratkaisun. Hän odotti valojen sammumista upealla tarkkuudella, FIA:n tiedottaja Matteo Bonciani selvensi.
Bottaksen auton liikkeet tapahtuivat täysin sääntöjen puitteissa. Bottaksen reaktioajaksi mitattiin 0,2 sekuntia.
Jokaisessa autossa on transponderi, jonka avulla varaslähtö huomataan varmuudella.
Tätä juttua on nyt korjattu. Se oli siis 0,003 varaslähtö ja 0,010 on varaslähdön raja.
Niin, koska isä-Jos on takahuoneessa komentamassa Helmutia ja Horneria. :ahem: Kun Ricciardo lähtee ehkä Ferrarille, niin Max on ykköskuski.Ei tule tapahtumaan. Ikinä.
Mulla on jotenkin semmoinen kutina että jos jompikumpi RB-kuski suuntaa Ferkulle, niin se on nimenomaan Verstappen.Kun Ricciardo lähtee ehkä Ferrarille, niin Max on ykköskuski.
Täh. No selvääkin selvempi F1-mittajärjestelmän toleranssi. 3 tuhannesosaa vs. 10, ja kun 3 on pienempi kuin 10. Siis ennen on ennen, järki sanois jälkeen.Tätä juttua on nyt korjattu. Se oli siis 0,003 varaslähtö ja 0,010 on varaslähdön raja.
Salo nimittäin kertoi Ilta-Sanomille, että Bottaksen auto liikkui siinä olevien sensoreiden mukaan kolme sekunnin tuhannesosaa ennen valojen sammumista. F1-sääntöjen mukaan startti ei ollut varaslähtö, koska säännöissä on 10 tuhannesosan toleranssi.
Sitä minäkin toivon, on vain harmillista seurata nuoren tähtikuskin epäonnea. Hän tuo kaivattua persoonaa tähän sarjaan.Mulla on jotenkin semmoinen kutina että jos jompikumpi RB-kuski suuntaa Ferkulle, niin se on nimenomaan Verstappen.
The FIA does not disclose what tolerance is allowed before it takes action, for fear that if teams knew what was allowed they would start exploiting this to boost their getaways.
Autosport.com 9.7.2017: FIA explains why Bottas start was legal in Austrian Grand Prix
Uppista. Taitaa Salon tuomaroinnit olla tuomaroitunaPuhuiko Mika Salo siis vähän ohi suunsa kun kertoi tuosta kymmenen tuhannesosan toleranssista? Tästä FIAn virallisesta selityksestä voisi vähän sellaista päätellä.